Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2009-10-27, 11:32
Medlem
Knasibass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plaything
Gaffeln i höger hand! Ni som har den i vänster, har ni skeden i höger eller vänster hand när ni äter tex soppa? Om vänster så tycker jag det är lite konstigt, är man högerhänt så borde väl högerhanden vara det enda rätta, samma med gaffel egentligen.
Jag är högerhänt men har alltid gaffeln eller skeden i vänster. Tycker det känns bäst så.
Citera
2009-10-27, 12:11
Medlem
blåljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatBlomman
Jag var väluppfostrad och artig som barn och är förmodligen det fortfarande, så har haft gaffeln i vänster hand sedan jag var 3-4-5 år. Nästan alltid när jag äter med folk skrapar jag maten på gaffeln ovansida, när jag äter ensam skottar jag mat på den lång undersidan. Självklart tuggar jag alltid med stängd mun.

Ett vanligt äckligt bordsskick är gaffeln höger hand såklart, skottar mat på undersidan, tuggar med öppen mun, trycker i sig mat, dricker att halvt glas mjölk samtidigt som maten är i munnen. Sedan bifogas detta med att slicka/suga på fingrarna. "Ge mig ketchupen" och andra otrevliga kommenterar är ytterligare en bonus.
"Kan jag be att få ... tack"

När jag äter spaghetti håller jag gaffeln i vänster hand, skruvar upp maten då.

Avklarad gaffelrapport från bordsskicksperfektionist.

Hehe, bästa inlägget i tråden.

Kan tänka mig när KitKatBlomman sitter där i sin kostym och dyra klocka och fina hudprodukter och så sitter skogshuggaren Kenta mittemot och äter som ett djur.
Citera
2009-10-27, 12:36
Medlem
Mat som kräver kniv och gaffel: kniven i höger och gaffeln i vänster. Som högerhänt är det logiskt att placera kniven som gör mer arbete på tallriken i den starkare handen.

Mat som kräver endast gaffel eller sked: i höger hand. Kommentar överflödigt.

Mat som kräver gaffel och sked (spaghetti): gaffeln i höger, skeden i vänster. Samma orsak som med kniv och gaffel. Det redskap som gör mer och mer avancerat arbete placeras i den starkare handen.
Citera
2009-10-27, 16:42
Medlem
Nej nej nej klart du inte behöver hade aldrig haft den i vänster hand när jag äter vill jag känna mig bekväm och det gör jag inte om jag inte har gaffeln i högerhand
Citera
2009-10-27, 17:42
Bannlyst
Om man endast äter med gaffel - höger
Kniv & gaffel - vänster
Citera
2009-10-28, 01:58
Medlem
cosmic_dancers avatar
En kompis till mig hävdade förut att man ska hålla gaffeln i högerhand och skyffla på maten som om det vore en sked, eftersom gaffeln är böjd var det således meningen att maten skulle ligga i böjen.

Är jag ute och äter eller vid andra trevligare tillställningar än ensam eller så, så har jag gaffeln i vänsterhand. Det ser mer vårdat ut.
Senast redigerad av cosmic_dancer 2009-10-28 kl. 02:01.
Citera
2009-10-28, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
En kompis till mig hävdade förut att man ska hålla gaffeln i högerhand och skyffla på maten som om det vore en sked, eftersom gaffeln är böjd var det således meningen att maten skulle ligga i böjen.

Är jag ute och äter eller vid andra trevligare tillställningar än ensam eller så, så har jag gaffeln i vänsterhand. Det ser mer vårdat ut.
Hur ska man kunna äta om man har gaffeln upp och ner? Jag lägger maten i böjen!
Citera
2009-10-29, 15:06
Medlem
Jag äter givetvis med gaffeln i höger då jag är högerhänt
Citera
2009-10-29, 15:09
Medlem
Numbeds avatar
Min brorsa har gaffeln i högerhanden fast han är högerhänt

Jag är svag och skakig i vänsterhanden så skulle inte gå bra när jag skär maten.
Citera
2009-10-29, 15:14
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krikk
Om man endast äter med gaffel - höger
Kniv & gaffel - vänster

Spot on!
Citera
2009-10-29, 17:32
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckexx
Hur ska man kunna äta om man har gaffeln upp och ner? Jag lägger maten i böjen!

man har ju böjerm neråt och spetar maten på gafflens piggar så att de ligger på böjen
Citera
2009-10-29, 18:30
Medlem
FB-Kissens avatar
Kommer ihåg att min dagisfröken hela jävla tiden tjatade på oss att vi skulle äta mad gaffeln i vänsterhanden. Men tydligen så sket jag i det, så även idag äter jag med gaffeln i högerhanden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in