Citat:
Ursprungligen postat av
jjujju
Haha ja! Så jävla märkligt. Vems idé var det egentligen? Att fösa upp maten på baksidan av gaffeln?

Finns ju ingen logik! Skulle det få plats mer mat på baksidan av gaffeln eller vad är det frågan om? Varför gör man det?
Ja, någon förklaring borde finnas, tror ju inte någon kommit på det för att jäklas! Ärtor t ex ramlar ju bara av.
Kniven i höger kan väl ha mer logiska orsaker, har för mig att gaffel är en senare uppfinning än kniv och sked, så historiskt kan det kanske varit så att man i första hand använde kniv i höger, och sedan lade till gaffeln som då fick vänsterhanden?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pillerarm
Kan tänka mig att det är avigt att som vuxen lära sig så, men för mig är det fullt naturligt. Inget jag ens tänker på om jag går på krogen eller äter med andra.
Äter jag själv framför datorn så kan det bli enbart gaffel. Men visst, serverar jag mig en köttbit med sås och potatis framför teven eller datorn så använder jag kniv och gaffel, och gaffel i vänster hand.
Nä, jag förstår att det går automatiskt för de flesta. Äter förresten ogärna med enbart gaffel, det känns som om något fattas, även om maten inte behöver skäras. Men som barn skär man sällan maten själv, utan håller gaffel eller sked i höger, sedan känns det logiskt att bara lägga till kniven och då i vänster. Ja, för mig i alla fall. Har inte gjort någon större satsning för att lära om heller, just eftersom folk inte ens verkar lägga märke till det. Blir jag någon gång bjuden på Nobelfesten får jag väl anstränga mig lite mer!
Hur man med besticken visar om man ätit färdigt eller ej lärde vi oss dock i skolan, och det sitter fortfarande i.