2021-02-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det vittnet kände TP inte till när han skrev den förra boken men mannen hade lämnat sina uppgifter till PU redan 2015-2016,om jag förstod det som sas i podden rätt. Det fanns andra vittnen på Skandia som sagt samma sak men det här vittnet hade distinkta detaljer som stöd för minnet, det vill säga att det verkligen var måndagen den 3 mars det gällde.
Vad var det för detaljer? Att han inte gick in för att hälsa på SE bara för att han hörde SE säga att det är hans signalement det gäller i telefon antyder att det är ett påhitt.
Citera
2021-02-23, 12:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Det är ingen som har påstått detta. Du, med många, har fått det om bakfoten. Vad argumentet går ut på är att Stig kunnat se Lars på två sätt; från trappkrönet eller från mordplatsen. Om han såg honom från trappkrönet är han identisk med gärningsmannen. Om han såg honom från mordplatsen skulle han varit vittne, men det som gör detta orimligt är att ingen annan har sett honom på platsen till skillnad från de andra vittnena så av de två alternativen är gärningsmannen det alternativet som kräver minst bortförklaringar och anpassningar.

Lars Larsson var den som sålde böcker på detta påstående.. en säljpitch .. och lögn.

Ser att du ändå tillstår det oriktiga i påståendet även om du här inte vågar ta (det mest frekventa ordet) lögn i din mun....
Citera
2021-02-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Lars Larsson var den som sålde böcker på detta påstående.. en säljpitch .. och lögn.

Ser att du ändå tillstår det oriktiga i påståendet även om du här inte vågar ta (det mest frekventa ordet) lögn i din mun....

Som sagt, läs på. Du har fått det om bakfoten.
Citera
2021-02-23, 12:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Som sagt, läs på. Du har fått det om bakfoten.

Sista avsnittet på baksidan av boken "Nationens Fiende"
".... avslöjar i förbifarten något som ingen borde ha kunnat känna till. Förutom mördaren."
Citera
2021-02-23, 13:07
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Nej att SE varit på arbetsplatsen den 3 mars (då han egentligen skulle varit i Idre) och lanserade en ny version av språngmarschen som nu sträckte sig upp till David Bagares gata. Det här var naturligtvis på grund av att YN:s vittnesmål om den springande mannen "med den mörka fladdrande mörka rocken och handledsväskan" blivit känt dagen innan. SE insåg att folk på Skandia skulle tänka, "men det är ju våran Stig!". Så snabbt in och (bort)förklara. Det skulle jag också gjort i hans situation.

Edit: Man ska dock inte utesluta det där med kassaskåpet, han lär ha haft några minuters "egentid" när han kom tillbaka till Skandia på mordkvällen.

Har du hämtat din informationen ifrån den nya boken eller är det från Podden? Jag har beställt boken men inte hört något om när jag får den i min hand?
Citera
2021-02-23, 13:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Sista avsnittet på baksidan av boken "Nationens Fiende"
".... avslöjar i förbifarten något som ingen borde ha kunnat känna till. Förutom mördaren."
Ja, givet att SE talade sanning när han sade att han hade sett "mörkblå täckjacka" (och sedan t.o.m. Lars J) i gränden. Men det vet vi ju inte om han gjorde. Det verkar komma fram mer och mer nu som tyder på att lögnerna nog var mer omfattande och avancerade än vad man tidigare har trott, och att det blev värre och värre med tiden:
"På onsdag släpper han en nyutgåva av boken med åtta nya kapitel. Där han han gått igenom vad han betraktar som Stig Engströms lögner, satt dem i en tidslinje och i ett sammanhang.
– Det som bland annat är nytt i boken är att vi har gjort en analys på hur han ljuger och att det först finns en anpassning i lögnerna. Och sedan utvecklar han en strategi som han håller sig till, säger Thomas Pettersson."

https://www.expressen.se/nyheter/palme-forfattaren-darfor-ljog-engstrom-om-jakten/
Senast redigerad av Draifos 2021-02-23 kl. 13:35.
Citera
2021-02-23, 15:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Har du hämtat din informationen ifrån den nya boken eller är det från Podden? Jag har beställt boken men inte hört något om när jag får den i min hand?
Jag har hämtat från informationen från podden. Jag har också beställt boken, där jag beställde ifrån stod det att boken är ute i fysiska butiker 24 feb, så inom nån vecka borde vi ha fått våra böcker.

Att det finns ett nytt vittne (som TP alltså inte kände till när han skrev "förra" boken) och som vittnat om SE:s närvaro på arbetsplatsen måndagen den 3 mars har jag fått bekräftat.
Citera
2021-02-23, 15:26
Medlem
Citat:
Jag har hämtat från informationen från podden. Jag har också beställt boken, där jag beställde ifrån stod det att boken är ute i fysiska butiker 24 feb, så inom nån vecka borde vi ha fått våra böcker.

Att det finns ett nytt vittne (som TP alltså inte kände till när han skrev "förra" boken) och som vittnat om SE:s närvaro på arbetsplatsen måndagen den 3 mars har jag fått bekräftat.
Vissa av er säger att om ett vittne kommer på nåt 3 år efter mordet är det inget värt, tex JA som pratade om en man i 50-60 årsåldern med keps. Varför ska man då tro på ett vittne som träder fram 2015-2016? Det är typiskt TP att trixa in såna här efterhandskonstruktioner. Han placerar SE där han behagar för att få in honom där det passar TP:s indiciekedja.

Troligtvis är det 10/3 som det handlar om precis som det var gällande praktikanten. Nu vet jag inte om TP har varit i kontakt med detta vittne. Det har han säkert och det kan vara TP:s tolkning att det är 3/3 det handlar om. Däremot pratade ju tydligen SE med polisen i telefon 10/3 så det är väl ganska troligt att det är det samtalet detta vittne har hört.
Citera
2021-02-23, 15:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Vissa av er säger att om ett vittne kommer på nåt 3 år efter mordet är det inget värt, tex JA som pratade om en man i 50-60 årsåldern med keps. Varför ska man då tro på ett vittne som träder fram 2015-2016? Det är typiskt TP att trixa in såna här efterhandskonstruktioner. Han placerar SE där han behagar för att få in honom där det passar TP:s indiciekedja.

Troligtvis är det 10/3 som det handlar om precis som det var gällande praktikanten. Nu vet jag inte om TP har varit i kontakt med detta vittne. Det har han säkert och det kan vara TP:s tolkning att det är 3/3 det handlar om. Däremot pratade ju tydligen SE med polisen i telefon 10/3 så det är väl ganska troligt att det är det samtalet detta vittne har hört.
Jag tror inte som du men blir intressant att läsa på vilket distinkt sätt vittnet kunnat stödja sin minnesbild om att det var 3 mars och vad han sagt. En del antyds redan iofs i podden men kanske görs ännu mera i boken. Plus att det finns flera på Skandia som vittnar om samma sak. Detta i kombination med David Bagare gata-springet gör ju det hela än mer graverande.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-23 kl. 15:40.
Citera
2021-02-23, 15:40
Medlem
Citat:
Jag tror inte som du men blir intressant att läsa på vilket distinkt sätt vittnet kunnat stödja sin minnesbild. En del antyds redan iofs i podden men kanske görs ännu mera i boken. Plus att det finns flera på Skandia som vittnar om samma sak. Detta i kombination med David Bagare gata-springet gör ju det hela än mer graverande.
Du svarar inte på min fråga varför man ska tro på ett vittne som träder fram efter 30 år? I podden är minnesdetaljerna att han kommer ihåg det tydligt för han kom tidigt på måndagarna eftersom han pendlade från Norrland och gick in bakvägen. Han kom väl tidigt alla måndagar då? 3/3 var inte SE misstänkt för MOP, varför skulle han då undvika att gå in och hälsa på SE som han tänkt? De kände ju tydligen varandra. Det låter inte trovärdigt för fem öre.
Citera
2021-02-23, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow

Skillnaden är att denba man aldrig sagt något annat och sedan plötsligt minns saker på annat sätt efter att SE figurerat i media.Det nya vittnet kände ju SE personligen inte via media.Media har inte påverkat honom i vad han sett och hört.Hade man utrett SE redan då så hade detta förmodligen kommit fram redan då. Men visst efter så många år blir ändå trovärdigheten i uppgiften begränsad självklart.Givetvis ökar också risken för att han blandat ihop måndagarna den 3e och den 10e för varje år som gått.Var det den tionde detta skedde blir telefonsamtalet mindre viktigt.Att SE sagt sig springa efter GM ända upp på DBG är dock lika intressant oavsett vilken måndag SE sade det första gången.
Citera
2021-02-23, 15:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Skillnaden är att denba man aldrig sagt något annat och sedan plötsligt minns saker på annat sätt efter att SE figurerat i media.Det nya vittnet kände ju SE personligen inte via media.Media har inte påverkat honom i vad han sett och hört.Hade man utrett SE redan då så hade detta förmodligen kommit fram redan då. Men visst efter så många år blir ändå trovärdigheten i uppgiften begränsad självklart.Givetvis ökar också risken för att han blandat ihop måndagarna den 3e och den 10e för varje år som gått.Var det den tionde detta skedde blir telefonsamtalet mindre viktigt.Att SE sagt sig springa efter GM ända upp på DBG är dock lika intressant oavsett vilken måndag SE sade det första gången.
Javisst, fejkspringet på DB-gatan är förstås det intressanta, oavsett vilken måndag. Måndagen den 10 mars hade han ju redan släppt DB-springet så det kan helt enkelt inte vara den 10:e han snackar om DB-springet på Skandia.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860310.pdf

Edit: Att han ljugit om DB-springet gör dock inte SE till GM, bara till en sannolik GM.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-23 kl. 16:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in