2021-02-24, 20:56
  #6169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det som Susanna Birgersson lyfter fram, att en "etiskt oproblematisk" abortsyn och teknisk enkelhet i aborterandet, får kvinnor att både stå för mer ansvar och fara själsligt illa av förfarandet - ingår det i Din utopi? Är det Din syn på jämställdhet?

Det är nog rätt många kvinnor som inte delar denna uppfattning.
. Nej min syn på jämlikhet ör att förmå män ta sin del av ansvaret för mänsklig reproduktion, och sluta skjuta allt ansvar för detta på kvinnor.

Män bör åläggas samma ansvar, engagenang och praktiskt arbete för sin avkomma som åläggs kvinnor och FÖRST då kommer män som grupp fatta in på kroppen att de inte kan sexa utan att behöva tänka på eller ta ansvar för några konsekvenser alls, på samma sätt som kvinnor alltid har gjort och fortsätter att göra idag.

Att försämra kvinnors rättigheter härvidlag kommer INTE i sig ändra mäns beteenden eller förhållande till detta.

Endast ändringar i könsnormer, lagar etc ändrar dessa saker.
Citera
2021-02-24, 20:59
  #6170
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad har ens narxism med något vi pratar om att göra????

Detta evinnerliga tjat om marxism!

Vi pratar om helt uppenbara rättigheter för halva mänskligheten, och ingen ”marxism”!

Kvinnor är egna individer som självklart ska ha rättigheter att slippa oönskad reproduktion.
Och rättighet kunna äga och kontrollera sin egen kropps funktioner.

Det har NADA att göa med Marx!

Jo, kanske kvinnor ska ha rättigheten att slippa allt möjligt och män ska ha rätt att slippa betala ifall barnet föds i samma mening, då han har rätt att äga sin arbetes frukt.

Vem vet vad som är rätt och fel?

Men marxistiska maktanalyser ställer frågan i vems intresse är det att förorda både det ena och det andra, vilket är vad hon som skrev artikeln gjorde. Ifall män har makten över samhället (enligt könmaktsordningen, etc), varför förordar alla abortioner? Det gynnar inte kvinnor utan män påstår hon. Likaså gynnar det inte kvinnor enligt henne att de inte längre tillkännager sin feminitet.

Det är ju bara för min del att göra intellektuella kullerbyttor, det är väl lite småroligt åtminstone.

Jag tror förviso att kvinnlig psykologisk ohälsa ökar ganska ordentligt nu när monogami-idealen håller på att rasa samman och många unga kvinnor har svårt att hitta någon vettig partner, kärnfamilj och barn. I vems intresse är det att monogamin dör ut? Jag tror inte det är i kvinnors intresse i alla fall, men kanske i mäktiga mäns och karriärskvinnors intresse?

Vi får gå bortom enkla divisioner av kön för att försöka fiska vem som gynnar av vad. Polygami är bra för mäktiga män, och en karriärskvinna som inte vill välja mellan moderskap och karriären vill gärna bryta ner modersidealet, får bort familjens frihet att välja föräldraförsäkring, osv.

De flesta män och kvinnor är varesig mäktiga män eller karriärskvinnor, däremot är de som projicerar ideal i samhället och jobbar åt media både mäktiga män och karriärskvinnor (en journalist tjänar säkert i snitt 1 miljon kr per år), och de som jobbar för att få ihop politisk lagstifftning är likaså både mäktiga män och karriärskvinnor. Alltså kommer deras intressen inte att vara samma som folkets intressen.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-24 kl. 21:01.
Citera
2021-02-24, 21:01
  #6171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
1. Jag behöver inte använda kondom, hon kan ju göra abort ändå.

2. Jag behöver inte ta något ansvar för ev. reproduktion/ barn, för hon kan ju göra abort, och gör hon inte detta så får hon ”skylla sig själv”.

3. Jag kan ju köpa sex, tjata, manipulera, tvinga mig till etc för.......

1. Det är upp till kvinnan om hon vill gå med på sex utan kondom.

2. Män kan krävas på ansvar genom underhållsbidrag. Mer än så är nog inte praktiskt att kräva.

3. Män köper sex och tvingar till sig sex på grund av fri abort??
Citera
2021-02-24, 21:03
  #6172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VildaWebben
Det görs ju redan. Doping av olika slag är förbjudet.
Ska vi förbjuda kondomer?
Det är nämligen ”teknik” som gör att män kan kontrollera sin fertilitet.
Vi kan ju göra detta, med exakt samma argumentation som den som Uven kör med.

Agnen om män nu inte TVINGAS mot sin vilja så kommer den svenska nationen gå under!!!!

Alltså måste män tvingas att ”åka dit” på riskerna med sex.
Ochvarje gång hans sex orsakar en avkomma mot havs vilja så ska han ”åka dit” på underhållsbidrag samt delad vårdnad.

Men enligt Uven är ju detta krav, och begränsning av mäns ”rättigheter” något som är ”vulgärt”

Medan ett samhälle som begränsar kvinnors möjligheter kontrollera sin kropps fertilitet är något som är ”normalt”

Eftersom enligt Uvens resonemang så är det kvinnors ”livsuppgift” att ”åka dit”.
Citera
2021-02-24, 21:09
  #6173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jo, kanske kvinnor ska ha rättigheten att slippa allt möjligt och män ska ha rätt att slippa betala ifall barnet föds i samma mening, då han har rätt att äga sin arbetes frukt.

Vem vet vad som är rätt och fel?

Men marxistiska maktanalyser ställer frågan i vems intresse är det att förorda både det ena och det andra, vilket är vad hon som skrev artikeln gjorde. Ifall män har makten över samhället (enligt könmaktsordningen, etc), varför förordar alla abortioner? Det gynnar inte kvinnor utan män påstår hon. Likaså gynnar det inte kvinnor enligt henne att de inte längre tillkännager sin feminitet.

Det är ju bara för min del att göra intellektuella kullerbyttor, det är väl lite småroligt åtminstone.

Jag tror förviso att kvinnlig psykologisk ohälsa ökar ganska ordentligt nu när monogami-idealen håller på att rasa samman och många unga kvinnor har svårt att hitta någon vettig partner, kärnfamilj och barn. I vems intresse är det att monogamin dör ut? Jag tror inte det är i kvinnors intresse i alla fall, men kanske i mäktiga mäns och karriärskvinnors intresse?

Vi får gå bortom enkla divisioner av kön för att försöka fiska vem som gynnar av vad. Polygami är bra för mäktiga män, och en karriärskvinna som inte vill välja mellan moderskap och karriären vill gärna bryta ner modersidealet, får bort familjens frihet att välja föräldraförsäkring, osv.

De flesta män och kvinnor är varesig mäktiga män eller karriärskvinnor, däremot är de som projicerar ideal i samhället och jobbar åt media både mäktiga män och karriärskvinnor (en journalist tjänar säkert i snitt 1 miljon kr per år), och de som jobbar för att få ihop politisk lagstifftning är likaså både mäktiga män och karriärskvinnor. Alltså kommer deras intressen inte att vara samma som folkets intressen.

Journalist är inte särskilt glassigt yrke ekonomiskt. Medellönen för kvinnliga journalister är väl nånstans 38 tusen kr, men många lyckas inte ens få heltidstjänst utan får frilansa. Och branschen är drabbad av återkommande nedskärningar och varsel.
Citera
2021-02-24, 21:10
  #6174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VildaWebben
1. Det är upp till kvinnan om hon vill gå med på sex utan kondom.

2. Män kan krävas på ansvar genom underhållsbidrag. Mer än så är nog inte praktiskt att kräva.

3. Män köper sex och tvingar till sig sex på grund av fri abort??
Du verkar inte helt hänga med i vad som diskuteras.

1. Det är lika mycket mannen
som ”går med på” att ligga utan kondom och därmed riskera att vara ansvarig för att reproduktion sker, eller hur?


Men! vi har nu levt i tusenårig patriarkal kultur som alltså dumpat allt sådant ansvar på kvinnor. När en avkomma blivit till via ett samlag, så är det kvinnan som ”åkt dit” på hela biten.

Iom feminism, samt vetenskaplig kunskap som gör det omöjligt för män skylla graviditeter på enkom kvinnor så går inte detta längre.
Citera
2021-02-24, 21:10
  #6175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ska vi förbjuda kondomer?
Det är nämligen ”teknik” som gör att män kan kontrollera sin fertilitet.
Vi kan ju göra detta, med exakt samma argumentation som den som Uven kör med.

Agnen om män nu inte TVINGAS mot sin vilja så kommer den svenska nationen gå under!!!!

Alltså måste män tvingas att ”åka dit” på riskerna med sex.
Ochvarje gång hans sex orsakar en avkomma mot havs vilja så ska han ”åka dit” på underhållsbidrag samt delad vårdnad.

Men enligt Uven är ju detta krav, och begränsning av mäns ”rättigheter” något som är ”vulgärt”

Medan ett samhälle som begränsar kvinnors möjligheter kontrollera sin kropps fertilitet är något som är ”normalt”

Eftersom enligt Uvens resonemang så är det kvinnors ”livsuppgift” att ”åka dit”.

Ja, kondomer kan gott förbjudas.
Citera
2021-02-24, 21:11
  #6176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du verkar inte helt hänga med i vad som diskuteras.

1. Det är lika mycket mannen
som ”går med på” att ligga utan kondom och därmed riskera att vara ansvarig för att reproduktion sker, eller hur?


Men! vi har nu levt i tusenårig patriarkal kultur som alltså dumpat allt sådant ansvar på kvinnor. När en avkomma blivit till via ett samlag, så är det kvinnan som ”åkt dit” på hela biten.

Iom feminism, samt vetenskaplig kunskap som gör det omöjligt för män skylla graviditeter på enkom kvinnor så går inte detta längre.

Ja, precis. Idag kan mannen krävas på underhållsbidrag. Mer än så kan han inte avkrävas.
Citera
2021-02-24, 21:11
  #6177
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildaWebben
Journalist är inte särskilt glassigt yrke ekonomiskt. Medellönen för kvinnliga journalister är väl nånstans 38 tusen kr, men många lyckas inte ens få heltidstjänst utan får frilansa. Och branschen är drabbad av återkommande nedskärningar och varsel.

Tänker främst på toppjournalister som skriver artiklar som når ut till miljontals läsare.
Citera
2021-02-24, 21:14
  #6178
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
. Nej min syn på jämlikhet ör att förmå män ta sin del av ansvaret för mänsklig reproduktion, och sluta skjuta allt ansvar för detta på kvinnor.

Män bör åläggas samma ansvar, engagenang och praktiskt arbete för sin avkomma som åläggs kvinnor och FÖRST då kommer män som grupp fatta in på kroppen att de inte kan sexa utan att behöva tänka på eller ta ansvar för några konsekvenser alls, på samma sätt som kvinnor alltid har gjort och fortsätter att göra idag.

Att försämra kvinnors rättigheter härvidlag kommer INTE i sig ändra mäns beteenden eller förhållande till detta.

Endast ändringar i könsnormer, lagar etc ändrar dessa saker.

Birgerssons argument, vilket nog får betraktas som tämligen starkt, är att genom att göra aborterandet tekniskt enklare och "etiskt oproblematiskt", så leder det till ännu mindre manligt ansvar. Min uppfattning är att det kan även leda till manliga krav på lagändring för att kunna även legalt smita från ansvar. Det är inte helt ologiskt under de omständigheter som Birgersson lyfter fram.
Citera
2021-02-24, 21:15
  #6179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jo, kanske kvinnor ska ha rättigheten att slippa allt möjligt och män ska ha rätt att slippa betala ifall barnet föds i samma mening, då han har rätt att äga sin arbetes frukt.

Vem vet vad som är rätt och fel?

Men marxistiska maktanalyser ställer frågan i vems intresse är det att förorda både det ena och det andra, vilket är vad hon som skrev artikeln gjorde. Ifall män har makten över samhället (enligt könmaktsordningen, etc), varför förordar alla abortioner? Det gynnar inte kvinnor utan män påstår hon. Likaså gynnar det inte kvinnor enligt henne att de inte längre tillkännager sin feminitet.

Det är ju bara för min del att göra intellektuella kullerbyttor, det är väl lite småroligt åtminstone.

Jag tror förviso att kvinnlig psykologisk ohälsa ökar ganska ordentligt nu när monogami-idealen håller på att rasa samman och många unga kvinnor har svårt att hitta någon vettig partner, kärnfamilj och barn. I vems intresse är det att monogamin dör ut? Jag tror inte det är i kvinnors intresse i alla fall, men kanske i mäktiga mäns och karriärskvinnors intresse?

Vi får gå bortom enkla divisioner av kön för att försöka fiska vem som gynnar av vad. Polygami är bra för mäktiga män, och en karriärskvinna som inte vill välja mellan moderskap och karriären vill gärna bryta ner modersidealet, får bort familjens frihet att välja föräldraförsäkring, osv.

De flesta män och kvinnor är varesig mäktiga män eller karriärskvinnor, däremot är de som projicerar ideal i samhället och jobbar åt media både mäktiga män och karriärskvinnor (en journalist tjänar säkert i snitt 1 miljon kr per år), och de som jobbar för att få ihop politisk lagstifftning är likaså både mäktiga män och karriärskvinnor. Alltså kommer deras intressen inte att vara samma som folkets intressen.

Fast där har hon i sånt fall ( om du tolkar henne rätt vilket jag betvivlar) fel.

Kvinnor har självklart ett eget intresse av att:
1. Slippa reproduktion om hon så inte önskar.
2. Få halva andelen av en reproduktion ”betald” av den andre parten.

”Feminitet” är inte = föda barn.
Lika lite som ”maskulinitet” skullevara= att ejakulera.

Är väl där nånstans ert resonemang falerar från början.

Vara kvinna är exakt lika mångbottnat och komplext som att vara man.
Citera
2021-02-24, 21:26
  #6180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
”Feminitet” är inte = föda barn.
Lika lite som ”maskulinitet” skullevara= att ejakulera.
Feminitet är att ta hand om barn - inte att knulla runt och sedan abortera eventuella embryon och foster.

Maskulinitet är att försörja och försvara kvinnor och barn - inte att knulla runt och räkna med att kvinnorna skall abortera bort eventuella embryon och foster.

Det är väl där nånstans ditt resonemang fallerar från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in