2021-02-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
De som vill Ebba väl

Bör sluta skriva i tråden och låta den dö. Ni göder bara vänstertrollen.

Tråden ligger högst bland debatterade ämnen. Låt den bara dö......

Låter som om du vill sopa skandaler under mattan när det passar din politiska övertygelse. Dubbelmoral verkar vara ett krav i högra laget något som Ebba tydligt visar i den här affären när hon envisas med sitt åldringsbedrägeri.
Om hon nu är en ensamstående bostadslös mamma som är glad i flaskan borde hon väl tänkt med hjärnan och inte plånboken och köpt ett hus på hemmet som vanligt folk gör.
2021-02-24, 08:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Du försöker verkligen göra dig mer dum än du är? Eller ÄR du såhär dum?

FASTIGHETSMÄKLAREN måste uppnå kundkännedom! Det är LAGKRAV det känns som det brister här, för vilka i Esbjörns närhet har vidimerat hans kopia av körkort/ pass? och skickat det till ansvarig mäklare? Troligtvis finns ingen kopia på ngn identitetshandling hos Dietz alls.

Eftersom en mäklare är inblandad, en mäklare som känner Ebba väl genom att hans syster och Ebba är typ bästa kompisar, och som också avsäger sig allt ansvar, ett ansvar som inte går att avsäga sig som registrerad mäklare, så har det väl ganska stor betydelse i att denna överlåtelse ser riktigt skum och dålig ut. Mäklaren skulle definitivt åka på en varning, och Esbjörn skulle säkert kunna få rätt till skadestånd om de även drar det till FRN om det faktiskt är så som det verkar att Dietz har brustit här om sin omsorgsplikt om båda parter.

Det känns som du överdriver lagkraven, och istället (gissar jag) refererar till någon sorts egen checklista eller företagsegen praxis.

Kundkännedom i lagens mening handlar om affärs- och verksamhetskoppling och risken för penningtvätt. Kundkännedom kan erhållas på flera sätt, och med personnummer tillhands (det skall vi väl tro?) finns det goda verktyg via olika tjänster. Om identitet inte är någon osäker fråga behöver man givetvis inte ha vidimerade kopior på körkort. Att träffa säljaren är inte nödvändigt. Säljaren (liksom köparen i en omvänd situation) svarar för sig själv.

I ett sådant här ärende har mäklaren att verifiera ägandet (lagfart), inteckningar och servitut och om det finns del i gemensamhetsanläggningar (vägförening är vanligt på landet).

Men det är ju en smal sak att sätta dit mäklaren, om man nu tror att det är felaktigheter. En anmälan till FMI kan alla göra, till och med anonymt. Varsågod: https://fmi.se/anmalan-tillsyn/gor-en-anmalan/
2021-02-24, 09:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var ingen överlåtelse på distans, avtalet skrevs på plats på ett fysiskt papper med en verklig penna mellan två personer som kände varandra. Du är ju helt blåst. Är det Esbjörn eller Ebba som du misstänker för terrorism eller penningtvätt. Jag börjar tycka lite synd om dig nu faktiskt.

Precis så var det och Dietz har inte och har aldrig haft något mäklaransvar i affären. Och eftersom han aldrig haft något sådant ansvar har han heller inte kunnat avsäga sig det. Och hade han haft det hade han inte kunnat avsäga sig det.

Men det där är sådant som nötterna i begåvningsreserven aldrig kommer förstå.
2021-02-24, 09:00
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Varför släpper hon inte huset och låter den gamla mannen vara. Varför är det huset så viktigt för henne. Det hela känns osunt och sedan processa mot en gammal man.
EB kan väl hitta hundra andra hus som säkert är lika fina. Jag tycker det hela låter maniskt och som hon är en elak bitch.
Storhetsvansinne och för mig har hon tappat allt förtroende.
Tyckte hon var en frisk fläkt som kom in i politiken men det har som bara blivit värre och värre och hon har liksom spårat ur.... tappat kurs.... och känns inte stabil.

Varför håller den gamle mannen inte avtalet och låter bli att bråka?
2021-02-24, 09:02
Medlem
Orsas avatar
Citat:
/.../
Men jag skulle gissa att hans tidigare inblandning i Assangefallet och att han bildade Rättssäkerhetsorganisationen tillsammans med tidigare dömda Anna Ardin och Billy Butt är tillräcklig grund för att han bedöms vara en offentlig person verksam inom området juridik och att hans vandel därigenom faktiskt får granskas och kommenteras.
/../
Anna Sjödin var det, inte målsägaren i Assange-fallet.
2021-02-24, 09:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Då är FMI Fastighetsmäklarinspektionen ochså dum i huvudet?

"Åtgärder för kundkännedom
Under pandemin väljer fler mäklare och kunder att ingå uppdragsavtal eller överlåtelseavtal på distans. Det är då viktigt att mäklaren följer FMI:s föreskrifter om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism angående distanskunder. Exempelvis anges att vid kontroll av identiteten av distanskund ska fastighetsmäklaren, för det fall kontrollen inte görs med hjälp av elektronisk legitimation, inhämta en vidimerad kopia av kundens identitetshandling (se vidare 10 § KAMFS 2020:1)."

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/att-tanka-pa-i-coronatider/

Det är nog ingen fara med den saken. Det är ju EBBA som är kunden. Esbjörn ville ju inte ha någon dyr mäklare.
2021-02-24, 09:04
Medlem
Citat:
Det var ingen överlåtelse på distans, avtalet skrevs på plats på ett fysiskt papper med en verklig penna mellan två personer som kände varandra. Du är ju helt blåst. Är det Esbjörn eller Ebba som du misstänker för terrorism eller penningtvätt. Jag börjar tycka lite synd om dig nu faktiskt.
Tja Ebba är ju en PEP så där är extra viktigt att göra kontroll av syftet med överlåtelsen. Men återigen, oavsett om man inte tror det föreligger risk för penningtvätt så är det lagkrav att göra i varje fastighetsöverlåtelse oavsett om det är ett förmedlingsuppdrag eller skrivuppdrag. Man blir varnad annars.
2021-02-24, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är nog ingen fara med den saken. Det är ju EBBA som är kunden. Esbjörn ville ju inte ha någon dyr mäklare.
Nej man har lagkrav att uppnå kundkännedom om båda parter i en överlåtelse.
2021-02-24, 09:06
Avstängd
Totalt BS, Mårten Schultz har tydligen inte fått kuk i röven av sin pojkvän på länge och vill tydligen ta ut det på EBT istället.
2021-02-24, 09:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Varför håller den gamle mannen inte avtalet och låter bli att bråka?

Det är en möjlighet. En annan möjlighet (nu avlägsen) hade varit att lösa saken med en kompetent jurist vid sin sida.

Någon har naturligtvis dillat i Esbjörn att det är bara att sätta sig på tvären, så förlorar Ebba.
2021-02-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det känns som du överdriver lagkraven, och istället (gissar jag) refererar till någon sorts egen checklista eller företagsegen praxis.

Kundkännedom i lagens mening handlar om affärs- och verksamhetskoppling och risken för penningtvätt. Kundkännedom kan erhållas på flera sätt, och med personnummer tillhands (det skall vi väl tro?) finns det goda verktyg via olika tjänster. Om identitet inte är någon osäker fråga behöver man givetvis inte ha vidimerade kopior på körkort. Att träffa säljaren är inte nödvändigt. Säljaren (liksom köparen i en omvänd situation) svarar för sig själv.

I ett sådant här ärende har mäklaren att verifiera ägandet (lagfart), inteckningar och servitut och om det finns del i gemensamhetsanläggningar (vägförening är vanligt på landet).

Men det är ju en smal sak att sätta dit mäklaren, om man nu tror att det är felaktigheter. En anmälan till FMI kan alla göra, till och med anonymt. Varsågod: https://fmi.se/anmalan-tillsyn/gor-en-anmalan/
Jo mäklare har blivit varnade om de inte har kopia på identitetshandling även om de känner parten väl. Man blir även varnad om identitetshandlingens datum gått ut. Så det måste vara en giltig identitetshandling.
2021-02-24, 09:11
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
Iidiot inlägg..... Jag är totalt politiskt obunden och bryr mig inte ett skit om svensk politik då jag emigrerat. Gällande politik ovh ledarskap är jag saklig . En konservativ kristen LEDARE för ett parti ska inte dricka shottar i barer med massa influencers när det är en pandemi(som jag inte ens tror på) men du förstår min poäng. En konservativ politisk ledare som ens dricker shotts i en offentlig trashig bar med influencers bara det e ganska fucked up. Men ebba e ju typ 33 år ovh omogen för sin roll som ledare. Sen sker detta med detta gubbhus..... Oavsett vem som har rätt skulle en mogen ledare släppt det och fokusera på sina väljare.... Hon skyller på all tryck för att hon e kvinna och ung hahah orkar inte höra det skitsnacket. Skandinaviens politik (utom danmark) har pinsam politik och konstiga utvalda ledare oavsett kön. Finlands statsminister e 34 år. De e helt sjukt! Man e inte mogen att leda ett parti eller en nation.Man har all rätt att kriga för sin sak men detta e riktigt idiotiskt ur ett politiskt perspektiv som ebba håller på med... De e pinsamt och NEJ!!! Jag e politiskt obunden.... men detta e en skandal 100% och ganska fucked upp att hon inte ger sig med tanke på sitt ledarskap och väljare

Jag håller med dig, det är irrelevant om hon har rätt eller fel. Hela affären skadar partiet, speciellt eftersom KD försöker framstå som "pensionärspartiet". Hon kan gå ut och vara ärlig att hon släpper affären för att inte skada partiet även fast hon anser att hon har rätt. Det skulle kunna ge lite sympatiröster.

Hon borde förstå att hon måste välja huset eller partiet. Det är orättvist, men det är rollen man har som partiledare. Om hon inte släpper det här, borde partiet se över om de ska byta partiledare snarast innan valet.

Kan man kanske kalla hem Sara Skyttedal?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in