2021-02-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nix.

De kan max låna årsinkomst * 6. Alltså 8,64M. Oavsett vart de bor eller hur mycket pengar de har. Antagligen får det inte mer än 1,5% i ränta och drar på sig den mastiga utgiften på 10,8 k i månaden. Tjänar de gemensamt 120k i månaden så undrar man om de kan sova på nätterna.

Är det inte 4,5 x årsinkomsten som är taket?

Okej om vi vänder på det. 2000 kr mindre i disponibel inkomst för paret som flyttar till Huddinge kontra Sthlm bör rimligen återspegla sig i en lägre köpeskilling för bostaden där. Även om banken räknar på bruttoinkomsten.
2021-02-16, 16:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag har snarare bevisat exemplarisk lokalkännedom.

Jag hade till och med koll på att det skett ett knivmord nyligen i ditt område. Visste du det? och vet du vad det misstänkta motivet var?

Året när din son började skolan så tvingades en hel klass att gå i Västertorp istället. Så att bo i Mälarhöjden garanterar inte skola. Dessutom så fick ni in lite barn från Bredäng också nu när de brände ner slättgårdskolan. Så du slipper inte Bredängsbarn heller.
Det kan stämma: Din kunskap är extremt lokal.

Kring Stureplan sker flest polisanmälda brott i hela Sverige. Stureplan har ändå högst bostatus i hela Sverige. Den inkonsistensen kan du fundera på.
2021-02-16, 16:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ordet Tycker försvann lämpligt när du förvanskade mitt påstående.

"Är du helt säker på att läkarfamiljen som flyttar från Malmö till Huddinge och betalar 8mkr för en nyare villa inte alls tycker priserna är för höga?"

Det var som sagt inte för dyrt om de du köpte, vad är det du inte förstår?
2021-02-16, 16:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Dina barn blir utelåsta från marknaden av lånetak och kostnad. Inte av värdet. Just nu är det främst lånetaken eftersom dessa tvingat ner maximal kostnaderna till nästan larvig nivå. Det finns en tydlig korrelation mellan boendekostnad och priser. Priset anpassar sig så att boendekostnaden i förhållande till lön ligger stabilt.

Även om man köper och marknaden dyker. Då kan man fortsätta att bo kvar så länge man kan hantera kostnaden.

Om du sätter värdet i perspektiv. Min pappa knorrade över att de ville ha hutlösa 200k för ett nybyggt hus på en sjötomt i Nysätra(Nacka) på 80 talet. Tyvärr så hade de inte råd. Idag så flinar vi åt dessa priser. Vad kommer vi tycka 30 år fram i tiden?
"lånetak" är påhittat just för att människor skapar en prisbubbla när de tvingas slåss om för få bostäder. Utan det lånetaket hade Svensson varit ännu mer belånad.

Priserna har 30-faldigats på bostäder i Stockholm sedan 1965, från 150k till 4.5mkr. Om de 30-faldigas de kommande 55 åren så kommer en normalvilla att kosta 135 Mkr år 2075. Det kan du grunna på. Som tips kan jag be dig leta upp gamla inlägg av mig i tråden som länkar till historiska data kring vad hus kostade i Gamla Stan mellan år 1500 och 2020. Visar sig att priset stod still i 450 år, när folkmängden inte växte.
2021-02-16, 16:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det var som sagt inte för dyrt om de du köpte, vad är det du inte förstår?
Ska jag förklara ordet Tycker menar du? Eller kan du googla?

Jag kommer i sommar att köpa. Jag tycker att priserna är för höga, jag har gett massor av bevis i tråden för att de är för höga internationellt historiskt och lönemässigt. Men jag har lätt råd och accepterar därför bubblan och kommer att vara med och förlänga den. Precis som läkarfamiljen i Huddinge.
2021-02-16, 16:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ska jag förklara ordet Tycker menar du? Eller kan du googla?

Jag kommer i sommar att köpa. Jag tycker att priserna är för höga, jag har gett massor av bevis i tråden för att de är för höga internationellt historiskt och lönemässigt. Men jag har lätt råd och accepterar därför bubblan och kommer att vara med och förlänga den. Precis som läkarfamiljen i Huddinge.

Du kan tycka vad du vill men det var inte för dyrt om de köpte.
2021-02-16, 17:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du kan tycka vad du vill men det var inte för dyrt om de köpte.
Så är det, så länge det är intressant att bosätta sig i Stockholm och det inte byggs mer så kommer bubblan att leva kvar och gödas av alla oss inflyttare. Blir till slut bara bostads-miljonärer som bor i Stockholm. Och kanske inget fel med det, vi är rätt lugna av oss. Ett slags Gated community med pengar som Gate.
2021-02-16, 17:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Så är det, så länge det är intressant att bosätta sig i Stockholm och det inte byggs mer så kommer bubblan att leva kvar och gödas av alla oss inflyttare. Blir till slut bara bostads-miljonärer som bor i Stockholm. Och kanske inget fel med det, vi är rätt lugna av oss. Ett slags Gated community med pengar som Gate.

Det finns bara ett begränsat antal bostäder i Stockholm och att bygga nytt är inte billigare än befintliga bostäder så självklart kan inte alla bo här, det är väl inget konstigt med det. Egentligen bara bra att pöbeln inte har råd.
2021-02-16, 17:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det finns bara ett begränsat antal bostäder i Stockholm och att bygga nytt är inte billigare än befintliga bostäder så självklart kan inte alla bo här, det är väl inget konstigt med det. Egentligen bara bra att pöbeln inte har råd.
Bygga ny BR i hög standard kostar 30k per kvm + tomt, det hade du vetat om du läst mina inlägg. Dagens priser i t.ex Huddinge är över nybyggnadspris och man får sommarstugekvalitet, fullständig idioti. Priserna bara lite utanför Innerstan typ Liljeholmskajen kostar minst 50% över byggpriset. I normalläge utan bubbla hade de kostat 50k per kvm inte 75k som nu.

I en stad utan bubbla, som t.ex Linköping, kostar alla nya lägenheter byggpriset. Därmed kan man inte heller ta mer för en äldre lägenhet, det blir maxpriset. Svårare än så är det inte.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-02-16 kl. 17:34.
2021-02-16, 17:43
Avslutad
Citat:

Håller med. Det är ingen rättighet att bo i nybyggd lägenhet i Stockholm. Antingen har man råd eller så har man inte det.
2021-02-16, 17:46
Avslutad
Citat:
Bygga ny BR i hög standard kostar 30k per kvm + tomt, det hade du vetat om du läst mina inlägg. Dagens priser i t.ex Huddinge är över nybyggnadspris och man får sommarstugekvalitet, fullständig idioti. Priserna bara lite utanför Innerstan typ Liljeholmskajen kostar minst 50% över byggpriset. I normalläge utan bubbla hade de kostat 50k per kvm inte 75k som nu.

I en stad utan bubbla, som t.ex Linköping, kostar alla nya lägenheter byggpriset. Därmed kan man inte heller ta mer för en äldre lägenhet, det blir maxpriset. Svårare än så är det inte.

En lägenhet ska inte kosta byggpriset. Det kostar det som folk är villiga att betala för den. I Stockholm är folk villiga att betala (och belåna sig mer) för en lägenhet än i Linköping.
2021-02-16, 17:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Bygga ny BR i hög standard kostar 30k per kvm + tomt, det hade du vetat om du läst mina inlägg.

Gör det då istället för att gnälla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in