Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det finns ingen korrelation mellan inflation och bostadspriser i Sverige. De har båda lämnat varann för länge sedan, som du såg i mina länkade diagram. Korrelationen finns mellan ränta och bostadspris, och räntorna är sedan 10 år politiskt satta.
Om du liksom jag har ägt bostad länge så är vi redan miljonärer och helt oberoende av vad som händer med bostadspriserna, upp eller ner. Däremot har jag barn 12-24 år och de är chanslösa om jag inte delar med mig av mina miljonvinster på mitt boende. Vilket jag gör. Om marknaden ordnar enorma värdeöverföringar till den generation som råkade köpa bostad 1994-2010 så får man fixa rättvisa själv.
Dina barn blir utelåsta från marknaden av lånetak och kostnad. Inte av värdet. Just nu är det främst lånetaken eftersom dessa tvingat ner maximal kostnaderna till nästan larvig nivå. Det finns en tydlig korrelation mellan boendekostnad och priser. Priset anpassar sig så att boendekostnaden i förhållande till lön ligger stabilt.
Även om man köper och marknaden dyker. Då kan man fortsätta att bo kvar så länge man kan hantera kostnaden.
Om du sätter värdet i perspektiv. Min pappa knorrade över att de ville ha hutlösa 200k för ett nybyggt hus på en sjötomt i Nysätra(Nacka) på 80 talet. Tyvärr så hade de inte råd. Idag så flinar vi åt dessa priser. Vad kommer vi tycka 30 år fram i tiden?