Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Vad har ens narxism med något vi pratar om att göra????
Detta evinnerliga tjat om marxism!
Vi pratar om helt uppenbara rättigheter för halva mänskligheten, och ingen ”marxism”!
Kvinnor är egna individer som självklart ska ha rättigheter att slippa oönskad reproduktion.
Och rättighet kunna äga och kontrollera sin egen kropps funktioner.
Det har NADA att göa med Marx!
Jo, kanske kvinnor ska ha rättigheten att slippa allt möjligt och män ska ha rätt att slippa betala ifall barnet föds i samma mening, då han har rätt att äga sin arbetes frukt.
Vem vet vad som är rätt och fel?
Men marxistiska maktanalyser ställer frågan i vems intresse är det att förorda både det ena och det andra, vilket är vad hon som skrev artikeln gjorde. Ifall män har makten över samhället (enligt könmaktsordningen, etc), varför förordar alla abortioner? Det gynnar inte kvinnor utan män påstår hon. Likaså gynnar det inte kvinnor enligt henne att de inte längre tillkännager sin feminitet.
Det är ju bara för min del att göra intellektuella kullerbyttor, det är väl lite småroligt åtminstone.
Jag tror förviso att kvinnlig psykologisk ohälsa ökar ganska ordentligt nu när monogami-idealen håller på att rasa samman och många unga kvinnor har svårt att hitta någon vettig partner, kärnfamilj och barn. I vems intresse är det att monogamin dör ut? Jag tror inte det är i kvinnors intresse i alla fall, men kanske i mäktiga mäns och karriärskvinnors intresse?
Vi får gå bortom enkla divisioner av kön för att försöka fiska vem som gynnar av vad. Polygami är bra för mäktiga män, och en karriärskvinna som inte vill välja mellan moderskap och karriären vill gärna bryta ner modersidealet, får bort familjens frihet att välja föräldraförsäkring, osv.
De flesta män och kvinnor är varesig mäktiga män eller karriärskvinnor, däremot är de som projicerar ideal i samhället och jobbar åt media både mäktiga män och karriärskvinnor (en journalist tjänar säkert i snitt 1 miljon kr per år), och de som jobbar för att få ihop politisk lagstifftning är likaså både mäktiga män och karriärskvinnor. Alltså kommer deras intressen inte att vara samma som folkets intressen.