2021-02-15, 18:52
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Jag pekade ungefärligt ut ett lämpligt ställe. Min tes var att Dahlsjögrabbarna hört om det misslyckade bankrånet, tyckt att det lät spännande och bestämde sig för att själva hitta på något. Kanske kolla upp var bankrånare hade ankrat flyktbåten osv.

Nåväl, de träffade på Hymme (Se separat tråd!) - en grabb i deras ålder som sökte lift till en konstskola i Bohuslän - och tyckte att det var spännande att skjutsa honom dit och körde av vägen vid en besvärligt ställe och hamnade i vattnet. Bilen var en Volvo "PV" och den var känd för att vara rena dödsfällan i smb m olycka, inte alls något trafiksäkerhetsmedvetna Volvo gärna visar upp exempel på vetenskapens senaste triumf, utan en tung, Packardliknande modell från anno dazumal.

Vill minnas att ett kranium upphittats i närheten vilket inte underkastats dnaanalys som inte fanns vid upptäckten.

Jag läste om detta kranium och polisen tyckte det var intressant, sedan blev det tyst, har letat och letat men inte hittat något mer. Hittades det inte ett lårben någonstans i Bohuslän 1966?

Ja inte verkar dom har åkt ner mot Halland iallafall, Kjell Åkes syster tror inte på GW att dom kört i havet den vägen, dels för att dom väl sökte av där nere, hon säger även att att vägen på den tiden inte gick så nära havet
Citera
2021-02-15, 18:56
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Jag läste om detta kranium och polisen tyckte det var intressant, sedan blev det tyst, har letat och letat men inte hittat något mer. Hittades det inte ett lårben någonstans i Bohuslän 1966?

Ja inte verkar dom har åkt ner mot Halland iallafall, Kjell Åkes syster tror inte på GW att dom kört i havet den vägen, dels för att dom väl sökte av där nere, hon säger även att att vägen på den tiden inte gick så nära havet

Det här med vägar som dragits om är ju en knepighet och fullt möjligt har detta hänt i riktning mot Bohuslän med.
Citera
2021-02-15, 19:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lättare då än nu men det behövdes likväl en kontakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaschbacks
Var väl för övrigt ganska enkelt att gå under jorden på den tiden och lura till sig ny identitet pga att samhället inte var digitaliserat då?

Visst var det lättare att skaffa sig en ny identitet då när allt fördes för hand eller i bästa fall med en skrivmaskin.

ID-handlingar av allehanda slag var inget som man oftast inte behövde visa. ID-handlingar bestod 1965 mestadels av körkort och pass. Även om det var lättare då att skaffa sig en ny identitet så behövdes det en nyttig kontakt som kunde hjälpa till. En sådan kontakt skall Kjell-Åke också ha haft.
Citera
2021-02-16, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
"Tröjmannen" ville definitivt inte få in den här för honom okända tjejen i lägenheten.

Hon presenterade sig som Gays syster och när hon frågade var Gay befann sig någonstans svarade han henne att det visste han inte. Han gav henne dock ett gott råd: "Du får väl söka bland pubarna i Haga".

Vi vet att lägenhetsinnehavaren var inbrottstjuv, mestadels nattetid, så det kan ha funnits en hel del stöldgods där. Det kan även ha funnits ytterligare en person som uppehöll sig i den lilla lägenheten. Varför "Tröjmannen" så snabbt som möjligt ville få bort henne därifrån lär ha varit att han väntade besök av någon annan. När det knackade på dörren så trodde han att det var hon som han väntade på som hade kommit. Vad förvånad han måste ha blivit när det var en helt annan tjej som stod där. Detta kände han säkerligen ett stort obehag och osäkerhet över.

Kanske en oviktig detalj och jag kan ha fel, men har lite svårt för uttrycket "söka bland pubarna i Haga" och har därför svårt att tro på vittnesmålet eller i alla fall att uttrycket använts. För det fanns väl inga "pubar" i Göteborg på 60-talet? Då fanns krogar, kafeer och kanske barer/klubbar, men uttrycket "pub" är väl något som kom till Sverige långt senare?

Kan i alla fall själv inte minnas att jag någonsin var på en pub i Göteborg ens på 80-talet, där senare "Femmans pub" länge i stort sett var ensamma om uttrycket. Inte ens Lilla London kallades "pub". Men rätta mig om jag minns fel.

Eller om man så vill: Vem eller vilken typ av person använde det ovanliga uttrycket "pub" på 60-talet? Om det använts, så måste det vara en väldigt begränsad klick personer som använde det. Är i alla fall min uppfattning.
Senast redigerad av Burkgurka 2021-02-16 kl. 00:14.
Citera
2021-02-16, 13:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ölcaféer och pubar.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kanske en oviktig detalj och jag kan ha fel, men har lite svårt för uttrycket "söka bland pubarna i Haga" och har därför svårt att tro på vittnesmålet eller i alla fall att uttrycket använts. För det fanns väl inga "pubar" i Göteborg på 60-talet? Då fanns krogar, kafeer och kanske barer/klubbar, men uttrycket "pub" är väl något som kom till Sverige långt senare?

Kan i alla fall själv inte minnas att jag någonsin var på en pub i Göteborg ens på 80-talet, där senare "Femmans pub" länge i stort sett var ensamma om uttrycket. Inte ens Lilla London kallades "pub". Men rätta mig om jag minns fel.

Eller om man så vill: Vem eller vilken typ av person använde det ovanliga uttrycket "pub" på 60-talet? Om det använts, så måste det vara en väldigt begränsad klick personer som använde det. Är i alla fall min uppfattning.

Visst kan även t. ex. uttrycket "bland ölcaféerna i Haga" ha kunnat använts. Sådana fanns det som vi vet rikligt av i Haga 1965. Det kända ölcaféet Japan kallades inte för ett ölcafé utan för en ölstuga.

Där jag växte upp, ca 10 mil från Göteborg, fick vi vår första pub där 1967-68. Den personen som introducerade puben berättade att detta var något nytt som fanns i storstäderna.

Det kan ha varit personer som flitigt själva brukade gå till ölcaféerna som började kalla dessa för pubar eller ölpubar?
Citera
2021-02-16, 13:14
Medlem
Azrils avatar
Dynamitarden(?) Putte

Jag tycker fortfarande att alla glömmer bort en viktig pusselbit, hedersknyffeln och dynamitarden(?) Putte som fortsatte att leva som ingenting hade hänt och inte heller verkar ha saknat sin bror något nämnvärt.

Finns det verkligen ingen i tråden som har vetskap eller känner någon som kan avslöja något om lille Putte (stort som smått)? Jag är övertygad om att om något skulle framkomma om Putte så skulle eventuellt mycket kunna klarna i denna annars grumliga soppa. Att han själv inte finner det minsta intresse i att omnämnas i tråden eller i övrigt vara talträngd är ingen nyhet för besökare i denna eminenta tråd, dock tycker jag att det borde finnas någon som känner någon som vet något alternativt känner någon som vet något om hederlige Putte och hans morotsjuice

/Azril
Citera
2021-02-16, 13:17
Medlem
Azrils avatar
Ohållbar hypotes

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Skrev en hypotes snarlik GW:s redan i maj 2015 ang Hymmes och Team Dahlsjös sannolikt gemensamma hädanfärd i den berömda PV:n. Inlägg #4157.

Självklart så gjorde du det, dock har du inte i mitt tycke kunnat lägga fram tillräckligt starka argument för att kunna övertyga särskilt många om att detta faktiskt var så händelsen utspelade sig

/Azril
Senast redigerad av Azril 2021-02-16 kl. 13:38.
Citera
2021-02-16, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Jag tycker fortfarande att alla glömmer bort en viktig pusselbit, hedersknyffeln och dynamitarden(?) Putte som fortsatte att leva som ingenting hade hänt och inte heller verkar ha saknat sin bror något nämnvärt.

Finns det verkligen ingen i tråden som har vetskap eller känner någon som kan avslöja något om lille Putte (stort som smått)? Jag är övertygad om att om något skulle framkomma om Putte så skulle eventuellt mycket kunna klarna i denna annars grumliga soppa. Att han själv inte finner det minsta intresse i att omnämnas i tråden eller i övrigt vara talträngd är ingen nyhet för besökare i denna eminenta tråd, dock tycker jag att det borde finnas någon som känner någon som vet något alternativt känner någon som vet något om hederlige Putte och hans morotsjuice

/Azril
Lever han fortfarande? Kan ju vara så att han vet vad som hände killarna och att han vet att hans bror lever och har det bra, han kanske rent av har haft kontakt med sin bror efter försvinnandet, därav uppfattningen att han inte saknar sin bror.
Citera
2021-02-16, 13:42
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaschbacks
Lever han fortfarande? Kan ju vara så att han vet vad som hände killarna och att han vet att hans bror lever och har det bra, han kanske rent av har haft kontakt med sin bror efter försvinnandet, därav uppfattningen att han inte saknar sin bror.

Han lever och information finns om honom i tråden, sedan kan man leta fram hans adress och via Google street view titta på hans hus och trädgård. Självklart så vet han mycket väl vad som har hänt, varför och i vilken kronologisk ordning samt vilka ringar på vattnet de olika händelserna har fått.

/Azril
Citera
2021-02-16, 14:02
Medlem
Vem är Putte?
Citera
2021-02-16, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Han lever och information finns om honom i tråden, sedan kan man leta fram hans adress och via Google street view titta på hans hus och trädgård. Självklart så vet han mycket väl vad som har hänt, varför och i vilken kronologisk ordning samt vilka ringar på vattnet de olika händelserna har fått.

/Azril
Vilken sida i tråden? Hur gammal är han nu?
Citera
2021-02-16, 14:12
Medlem
Azrils avatar
Putte

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Vem är Putte?

För intresserade som har följt tråden så framstår han som Kjell-Åkes äldre bror......

/Azril
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in