2020-11-26, 19:04
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag skriver idag, igår, ikväll, imorse, imorgon men däremot i förrgår. I natt/inatt vacklar. Jag skriver dessutom överhuvudtaget och vacklar mellan så här och såhär. Jättesvårt att motivera varför.

Där skulle jag nog säga att jag inte skulle skriva "imorse" eller "inatt". Det ser ju bara fel ut.
Citera
2020-11-26, 19:10
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Där skulle jag nog säga att jag inte skulle skriva "imorse" eller "inatt". Det ser ju bara fel ut.

You say tomato etc
Citera
2020-11-26, 19:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men hur illa är det inte att skriva "i morse", även om det är korrekt?

I morse skrev jag ..---..-...-.---..
Senast redigerad av constant 2020-11-26 kl. 19:15.
Citera
2020-11-28, 12:29
Medlem
Daikokus avatar
Detta var ..... allt för nu..... (svengelska) eller att använda uttrycket "en till" i st f "ännu en" eller "en xxxx till" ex. "vi tar en till fråga", där korrekt borde vara att säga "...en fråga till".
Båda uttrycken används ofta i SVT - kan inte på rak arm säga att något av dem är felaktigt, men det låter lite som att man saknar ett komplett ordförråd (eller som Gunnar Sträng påstås ha sagt "en adekvat inhemsk vokabulär")
F-n, den här tråden är livsfarlig, risken att klanta sig när man skriver är överhängande. Tänk vad mycket spott o spe man får utså då.
Förresten man och man, är det helt accepterat att många i dagens feministorienterade samhälle har övergått till att skriva "en"? Låter som talspråk eller dialektalt, "en får'nte klaga"......
Senast redigerad av Daikoku 2020-11-28 kl. 12:57.
Citera
2020-11-28, 15:14
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daikoku
Detta var ..... allt för nu..... (svengelska) eller att använda uttrycket "en till" i st f "ännu en" eller "en xxxx till" ex. "vi tar en till fråga", där korrekt borde vara att säga "...en fråga till".
Nja, jag tycker ju att det låter okej.
Däremot så har jag svårt för den växande anglikismen "när det kommer till x" när det bör heta "när det gäller x".

Citat:
Förresten man och man, är det helt accepterat att många i dagens feministorienterade samhälle har övergått till att skriva "en"? Låter som talspråk eller dialektalt, "en får'nte klaga"......
"Man" i det här fallet har ju inte med kön att göra, men det är möjligt att vissa inte har förstått det.
Citera
2020-11-28, 15:40
Medlem
Daikokus avatar
"Man" i det här fallet har ju inte med kön att göra, men det är möjligt att vissa inte har förstått det.[/quote]

Kanske inte så vanligt, men jag ser det då och då. Har hittills bara sett kvinnor använda uttrycket. Huruvida de som använder "en" har feministisk värdegrund är oklart, men misstanken finns. Dvs de accepterar inte uttrycket "man" som allmängiltigt.
Citera
2020-11-28, 21:53
Medlem
Citat:
"Man" i det här fallet har ju inte med kön att göra, men det är möjligt att vissa inte har förstått det.

Kanske inte så vanligt, men jag ser det då och då. Har hittills bara sett kvinnor använda uttrycket. Huruvida de som använder "en" har feministisk värdegrund är oklart, men misstanken finns. Dvs de accepterar inte uttrycket "man" som allmängiltigt.[/quote]
Antagligen samma personer som propagerar för att "tjänsteman" och liknande ord skall ändras till "tjänsteperson", ännu förefaller de inte ha gett sig på "ombudsman" och tillverkat ordet "ombudsperson" i alla fall, men dröjer nog inte så länge tyvärr.

I riksdagen har de sedan lång tid inlett sina inlägg med "Fru talman" i lämpliga fall, däri inget fel, men vänta, snart blir det nog "talperson"!
Citera
2020-11-28, 22:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I riksdagen har de sedan lång tid inlett sina inlägg med "Fru talman" i lämpliga fall, däri inget fel, men vänta, snart blir det nog "talperson"!

Nej det tror jag inte. Om de ändrar går de över till ordförande, vilket används i alla lokala politiska församlingar.
Citera
2020-11-28, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej det tror jag inte. Om de ändrar går de över till ordförande, vilket används i alla lokala politiska församlingar.
En bra lösning, men så länge de håller fast vid "fru talman" i förekommande fall så behövs ingen mer klagan om det direkt.
Citera
2020-11-30, 02:23
Medlem
Citat:
Det är konstigt eftersom "man" bara betyder "människa" i det här fallet. Att "man" betyder just man är en relativt sen företeelse. Förstår inte en-trenden, men det är väl bara att låta folk hålla på. Det låter väldigt konstlat bara.
Citera
2020-11-30, 07:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Kanske inte så vanligt, men jag ser det då och då. Har hittills bara sett kvinnor använda uttrycket. Huruvida de som använder "en" har feministisk värdegrund är oklart, men misstanken finns. Dvs de accepterar inte uttrycket "man" som allmängiltigt.[/quote]

Citat:
Ursprungligen postat av OvikensLandskommun
Det är konstigt eftersom "man" bara betyder "människa" i det här fallet. Att "man" betyder just man är en relativt sen företeelse. Förstår inte en-trenden, men det är väl bara att låta folk hålla på. Det låter väldigt konstlat bara.

Finns en tråd där det diskuteras runt detta:

(FB) 'Man' som i människa - hur säga det mer PK?

Naturligtvis uppfattar den som bemödar sig att undvika man att de står för ett normbrytande beteende. Det var likadant när värsta »hen«-trenden gick igång i mitten på 00-talet. Då finns det ingen eftertanke eller djupare analys med i bilden. Det är ytliga argument som styr.
Citera
2020-11-30, 12:00
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

När jag gick i tredje klass i grundskolan, så tyckte man att jag var ett problem. Istället för att relegera de barn som mobbade mig så kallade man dit mig och mina föräldrar för att jag skulle förklara varför jag använde våld för att försvara mig mot mobbarna (det är ju idiotlandet Sverige trots allt). Det är 40 år sedan, men jag minns som igår att min klassföreståndare kallade den kvinnliga ordföranden "herr ordförande".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in