Citat:
Ursprungligen postat av
SittFint
Jag förstår verkligen inte högerhänta som har gaffeln i höger hand. Och nu pratar jag om när man samtidigt använder kniven.
Hur gör ni när ni skär bröd? Jag är högerhänt och skulle aldrig någonsin få för mig att hålla i brödet med höger hand och skära med vänstern. Och det är ju i princip så man gör när man äter med kniv och gaffel. Man håller fast det man ska skära med vänstern, eftersom fasthållandet är en passiv gärning, och så sköter man det mer komplicerade skärandet med högern.
Samma sak när man ska skopa upp saker på gaffeln. Då håller jag still gaffeln och för kniven. Men om jag inte använder kniven så håller jag gaffeln i högern.
Skiter fullständigt vilken hand folk väljer, och det är inte en viktig etikettfråga.
Det ligger mycket i det du skriver.
Dock är det så att många knivar som exempelvis brödkniven som du nämner med att skära bröd och köttkniven till entrecoten har nästan uteslutande sin räffling på sidan som är för högerhänta.
Det blir kass skivor om man skär med vänster hand då.
Jag är själv delvis vänsterhänt , skriver till 80 procent med vänster är i övrigt ambidextriös.
Har alltså inga problem att hacka skära med vilken hand som helst.
Däremot kan jag ej skära upp mängder med kött som ex rostbiff eller bröd om jag har en sågtandad dylik då jag ej kan byta hand eftersom de knivarna är slipade för att en högerhänt skall använda dem.
Annars har det ju absolut ingen som helst betydelse i vilken hand man har gaffeln.
Möjligen att jag är konservativ mot sättet att äta som är vanligt i USA. Där de skär upp allt eller nästan allt för att därefter äta med just gaffeln enbart. Men det har ju ingen som helst betydelse egentligen.
Retsamt med sågtandade klingor bara, går ju i och för sig att beställa särskilda men då tappar man ju den andra sidan så att säga.
Samma med Japanska knivar till Sashimi med egg slipning enbart på ena sidan då kan man inte skära fisken med vänster hand blir helt värdelöst.
Har dock ett par så kallade lax rostbiff stek och skink knivar långa som mindre Samuraj svärd med egg på båda sidor och helt slät egg med liten vinkel 17 grader ca de är utmärkta att skära upp tunna fina skivor med, men fungerar icke på surdegsbaugetters hårda skorpa.
Då blir det min Gerber sågtandade brödkniv i höger näven.