Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2021-02-14, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har ju egentligen redan skrivit i tråden.

Men vad spelar det för roll?

Det är ju bara ett spel, så de som anser sig lite finare ska känna igen varandra.
Om alla kände till era regler så funkar det ju inte med er taktik!
Många etikettfaschister missar målet helt och hållet. De verkar tro att det är en tävling i att kunna så många regler som möjligt när etikettsreglerna egentligen bara syftar till att göra folk bekväma. Om man vet hur man ska göra så behöver man inte oroa sig för att göra fel. Påpekar man etikettsbrott har man totalt missuppfattat allt.

Var ju en fåne tidigare i tråden också som helt missuppfattat den här frågan och sa att man ska hålla besticken i rätt hand för att inte slå i varandras armbågar, vilket då implicerar att det är ok att peta ut med armbågen åt höger.
Citera
2021-02-14, 23:19
Medlem
CpPraktikantens avatar
Skitnödiga låtsasaristokrater som läxar upp folk som inte rättar sig efter värdelösa jävla etikettsregler som i praktiken inte gör ett dugg skillnad borde fan skjutas. Jag håller min gaffel så som jag känner är smidigast, vilket råkar vara höger hand. Att någon bög, som ska försöka framstå som lite fin i kanten och "med i matchen", rättar mig för detta "grava" misstag skiter jag fullständigt i. Så länge man kan uppföra sig som en civiliserad människa vid matbordet spelar denna töntiga jävla petitess ingen roll överhuvudtaget.
Citera
2021-02-14, 23:20
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Vill inte misstro dig, men jag har ärligt talat svårt att köpa att det skulle göra så stor skillnad. Båda sidor av kniven kommer ju faktiskt att komma i kontakt med köttet eller brödet. Jag kan förstå det när du exempelvis ska avlägsna kött från ben. Då vill man gärna att eggslipningen är mot benet. Men för kött och bröd så känns det ju som att i så fall bara väljer mellan att göra skadan på den bit du ska äta nu eller den bit du ska äta efter den.

Precis just så misstror du mig då.
Förstår du inte när jag skriver att eggen är på den ena sidan av kniven.
Om man då skall skära exempelvis en tunn skiva lax till en Shashimi så går ju inte eggen mot fisk köttet om man har kniven i fel hand mot vad den är slipad till.
De flesta bröd tomat stek skink knivar för att ta några exempel är slipade för en högerhänt, alltså att du skall hålla kniven i höger hand för att sågtandningen är på den sidan och lyfter brödet tomaten eller rostbiffs skivan i rätt riktning .
Byter du och skär med den kniven i fel hand för vad den är slipad för så funkar den kass, den skär men helt fel nästan som att montera ett rakblad fel och gå in i badrummet och försök raka dig upp och ned.
Detta är ett välkänt faktum för folk som arbetar med eggredskap. Alltså amatörer förstår inte problematiken eftersom de inte har några problem med detta , förutom släktingar eller andra som får konstiga brödskivor tomater bordet konstigt dukar och så vidare.
Men man kan inte arbeta med felaktiga redskap.
Ej heller att få restaurangens knivar slipade av någon som inte förstår och kan det.
Ja jag har varit med om det att knivarna på en restaurang blev lämnade till en Z som skulle slipa dem det blev inte bra om jag säger så.
Samma med en kollega som skulle slipa sin barnbarns skridskor och slipade bort den gamla slipningen och slipade som ett V barnet ramlade direkt på isen så klart.
Citera
2021-02-14, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Precis just så misstror du mig då.
Förstår du inte när jag skriver att eggen är på den ena sidan av kniven.
Om man då skall skära exempelvis en tunn skiva lax till en Shashimi så går ju inte eggen mot fisk köttet om man har kniven i fel hand mot vad den är slipad till.
De flesta bröd tomat stek skink knivar för att ta några exempel är slipade för en högerhänt, alltså att du skall hålla kniven i höger hand för att sågtandningen är på den sidan och lyfter brödet tomaten eller rostbiffs skivan i rätt riktning .
Byter du och skär med den kniven i fel hand för vad den är slipad för så funkar den kass, den skär men helt fel nästan som att montera ett rakblad fel och gå in i badrummet och försök raka dig upp och ned.
Detta är ett välkänt faktum för folk som arbetar med eggredskap. Alltså amatörer förstår inte problematiken eftersom de inte har några problem med detta , förutom släktingar eller andra som får konstiga brödskivor tomater bordet konstigt dukar och så vidare.
Men man kan inte arbeta med felaktiga redskap.
Ej heller att få restaurangens knivar slipade av någon som inte förstår och kan det.
Ja jag har varit med om det att knivarna på en restaurang blev lämnade till en Z som skulle slipa dem det blev inte bra om jag säger så.
Samma med en kollega som skulle slipa sin barnbarns skridskor och slipade bort den gamla slipningen och slipade som ett V barnet ramlade direkt på isen så klart.
Jag kan möjligtvis förstå det även för homogena material om det är väldigt långa drag man ska göra, och där faller bröd förstås in.

Alltså, om du säger det så är det säkert så. Jag har bara svårt att förstå det. Jämförelsen med rakbladen är ju densamma som när jag skrev om att det var två olika material med att skära bort kött från ben. Där förstår jag fysiken. Men att det skulle ha någon betydelse när man ska skära i en stek på en centimeters tjocklek vanlig stek har jag väldigt svårt att se. I alla fall för folk som inte är speciellt kräsna.

Har du någon länk som förklarar det där? Gärna video?
Citera
2021-02-14, 23:28
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonInLeo
Ja, det är ohyfsat att äta med gaffeln i höger hand. Det handlar om att visa respekt till kocken och ditt sällskap..

Instämmer. Jag har en kamrat som brukade beklaga sig över att hans föräldrar tog lätt på bordsskick. Detta fick som följd ett livslångt komplex hos honom; och återkommande stress när han intog måltider med damer.

Med detta i åtanke har jag inpräntat vikten av gott bordsskick hos mina barn. Jag brukar säga att de kan i vuxen ålder välja hur de vill föra sig i sällskap, men de kommer åtminstone ha ett val.
Citera
2021-02-14, 23:29
Bannlyst
”Problemet” är väl inte i vilken hand du håller gaffeln.

Men jag har svårt att vänja mig vid nyskicket att enbart använda gaffeln, vid matbordet. Eller en sked.

Ungefär som att måltidens enda betydelse består av att skyffla in så mycket mat som möjligt. Helst ihopblandad i en stavmixer, om möjligt.

För så ser det ut idag, i vilken lunchmatsal som helst.

Vuxna män som äter på exakt samma sätt som de gjorde på dagis. Rapar högljutt. Torkar sig med baksidan av handen.

Kniven används i undantagsfall för att smöra brödet.
Citera
2021-02-14, 23:31
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Jag kan möjligtvis förstå det även för homogena material om det är väldigt långa drag man ska göra, och där faller bröd förstås in.

Alltså, om du säger det så är det säkert så. Jag har bara svårt att förstå det. Jämförelsen med rakbladen är ju densamma som när jag skrev om att det var två olika material med att skära bort kött från ben. Där förstår jag fysiken. Men att det skulle ha någon betydelse när man ska skära i en stek på en centimeters tjocklek vanlig stek har jag väldigt svårt att se. I alla fall för folk som inte är speciellt kräsna.

Har du någon länk som förklarar det där? Gärna video?
Vi lägger ned det här utbytet av teser och antiteser.
Jag säger som Ingemar Stenmark sa till Tommy Engstrand, efter att han vunnit i Madonna di campiglio.
TE-Hur bär du dig åt för att vinna?
IS-He gå int å förklar fö nå som int begrip nå.
Slut frågor på det.
Annars skicka mail till Restaurang akademien.
Citera
2021-02-14, 23:36
Avslutad
Citat:
Vi lägger ned det här utbytet av teser och antiteser.
Jag säger som Ingemar Stenmark sa till Tommy Engstrand, efter att han vunnit i Madonna di campiglio.
TE-Hur bär du dig åt för att vinna?
IS-He gå int å förklar fö nå som int begrip nå.
Slut frågor på det.
Annars skicka mail till Restaurang akademien.
Sure thing. Resultatet av hur man skär är ju oviktigt för etiketten ändå.
Citera
2021-02-14, 23:39
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcountman
Jag är nyfiken på var det grundar sig i att man är dåligt uppfostrad om man har kniven i vänster hand och gaffeln i höger.

Är det så att om man är högerhänt ska äta ”långsammare”? För att inte vara ohyfsad och ”slänga” i sig maten med gaffeln i ”rätt hand”.

Själv bryr jag mig inte och låter alla äta hur de vill men verkar vara väldigt viktigt för vissa.

Citat:
Ursprungligen postat av p125
Magdalena Ribbing är död så nu är det fritt fram...

Amerikaner har gaffeln i höger hand och ja de är ouppfostrade...

Gör vad som känns rätt för dig och skit i vad andra tycker.
Ribbing är död men hennes alster lever; https://web.archive.org/web/20090222025323/http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/02/18/ratt-och-fel-hand-for-gaffel-1688

OnT: Etikettsregler anses med rätta av många som förlegade. Alla är dock inte av den uppfattningen. Om du är i en situation då det kan vara avgörande hur du bedöms av andra får du ta skeden i vacker hand.
Citat:
Etymologi: Att ta skeden i vacker hand är en uppmaning att ta skeden i rätt (d.v.s. höger) hand. I bildlig mening betyder det också att man ska förhålla sig på rätt sätt: man ska "upphöra med trots eller motstånd och bli foglig". (SAOB)
Citera
2021-02-14, 23:46
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Sure thing. Resultatet av hur man skär är ju oviktigt för etiketten ändå.
Det är helt rätt av dig.
Håller verkligen med.
Kan ju inte finnas någon som helst anledning till att man inte kan äta soppa med
vilken hand man vill eller pasta.
Eller kycklingklubba heller.
Min farfar var extrem han käkade räkor med kniv och gaffel.
Fast man på den tiden fick äta just skaldjur och grillad kyckling med just fingrarna.
Men just det där med slipningen på brödknivar tog mig många år att förstå.
Det var först när jag själv i mitt yrke började med Japansk matlagning som jag studerade ämnet.
Finns en del om exempelvis knivslipning på tuben gärna Japansk som är mycket intressant.
Som att deras knivar ofta har sådant stål att du ej kan bryna slipa dem på en vanlig slipsten, slipmaskin med mera. Det är inget konstigt det är samma inom verkstads industri med borr av olika stålkvalite.
Som snabbstål och hårdmetall. Förr hade vi på krogen bara kolstål i knivarna . De blir sylvassa som rakblad men de får en ful yta så det som på den tiden hette miljö och hälsoskyddsmyndigheten rackade ned på knivarna och även trä skärbrädor. Nu har de kommit på att skärbrädor av trä som behandlas rätt är mer hygieniskt än plast. Så kan det gå.
Själv byter jag hand för gaffel och sked ibland.
Lycka till med allt i dessa tider med vänliga hälsningar en idag hobby kock
Citera
2021-02-14, 23:48
Medlem
Citat:
Jag förstår verkligen inte högerhänta som har gaffeln i höger hand. Och nu pratar jag om när man samtidigt använder kniven.

Hur gör ni när ni skär bröd? Jag är högerhänt och skulle aldrig någonsin få för mig att hålla i brödet med höger hand och skära med vänstern. Och det är ju i princip så man gör när man äter med kniv och gaffel. Man håller fast det man ska skära med vänstern, eftersom fasthållandet är en passiv gärning, och så sköter man det mer komplicerade skärandet med högern.

Samma sak när man ska skopa upp saker på gaffeln. Då håller jag still gaffeln och för kniven. Men om jag inte använder kniven så håller jag gaffeln i högern.

Skiter fullständigt vilken hand folk väljer, och det är inte en viktig etikettfråga.

Om jag kan dela maten med gaffeln så håller jag den i högern.
Dvs när kniven inte alls behövs. Typ lasagne, pannkanor och den typen av mjukt.

Kött ex, då är det gaffeln i vänstern och kniven i högern.
Citera
2021-02-14, 23:49
Avslutad
Citat:
Det är helt rätt av dig.
Håller verkligen med.
Kan ju inte finnas någon som helst anledning till att man inte kan äta soppa med
vilken hand man vill eller pasta.
Eller kycklingklubba heller.
Min farfar var extrem han käkade räkor med kniv och gaffel.
Fast man på den tiden fick äta just skaldjur och grillad kyckling med just fingrarna.
Men just det där med slipningen på brödknivar tog mig många år att förstå.
Det var först när jag själv i mitt yrke började med Japansk matlagning som jag studerade ämnet.
Finns en del om exempelvis knivslipning på tuben gärna Japansk som är mycket intressant.
Som att deras knivar ofta har sådant stål att du ej kan bryna slipa dem på en vanlig slipsten, slipmaskin med mera. Det är inget konstigt det är samma inom verkstads industri med borr av olika stålkvalite.
Som snabbstål och hårdmetall. Förr hade vi på krogen bara kolstål i knivarna . De blir sylvassa som rakblad men de får en ful yta så det som på den tiden hette miljö och hälsoskyddsmyndigheten rackade ned på knivarna och även trä skärbrädor. Nu har de kommit på att skärbrädor av trä som behandlas rätt är mer hygieniskt än plast. Så kan det gå.
Själv byter jag hand för gaffel och sked ibland.
Lycka till med allt i dessa tider med vänliga hälsningar en idag hobby kock
Men en fråga. Är det här med slipningen av bordsknivar verkligen något som de flesta vänsterhänta reflekterar över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in