2021-02-25, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Olika hypoteser debatteras i tråden.

Om man påstår X efterfrågas belägg för X.

Om man då svarar "tror", "att man läser SEs tankar", oftast kommer med lögn och ren dikt blir man ifrågasatt. Det är trådens syfte.

Om man tex påstår att SE hade en revolver som han lånat av vapenhandlaren efterfrågar man då vad det finns för grund för detta påstående. Ofta får man till svar att det borde man förstå, hur skulle OP annars ha skjutits.

Att jag och många andra kritiserar TP och PU beror främst på att 99% grundar sina inlägg på deras teser och hänvisar till dem.

Du anser att SE-anhängarna inte själva bidrar till att tonen ibland blir skarp? De är helt oskyldiga?

Jag efterfrågar fakta, hänvisningar och hållbara hypoteser.

Att påstå att precis allt visar på att SE är GM då förtjänar man att bli ifrågasatt.

Jag efterfrågar istället mer ödmjukhet för att det saknas vittnen, teknisk bevisning och motiv.

Hypotesen om SE som GM bygger i huvudsak på att SE tillhört Täbymoderaterna som var starkt kritiska mot OP, att SE blev kränkt, att SE brukade bära vapen, att allt SE uppgett i förhör endast hade som syfte att förleda polisen.

Det är allvarliga påståenden som saknar all form av någon som helst bevisning.

Ockhams Rakkniv är troligen bekant.

Om man istället ser till att SE jobbade på Skandia. Brukade jobba över. Det var vägen han tog för att komma hem. Hans bekantskapskrets beskrivit honom som en person som gärna gjorde en historia lite bättre genom att krydda den och helst av allt hamna i centrum och verka lite bättre än han var så får man en mer logisk och rak och enkel hypotes.

Att krångla till allt och tolka precis allt som att SE är GM är enligt mig jämförbart med Ancient Aliens.

Men du anser att jag inte ska få ifrågasätta och fråga efter källa och hållbara bevis?

Om jag påstår något med tvärsäkert som inte alls är vedertagen fakta så får du gärna fråga efter källor och bevis.

Men om jag uttrycker vad som tydligt är en spekulation eller teori är det onödigt. Det ligger i själva idén om en teori/hypotes att den inte är bevisad.

Man ställer helt enkelt frågan "kan det ha varit såhär det gick till?"

Svaret "Nej, ska du påstå att det var så, så måste du bevisa det!" Är inte konstruktivt överhuvudtaget och rent ointellektuelt.

Som jag ser det är det främst du och ett fåtal andra som uttrycker dig tvärsäkert i en av riktningarna och idiotförklarar de som tycker annorlunda. Du har oftast en aggressiv halvt upprörd ton ì dina formuleringar och visar exakt noll intresse av att lyssna in argument från dina motståndare. Du kräver att motståndare ska ta allt du skriver på allvar och endast får ge uttryck för sådant som är 100% bevisat. Men själv hamrar du ner mängder av ej vedertagna påståenden och kräver 100% accept på dem.

Jag respekterar din åsikt, du kan mycket väl ha rätt i att SE är helt oskyldig. Men ditt sätt att debattera lämnar en del att önska. Utifrån det allmänna informationsläget är det helt naturligt att anse SE som en tänkbar GM. Det de flesta andra i denna tråd gör är att stöta och blöta div. Uppgifter och teorier för att kunna avgöra hur trolig han egentligen är som GM. Det är tyvärr några skribenter på båda sidor som man gör bäst i att bara hoppa över om man är intresserad av en intressant diskussion och vill få nya ideer i endera riktning.

Min uppmaning är att börja lägga fram sakliga argument för din ståndpunkt i god ton. Så kanske vi andra kan orka bemöta dig. Det sätt du ägnar dig åt nu är bara tröttsamt och gör generellt bara att man scrollar förbi dina inlägg i farten.
Citera
2021-02-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Vem/vilka är det Anna Hage ser som hon uppfattar som ett par när hon kommer springandes mot mordplatsen? Alla personer som befann sig på mordplatsen inom ca 1 minut är kända.

Kan du också utveckla varför du inte uppfattar ”ljus halsduk mot en mörk kappa” som ett signalement?

Bengt Palm sitter i en guldfärgad Mercedes och ser rikoschetten av skott nummer två i sin högra backspegel. Han upplever att han framför fordonet i en för sträckan normal hastighet. Därefter kör han vidare i riktning från mordplatsen, vänder bilen vid något tillfälle, kör tillbaka till mordplatsen och ser andra vittnen närma sig från västra sidan av Sveavägen. Han uppger att han sitter kvar i bilen ett tag eftersom han är rädd för skottlossning.

Därefter rör han sig mot mordplatsen och uppger att han är bland de första på plats.

Den sista uppgiften bör inte stämma han borde vara bland de sista av de 17 personer som är på plats, tidsmässigt enl hans eget vittnesmål och eftersom han ser andra personer gå över Sveavägen (troligen unge herr Vallin) med sällskap.

Han säger sedan som du skriver att han uttryckt åsikter och inte handgripligen hjälpt till att vända Olof Palme, om han nu överhuvudtaget var där så tidigt som han påstår.

Stig Engström bär en ljusare halsduk mot en mörk rock och påstår att han befunnit sig på den plats han observerades bredvid Anders Björkman, han påstår att han hjälpt till att lägga Olof Palme i framstupa sidoläge och han har uttryckt en åsikt förenlig med den som Karin J har uppfattat att någon sagt på mordplatsen.

Hans berättelse finner därför stöd, eller visst stöd, i övriga vittnens observationer. Om Stig Engströms uppgifter inte entydigt motsägs av annan bevisning bör de godtas vid en normal bevisvärdering.

Och om Stig Engström befinner sig på mordplatsen, så är han inte gärningsman.

Om du läser förhöret där mörk kappa och ljus halsduk nämns så är det uppenbart att det är en liknelse. Jag har det inte framför mig nu men det är något i stil med att hon beskriver hur det finns saker som gör att man kan se åt vilket håll en person är vänd, som t.ex. en ljus halsduk mot en mörk kappa.

I övrigt håller jag generellt med. Om det inte finns några motstridande uppgifter till SEs version och om vi skulle befinna oss i en bevisvärdering i domstol så ska han frikännas.

Men vi befinner oss inte i en domstol. Vi har i stort sett inga bevis i någon riktning. Allt vi kan göra är att spekulera om olika potentiella GMs som finns utifrån den relativt skrala och sprutande informationsmängd som finns.

Då anser jag att det finns div. uppgifter som tyder på att SE kan ha varit med på platsen efter mordet. Samtidigt som det finns omständigheter som pekar på att han inte har varit det. Jag lutar åt att han troligen inte är där alls, eller att han står i bakgrunden på lite avstånd. Jag tycker att det känns osannolikt utifrån materialet att han har den relativt aktiva roll dom han själv beskriver.
Citera
2021-02-25, 15:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Har nu snabbläst några kapitel i nya boken. Det har lagts mycket arbete av PU på att skapa en alibiteori. HM har agerat Djävulens advokat och ifrågasatt allt om SEs skuld - precis som SE-förnekarna i denna tråd. PU är helt eniga om misstankarna mot SE enligt boken. Intressant läsningen onekligen.
Va, menar du att de inte köpte TP:s förklaring och lösning rakt av, åtminstone inte utan att först pröva den?

Jag väntar på min bok, den som väntar på något gott ...
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-25 kl. 16:30.
Citera
2021-02-25, 16:43
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Va, menar du att de inte köpte TP:s förklaring och lösning rakt av!?

Jag menade att i PU så fick HM ta rollen som Djävulens advokat och skulle ifrågasätta allt PU kom fram till.

PU har också lagt ner mycket arbete på att bena ut orsaken till lögnerna. Dom har tagit hjälp av vittnespsykologer bl a. Det skrivs om vittnesuppgifterna också. Det är normalt att dom spretar kraftigt och att det måste till en gemensam nämnare för uppgifterna för att beskriva GM.

Mycket av det här har vi SEktare lyft fram i våra inlägg. Men nu ska jag kanske inte avslöja mer och förstöra spänningen för Er som väntar på det goda...
Citera
2021-02-25, 17:25
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Angående tidigare våldshistorik/brottshistorik stämmer det du skriver generellt för grövre brott. Men för mord på politiker och offentliga personer visar statistiken något helt annat. Då är tidigare brottshistorik tvärtom ovanlig. Enligt GMP kan mordet sannolikt vara GMs första våldsbrott.

Kritiken mot GMP är oftast att den är skriven för att passa CP. Detta är dock en punkt som inte passar alls på CP och därför måste anses vara ofärgad av honom. Detta är helt enkelt något O&Å har läst ut ur statistiken och brottets kända karaktäristisk.

GMP var enligt min bedömning starkt färgad av att de kände till CP. Vi gör olika bedömningar.
För mig och många andra är den utan värde.

Lee Harvey Oswald hade ett asocialt beteende.
Diagnostiserats med schizofrena drag redan som ung.
Mordförsök på General Edwin Walker.
Disciplinära problem när han var anställd inom amerikanska försvaret.
Självmordsförsök i Sovjet.
Var insyltad i vänsterextrema organisationer.

För att nämna en känd mördare av en statsman.
Citera
2021-02-25, 17:31
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jag menade att i PU så fick HM ta rollen som Djävulens advokat och skulle ifrågasätta allt PU kom fram till.

PU har också lagt ner mycket arbete på att bena ut orsaken till lögnerna. Dom har tagit hjälp av vittnespsykologer bl a. Det skrivs om vittnesuppgifterna också. Det är normalt att dom spretar kraftigt och att det måste till en gemensam nämnare för uppgifterna för att beskriva GM.

Mycket av det här har vi SEktare lyft fram i våra inlägg. Men nu ska jag kanske inte avslöja mer och förstöra spänningen för Er som väntar på det goda...
Japp jag förstod hur du menade. I tråden har ju en del menat att PU inte tänkt själva utan i stället kört Filterspåret rakt av. Men det hindar inte att de bollat idéer med med TP, han hade ju trots allt grävt i tio år i SE-spåret innan han tipsade PU 2017, bland annat om det viktiga och på felaktiga grunder avförandet av SE. Det som KP kallade för häpnadsväckande och inte förstod hur man kunnat dra de slutsatser man gjorde då.

När PU sedan efter eget utredande kom fram till att TP/Filter-lösningen höll så fanns det självklart ingen anledning att uppfinna ett eget nytt hjul.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-25 kl. 18:26.
Citera
2021-02-25, 18:22
Medlem
Vad finns det för fakta i dagsläget och efter det att materialet blivit möjligt att begära ut gällande SEs eventuella motiv till dådet?

Jag undrar också över vilken fakta som föreligger gällande SEs eventuella vapeninnehav av Magnum 357?

Finns det någon fakta som pekar på att SE har varit i besittning av den speciella ammunition som användes vid mordet?

Har någon ytterligare fakta kommit fram gällande dessa centrala delar så här över åtta månader sedan KPs presskonferens?
Citera
2021-02-25, 20:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Japp jag förstod hur du menade. I tråden har ju en del menat att PU inte tänkt själva utan i stället kört Filterspåret rakt av. Men det hindar inte att de bollat idéer med med TP, han hade ju trots allt grävt i tio år i SE-spåret innan han tipsade PU 2017, bland annat om det viktiga och på felaktiga grunder avförandet av SE. Det som KP kallade för häpnadsväckande och inte förstod hur man kunnat dra de slutsatser man gjorde då.

När PU sedan efter eget utredande kom fram till att TP/Filter-lösningen höll så fanns det självklart ingen anledning att uppfinna ett eget nytt hjul.

Djävulens advokat verkar dock vara av åsikten att djävulen är oskyldig. Sällan har jag skådat en person som på detta sätt får sitta med i en presskonferens och låtsas hålla med om slutsatsen.

Inte tal om annat än att HM inte tror det var SE
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-25 kl. 20:36.
Citera
2021-02-25, 20:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Djävulens advokat verkar dock vara av åsikten att djävulen är oskyldig. Sällan har jag skådat en person som på detta sätt får sitta med i en presskonferens och låtsas hålla med om slutsatsen.

Inte tal om annat än att HM inte tror det var SE
En del tolkade KP:s och HM:s kroppsspråk på presskonferensen som att de hade dåligt på fötterna. Det var nog snarare så att de tyckte att det var pinsamt å sina tidigare kollegors vägnar (dvs alla PU-ar före 2017) som hade missat denna lågt hängande frukt. I stället var det en journalist och författare som efter tio års idogt grävande avslöjade misstaget.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-25 kl. 21:27.
Citera
2021-02-25, 20:51
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vad finns det för fakta i dagsläget och efter det att materialet blivit möjligt att begära ut gällande SEs eventuella motiv till dådet?

Jag undrar också över vilken fakta som föreligger gällande SEs eventuella vapeninnehav av Magnum 357?

Finns det någon fakta som pekar på att SE har varit i besittning av den speciella ammunition som användes vid mordet?

Har någon ytterligare fakta kommit fram gällande dessa centrala delar så här över åtta månader sedan KPs presskonferens?

Ur minnet:

Det som lagts fram angående vapendelen är att SE var med i skytteklubb när han arbetade inom FM (Armetygförvaltningen). Han sköt gevär på klubbmästerskap. Om jag minns rätt var det på 50-talet.
Han var anmäld till en pistolskyttetävling. Det var arbetsgivaren som stod för vapen och ammunition.

Han hade ingen vapenlicens åren före eller under MOP.

Till frågan om ammunitionen metal piercing 357 finns absolut ingenting.
Citera
2021-02-25, 20:53
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
En del tolkade KP:s och HM:s kroppsspråk på presskonferensen som att de hade dåligt på fötterna. Det var nog snarare så att de tyckte att det var pinsamt å sina tidigare kollegors vägnar (dvs alla PU-ar före 2017) som hade missat denna lågt hängande frukt. I stället var det en journalist och författare som efter tio års idogt grävande avslöjade misstaget.

Det är inte en tolkning jag delar.

KP var dåligt påläst och kunde inte svara på frågorna efter PK.
HM har sagt att han ställer sig bakom resultatet men är fortfarande nyfiken på Sydafrika spåret.
Citera
2021-02-25, 20:57
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Va, menar du att de inte köpte TP:s förklaring och lösning rakt av, åtminstone inte utan att först pröva den?

Jo, PU har bevisat vad de klarar av tidigare med CP, VG, CA och PKK.

Jag tycker också att det säger en del att KP vägrar uttala sig mer i frågan.
Likaså utredaren Peter Steude, som utrett skyttevanan hos SE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in