Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Boyta per person är ungefär ett lika dåligt mått på trångboddhet som invånare/kvadratmeter är för ett lands befolkningstäthet.
Din sista mening är lite intressant. Å ena sidan har du förstahandskontraktsinnehavare som betalar 6k per månad för en lägenhet i Stockholm. Å andra sidan har du folk som betalar 15k för en andrahandslägenhet. Vem är det som har råd, och vem har inte råd? Det är just detta du inte verkar ha någon förmåga att förstå, genom att staten försvårar byggandet av nya bostäder så uppstår bristen.
Lite anekdotiskt: jag är ingenjör och jobbar med utbildade civilingenjörer och majoriteten av alla 25-40 åriga ingenjörer bor i små bostäder, allt från 30kvm till 60. De har ingen möjlighet att bilda familj eftersom stora bostäder är svåra att få tag på. Ska säga åt dom att ocuntwell på Flashback sagt de ska sluta gråta och att Sverige har mycket boyta per person. Även om jag inte vet vilken tröst det är för mina kollegor att bönder i Norrland bor i stora hus, men statistik är statistik.
4or mellan 75-100kvm i tex Fruängen (22min till Östermalmstorg med t-bana) ser ut att dem senaste 12 månaderna har gått för runt 3.5 till 4.5mSEK.
Snittlön för ingenjörer i Stockholmsmrådet verkar vara 49.8k/månad. I och med att dina kollegor vill bilda familj så får vi anta att det finns en sambo med i bilden, låt säga att hen tjänar medianlön för Stockholm som ligger på 29k.
Kombinerad bruttoinkomst: 78.8k
Kombinerad nettoinkomst: ca 58k
Låt säga att ovan par har sparat ihop 800k, de kan då låna upp till 4.53mSEK och således köpa en bostad värd 5.33mSEK.
Exempelränta 1.4%
Amortering: 3%
Månadskostnad: 14 998kr (25% av nettoinkomst)
Kvar att leva på: 43k/månad.
Nej uppenbarligen har dem inte råd med ett hus i Enskede men att påstå att man inte kan bilda familj i en 4a om 90-100kvm i Fruängen är ett dåligt skämt (newsflash, man kan bilda familj i en lägenhet och det går jättebra, se tex hela Singapores befolkning där det finns extremt lite hus).
Att du och dina kollegor inte kan få allt ni pekar på har inget med en bostadsbubbla att göra...