Citat:
Ursprungligen postat av
Wishie
Jag förde inget resonemang heller. Jag frågade vad man om man kallar en bråkdel ”enorm” vad kallar man då resterande av totalen?
Du lever helt klart i en alternativ verklighet. Hör du röster med?
Ja, efter att du flyttat målstolparna från din ursprungliga fråga:
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Säg mig, hur står del av årliga co2 produktionen står mänsklig aktivitet av och hur mkt är från naturen i övrigt?
En fråga du uppenbarligen visste svaret på. Det är bara du som tror att dina dolda motiv är dolda.
Ett annat sätt att se på det hela är enligt följande.
Enorma mängder (ja "enorma") koldioxid flyttar sig mellan atmosfär, biosfär och hav, naturligt. Denna mängd utgör den naturliga kolcykeln. Det vi människor gör är att ta upp kol i form av olika energikällor, förbränner den och
återintroducerar detta kol till kolcykeln, som tidigare inte varit en del av kolcykeln.
På detta sätt blir det tydlugare att det faktiskt är två separata processer (naturlig kolcykel och kol som människan bolusdoserar till atmosfären och kolcykeln).
Som redan tidigare visat är det mänskliga bidraget enormt där en kvantitativ definition av "enorm" kan göras med utgångspunkt av mängden som återintroducerades till havs-atmosfär-systemet under PETM. En händelse som gjort sig känd för geologiskt mycket snabbt stigande koldioxidkoncentrationer och klimatförändringar på 5-8 grader som följd med en återintroduceringstakt på <1.1 Pg kol per år. Idag går takten ungefär 10 ggr snabbare.
Jag noterar att du fortsätter att undvika min mycket enkla ja - eller - nej-fråga samtidigt som du beskyller andra att fly dina frågor, som du redan menar dig veta svaret på.
Inte nog med att förnekare uppvisar stora svårigheter att förhålla sig till publicerad vetenskap. De har även stora problem att argumentera ärligt och transparent. Nästan som om det verkade som att de försöker lura till sig poänger. Som tur är finns det mer kunniga och vana vid sådan argumentation i detta ämne som ser igenom dessa oärliga syften redan vid första retoriska frågan.