Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Politiken innebär ju även en prioritering och en gradering av vad som kan accepteras och vad som inte kan göra det. Det inkluderar hur stor klimatförändring vi är beredda på. Det innebär ett beslut om ansvar ligger på individ eller stat.
Det är nog ett misstag att tro att denna frågan kan skötas av teknokrater.
Och jag förstår inte varför du irrar i väg, om du nu vill hålla det till vetenskap. Är artikeln jag länkade färdigdiskuterad och vi kan slå fast att pandemin och klimatfrågan inte har en inbördes koppling så är det väl bra med det?
Att författaren av boken och artikeln, Andreas Malm, letade efter kopplingar mellan pandemin och AGW som var tvivelaktiga och att han gjorde det på tvivelaktiga grunder trodde jag var tydligt att vi var överens om från början.
Att utsläpp har minskat under pandemin, som exempel, har så liten betydelse på klimatet att det knappast är mätbart. Att tro att pandemin är en följd av AGW är väl ungefär lika långsökt. När Malm skrev
"men för den som följt klimatfrågan kom inte pandemin som en överraskning – det finns en koppling mellan det förändrade klimatet och nya smittor, och även om vi får kontroll över just det här coronaviruset så kommer det att komma nya", så är det väl ganska uppenbart att han inte riktigt kan betraktas som seriös. Kanske orsakar han, som du är inne på, betydande skada genom att skriva så. Det låter som han försöker skrämmas, men på osaklig eller snarare direkt felaktig, grund.
Malm beskrivs som syndikalist och marxist på Wikipedia. Kanske är hans politiska orientering en bidragande orsak till att han tycks hitta kopplingar som är svåra för dom flesta att förstå var dom kommer från?
Jag vet inte om du läst artikeln som Malm refererade till, men jag vill upprepa jag tycker att den är läsvärd och klargörande, om än i hög grad off-topic här.
Predicting zoonoses (2017)
«As the line dividing human and wild habitats becomes thinner, we might be brewing the world's next big pandemic. Zoonoses are diseases that are naturally transmitted between animals and humans, and a new project aims to predict their occurrence.»
https://www.nature.com/articles/s41559-017-0098
Artikeln, som Malm refererade till, drar inte dom slutsatser som Malm drar.
Vilka kompetenser är användbara?
Att ge hela frågan om klimatförändringen eller långsiktig energiförsörjning till en av kompetens-/intresse-kategorierna
– ekonomer
– byråkrater
– politiker
– teknokrater
– representanter för en eller flera industrier
skulle nästan säkert resultera i ett närmast katastrofalt resultat. Båda områdena är stora frågekomplex som vi inte har all kunskap om. Sammantaget vet vi dock en hel del.
Det är lätt att hitta sådant som kan inträffa i framtiden som radikalt ändrar på förutsättningarna. Även om vi på bästa sätt försöker använda den kompetens och information som finns. Oväntat snabba framgångar när det gäller att tämja fusionskraft är ett exempel. En stor kärnkraftsolycka i centrala Europa som skulle göra ett stort område obeboeligt i några tusen år är ett annat exempel. Ett storkrig eller en "riktig" pandemi som decimerar Jordens befolkning till någon eller några procent av nuvarande skulle också förändra förutsättningarna helt.
Vi måste göra rimliga prognoser och använda den kunskap vi har så bra vi kan. Ett uppenbart problem är att den tillgängliga informationen kan tolkas på olika sätt. Risker och chanser värderas också på olika sätt. Tar man sedan med politiska vinklingar så blir det uppenbarligen svårare. Lägg till en tilltagande polarisering så blir det...
värre?
–