Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2022-03-29, 09:14
Medlem
funktioners avatar
Jag håller i dem med mina två händer och sen använder jag dem för att föra maten från tallriken till min mun.

Ibland sitter jag vid matbordet medan tjejen lagar mat och bankar demonstrativt med besticken i bordet och ropar MAT MAT MAT!!! Jag tycker att det är jätteroligt men hon tycker nog bara att det är pyttelite roligt.
Senast redigerad av funktioner 2022-03-29 kl. 09:16.
Citera
2022-03-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Haha ja! Så jävla märkligt. Vems idé var det egentligen? Att fösa upp maten på baksidan av gaffeln? Finns ju ingen logik! Skulle det få plats mer mat på baksidan av gaffeln eller vad är det frågan om? Varför gör man det?
Ja, någon förklaring borde finnas, tror ju inte någon kommit på det för att jäklas! Ärtor t ex ramlar ju bara av.

Kniven i höger kan väl ha mer logiska orsaker, har för mig att gaffel är en senare uppfinning än kniv och sked, så historiskt kan det kanske varit så att man i första hand använde kniv i höger, och sedan lade till gaffeln som då fick vänsterhanden?

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kan tänka mig att det är avigt att som vuxen lära sig så, men för mig är det fullt naturligt. Inget jag ens tänker på om jag går på krogen eller äter med andra.

Äter jag själv framför datorn så kan det bli enbart gaffel. Men visst, serverar jag mig en köttbit med sås och potatis framför teven eller datorn så använder jag kniv och gaffel, och gaffel i vänster hand.
Nä, jag förstår att det går automatiskt för de flesta. Äter förresten ogärna med enbart gaffel, det känns som om något fattas, även om maten inte behöver skäras. Men som barn skär man sällan maten själv, utan håller gaffel eller sked i höger, sedan känns det logiskt att bara lägga till kniven och då i vänster. Ja, för mig i alla fall. Har inte gjort någon större satsning för att lära om heller, just eftersom folk inte ens verkar lägga märke till det. Blir jag någon gång bjuden på Nobelfesten får jag väl anstränga mig lite mer!

Hur man med besticken visar om man ätit färdigt eller ej lärde vi oss dock i skolan, och det sitter fortfarande i.
Citera
2022-03-29, 09:16
Medlem
Uluchsheniyes avatar
De föräldrar som inte ens klarar av att lära sina barn normalt bordsskick borde spärras in för barnmisshandel.

Men det är en bra signal för omgivningen att det är ett patrask till obildad historielös ”modern” människa som är i ens närvaro så denne går att undvika vidare i relationer, arbete, affärer, vänskap eller dylikt.
Citera
2022-03-29, 09:22
Medlem
wertyns avatar
Jag är högerhänt. Som standard äter jag med gaffel i vänster och kniv höger, "som man ska". Äter jag något som går att äta utan kniv så kan jag äta enbart med gaffel, då med den i höger hand och skopar upp maten.Lite på samma sätt som om jag äter mat med sked. Äter dock inte så om jag äter med gäster.
Citera
2022-03-29, 09:24
Medlem
Citat:
Fast det stämmer inte! Ingen kommenterade hur jag åt med mina bestick! Alla i min familj äter rätt.

Beror nog helt på hur petiga ens föräldrar är. Finns ju vissa som vill påpeka precis allt.
Ja, jag ville helst inte äta alls som barn så de kanske inte vågade anmärka på tekniken när jag väl petade i mig något.
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag gör som TS och använder besticket som förs till munnen med höger hand.
Testade vänster som barn när jag uppfostrades, men då hamnade gaffeln i näsan. Grymt opraktiskt.
Ser faktiskt mer civiliserat ut att skönta bordskicket i övrigt med högerhand om resultatet med vänster är att du kör upp en broccolibukett i ögat unser måltiden.
Ja, gaffeln i näsan hade nog inte Magdalena Ribbing förespråkat!
Citera
2022-03-29, 09:26
Medlem
Jag antar att de som är högerhänta alltid har sked, kniv eller gaffel i höger hand när de äter då det är mest naturligt som högerhänt. Sen att det har lärts ut som fint att skifta händer då man ska hantera två bestick samtidigt anser jag som bara trams. Äter man pasta och rullar i sked så sitter fortfarande gaffeln i höger hand.

Hälsar man på en amerikansk familj till exempel är det roligt att som Europé se hur många är helt oförmögna att ens ha två bestick i händerna samtidigt, oavsett vilken hand de väljer för respektive bestick.
Citera
2022-03-29, 09:27
Medlem
tastass avatar
Citat:
Haha ja! Så jävla märkligt. Vems idé var det egentligen? Att fösa upp maten på baksidan av gaffeln? Finns ju ingen logik! Skulle det få plats mer mat på baksidan av gaffeln eller vad är det frågan om? Varför gör man det?

Gaffel används för de spetsiga grejerna längst fram och har sin kurvatur därefter, du vill sticka ner den i något och då hamnar det du benämner "baksidan" per automatik uppåt när du för maten till munnen.
Att du väljer att anväda gaffeln som sked är en helt annan diskussion.
Citera
2022-03-29, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Men det är en bra signal för omgivningen att det är ett patrask till obildad historielös ”modern” människa som är i ens närvaro så denne går att undvika vidare i relationer, arbete, affärer, vänskap eller dylikt.
Det kanske är lite överdrivet, men jag var faktiskt på en lunch-date vid ett tillfälle, där min date åt hela rätten med pannbiff och potatis med enbart gaffeln.

Nu var det inte enbart det som gjorde att jag tackade nej till fler träffar, men det gjorde att jag såg fler och fler "fel" på henne. Som att hon gick med fötterna utåt, ungefär som när skidåkare skejtar.
Citera
2022-03-29, 09:29
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillenslax
Jag antar att de som är högerhänta alltid har sked, kniv eller gaffel i höger hand när de äter då det är mest naturligt som högerhänt. Sen att det har lärts ut som fint att skifta händer då man ska hantera två bestick samtidigt anser jag som bara trams. Äter man pasta och rullar i sked så sitter fortfarande gaffeln i höger hand.

Hälsar man på en amerikansk familj till exempel är det roligt att som Europé se hur många är helt oförmögna att ens ha två bestick i händerna samtidigt, oavsett vilken hand de väljer för respektive bestick.
Lärs det ut att det är fint bordsskick att hålla på och flytta kniv och gaffel mellan händerna? Att man då skulle båda skära och äta med höger? Jag har aldrig sett någon äta så, det låter väldigt omständligt, men det kanske är vanligare bland yngre?
Citera
2022-03-29, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Ärtor t ex ramlar ju bara av.
Det är ärtornas fel. Ärtor, både gröna och gula, kan man göra fantastiska soppor av. Men man använder inte ärtor utan sina skidor i matlagning. Om man inte gör soppa.
Citera
2022-03-29, 09:31
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Gaffel används för de spetsiga grejerna längst fram och har sin kurvatur därefter, du vill sticka ner den i något och då hamnar det du benämner "baksidan" per automatik uppåt när du för maten till munnen.
Att du väljer att anväda gaffeln som sked är en helt annan diskussion.
Men är du dum eller? Trodde att det var uppenbart att man sticker med gaffeln i köttet och sedan föser upp resten på och över (på utsidan på gaffeln) för att få plats med potatis sås och någon grönsak eller lingon/gelé eller vad det nu är man äter.
Citera
2022-03-29, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wertyn
Lärs det ut att det är fint bordsskick att hålla på och flytta kniv och gaffel mellan händerna?
Nej, sådant lärs inte ut. Inte i Europa i alla fall. I USA har de en enklare metod för sitt ätande, där byter man tydligen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in