Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Växthuseffekten var påvisad långt innan IPCC.
Är storleken på den direkta effekten (forcingen) baserad på empiriska data, eller hur ligger det till det här? Jag är inte så insatt.
Finns det något teoretiskt bevis baserat på naturlagarna för beloppet på koldioxidens direkta effekt?
IPCC hänvisar till Norrmannen Myhre et al. Enligt hans forskning är beloppet på forcingen av CO2-dubblering 3,7 W/m² i snitt på jorden. Vid ekvatorn högre, vid polerna lägre.
Med en Plank-feedback på ungefär samma belopp fast omvänt tecken ger detta 1 grad ökning. Och eftersom att denna temperaturökning ändrar ångtrycket kommer mer vattenånga rymmas i samma volym luft, vilket förstärker växthuseffekten ytterligare; sk positiv feedback. Resultatet av vattenångan och alla positiva återkoppling betyder enligt teorin att ökningen blir flera grader istället för en grad.
Finnen Ollila som jag länkat till några gånger menar emellertid att den forcing Myhre bestämt beloppet på redan innehåller forcingen från den ökade mängden vattenånga som temperaturhöjningen ger. Han skriver också att Myhre inte vill lämna ut sin data, och att det därför blir svårt för andra att ta reda på hur det egentligen ligger till.
Ollilas hemsida:
www.climatexam.com
Jag vet inte hur trovärdig Ollila är. Han känns tveksam. Om det bara beror på: finnars speciella sätt blandat med brister i engelskan, eller om han helt enkelt är snurrig, kan jag inte avgöra.
Hur som helst, det borde vara enkelt att ta reda på hur det ligger till, eller?
Hur har Myhre gjort, och kan man av det avgöra om Ollila har fel? Eller behöver Myhre dela med sig av mer data?
Kan man inte rent matematiskt, och med hjälp av strålningsteori och naturlagar, beräkna beloppet på koldioxidens direkta forcing?