Citat:
Ursprungligen postat av
SittFint
Vill inte misstro dig, men jag har ärligt talat svårt att köpa att det skulle göra så stor skillnad. Båda sidor av kniven kommer ju faktiskt att komma i kontakt med köttet eller brödet. Jag kan förstå det när du exempelvis ska avlägsna kött från ben. Då vill man gärna att eggslipningen är mot benet. Men för kött och bröd så känns det ju som att i så fall bara väljer mellan att göra skadan på den bit du ska äta nu eller den bit du ska äta efter den.
Precis just så misstror du mig då.
Förstår du inte när jag skriver att eggen är på den ena sidan av kniven.
Om man då skall skära exempelvis en tunn skiva lax till en Shashimi så går ju inte eggen mot fisk köttet om man har kniven i fel hand mot vad den är slipad till.
De flesta bröd tomat stek skink knivar för att ta några exempel är slipade för en högerhänt, alltså att du skall hålla kniven i höger hand för att sågtandningen är på den sidan och lyfter brödet tomaten eller rostbiffs skivan i rätt riktning .
Byter du och skär med den kniven i fel hand för vad den är slipad för så funkar den kass, den skär men helt fel nästan som att montera ett rakblad fel och gå in i badrummet och försök raka dig upp och ned.
Detta är ett välkänt faktum för folk som arbetar med eggredskap. Alltså amatörer förstår inte problematiken eftersom de inte har några problem med detta , förutom släktingar eller andra som får konstiga brödskivor tomater bordet konstigt dukar och så vidare.
Men man kan inte arbeta med felaktiga redskap.
Ej heller att få restaurangens knivar slipade av någon som inte förstår och kan det.
Ja jag har varit med om det att knivarna på en restaurang blev lämnade till en Z som skulle slipa dem det blev inte bra om jag säger så.
Samma med en kollega som skulle slipa sin barnbarns skridskor och slipade bort den gamla slipningen och slipade som ett V barnet ramlade direkt på isen så klart.