2021-02-16, 09:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja det är jag helt säker på för om det hade varit för dyrt hade de inte köpt.
Det fungerar inte riktigt så. Om man fått ett jobb på Huddinge sjukhus och bor i en annan stad så måste man skaffa en bostad nära Huddinge, oavsett pris. Det är bara du som aldrig flyttar.
2021-02-16, 09:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så om den sprack skulle många fler kunna bo i Huddinge. För att inte tala om i centrala Stockholm.

Om bara bubblan sprack skulle kanske 4-5 ggr så många kunna bo i Centrala Stockholm.

Här har dom stora tänkarna varit i farten.

Är det då de 80% tomma lägenheterna som skall fyllas. Eller är det kanske så att det magiskt skall uppstå 4-5 ggr så många lägenheter i Centrala Stockholm.
Med "fler" menas "ett bredare urval av svenskar än läkare och civilingenjörer och andra som tjänar minst 50k i månaden". Men visst, lärare och sjuksköterskor kan väl bo i Bålsta, vem bryr sig om dem.

Stockholms innerstad är redan ett zoo för miljonärer. Med ännu högre priser eller varför inte en saftig fastighetsskatt kanske även du pressas ut ur Stockholm. Det vore väl ironiskt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-02-16 kl. 09:33.
2021-02-16, 09:37
Medlem
Citat:
Det med villapriser, att unga skall ha råd är något som ofta ältas in absurdum. Oftast av folk som varken har tänkt eller har fakta.

En snittvilla i Sverige ligger på ca 3.1 MSEK.
Det motsvarar ca 8-9 års medellöner. Brutto.

Och så var det förr också. Möjligen 7-8 års medellöner.
.

Snackade med en pensionär som köpte en kåk i Surte(strax utanför Göteborg) som 19-åring, banken hade beviljat fullt lån åt honom trots sin unga ålder.
Hans far hade gått i taket och blivit orolig när han fick reda på vad sonen hade gjort.

Ungefär när grabben fyllde 30 så gjorde han sista avbetalningen på huset och levde därefter som han sade: "gratis" fram till sin pensionering! Han lär bo kvar där än idag om han nu fortfarande lever.
2021-02-16, 09:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Alltid kul när Stockholmare(?) visar upp sin geopolitiska bias. Linköping har 163000 invånare Tyresö 48000. Linköpings centralort är väl närmast jämförbar med Uppsalas och Örebros. Tyresö centrum är snarare som Danderyd/Mörby centrum.
Du får lite annat fokus när ditt lokala centrum inte har ett större konkurrerande. Så ur den synvinkeln så får de en annan karaktär på en mindre ort. Bord du i Täby så behöver du i praktiken inte åka in till stan om du inte jobbar där. I vanliga fall så kan det ta flera månader mellan mina besök i stan. Jag har bara åkt in en enda gång sedan covid startade.
Citat:
Med "skräport" menas en ort med skräpskolor. Att det finns någon enstaka strandlinje i Huddinge ändrar inte dilemmat för kräsnare rikare och smartare familjer om de köper hus i Huddinge, att deras barn måste gå i skolan med kreti och pleti. Mälarhöjdsskolan är i motsats en av Sveriges bästa skolor, väl jämförbar med t.ex Danderyd. Så du behärskar inte riktigt Stockholmsgeografin heller.
Det finns flera bra områden i Huddinge. Detta var ett av många exempel. Det bor 113k personer i Huddinge och det är som sagt var stort med mycket variation. Mer jämförbart med Stockholm stad. Vid en första bostad så brukar inte barn och skola vara något man bryr sig om. Det kommer senare.

Just Mälarhöjden är antagligen det flottaste större området på sin sida av stan. Nacka har liknande (och bättre) områden på syd sidan. Skolorna följer klientelet. Alla skolor som domineras av villabarn är bra. Sedan är stort sett alla skolor mer centralt än Mälarhöjden också bra.

Visst. Mälarhöjden sticker ut i både bra skola och förmögna boende. Har man råd så är det bättre än alla andra områden i närheten och bättre än allt i Huddinge. Fast har du gott om pengar så är antagligen Essingen ännu bättre.
2021-02-16, 10:00
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Snackade med en pensionär som köpte en kåk i Surte(strax utanför Göteborg) som 19-åring, banken hade beviljat fullt lån åt honom trots sin unga ålder.
Hans far hade gått i taket och blivit orolig när han fick reda på vad sonen hade gjort.

Ungefär när grabben fyllde 30 så gjorde han sista avbetalningen på huset och levde därefter som han sade: "gratis" fram till sin pensionering! Han lär bo kvar där än idag om han nu fortfarande lever.

Det är ändå vansinniga priser. Vad händer om räntorna går upp några procent från dessa extremt låga räntor? Kul att sitta maxbelånad då. Priserna måste ner. Jag undrar vilka människor som har råd att köpa hus för 7-8 miljoner. Dessa priser är inte ovanliga. Var kommer pengarna ifrån?
2021-02-16, 10:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Citat:
Det med villapriser, att unga skall ha råd är något som ofta ältas in absurdum. Oftast av folk som varken har tänkt eller har fakta.

En snittvilla i Sverige ligger på ca 3.1 MSEK.
Det motsvarar ca 8-9 års medellöner. Brutto.

Och så var det förr också. Möjligen 7-8 års medellöner.
Och det är inget konstigt att det inte ändras med tiden. När de egna lönerna ökar så ökar ju andras löner också. De vars arbete men köper.
Har du några källor på detta? (Blev lite intresserad)

Sen är det inte lite missvisande att använda sig av genomsnitt då riktiga ruckel som kostar några tusen även räknas in här? Borde det inte vara bättre med "medianvillan" istället? Samma gäller med lönerna, hade nog varit bättre med medianlöner än medellöner.

Edit: Och med bostadsrätter, var det fortfarande samma antal årslöner för en bostadsrätt för 25 år sedan som idag?
Inlägget från liksom-fb är ren lögn, han drar sig inte för detta. Det finns massor av sätt att visa att dagens villaköpare tar oerhört mycket större risker och lånar mer än tidigare. Min egen historik avslöjar bluff-inlägget direkt. 1988 byggde jag en villa i Danderyd. Tomten kostade 300k, villan 1.1mkr nyckelfärdig, 175 kvm, totalt 1.4 mkr. Jag hade då en månadslön på 30k och min firma kunde fakturera 900 kr/h.

Samma villa kostar nu 10mkr, min firma fakturerar fortfarande 900 kr/h, hade jag haft månadslön hade jag kanske haft 100k. Villapriser i Danderyd har 6-faldigats sedan 1989, lönerna har bara stigit 2-3 gånger.

Här kan du se allt ovan i siffror för hela Sverige (Stockholmare naturligtvis mycket värre):
Citat:
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2019/lugnare-tempo-pa-bolanemarknaden/
Låneskulder i procent av disponibel inkomst
1980 93%
1990 123%
2000 111% (fastighetskrisen)
2010 163%
2018 186%

Fantastiskt diagram som samtidigt visar BNP, KPI fastighetspriser i Sverige, och i Stockholm, 1975-2010. Bostadspriserna har stigit 2-3 gånger mer än BNP och KPI varje år sedan 1986 utom kring fastighetskraschen 1991-96. Bubbla.
https://cornucopia.cornubot.se/2011/10/nej-det-finns-ingen-bostadsbubbla.html
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-02-16 kl. 10:26.
2021-02-16, 10:48
Medlem
Citat:
Jo, det är naturligtvis inte bara låga räntor som gett priserna, det är bristen på bostäder i Stockholm.

Som intressant parallell, det har jag skrivit om tidigare i tråden, jag letar lägenhet till min son som pluggar i Linköping. Där finns 100-tals nybyggda hus på olika åkrar, det finns ständigt nya lägenheter. Det gör att en fin 3:a "fastnat i pris" på 2.3-2.6 mkr. Det går inte att få upp det, för direkt står ett nybyggt hus klar med 20 likadana till. Allt säljs till ca 35k per kvm vilket tydligen är nybyggnadspris för en fin lägenhet inklusive tomt i Linköping. Det är samma pris i centrum som i närförort. Det förekommer nästan ingen budgivning i Linköping, allt går för samma kvm-pris. Så skönt att leta där. Som grädde på moset har all nybyggnad gjort att det även finns hyreslägenheter lediga direkt. Min son fick en HR gratis, har bott där i ett år, men nu är det dags att bo lite billigare så det blir köp. Linköpings bomarknad fungerar alltså till skillnad från Stockholm, tack vare att det byggs mer.

Det gör också att unga par som flyttade in i en nyproducerad trea för några år sedan inte längre får någon värdeökning att tala om. Vann de sitt boende genom budgivning är det inte ens säkert att de går plus om de bott ett par år. Hur gör man då för att uppgradera till en 4:a eller liten villa när familjen växer?

Villor är rätt dyrt i Linköping och det är inte omöjligt alls att en villa med fin tomt går för 4.5-6 miljoner. Även radhus med tomt är rätt dyrt.

Skulle inte hålla med om att marknaden fungerar i Linköping. Åtmistone inte för alla. Du är lika beroende av värdeökning här för att kunna uppgradera till ett boende som är någon miljon dyrare. Utan värdeökning måste du amortera aggressivt för att kunna ta ett större lån nästa gång och utan hyfsade inkomster går inte det.

Räntorna behöver stiga till 4-5% igen eller så behöver det bli obligatoriskt med betydligt högre amorteringstakt så att folk kommer i ett läge där de kan flytta från en trea till en dyrare fyra eller femma efter 5 år eller så utan att behöva räkna hem en värdeökning på nuvarande boende.

Fast så länge det går att få tag i hyresrätt skall man ju inte klaga. Linköping är ju ingen avfolkningsort utan vi har inflyttning
Senast redigerad av FBerntsson 2021-02-16 kl. 10:51.
2021-02-16, 10:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Det är ändå vansinniga priser. Vad händer om räntorna går upp några procent från dessa extremt låga räntor? Kul att sitta maxbelånad då. Priserna måste ner. Jag undrar vilka människor som har råd att köpa hus för 7-8 miljoner. Dessa priser är inte ovanliga. Var kommer pengarna ifrån?
Om inflationen går upp några procent så går vanligtvis priserna på tillgångar upp mer.

Pengar skapas som vanligt genom lån.
2021-02-16, 11:05
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Inlägget från liksom-fb är ren lögn, han drar sig inte för detta. Det finns massor av sätt att visa att dagens villaköpare tar oerhört mycket större risker och lånar mer än tidigare. Min egen historik avslöjar bluff-inlägget direkt. 1988 byggde jag en villa i Danderyd. Tomten kostade 300k, villan 1.1mkr nyckelfärdig, 175 kvm, totalt 1.4 mkr. Jag hade då en månadslön på 30k och min firma kunde fakturera 900 kr/h.

Samma villa kostar nu 10mkr, min firma fakturerar fortfarande 900 kr/h, hade jag haft månadslön hade jag kanske haft 100k. Villapriser i Danderyd har 6-faldigats sedan 1989, lönerna har bara stigit 2-3 gånger.

Här kan du se allt ovan i siffror för hela Sverige (Stockholmare naturligtvis mycket värre):

Fantastiskt diagram som samtidigt visar BNP, KPI fastighetspriser i Sverige, och i Stockholm, 1975-2010. Bostadspriserna har stigit 2-3 gånger mer än BNP och KPI varje år sedan 1986 utom kring fastighetskraschen 1991-96. Bubbla.
https://cornucopia.cornubot.se/2011/10/nej-det-finns-ingen-bostadsbubbla.html
Så om du fortsätter räkna.

Om du 1988 hade lånat 100% för att täcka inköpet. Hur stor del av lönen behöver du lägga på boendekostnad?

Gör sedan samma kalkyl för om du köper samma bostad idag.

Har du mer eller mindre pengar över att leva på?
2021-02-16, 11:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Så om du fortsätter räkna.

Om du 1988 hade lånat 100% för att täcka inköpet. Hur stor del av lönen behöver du lägga på boendekostnad?

Gör sedan samma kalkyl för om du köper samma bostad idag.

Har du mer eller mindre pengar över att leva på?
Det är en annan faktor, hur mycket av nettolönen som genom åren gått till boende. Jag är mer intresserad av skulden, lånet, fastighetens värde, än av löpande kostnader så jag väljer att fokusera på det. Om man istället fokuserar på månadskostnaden så måste man åtminstone medge att om räntorna fördubblas så måste villan i Huddinge halveras i pris, eller så måste man halvera sin boyta. Och jag är inte helt säker på att folk skulle tycka om det, att vara så beroende av räntor.
2021-02-16, 11:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det gör också att unga par som flyttade in i en nyproducerad trea för några år sedan inte längre får någon värdeökning att tala om. Vann de sitt boende genom budgivning är det inte ens säkert att de går plus om de bott ett par år. Hur gör man då för att uppgradera till en 4:a eller liten villa när familjen växer?

Villor är rätt dyrt i Linköping och det är inte omöjligt alls att en villa med fin tomt går för 4.5-6 miljoner. Även radhus med tomt är rätt dyrt.

Skulle inte hålla med om att marknaden fungerar i Linköping. Åtmistone inte för alla. Du är lika beroende av värdeökning här för att kunna uppgradera till ett boende som är någon miljon dyrare. Utan värdeökning måste du amortera aggressivt för att kunna ta ett större lån nästa gång och utan hyfsade inkomster går inte det.

Räntorna behöver stiga till 4-5% igen eller så behöver det bli obligatoriskt med betydligt högre amorteringstakt så att folk kommer i ett läge där de kan flytta från en trea till en dyrare fyra eller femma efter 5 år eller så utan att behöva räkna hem en värdeökning på nuvarande boende.

Fast så länge det går att få tag i hyresrätt skall man ju inte klaga. Linköping är ju ingen avfolkningsort utan vi har inflyttning
Det är sant. All uppgradering är numera svår om man som instegsköpare "betalar max" vad lönen har råd med. Löneökningar är försumbara 2-3% per år så det kommer aldrig att räcka för steget från en 2:a till en 3:a. Man måste alltid låna en miljon till per rum, om reglerna ger möjlighet till det.

Jag undra hur många köpare 2020/2021 i Stockholm som tagit maxlån, som med normal löneutveckling därför aldrig kan bo större finare eller dyrare t.ex när de får barn. När jag själv byggde min första villa 1988 så hade jag med 30% av min bruttolön per månad kunnat amortera bort hela mitt statliga lån på 1mkr på 100 månader. Dagens köpare måste vara förundrade över detta.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-02-16 kl. 11:41.
2021-02-16, 11:51
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det är en annan faktor, hur mycket av nettolönen som genom åren gått till boende. Jag är mer intresserad av skulden, lånet, fastighetens värde, än av löpande kostnader så jag väljer att fokusera på det. Om man istället fokuserar på månadskostnaden så måste man åtminstone medge att om räntorna fördubblas så måste villan i Huddinge halveras i pris, eller så måste man halvera sin boyta. Och jag är inte helt säker på att folk skulle tycka om det, att vara så beroende av räntor.
Bara för att folk i allmänhet tycker stora siffror är intressanta så betyder det inte att det har någon praktisk betydelse.

Den enda anledningen till att ränta skulle öka är att inflationen drar iväg.
Om inflationen dra iväg så lär priserna följa efter. Vissa tycker det är bra om priserna ökar och andra gnäller. Personligen skiter jag i vilket. Jag har inga planer på att sälja oavsett.

Den viktiga frågan är fortfarande. Hur stor del av din inkomst lägger du på boendet? Om detta förändras kraftigt kommer folk att gnälla ordentligt. Värdeförändringen är mest kuriosa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in