Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2009-10-29, 19:27
Medlem
Quorthons avatar
Folk som stör sig på vilken hand man håller gaffeln i förtjänar att bli störda.
Funderar på att vänja om mig för den sakens skull.
Citera
2009-10-31, 16:32
Medlem
Klart att vänsterhänta får hålla gaffeln i den hand som känns bäst. Om inte etikettsmakarna kan anpassa sig till det har de fel i huvudet.
Citera
2009-11-01, 17:42
Medlem
Gaffeln ska självklart hållas i vänsterhand, allt annat är för bönder och sossar
Citera
2009-11-01, 18:14
Bannlyst
Som jag läste nånstans..

Det är inte fel att bryta mot god etikett. Det är fel att påpeka att någon annan gör det.
Citera
2009-11-01, 18:31
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izi24
Gaffeln ska självklart hållas i vänsterhand, allt annat är för bönder och sossar

men hur blir det för mig då, jag är vänster och håller i vänster hand.

Jag kan tycka det ser bonnigt ut att hålla i högerhanden om man äter middag ute eller har en bjudning. Men annars så är jag väl inte så petig
Citera
2009-11-01, 20:19
Medlem
xply1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Som jag läste nånstans..

Det är inte fel att bryta mot god etikett. Det är fel att påpeka att någon annan gör det.
Exakt, gör man så löper man risken att kategoriseras som "bonnigt nyrik".
Senast redigerad av xply1 2009-11-01 kl. 20:24.
Citera
2009-11-01, 20:28
Medlem
Hr.Johanssons avatar
Jag äcklas av folk som inte äter med kniv och gaffel, utan på amerikanskt manér sitter och skyfflar in maten med enbart gaffel.

Det ser otroligt ohyfsat ut.
Citera
2009-11-02, 08:17
Medlem
eftersom du håller gaffeln i vänsterhanden så håller du den korrekt

Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
men hur blir det för mig då, jag är vänster och håller i vänster hand.

Jag kan tycka det ser bonnigt ut att hålla i högerhanden om man äter middag ute eller har en bjudning. Men annars så är jag väl inte så petig
Citera
2009-11-02, 09:22
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hr.Johansson
Jag äcklas av folk som inte äter med kniv och gaffel, utan på amerikanskt manér sitter och skyfflar in maten med enbart gaffel.

Det ser otroligt ohyfsat ut.
Vad jag har hört är bordsskickstänket som lever kvar där: En kniv är ett vapen, man håller inte i ett vapen när man äter. Mao får man använda gaffeln i valfri hand men INTE tillsammans med en kniv.

On-t: Klart man kan hålla gaffeln i höger hand och äta utan att det ser burdust ut, det är väl snarare hur man hanterar gaffeln som är viktigt.
Korkade bordsskicksregler är just korkade.
Citera
2009-11-03, 22:02
Medlem
megapixels avatar
Nej, det måste man inte.
Men det ser stiligare ut.
Citera
2013-10-09, 21:11
Medlem
Svartskäggs avatar
Tänker ni på om andra håller gaffeln och kniven i fel händer? Det är väl inget man märker om man inte avsiktligt tänker att man ska kolla det?
Om någon däremot skyfflar in maten med bara gaffeln, med armbågen pekande rakt ut åt sidan och ansiktet böjt djupt ner mot fatet i bästa skogshuggarstil, så märks det.
Citera
2013-10-09, 23:24
Medlem
Estranged62s avatar
spela roll? mat ska njutas av och mätta magen! jag är högerhänt och har alltid haft gaffeln i höger hand och kniven i vänster, precis som resten av min familj.

för att man har gaffeln i "fel" hand behöver inte betyda att man har dåligt "hyffs" vid matbordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in