Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jo, det är naturligtvis inte bara låga räntor som gett priserna, det är bristen på bostäder i Stockholm.
Som intressant parallell, det har jag skrivit om tidigare i tråden, jag letar lägenhet till min son som pluggar i Linköping. Där finns 100-tals nybyggda hus på olika åkrar, det finns ständigt nya lägenheter. Det gör att en fin 3:a "fastnat i pris" på 2.3-2.6 mkr. Det går inte att få upp det, för direkt står ett nybyggt hus klar med 20 likadana till. Allt säljs till ca 35k per kvm vilket tydligen är nybyggnadspris för en fin lägenhet inklusive tomt i Linköping. Det är samma pris i centrum som i närförort. Det förekommer nästan ingen budgivning i Linköping, allt går för samma kvm-pris. Så skönt att leta där. Som grädde på moset har all nybyggnad gjort att det även finns hyreslägenheter lediga direkt. Min son fick en HR gratis, har bott där i ett år, men nu är det dags att bo lite billigare så det blir köp. Linköpings bomarknad fungerar alltså till skillnad från Stockholm, tack vare att det byggs mer.
Det gör också att unga par som flyttade in i en nyproducerad trea för några år sedan inte längre får någon värdeökning att tala om. Vann de sitt boende genom budgivning är det inte ens säkert att de går plus om de bott ett par år. Hur gör man då för att uppgradera till en 4:a eller liten villa när familjen växer?
Villor är rätt dyrt i Linköping och det är inte omöjligt alls att en villa med fin tomt går för 4.5-6 miljoner. Även radhus med tomt är rätt dyrt.
Skulle inte hålla med om att marknaden fungerar i Linköping. Åtmistone inte för alla. Du är lika beroende av värdeökning här för att kunna uppgradera till ett boende som är någon miljon dyrare. Utan värdeökning måste du amortera aggressivt för att kunna ta ett större lån nästa gång och utan hyfsade inkomster går inte det.
Räntorna behöver stiga till 4-5% igen eller så behöver det bli obligatoriskt med betydligt högre amorteringstakt så att folk kommer i ett läge där de kan flytta från en trea till en dyrare fyra eller femma efter 5 år eller så utan att behöva räkna hem en värdeökning på nuvarande boende.
Fast så länge det går att få tag i hyresrätt skall man ju inte klaga. Linköping är ju ingen avfolkningsort utan vi har inflyttning