Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2021-02-14, 22:29
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Vi pratar om Sverige antar jag. Jo, här anses det ofint att hålla gaffeln i höger hand. I USA är det samma sak när man skär men när man äter byter man hand för gaffeln och lägger ifrån sig kniven.
Citera
2021-02-14, 22:34
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Om inte jobbet innebar mycket kundluncher verkar det som att din chef inte hade koll på sina prioriteringar

Har man god uppfostran så säger bordsskicket allt. En person från USA äter ju som en luffare... Total avsaknad av stil. Ketchup till allt, även fisk. Jag ryser.
Citera
2021-02-14, 22:38
Avstängd
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonInLeo
Ja, det är ohyfsat att äta med gaffeln i höger hand. Det handlar om att visa respekt till kocken och ditt sällskap. Jag sätter en stämpel på alla som äter med fel hand - Bristande uppfostran och lite smått egoistisk.

Dessutom är det mycket mer praktiskt och enklare att äta med kniven i höger och gaffeln i vänster.

Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Inte ohyfsat men ser man någon som har gaffeln i högerhanden så småler man lite åt den som man brukar göra åt mongolider.
Jag har märkt att många veganer har gaffeln i höger hand.
Jag har ju egentligen redan skrivit i tråden.

Men vad spelar det för roll?

Det är ju bara ett spel, så de som anser sig lite finare ska känna igen varandra.
Om alla kände till era regler så funkar det ju inte med er taktik!
Citera
2021-02-14, 22:43
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Jag förstår verkligen inte högerhänta som har gaffeln i höger hand. Och nu pratar jag om när man samtidigt använder kniven.

Hur gör ni när ni skär bröd? Jag är högerhänt och skulle aldrig någonsin få för mig att hålla i brödet med höger hand och skära med vänstern. Och det är ju i princip så man gör när man äter med kniv och gaffel. Man håller fast det man ska skära med vänstern, eftersom fasthållandet är en passiv gärning, och så sköter man det mer komplicerade skärandet med högern.

Samma sak när man ska skopa upp saker på gaffeln. Då håller jag still gaffeln och för kniven. Men om jag inte använder kniven så håller jag gaffeln i högern.

Skiter fullständigt vilken hand folk väljer, och det är inte en viktig etikettfråga.
Det ligger mycket i det du skriver.
Dock är det så att många knivar som exempelvis brödkniven som du nämner med att skära bröd och köttkniven till entrecoten har nästan uteslutande sin räffling på sidan som är för högerhänta.
Det blir kass skivor om man skär med vänster hand då.
Jag är själv delvis vänsterhänt , skriver till 80 procent med vänster är i övrigt ambidextriös.
Har alltså inga problem att hacka skära med vilken hand som helst.
Däremot kan jag ej skära upp mängder med kött som ex rostbiff eller bröd om jag har en sågtandad dylik då jag ej kan byta hand eftersom de knivarna är slipade för att en högerhänt skall använda dem.
Annars har det ju absolut ingen som helst betydelse i vilken hand man har gaffeln.
Möjligen att jag är konservativ mot sättet att äta som är vanligt i USA. Där de skär upp allt eller nästan allt för att därefter äta med just gaffeln enbart. Men det har ju ingen som helst betydelse egentligen.
Retsamt med sågtandade klingor bara, går ju i och för sig att beställa särskilda men då tappar man ju den andra sidan så att säga.
Samma med Japanska knivar till Sashimi med egg slipning enbart på ena sidan då kan man inte skära fisken med vänster hand blir helt värdelöst.
Har dock ett par så kallade lax rostbiff stek och skink knivar långa som mindre Samuraj svärd med egg på båda sidor och helt slät egg med liten vinkel 17 grader ca de är utmärkta att skära upp tunna fina skivor med, men fungerar icke på surdegsbaugetters hårda skorpa.
Då blir det min Gerber sågtandade brödkniv i höger näven.
Citera
2021-02-14, 22:45
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schmeisser
Man torkar sig i arslet med vänster hand och äter med höger hand. Gör om gör rätt.
Vett och etikett för våra gäster kanske ska undervisas i grundskolan. Även att göra upp eld. Det måste läggas på rätt nivå.
Citera
2021-02-14, 22:55
Medlem
Korv-Bajss avatar
Gaffelhand är en icke-fråga.

En viktigare etikettsfråga tycker jag är: Vilken hand ska man peta sig i näsan med?
Citera
2021-02-14, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har man god uppfostran så säger bordsskicket allt. En person från USA äter ju som en luffare... Total avsaknad av stil. Ketchup till allt, även fisk. Jag ryser.
Att en person inte lärt sig äta ordentligt säger inte så jättemycket mer än bara det. Finns massor av personer som kan etikettsreglerna men ändå uppfattas som efterblivna, och så har vi de som inte kan exakt vad reglerna säger, men ändå förstår andemeningen och gör rätt i de fall då det betyder något.
Citera
2021-02-14, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Det handlar om att de flesta är högerhänta och därmed enklare att skära maten med högerhanden. Man kan visserligen skära upp all mat på en gång och sedan skyffla i sig maten med höger men då ser det inte uppfostrat ut.

För ni som är högerhänta men har gaffeln i höger antar jag inte håller matkniven i vänstern?

Jag är högerhänt, men har så länge jag kan minnas, alltid haft gaffeln i höger hand och kniven i vänster hand, och skär såklart maten med vänster hand då.
En av mina föräldrar har gjort och gör likadant, så jag antar att jag tagit efter bara den ene föräldern, då den andra äter som högerhänta oftast gör?
Citera
2021-02-14, 23:06
Medlem
Ingen bryr sig nog om du inte äter middag med Carl-Jan Granqvist eller något.
Citera
2021-02-14, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Det ligger mycket i det du skriver.
Dock är det så att många knivar som exempelvis brödkniven som du nämner med att skära bröd och köttkniven till entrecoten har nästan uteslutande sin räffling på sidan som är för högerhänta.
Det blir kass skivor om man skär med vänster hand då.
Jag är själv delvis vänsterhänt , skriver till 80 procent med vänster är i övrigt ambidextriös.
Har alltså inga problem att hacka skära med vilken hand som helst.
Däremot kan jag ej skära upp mängder med kött som ex rostbiff eller bröd om jag har en sågtandad dylik då jag ej kan byta hand eftersom de knivarna är slipade för att en högerhänt skall använda dem.
Annars har det ju absolut ingen som helst betydelse i vilken hand man har gaffeln.
Möjligen att jag är konservativ mot sättet att äta som är vanligt i USA. Där de skär upp allt eller nästan allt för att därefter äta med just gaffeln enbart. Men det har ju ingen som helst betydelse egentligen.
Retsamt med sågtandade klingor bara, går ju i och för sig att beställa särskilda men då tappar man ju den andra sidan så att säga.
Samma med Japanska knivar till Sashimi med egg slipning enbart på ena sidan då kan man inte skära fisken med vänster hand blir helt värdelöst.
Har dock ett par så kallade lax rostbiff stek och skink knivar långa som mindre Samuraj svärd med egg på båda sidor och helt slät egg med liten vinkel 17 grader ca de är utmärkta att skära upp tunna fina skivor med, men fungerar icke på surdegsbaugetters hårda skorpa.
Då blir det min Gerber sågtandade brödkniv i höger näven.
Vill inte misstro dig, men jag har ärligt talat svårt att köpa att det skulle göra så stor skillnad. Båda sidor av kniven kommer ju faktiskt att komma i kontakt med köttet eller brödet. Jag kan förstå det när du exempelvis ska avlägsna kött från ben. Då vill man gärna att eggslipningen är mot benet. Men för kött och bröd så känns det ju som att i så fall bara väljer mellan att göra skadan på den bit du ska äta nu eller den bit du ska äta efter den.
Citera
2021-02-14, 23:14
Medlem
TokyoBarns avatar
Vadå, äter vänsterhänta med kniven i vänster?

Jag är själv vänsterhänt och alltid ätit som "man ska" har dock aldrig studerat andra och hur dom håller sina bestick, måste vara skitjobbigt att skära med vänstern.

Kan aldrig minnas att jag ätit annorlunda som väldigt liten.

Dock gör jag ju allt annat med högern med, klippa, använda datormusen osv, som höger-folk, är bara skriveriet som satte sig i vänster och dra en tarzan.
Senast redigerad av TokyoBarn 2021-02-14 kl. 23:21.
Citera
2021-02-14, 23:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Att en person inte lärt sig äta ordentligt säger inte så jättemycket mer än bara det. Finns massor av personer som kan etikettsreglerna men ändå uppfattas som efterblivna, och så har vi de som inte kan exakt vad reglerna säger, men ändå förstår andemeningen och gör rätt i de fall då det betyder något.

När jag jobbade extra på sjukhuset så åt obduktionsteknikerna tårta ibland. Den skars upp med ett jävligt vass kniv. Kallades antagligen annat på fackspråk. Man hoppas den varit i autoklaven innan tilllskärningen av tårtan. Tårtan åts sedan med sked och höger hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in