Resultat: Gaffelhand?
Gaffel i höger hand
38,22%
73 röster
Gaffel i vänster hand
61,78%
118 röster
2021-02-14, 21:36
Medlem
Dr_Dollars avatar
Kontrafråga:

Hur går folket tillväga när ni kommer till ett dukat bord, där gaffeln alltid ligger på vänster sida?

För övrigt så äter jag också med gaffeln i höger hand.
Citera
2021-02-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Kontrafråga:

Hur går folket tillväga när ni kommer till ett dukat bord, där gaffeln alltid ligger på vänster sida?

För övrigt så äter jag också med gaffeln i höger hand.
Jag brukar snabbt föra ner besticken under bordet och skifta när ingen ser. När jag skurit upp en bit och lastat in med gaffeln så skiftar jag tbx blixtsnabbt. Om någon sett vad jag gjort och öppnar käften brukar jag utbringa en skål för att tysta ner den misshagliga. För att undvika problem på restaurang beställer jag alltid soppa och äter med sked.
Citera
2021-02-14, 21:55
Medlem
MoonInLeos avatar
Ja, det är ohyfsat att äta med gaffeln i höger hand. Det handlar om att visa respekt till kocken och ditt sällskap. Jag sätter en stämpel på alla som äter med fel hand - Bristande uppfostran och lite smått egoistisk.

Dessutom är det mycket mer praktiskt och enklare att äta med kniven i höger och gaffeln i vänster.
Citera
2021-02-14, 21:57
Medlem
basistensbass avatar
Vad spelar det för roll!?
Citera
2021-02-14, 21:58
Medlem
vitvalens avatar
Som högerhänt man håller man i kuken med vänster hand vid urinering. På samma vis tillhör gaffeln vänster hand. Vett och etikett.
Citera
2021-02-14, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Som högerhänt man håller man i kuken med vänster hand vid urinering. På samma vis tillhör gaffeln vänster hand. Vett och etikett.
Man torkar sig i arslet med vänster hand och äter med höger hand. Gör om gör rätt.
Citera
2021-02-14, 22:08
Medlem
Inkommers avatar
Inte ohyfsat men ser man någon som har gaffeln i högerhanden så småler man lite åt den som man brukar göra åt mongolider.
Jag har märkt att många veganer har gaffeln i höger hand.
Citera
2021-02-14, 22:10
Medlem
Antivalents avatar
Gaffel i vänster, kniv i höger.

Uppväxt borgerligt, dvs man åt självklart med kniv i höger hand och gaffel i vänster. Är vänsterhänt.
Citera
2021-02-14, 22:12
Medlem
Mullrets avatar
En tidigare chef för många herrans år brukade avsluta anställningsintervjuerna med lunch.
De som hade ett bordsskick som uppfattades som korrekt blev anställda

De som inte kunde hantera kniv och gaffel blev ratade.

Kan man inte föra sig vid matbordet anses man vara en drummel.

Jo, jag fick jobbet 😉
Citera
2021-02-14, 22:16
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag har gaffeln i vänsterhanden, är vänsterhänt. Skiter väl i vad andra säger, jag äter som jag gör för att det skulle kännas helt bakvänt och retarded att ha gaffeln i högerhanden. Precis som det skulle kännas retarded att försöka skriva med högerhanden när jag är vänsterhänt.
Citera
2021-02-14, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jag förstår verkligen inte högerhänta som har gaffeln i höger hand. Och nu pratar jag om när man samtidigt använder kniven.

Hur gör ni när ni skär bröd? Jag är högerhänt och skulle aldrig någonsin få för mig att hålla i brödet med höger hand och skära med vänstern. Och det är ju i princip så man gör när man äter med kniv och gaffel. Man håller fast det man ska skära med vänstern, eftersom fasthållandet är en passiv gärning, och så sköter man det mer komplicerade skärandet med högern.

Samma sak när man ska skopa upp saker på gaffeln. Då håller jag still gaffeln och för kniven. Men om jag inte använder kniven så håller jag gaffeln i högern.

Skiter fullständigt vilken hand folk väljer, och det är inte en viktig etikettfråga.

Jag kör ambidextri.

Vänsterhänt i mycket.
Kastar naturligt med vänster, sparkar fotboll (och kampsport med vänster i första hand)
Spelar tennis/pingis med båda händerna.

Jag äter med gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
När jag skär bröd eller använder kockkniv så skär jag med kniven i höger hand.

Skriver och ritar med höger oxå...
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-02-14 kl. 22:21.
Citera
2021-02-14, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En tidigare chef för många herrans år brukade avsluta anställningsintervjuerna med lunch.
De som hade ett bordsskick som uppfattades som korrekt blev anställda

De som inte kunde hantera kniv och gaffel blev ratade.

Kan man inte föra sig vid matbordet anses man vara en drummel.

Jo, jag fick jobbet 😉
Om inte jobbet innebar mycket kundluncher verkar det som att din chef inte hade koll på sina prioriteringar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in