Citat:
Ursprungligen postat av
Stallhagen
Blatteriuttal som sakta börjar smyga sig in i vardagsspråket? Kan rötterna till det förvrängda uttalet finnas i förorten?
Ja självklart, där har vi det. Infödda svenskars talsvårigheter är utlänningarnas fel!
OnT: "ekunumi" hade jag inte hört förr, men "prugram", eller kanske ännu vanligare "pogram"/"pugram", har folk sagt i eviga tider. Det är oerhört vanligt bland mindre barn att man inte riktigt får till ljuden. Då det gäller vuxna tror jag att det antingen rör sig om bristfällig språkförståelse, att man inte förstår orden, hur de är uppbyggda och varför, eller avvikelser i hur man hör ljud och därmed uppfattar ord. Ibland kanske det beror på lite halvdan intelligens och därpå följande ett språk som är mer ljud än något annat, dvs. att man har lärt sig tala utifrån hur man uppfattat hur orden låter, typ "pogram".
Oavsett är det riktigt gräsligt att dåligt språk får frodas i media, det tar åtminstone min uppmärksamhet från det som sägs/skrivs, OCH mindre bildade kan ju tro att det är så det heter eller skrivs! Står det "dem" på tusen ställen i en text i tidningen, ja hur ska den mindre språkligt bevandrade förstå att detta inte är korrekt?