2021-02-15, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Du är fantastisk som gör detta. Oavsett utfallet så har du mycket god karma från universum för tiden du osjälviskt lagt ner. Skulle du kunna "förklara som för en femåring" superförenklat för mig som är helt tekiskt okunnig vad dina eferforskningar resulterat i? Kan man säga (mycket förenklat) att du hittat indikationer på att SD inte bevisat satt på plats vid sin dator 23:34 (?) när aktivitets syntes på datorn?

Tack det värmer. Jag bestämde mig för att sätta mig in närmare i detta när jag såg att mer hade kunnat göras sen la jag i en extra växel efter att jag läste telefonlistorna hur barnen ringde sin mamma gång på gång i flera dagar och sen upprepat under året även då de visste att hon var död.

Tiden kl. 23:34 14/5 är intressant för att det sista budet från SD, genom en skrivelse till tingsrätten, är att han måste ha öppnat datorn då han fick ett mejl kl. 23:32.
Han markerar denna sin slutsats som ”viktig” i skrivelsen.

Alltså är det viktigt att motbevisa honom om det inte är sant. Polisen har metoderna för att kolla detta i sina ”analysprogram” men de har inte använt de väsentliga delarna i dem.
Jag har gjort polisen uppmärksam på hur de ska dubbelkolla vad som hänt i datorn.

Sen är det den händelse som är aktuell 15/5 kl. 05:23 då åklagaren påstår att någon loggat in i LW:s mejl.
Jag har visat för utredningen hur man skiljer på att det hänt lokalt i hennes dator(kök) eller om det skett via en synkad mobil eller annan enhet.
Polisen har inte bara fått hur de ska använda program för att kolla utan också hur webbläsaren man surfar i funkar lite mer i detalj och såna saker.

Sen får de ta det som konstruktiv kritik att jag visar dem hur de hade kunnat läsa LW och SD:s Telegram-meddelanden. De lyckades återskapa några få av dem via SD:s mobil men om inte han har raderat de meddelanden som finns i hennes mobil så fanns de kvar efter försvinnandet och polisen hade lätt kunnat få tillgång till dem.

De har fått en rad andra grejer också men jag hoppas att du förstår lite mer vad det handlar om.
Det finns en rad andra märkligheter som jag också gjort utredningen uppmärksam på så får vi se hur de hanterar det rent administrativt och juridiskt här.

Tillägg: Mitt fokus är att efter bästa förmåga hitta något som nu i sen stund kan väga över till målsägarnas och åklagarens fördel ihop med den nya strategi de verkar ha i hovrätten.
Senast redigerad av Avel 2021-02-15 kl. 17:14.
Citera
2021-02-15, 17:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det är en Mystery Cache.

HTD loggade som FTF tillsammans med Putte84.

https://www.geocaching.com/geocache/GC677JM_ce15-ord-som-beskriver-varlden?guid=2c544e27-e99b-48a8-b4dd-53211d054fae
Tack för länk! - Ännu en av LW:s uppskattade cacher. Kreativt och finurligt utformad som alltid.

Byte av en fungerande loggremsa som får vara liggande fram tills SD mer eller mindre avböjer kvällsinbjudan. Och en sista chans att få ses. 17 st cacher hade dessförinnan raderats, varav en av dessa - FTF - ingick i en för HD, viktig svit. Inför avresa till USA då får vi förmoda.
SD ansträngde sig för att ställa sig in hos HD dagarna innan USA med halvhjärtade kaviarhjärtan, visad omsorg och en sista check av hennes loggstatistik den 11:e maj; rätt ska vara rätt.

Att även "Ord som beskriver världen" är en FTF som HD ej heller syns ha varit delaktig i, har troligtvis betydelse för hur SD uppfattar det sista skickade meddelandet.

På vilket sätt kunde borttagandet av den gamla loggremsan utgöra ytterligare ett hot mot HD:s loggstatistik?
Citera
2021-02-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack det värmer. Jag bestämde mig för att sätta mig in närmare i detta när jag såg att mer hade kunnat göras sen la jag i en extra växel efter att jag läste telefonlistorna hur barnen ringde sin mamma gång på gång i flera dagar och sen upprepat under året även då de visste att hon var död.

Tiden kl. 23:34 14/5 är intressant för att det sista budet från SD, genom en skrivelse till tingsrätten, är att han måste ha öppnat datorn då han fick ett mejl kl. 23:32.
Han markerar denna sin slutsats som ”viktig” i skrivelsen.

Alltså är det viktigt att motbevisa honom om det inte är sant. Polisen har metoderna för att kolla detta i sina ”analysprogram” men de har inte använt de väsentliga delarna i dem.
Jag har gjort polisen uppmärksam på hur de ska dubbelkolla vad som hänt i datorn.

Sen är det den händelse som är aktuell 15/5 kl. 05:23 då åklagaren påstår att någon loggat in i LW:s mejl.
Jag har visat för utredningen hur man skiljer på att det hänt lokalt i hennes dator(kök) eller om det skett via en synkad mobil eller annan enhet.
Polisen har inte bara fått hur de ska använda program för att kolla utan också hur webbläsaren man surfar i funkar lite mer i detalj och såna saker.

Sen får de ta det som konstruktiv kritik att jag visar dem hur de hade kunnat läsa LW och SD:s Telegram-meddelanden. De lyckades återskapa några få av dem via SD:s mobil men om inte han har raderat de meddelanden som finns i hennes mobil så fanns de kvar efter försvinnandet och polisen hade lätt kunnat få tillgång till dem.

De har fått en rad andra grejer också men jag hoppas att du förstår lite mer vad det handlar om.
Det finns en rad andra märkligheter som jag också gjort utredningen uppmärksam på så får vi se hur de hanterar det rent administrativt och juridiskt här.

Tillägg: Mitt fokus är att efter bästa förmåga hitta något som nu i sen stund kan väga över till målsägarnas och åklagarens fördel ihop med den nya strategi de verkar ha i hovrätten.

Utöver hur bra saker du hittat Avel så är mina tankar kring ditt gräv, som vi nu dessutom VET kommit utredningen till känna är att om de inte behandlar dessa uppgifter du inkommit med på ett seriöst vis så är det under all kritik. Egentligen oavsett om SD fälls i HR eller ej. Tas dina uppgifter inte på allvar, att de antingen ignoreras eller bara slarvas igenom, då kan samtliga instanser räkna med att få media efter sig. Mycket klokt av dig Avel med andra ord att offentliggöra det faktum att uppgifterna finns och att de även finns åklagare tillhanda.

Ovan skrivet utan minsta uns av kännedom kring huruvida ”utredningen” behandlat det du inkommit med på ett korrekt vis eller ej. Min förhoppning är naturligtvis att de så gjort! Men det säkra före det osäkra är alltid min devis! Detta fall är allt för viktigt för att lösningen skall få slarvas bort. Såväl medvetet som omedvetet.
Senast redigerad av Zymbal 2021-02-15 kl. 18:15.
Citera
2021-02-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
TR:s slutsats om att SD med styrka skulle varit hemma och rimligen inte hade med sig datorn ut är en väldigt orimlig slutsats när det handlar om en misstänkt friluftsmänniska som bär med sig en bärbar dator överallt. Dessutom en misstänkt som är "tekniknörd". Det ses i IT-protokollen att SD ständigt är igång med geocaching emellan andra göromål vart han än befinner sig. Han har sannolikt som vanligt flera webbflikar öppna samtidigt (ses på bilder på hans GC-konto). Av säkerhetsskäl har han sannolikt en inställning för automatiskt spar på webbsidorna för att kunna använda dessa om nätuppkopplingen skulle svikta ute i terrängen. Systemet gör automatiska försök till refresh av nedsparade webbsidor och dessa försök kan dra igång oavsett om enheten har nätuppkoppling eller inte.

SD mobil kopplar upp på hemnätverket när han är hemma och vänder efter jobbet då han även packar träningskläder i ryggsäcken som kanske redan rymmer den ihopslagna datorn efter jobbet. Han cyklar till Gustavsvik, men istället för gym håller han troligen på med mordförberedelser och kl 21.44 registrerats några app-relaterade synkningar i hans dator - troligen p g a en telegram-chatt med LW som senare raderas.

SD skulle träffa JG för att ge ett utlåtande om ett trapparbete. JG förväntade sig ett skriftligt utlåtande. Istället för att uppfinna hjulet två ggr hade nog SD tänkt att använda ett gammalt dokument och uppdatera till JG. Han hade kunnat använda mobilen för ändamålet, men det blir smidigare med en bärbar dator som har ett större fönster och tangentbord? SD var stressad (?) så JG fick inget skriftligt dokument, men fick muntligt bekräftat att Brf-föreningen hade skäl att vara missnöjda med trapparbetet. SD:s dator fick ligga kvar i den svartröda ryggsäcken tillsammans med träningskläder och möjligen ett tillhygge (?). Av någon anledning stänger båda av sina platspositioner.

Något mer som talar för att SD har med sig datorn ut är att hans mobil (styrenheten) inte kopplar upp på hemnätverket förrän kl 02.49. Allt som ses vara gjort i chatter, mail o s v är via mobilen och han kommer åt sina enheter var han än befinner sig i världen. Den PDF som öppnas den otroligt träffsäkra tiden kl 00.00.00 och som dessutom ligger som en lättåtkomlig direktlänk på datorn kan vara en förinställd öppning eftersom det är helt otroligt hur han lyckas pricka in tiden.

När SD tar sig tillbaka från JG till Hjärsta slår han av wifi för att inte mobilen ska registreras i olika nätverk som finns i området (sitt eget, grannars och LW:s) som han kan ha varit uppkopplad mot tidigare? Han har fortfarande datorn med i ryggsäcken och har missat att rensa allt minne på tidigare nätverksanslutningar? Han kan ha försökt att rensa när han var vid "Viken", men har inte lyckats helt p g a alla hans synkningar till olika enheter och p g a att han kan ha varit inne i LW:s enheter tidigare via sin dator? Dessutom kan han och LW ha använt hennes mobils internetdelning när de varit på GC-turer och datorn har det i ett minne som han inte sett? Direkt efter mordet tar han upp LW:s mobil för att radera allt som kan avslöja honom och då "väcker" enheterna liv i varandra nån sekund innan han hunnit slå ifrån hennes mobils wifi? Händelsen kl 23.34 registreras. Han har uppgett i förhör att han inte haft skärmtid under ca 1 timma, men kommer först efter rättegången på att han kan försöka använda händelsen som ett alibi?

Tänk om utredarna åter har gått igenom de digitala protokollen och tittat på historik för datorns nätverksanslutningsförsök och funnit en litet men nog så viktigt digitalt bevis som visar att hans dator fanns i närheten av bullerplanket när LW mördades? Eller, så har de lyckats återskapa något chatt-bevis från någon av LW:s olika appar, trots att mobilen saknas.

------

Åkl ÅH har alltså lämnat ett tilläggsprotokoll på 150 sidor till försvaret i måndags. I den nya bevisningen finns också digital sekvens som ska till hovrätten och ÅH förväntar att HR ska ändra den friande domen. Försvaret, som hade tre dagar på sig att gå igenom det kompletterande materialet, begärde tid till 21/7. Då passade ÅH på att begära ytterligare förlängning till den kompletterande bevisningen och Göta Hovrätt beviljade detta. Senast 21/8 ska det vara HR tillhanda.

Det blir spännande detta. Ska det bli så att de digitala spåren blir MGM:s fall i fallet?

-------

Länk till inlägg med sammanfattning och länkar till FUP m m
www.flashback.org/sp71691040
Det er interessant å lese dine funderinger om dette "ikke alibiet" selv om jeg ligger litt bak i tråden...
Domstolen mener at det er urimelig at dataen kan ha vært tatt med utendørs (?) Det er vel syftet med å ha en laptop? TR eier kanskje ingen laptop selv... TR frikjenner han jo, og det er heller vanlig at SD har med sin laptop ut når han sysler med alt mulig. Merkelig resonnement, men det kan være leseforståelse fra meg ifs...
Hadde laptopen koblet seg opp til LWs mobile hotspot på den måten du funderer på ville LWs Hotspot og logininfo ligge lagret i SDs data (sporbart) fra før. Om ikke, så har han opprettet innlogging på dataen og innloggingen til LWs Hotspot på plass (også sporbart).
Begge disse metoder/hendelser kan readers for det "blotte øyet", men kan sees via loggfiler (fullstendige som ufullstendige). Og det burde blitt sjekket, men det ikke noe som helst om det i FUP? Har jeg misset det tar jeg gjerne imot et tips! Men det er vel i prinsipp det samme som Honan6 leter etter?

Er det noen enn meg som har fundert om han har speilet, spart og byttet ut original-disken som han da har har brukt mordnatten, for å sette tilbake den originale etter mordet? En annen tanke et faktisk at han kan ha kjørt dataen hele kvelden/natt på en ekstern USB med et USB-bootbart OS... Altså, det kan ha stått midlertidig disk i laptopen/OS kan blitt kjørt rett fra USB-PINNE. Det kan nesten se ut som at SD har "lappet" sammen data på disken i laptopen han leverte (tex overskrevet loggfiler tatt fra en annen disk etc), så som jeg henviser til, men dette siste er bare en ytterst vill spekulasjon, som også er fullt gjennomførbart for en teknikknørd.

Det er så mange måter å slå vekk dette ikkealibiet på, så jeg sjønner ikke diskusjonenen på et annet nivå enn om at dette handler om "SLARV" av it-tekniker/forensiker.
Citera
2021-02-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Det er interessant å lese dine funderinger om dette "ikke alibiet" selv om jeg ligger litt bak i tråden...
Domstolen mener at det er urimelig at dataen kan ha vært tatt med utendørs (?) Det er vel syftet med å ha en laptop? TR eier kanskje ingen laptop selv... TR frikjenner han jo, og det er heller vanlig at SD har med sin laptop ut når han sysler med alt mulig. Merkelig resonnement, men det kan være leseforståelse fra meg ifs...
Hadde laptopen koblet seg opp til LWs mobile hotspot på den måten du funderer på ville LWs Hotspot og logininfo ligge lagret i SDs data (sporbart) fra før. Om ikke, så har han opprettet innlogging på dataen og innloggingen til LWs Hotspot på plass (også sporbart).
Begge disse metoder/hendelser kan readers for det "blotte øyet", men kan sees via loggfiler (fullstendige som ufullstendige). Og det burde blitt sjekket, men det ikke noe som helst om det i FUP? Har jeg misset det tar jeg gjerne imot et tips! Men det er vel i prinsipp det samme som Honan6 leter etter?

Er det noen enn meg som har fundert om han har speilet, spart og byttet ut original-disken som han da har har brukt mordnatten, for å sette tilbake den originale etter mordet? En annen tanke et faktisk at han kan ha kjørt dataen hele kvelden/natt på en ekstern USB med et USB-bootbart OS... Altså, det kan ha stått midlertidig disk i laptopen/OS kan blitt kjørt rett fra USB-PINNE. Det kan nesten se ut som at SD har "lappet" sammen data på disken i laptopen han leverte (tex overskrevet loggfiler tatt fra en annen disk etc), så som jeg henviser til, men dette siste er bare en ytterst vill spekulasjon, som også er fullt gjennomførbart for en teknikknørd.

Det er så mange måter å slå vekk dette ikkealibiet på, så jeg sjønner ikke diskusjonenen på et annet nivå enn om at dette handler om "SLARV" av it-tekniker/forensiker.

Om du söker på skribenten Avel så finns det massor av nytt kring IT denne har sökt fram och lämnat till åklagarna. Dessa inlägg är senare än det du nyss citerat.
Citera
2021-02-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack för länk! - Ännu en av LW:s uppskattade cacher. Kreativt och finurligt utformad som alltid.

Byte av en fungerande loggremsa som får vara liggande fram tills SD mer eller mindre avböjer kvällsinbjudan. Och en sista chans att få ses. 17 st cacher hade dessförinnan raderats, varav en av dessa - FTF - ingick i en för HD, viktig svit. Inför avresa till USA då får vi förmoda.
SD ansträngde sig för att ställa sig in hos HD dagarna innan USA med halvhjärtade kaviarhjärtan, visad omsorg och en sista check av hennes loggstatistik den 11:e maj; rätt ska vara rätt.

Att även "Ord som beskriver världen" är en FTF som HD ej heller syns ha varit delaktig i, har troligtvis betydelse för hur SD uppfattar det sista skickade meddelandet.

På vilket sätt kunde borttagandet av den gamla loggremsan utgöra ytterligare ett hot mot HD:s loggstatistik?

Kaviarhjärtan och vill kramas med kvinnliga poliser efter förhör - han jobbar brett den här killen.
Citera
2021-02-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Utöver hur bra saker du hittat Avel så är mina tankar kring ditt gräv, som vi nu dessutom VET kommit utredningen till känna är att om de inte behandlar dessa uppgifter du inkommit med på ett seriöst vis så är det under all kritik. Egentligen oavsett om SD fälls i HR eller ej. Tas dina uppgifter inte på allvar, att de antingen ignoreras eller bara slarvas igenom, då kan samtliga instanser räkna med att få media efter sig. Mycket klokt av dig Avel med andra ord att offentliggöra det faktum att uppgifterna finns och att de även finns åklagare tillhanda.

Ovan skrivet utan minsta uns av kännedom kring huruvida ”utredningen” behandlat det du inkommit med på ett korrekt vis eller ej. Min förhoppning är naturligtvis att de så gjort! Men det säkra före det osäkra är alltid min devis! Detta fall är allt för viktigt för att lösningen skall få slarvas bort. Såväl medvetet som omedvetet.

SD var missnöjd med att varken åklagaren eller försvaret ”belyste” vissa digitala händelser på rätt sätt i tingsrätten. Nu har de iaf fått möjlighet att belysa detta på bästa sätt.

Har han valt den mörka vägen i livet här så vet han nog ännu inte hur mörkt det faktiskt kan bli.

Tiden är knapp. Vi håller tummarna.
Citera
2021-02-15, 19:02
Medlem
Citat:
SD var missnöjd med att varken åklagaren eller försvaret ”belyste” vissa digitala händelser på rätt sätt i tingsrätten. Nu har de iaf fått möjlighet att belysa detta på bästa sätt.

Har han valt den mörka vägen i livet här så vet han nog ännu inte hur mörkt det faktiskt kan bli.

Tiden är knapp. Vi håller tummarna.

Ja, tiden är knapp! Men inte för knapp för att hinna gå på djupet kring det du inkommit med. Vill de så kan de.
Citera
2021-02-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Om du söker på skribenten Avel så finns det massor av nytt kring IT denne har sökt fram och lämnat till åklagarna. Dessa inlägg är senare än det du nyss citerat.
Regnet vel med det, eller håpte ihvertfall!
Kommer dit snart...😉
Takk for info! (Og sansede innlegg generelt...)
Citera
2021-02-15, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog

Stämmer att de hade behövt gå mer på djupet i digitala spår. Även om han försökt spela lite ”dum” vad gäller den tekniska biten i förhör och att hans vän PW, anställd då som IT-forensiker vid den här tiden, diplomatiskt tonar ner SD:s tekniska kunnande så måste man alltid kalkylera med att han kört OS eller t.ex. Tails från USB-pinne. Men även det sistnämnda där går att spåra. Det kan ”justera” klockan/tiden i datorn och andra små tecken som kan avslöja att han haft såna fasoner för sig.
Citera
2021-02-15, 19:50
Medlem
Citat:
Stämmer att de hade behövt gå mer på djupet i digitala spår. Även om han försökt spela lite ”dum” vad gäller den tekniska biten i förhör och att hans vän PW, anställd då som IT-forensiker vid den här tiden, diplomatiskt tonar ner SD:s tekniska kunnande så måste man alltid kalkylera med att han kört OS eller t.ex. Tails från USB-pinne. Men även det sistnämnda där går att spåra. Det kan ”justera” klockan/tiden i datorn och andra små tecken som kan avslöja att han haft såna fasoner för sig.
Stemmer. Det er "løyligt" å lese diskusjonen med kjeller-data-eksperten tidligere her 😂 Men dette er vel ikke plassen å legge ut alt en finner som er til last for team SD... Men ja, alt går å spore. Tenkte bare slenge ut noen tanker da diskusjonen var på lavnivå for å si det pent🤭
Fikk inntrykk av at du har koll, så da legger jeg ned! Takk.
Citera
2021-02-15, 19:56
Medlem
Det har ju varit diskussioner huruvida SD hade inblick i LWs casher. Jag känner att jag inte har riktig koll på vad som har sagts men jag har för mig att han förnekar att han brukar ha kännedom om dem i förväg. Vet att jag har läst om det tidigare i någon chatt som jag inte hittar igen, men så dök det här upp framför ögonen på mig (AB 168/301):

...PTT-20170413-WA00l 7
L*na: Okej jag börjar om. Jag har jobbat hårt med en burk. (Låter som att hon börjar
gråta). Jag vill veta vad du tycker. Hur den ser ut. Vad du tänker ... verkar den kul? Ser
det mycket ut? Ser den tråkig ut? Kan man .. En titt. Så som man delar när man visar
varandra nånting viktigt. Fan!

PTT-20170413-WA00lS
St*fan: Det låter som att du skulle ha kunna ha skickat en bild. Det låter som att du
kunde ha ställt den frågan, sagt att det var det du ville.

PTT-20170413-WA0019
L*na: Jag sa det, det skulle jag inte behöva förklara. Det fattar du. Jag är vän med dig.
Du är min viktigaste GC-bedömare. Jag ville visa bara (låter som att hon gråter). Jag
gör det ikväll istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in