2021-02-16, 21:41
Medlem
Jag har svenska 1 på hermods, i uppdrag två skall man skicka en ljudfil på max tre minuter till sin lärare där man presenterar och argumenterar för "Årets film", har ni något tips på hur jag kan inleda denna presentationen? Ska ha med handling, budskap, motiv, skådespelare, miljö osv och argumentation på varför detta ska bli röstas fram till årets film, men ingen aning om var jag ska börja, "hej jag ska prata om en film..." känns så jävla tråkigt.. Jag har filmen "en oväntad vänskap"
Citera
2021-02-17, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulikulien
Jag har svenska 1 på hermods, i uppdrag två skall man skicka en ljudfil på max tre minuter till sin lärare där man presenterar och argumenterar för "Årets film", har ni något tips på hur jag kan inleda denna presentationen? Ska ha med handling, budskap, motiv, skådespelare, miljö osv och argumentation på varför detta ska bli röstas fram till årets film, men ingen aning om var jag ska börja, "hej jag ska prata om en film..." känns så jävla tråkigt.. Jag har filmen "en oväntad vänskap"

Du kanske kan börja med ett citera något som sägs i filmen? Något som är kopplat till vad du ska ta upp om handlingen. Jag har inte gjort den kursen, men har svenska 2 nu och jag har börjat ett annat tal på liknande sätt
Citera
2021-02-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oboyens
Du kanske kan börja med ett citera något som sägs i filmen? Något som är kopplat till vad du ska ta upp om handlingen. Jag har inte gjort den kursen, men har svenska 2 nu och jag har börjat ett annat tal på liknande sätt

Tack fina du de flesta är ganska otrevliga här på flashback så tackar för ditt svar
Citera
2021-02-17, 12:55
Medlem
Showgun2.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulikulien

Tänk på att du pratar till en grupp. Inled personligt t.ex "hej, jag heter Stefan är 63 år gamla och bor med min fru Ulla. Er lärare Gun-britt har bett mig komma hit för att prata om dittan och dattan. Sedan kör du på med resten.

Men det viktigaste tipset!!!
Spela in i Garageband eller dylikt. Spela in korta sekvenser och klipp ihop med lagom långa konstpauser.
Gjorde så i både svenska 1 och 2 med bra resultat.
Citera
2021-02-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nocct
Ska läsa SVENSKA 3 (distans Hermods) nu till februari.
Någon som har uppdragen? tips? är den jobbig? äre nå muntligt?

Fokusera på den vetenskapliga texten och lägg ner tid på den, den och muntan är viktigast för betyget. Vad jag kommer ihåg så är det bara muntan i slutet av kursen som är muntligt ''live''. Om det är samma fortfarande är det enda man gör under muntan att hålla två presentationer för läraren.
Citera
2021-02-17, 18:42
Medlem
Är det någon som har gjort muntliga examination i matematik 1a på senaste tiden? Skulle vilja veta hur upplägget kommer vara.
Citera
2021-02-17, 18:58
Medlem
Ugghh, vill varna för att det verkligen finns lärare som lägger upp halva kursinnehållet i kursplanen. Säger vid muntliga att uppdragen inte väger särskilt tungt mot betyget eftersom det förekommer plagiat och hjälpmedel som internet. Sedan ställer frågorna om den andra delen av kursinnehållet i kursplanen, det jag inte jobbade med.

Klarade kursen och kunde alla frågorna hon ställde, men det var svårt att fördjupa diskussionerna jämfört med delarna jag faktiskt har suttit mig ned och jobbat med.

Är väl medveten om att det står i kursen att det är hela innehållet i boken man ska kunna, samt finns det betygskriterier man själv kan läsa. Men alla andra lektioner som jag haft, även i gymnasiet så är det hela kursinnehållet man jobbar med.

Så plugga och lär er precis alla delar av böckerna, var noga att kunna precis allt, inte bara det som tas upp i uppdragen och studieplan!
Citera
2021-02-17, 23:05
Medlem
Hej,

Har dessa uppgifter jag ska göra:

Citat:
1) Länge trodde människan på Uralstring, d.v.s. att liv kunde uppstå från inget alls. Gör ett enklare försök likt det som Pasteur gjorde för att visa att teorin om uralstring inte stämmer. Dvs visa att liv inte kan uppstå från ingenting. Redovisningen av ditt svar ska omfatta följande:

Förklaring av ditt försök (variant av Pasteurs experiment). Ta bilder!

Beskrivning av vad du tror kommer hända (vilka typer av organismer kommer växa till i ditt försök?)

Försöket kan avbrytas när du tydligt ser skillnad på de två försöken. Det måste alltså synas en skillnad. Annars får du börja om försöket på ett annat sätt. Observera att resultatet kommer att redovisas i nästa uppdrag. Ta bilder och anteckna!
Och
Citat:
I förra uppdraget gjorde du din variant av Pasteurs experiment för att motbevisa teorin om Uralstring. Börjar med att kopiera ditt svar från uppdrag 1 och klistra in här nedan:

• Förklaring av ditt försök (variant av Pasteurs experiment).
• Beskrivning av vad du tror kommer hända (vilka typer av organismer kommer växa
till i ditt försök?)

Redovisa sedan här hur det gick! Ditt svar ska omfatta nedanstående:

• Stämde det du trodde skulle hända?
• Vilken typ av tillväxt såg du?
• Vilken blev skillnaden mellan dina tillväxtförsök?
• Pasteurs upptäckt är viktig för oss än idag. Hur används kunskaperna från hans upptäckter idag?

Jag frågade min lärare om jag kunde göra såhär:

1. Koka hönsbuljong med vatten, båda hälls sedan i två steriliserade bägare. En ska ha locken på, andra inte.
2. Låta den stå i rumstemperatur tills att en märkbar skillnad syns.

Hon svarade såhär:

Citat:
Innehållet i den ena bägaren ska ha tillgång till både luft och mikroorganismer, och endast tillgång till luft i den andra. Det stämmer inte med det experiment du beskriver.
Hur tolkar ni det här? Jag tänker att jag jobbar med ett experiment nu om Pasteurs experiment där jag använder lock med sugrör för ena, och den andra har locken på. Tror ni att det fungerar?
Citera
2021-02-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverringar
Ugghh, vill varna för att det verkligen finns lärare som lägger upp halva kursinnehållet i kursplanen. Säger vid muntliga att uppdragen inte väger särskilt tungt mot betyget eftersom det förekommer plagiat och hjälpmedel som internet. Sedan ställer frågorna om den andra delen av kursinnehållet i kursplanen, det jag inte jobbade med.

Klarade kursen och kunde alla frågorna hon ställde, men det var svårt att fördjupa diskussionerna jämfört med delarna jag faktiskt har suttit mig ned och jobbat med.

Är väl medveten om att det står i kursen att det är hela innehållet i boken man ska kunna, samt finns det betygskriterier man själv kan läsa. Men alla andra lektioner som jag haft, även i gymnasiet så är det hela kursinnehållet man jobbar med.

Så plugga och lär er precis alla delar av böckerna, var noga att kunna precis allt, inte bara det som tas upp i uppdragen och studieplan!

Vilken kurs läste du?
Citera
2021-02-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nebo115
Jag läste Internationella relationer för två år sedan. Inte säkert att uppdragen är dom samma. Fick A i kursen så om du har några frågor är det bara att ställa dom.
Hej.
Jag håller på att läsa Internationella relationer just nu, frågorna är fortfarande samma. Uppdragen är riktigt svåra för mig, jag kommer inte ha några problem med det muntliga då jag skulle verkligen säga att jag kan allt inom kursen och kan prata, så det oroar mig ej. Att skriva enorma uppdrag är verkligen inte min grej, jag har sjukt svårt att ens komma igång. Jag tolkar uppdragen som att det krävs en 20sidors uppsats om varenda fråga, jag menar det är ju inte små saker vi pratar om. Stämmer det? Hur mycket krävs det för att kunna slinka förbi dem med godkänt. Jag vill bara överleva så att säga för att sen visa att jag kan allt i sluttestet, men jag får fan mardrömmar över storleken på uppdragen.
Tack för svar.
Citera
2021-02-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalconcrete
Någon som läst Ledarskap och organisation och kan hjälpa till med uppdragen?

Behöver du fortfarande hjälp med Ledarskap och organisation uppdrag? Har läst den kursen men vet inte om det ff är samma frågor. Du kan skriva frågan till mig isåfall så får jag kika om det är samma 😊
Citera
2021-02-21, 22:56
Medlem
Okej, jag har precis börjat studera distans via Hermods. Har ingen koll på hur det fungerar, har redan fastnat. Finns det någon som skulle kunna skicka deras svar på Uppdrag 1, Samhällskunskap 1b, så att jag kanske kan få inspiration hur man ska göra?

Fråga 1.

Fråga 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in