2021-02-16, 12:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Bara för att folk i allmänhet tycker stora siffror är intressanta så betyder det inte att det har någon praktisk betydelse.

Den enda anledningen till att ränta skulle öka är att inflationen drar iväg.
Om inflationen dra iväg så lär priserna följa efter. Vissa tycker det är bra om priserna ökar och andra gnäller. Personligen skiter jag i vilket. Jag har inga planer på att sälja oavsett.

Den viktiga frågan är fortfarande. Hur stor del av din inkomst lägger du på boendet? Om detta förändras kraftigt kommer folk att gnälla ordentligt. Värdeförändringen är mest kuriosa.
Det finns ingen korrelation mellan inflation och bostadspriser i Sverige. De har båda lämnat varann för länge sedan, som du såg i mina länkade diagram. Korrelationen finns mellan ränta och bostadspris, och räntorna är sedan 10 år politiskt satta.

Om du liksom jag har ägt bostad länge så är vi redan miljonärer och helt oberoende av vad som händer med bostadspriserna, upp eller ner. Däremot har jag barn 12-24 år och de är chanslösa om jag inte delar med mig av mina miljonvinster på mitt boende. Vilket jag gör. Om marknaden ordnar enorma värdeöverföringar till den generation som råkade köpa bostad 1994-2010 så får man fixa rättvisa själv.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-02-16 kl. 12:09.
2021-02-16, 12:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det finns ingen korrelation mellan inflation och bostadspriser i Sverige. De har båda lämnat varann för länge sedan, som du såg i mina länkade diagram. Korrelationen finns mellan ränta och bostadspris, och räntorna är sedan 10 år politiskt satta.

Om du liksom jag har ägt bostad länge så är vi redan miljonärer och helt oberoende av vad som händer med bostadspriserna, upp eller ner. Däremot har jag barn 12-24 år och de är chanslösa om jag inte delar med mig av mina miljonvinster på mitt boende. Vilket jag gör. Om marknaden ordnar enorma värdeöverföringar till den generation som råkade köpa bostad 1994-2010 så får man fixa rättvisa själv.
Dina barn blir utelåsta från marknaden av lånetak och kostnad. Inte av värdet. Just nu är det främst lånetaken eftersom dessa tvingat ner maximal kostnaderna till nästan larvig nivå. Det finns en tydlig korrelation mellan boendekostnad och priser. Priset anpassar sig så att boendekostnaden i förhållande till lön ligger stabilt.

Även om man köper och marknaden dyker. Då kan man fortsätta att bo kvar så länge man kan hantera kostnaden.

Om du sätter värdet i perspektiv. Min pappa knorrade över att de ville ha hutlösa 200k för ett nybyggt hus på en sjötomt i Nysätra(Nacka) på 80 talet. Tyvärr så hade de inte råd. Idag så flinar vi åt dessa priser. Vad kommer vi tycka 30 år fram i tiden?
2021-02-16, 13:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Så du behärskar inte riktigt Stockholmsgeografin heller.
Jag har snarare bevisat exemplarisk lokalkännedom.

Jag hade till och med koll på att det skett ett knivmord nyligen i ditt område. Visste du det? och vet du vad det misstänkta motivet var?

Året när din son började skolan så tvingades en hel klass att gå i Västertorp istället. Så att bo i Mälarhöjden garanterar inte skola. Dessutom så fick ni in lite barn från Bredäng också nu när de brände ner slättgårdskolan. Så du slipper inte Bredängsbarn heller.
2021-02-16, 15:04
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det fungerar inte riktigt så. Om man fått ett jobb på Huddinge sjukhus och bor i en annan stad så måste man skaffa en bostad nära Huddinge, oavsett pris. Det är bara du som aldrig flyttar.

Det var som sagt inte för dyrt om de köpte. Hade det varit för dyrt skulle de inte kunna köpa.
2021-02-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det var som sagt inte för dyrt om de köpte. Hade det varit för dyrt skulle de inte kunna köpa.

Kommunalskatten i Huddinge är 2 procentenheter högre än i Stockholm. De som har hög inkomst lär ju välja bort att bosätta sig där med andra ord
2021-02-16, 15:25
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Kommunalskatten i Huddinge är 2 procentenheter högre än i Stockholm. De som har hög inkomst lär ju välja bort att bosätta sig där med andra ord

Vad har det med mitt inlägg att göra?
2021-02-16, 15:37
Medlem
Citat:
Vad har det med mitt inlägg att göra?

Är ingen självklarhet att folk vill flytta dit (som du och andra sossar inbillar er).
2021-02-16, 15:38
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Är ingen självklarhet att folk vill flytta dit (som du och andra sossar inbillar er).

Du saknar läsförståelse, jag har inte uttryckt några åsikter om vad folk vill.
2021-02-16, 15:54
Medlem
Citat:
Du saknar läsförståelse, jag har inte uttryckt några åsikter om vad folk vill.

Skitsamma vad folk vill.
Men för ett par med vardera 60 000 kr i månadslön försvinner 2 000 kr mindre i månaden i skatt om de bor i Stockholms kommun istället för Huddinge. Dvs 24 000 per år. Om vi antar en bankränta om 2 procent innebär det att detta par, åtminstone teoretiskt, kan låna upp 1,2 MKR mer för ett hus i Stockholms kommun kontra Huddinge. Inte helt oansenliga belopp med andra ord.
2021-02-16, 15:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Husen kostar som regel 10-20% mindre i Huddinge än i Mälarhöjden som tillhör Stockholm. Lägg på att det blir gångavstånd till jobbet. Mälarhöjden har dock tunnelbana istället för buss eller pendel. Sedan sticker skolan ut något i statistiken som en av de bättre.

Hade jag flyttat till sthlm för att bli läkare på Huddinge sjukhus så hade jag garanterat valt att bo i Huddinge.
2021-02-16, 16:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Skitsamma vad folk vill.
Men för ett par med vardera 60 000 kr i månadslön försvinner 2 000 kr mindre i månaden i skatt om de bor i Stockholms kommun istället för Huddinge. Dvs 24 000 per år. Om vi antar en bankränta om 2 procent innebär det att detta par, åtminstone teoretiskt, kan låna upp 1,2 MKR mer för ett hus i Stockholms kommun kontra Huddinge. Inte helt oansenliga belopp med andra ord.
Nix.

De kan max låna årsinkomst * 6. Alltså 8,64M. Oavsett vart de bor eller hur mycket pengar de har. Antagligen får det inte mer än 1,5% i ränta och drar på sig den mastiga utgiften på 10,8 k i månaden. Tjänar de gemensamt 120k i månaden så undrar man om de kan sova på nätterna.
2021-02-16, 16:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ordet Tycker försvann lämpligt när du förvanskade mitt påstående.

"Är du helt säker på att läkarfamiljen som flyttar från Malmö till Huddinge och betalar 8mkr för en nyare villa inte alls tycker priserna är för höga?"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in