Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
"Tröjmannen" ville definitivt inte få in den här för honom okända tjejen i lägenheten.
Hon presenterade sig som Gays syster och när hon frågade var Gay befann sig någonstans svarade han henne att det visste han inte. Han gav henne dock ett gott råd: "Du får väl söka bland pubarna i Haga".
Vi vet att lägenhetsinnehavaren var inbrottstjuv, mestadels nattetid, så det kan ha funnits en hel del stöldgods där. Det kan även ha funnits ytterligare en person som uppehöll sig i den lilla lägenheten. Varför "Tröjmannen" så snabbt som möjligt ville få bort henne därifrån lär ha varit att han väntade besök av någon annan. När det knackade på dörren så trodde han att det var hon som han väntade på som hade kommit. Vad förvånad han måste ha blivit när det var en helt annan tjej som stod där. Detta kände han säkerligen ett stort obehag och osäkerhet över.
Kanske en oviktig detalj och jag kan ha fel, men har lite svårt för uttrycket "söka bland pubarna i Haga" och har därför svårt att tro på vittnesmålet eller i alla fall att uttrycket använts. För det fanns väl inga "pubar" i Göteborg på 60-talet? Då fanns krogar, kafeer och kanske barer/klubbar, men uttrycket "pub" är väl något som kom till Sverige långt senare?
Kan i alla fall själv inte minnas att jag någonsin var på en pub i Göteborg ens på 80-talet, där senare "Femmans pub" länge i stort sett var ensamma om uttrycket. Inte ens Lilla London kallades "pub". Men rätta mig om jag minns fel.
Eller om man så vill: Vem eller vilken typ av person använde det ovanliga uttrycket "pub" på 60-talet? Om det använts, så måste det vara en väldigt begränsad klick personer som använde det. Är i alla fall min uppfattning.