2021-02-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag fattar inte vad du menar men tack ändå.
Okej, är det någon sårbarhet du utnyttjar?
Citera
2021-02-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jag skulle kunna möta dig halvvägs😉
LW visste om resan 2017, men hon hotade att avslöja relationen om SD åkte till USA med HD. SD mörkade och sa att de inte skulle åka. LW listade ut att SD gick bakom ryggen på henne med sina resplaner. Om det var i april eller maj 2018 vet jag inte, men det var i relativ närtid som hon fick reda på det.
Kanske blev det så att de då stångades mot varandra om detta fram till slutet. Jag vet inte.

Ja men se där, bara det! 😉

Det jag noterat i fallet är att flera oberoende vittne påtalat det pågående bråket om polisanmälan och att hon borde dra sig ur än det finns vittnesuppgifter om att LWs hot om avslöjande skulle utgöra något reellt hot.

Med tanke på meddelandet LW skickar ser jag inte heller något hot om avslöjande. Inte ens förtäckt. Det kom i samband med att han skulle åka.

Klart är att han månar om att fortsätta relationen för att komma nära LWs dator/mobil och övervaka hennes förehavande där i.

Något är han uppenbart rädd för.

Känner SD härigenom som en person som varken erkänner eller står för sina val i livet utan snarare trixar och fixar ihop lögner inför familj och vänner för att dölja sin rätta natur in i det sista.

Inte ens om bevis finns lär han erkänna något utan försöka överbevisa om jag känner han rätt. Därför är jag tacksam att personer som Avel, med all sin kunskap, jobbar häri på rätt sida lagen och kan hjälpa de anhöriga till något avslut.

”Triggern” lär väl bli en eventuell bonus.
Citera
2021-02-07, 22:25
Medlem
Citat:
Det går inte direkt från mig till åklagaren men ja det kommer kompletteras med nya kunskaper.

Ingen behöver vara orolig för att uppgifterna inte når åklagaren. Vissa uppgifter har de haft i nästan två månader vid det här laget och för några veckor sen fick de än mer.

Nu blir det en tredje omgång och ska även tipsa om ett särskilt program som fått väldigt intressanta uppdateringar senaste tiden som gräver lite extra på djupet. Så får vi se.

Ditt idoga arbete och den tid som du lägger ner imponerar mer och mer. Du kommer med uppgifter som måste vara högintressanta för åklagaren.
Citera
2021-02-07, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Okej, är det någon sårbarhet du utnyttjar?

Det handlar inte så mycket om att utnyttja sårbarhet i nåt system det jag skrivit om. Det går att göra i andra sammanhang men här ska det inte behövas. Däremot så kan man väl säga att viss utrustning polisen använder går att öppna mobiltelefoner med trots att de är låsta med kod. Utmyttjar sårbarheten i dem alltså.

Det som hänt i det här fallet är att den misstänkte har fått minnen i sina datorer och mobiler speglade av utredarna. Alltså kopierade. De filerna motsvarar allt som finns i datorn.
Polisens program kikar på dessa filer till en viss gräns. Sen finns det program som tittar mer detaljerat bortom den gränsen. Det finns stabila versioner av de programmen som man kan utröna vad som hänt i deras datorer med en s k supertidslinje. En väldigt detaljerad tidslinje som redovisas som ett gigantiskt Excel-blad kan man jämföra det med.

Finns även beta-versioner och prototyper på nya program som tar sökandet till en ännu högre nivå.

Ett ganska outforskat område är .etl filer. Det är de filer som Windows skickar till Microsoft. Alltså statusrapporter o dyl som hjälper Microsoft att utveckla sitt operativsystem Windows.

Det finns program för att tolka dessa filer och däri, i kombination med vad som kan tas fram i ”supertidslinjen” ligger en del av svaret till vad som hänt i datorerna vissa, för utredningen, viktiga tider.

Det går även att göra supertidslinjer av speglingsfilerna från deras mobiltelefoner.
Då får man en detaljerad lista i kronologisk ordning för vad som hänt vid tiden för mordet. Väldigt mycket mer detaljerad än den som finns i fupen.
Senast redigerad av Avel 2021-02-07 kl. 23:01.
Citera
2021-02-07, 23:20
Medlem
Citat:
Det handlar inte så mycket om att utnyttja sårbarhet i nåt system det jag skrivit om. Det går att göra i andra sammanhang men här ska det inte behövas. Däremot så kan man väl säga att viss utrustning polisen använder går att öppna mobiltelefoner med trots att de är låsta med kod. Utmyttjar sårbarheten i dem alltså.

Det som hänt i det här fallet är att den misstänkte har fått minnen i sina datorer och mobiler speglade av utredarna. Alltså kopierade. De filerna motsvarar allt som finns i datorn.
Polisens program kikar på dessa filer till en viss gräns. Sen finns det program som tittar mer detaljerat bortom den gränsen. Det finns stabila versioner av de programmen som man kan utröna vad som hänt i deras datorer med en s k supertidslinje. En väldigt detaljerad tidslinje som redovisas som ett gigantiskt Excel-blad kan man jämföra det med.

Finns även beta-versioner och prototyper på nya program som tar sökandet till en ännu högre nivå.

Ett ganska outforskat område är .etl filer. Det är de filer som Windows skickar till Microsoft. Alltså statusrapporter o dyl som hjälper Microsoft att utveckla sitt operativsystem Windows.

Det finns program för att tolka dessa filer och däri, i kombination med vad som kan tas fram i ”supertidslinjen” ligger en del av svaret till vad som hänt i datorerna vissa, för utredningen, viktiga tider.

Det går även att göra supertidslinjer av speglingsfilerna från deras mobiltelefoner.
Då får man en detaljerad lista i kronologisk ordning för vad som hänt vid tiden för mordet. Väldigt mycket mer detaljerad än den som finns i fupen.
OK, enkelt sagt "Event log Viewer" på låg nivå.
Bra jobbat. Säg gärna till om du har hans data segment, det hade varit kul att titta igenom.
Citera
2021-02-07, 23:21
Medlem
Citat:

Här kommer en (hypotetisk) fråga från en teknisk idiot:

Om SD skulle läsa allt det du har skrivit här på fb om it i den högre skolan - skulle han då kunna dra nytta av sina nya kunskaper och sätta käppar i hjulet för en utredning, genom att fixa och trixa, eller är det för sent för hans del?

Vad tror du?
Citera
2021-02-07, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
OK, enkelt sagt "Event log Viewer" på låg nivå.
Bra jobbat. Säg gärna till om du har hans data segment, det hade varit kul att titta igenom.

Ja du fattar...
Det är stor förvirring i utredningen kring om någon suttit vid SD:s dator vid tiden för mordet och de har börjat tolka det utifrån Google Backup and Sync, Google Drive osv på nåt konstigt sätt. Sen virrat till det ytterligare i tingsrätten.

Tyvärr finns det inte i det offentliga utredningsmaterialet.
Citera
2021-02-08, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Här kommer en (hypotetisk) fråga från en teknisk idiot:

Om SD skulle läsa allt det du har skrivit här på fb om it i den högre skolan - skulle han då kunna dra nytta av sina nya kunskaper och sätta käppar i hjulet för en utredning, genom att fixa och trixa, eller är det för sent för hans del?

Vad tror du?

Det är för sent. Lägga upp försvaret kan han ju alltid.

SD har stuckit ut hakan och skrivit till tingsrätten att han måste ha öppnat datorn vid tiden för mordet. Det vi kallar för ”23:34” här i tråden.

Polisen har förhoppningsvis speglat hans dator på ett korrekt vis.

Är det nu så att sanningen är att han inte öppnat datorn runt 23:34 så skulle jag ligga sömnlös nu om jag var SD för kör de nu efter lite guidning de nödvändiga metoderna för att tolka händelseloggar m.m i datorn så går det alltså att motbevisa honom.

Det är som i schack. Han har gjort sitt drag genom att skriva till tingsrätten och meddela, med understruken mening och ”viktigt” i marginalen”, att hans slutsats är att han måste ha öppnat datorn. Nu är inte det brevet bevis i hovrätten men motdraget till hans inställning är en supertidslinje med allt som hänt i datorn då.

Har han varit i LW:s dator kl 05:23 15/5 så kan han inte göra så mycket åt det faktum heller att polisen har speglat hennes dator och kan göra en supertidslinje av det också.
Vem mer än han ska, rent logiskt alltså, då ha kunnat gå genom kodlås, dator inloggning, mejllösen osv förutom han den tidiga morgonen?
Finns det cachefiler och sånt som kallas transition types i webbläsaren och att webbadressen till One-mejl inte är synkad från annan enhet så har någon varit där i köket.
Och då får hovrätten värdera det beviset bäst de kan. Polisen har ju dragit slutsatsen att det är en lyckad inloggning. Dst är den infon tingsrätten gick på så den lär gälla i hovrätten också. Alltså har en inloggning gjorts. Frågan är bara hur.

Och sen finns det massa bonusgrejer men ovan är väl det viktiga.

Bonus är ju då t.ex att 2021-01-07 så redigeras en rad Google-konton kopplade till SD, HD och LW.
Det går just nu inte att förklara på nåt annat sätt än att någon redigerat dem i en ”svit” tidsmässigt mitt i natten. Google eller dess tjänster gör inte sånt automatiskt. Lösenordsbyte ger ingen sådan tidsstämpel som hittats vid ”hackningen” utan det är (bort)redigering av visningsnamn och byte av profilbild och sånt som ger såna tidsstämplar för redigering.

Så fokus är 23:34 och 05:23 och SD kan inte städa på något sätt nu. Lägga upp försvaret för det visst men låt han göra det då bäst han kan.
Citera
2021-02-08, 00:44
Medlem
Till alla som läser och vill veta mer om LWs alla e-postkonton. Här följer en sammanställning av fup.

”Fulkonton”
LW upprättar två e-postkonton – Anders.m.nilsson64@gmail.com samt bruno.sparr@gmail.com – för att komma förbi den blockad som HD kräver av SD gentemot LW. Kontona är upprättade 8:e respektive 17:e april 2017 (dvs i dagarna efter att HD har avslöjat deras relation).

Under några dagar omkring 18-22 juni 2017 har LW och SD intensiv kommunikation - om allt möjligt. Mycket berör renoveringen av LWs kök där hon får råd och stöttning av SD. Men det förekommer också mycket tjafs om blockaden och radiotystnad (RT). 19 maj skriver SD att han ska träffa en person, Christel, som bor med sina barn på Eurostop (man kan se på tidsstämplarna att han är iväg några timmar på eftermiddagen och träffar henne).

LW som är frustrerad över blockaden och RT skapar 21 juni 2017 två nya konton för att komma fram till SD: Christel.blocket@gmail.com (användarnamn = Christel Dsson) samt Ch3233344@gmail.com (användarnamn: C Happy). Det kan ha raderats mejl, men troligen har inte dessa två konton använts särskilt mycket och innehåller endast 2 mejl vardera som är skickade till SD 2017-06-21 + 2017-10-27 samt och 2017-06-21 + 2017-06-26

Konton för geocashing
Två andra konton som används av L*na är softisxxxxxxxxxx@gmail.com samt Softis1854211908@gmail.com, skapade 2015-03-18 respektive 2015-03-21. De är båda är knutna till cashen "I begynnelen fanns Ordet" och skickar autogenererade svar till de som behöver hjälp med att lösa cashen. Det finns inga spår av att kontona ska ha använts till något annat.

Ett tredje konto kopplat till geocashing är Softpocahontas@gmail.com. Här finns inga skickade mejl. Inkorgen innehåller 3520 st mejl som samtliga rör geocashing varav 2007 är olästa. Vi kan notera att:
1) SISTA mejlet är daterat 2017-06-19, dvs två dagar innan hon skapar de två konton som nämns ovan: Christel.blocket@gmail.com samt Ch3233344@gmail.com. Det KAN ju vara så att mejl är raderade, men jag har svårt att se varför om det är så att kontot endast används för mejl från geocashing.com (men jag håller öppet för det).
2) SISTA LÄSTA mejlet är 2018-05-13, dvs nästan ett år efter att sista mejlet har skickats/tagits emot och endast två dagar före mordet på LW. Är detta relevant? Svar: Vet ej.

E-postkonton i LWs namn
LW har tre mejlkonton i sitt namn:
• l*na.w*sstrom@telia.se
• l*na.w*sstrom@gmail.com
• l*na@w*sstrom.se

L*na.w*sstrom@telia.se (Telia): om detta vet vi ingenting. Kontot var raderat då utredarna tog kontakt med Telia.

L*na.w*sstrom@gmail.com (Google): Kontot är fortfarande aktivt vid rapportens tillkomst 2018-04-15 och inkorgen fylls fortfarande på. Många mejl relaterar till geocashing och kontot är kopplat till Googles kalenderfunktion vilken L*ena delar med sina barns pappa (exempelvis finns en kalenderpost daterad 2018-03-15). Senast skickade mejl är från 2017-11-18, dvs nästan exakt sex månader innan L*na blev mördad. MEN inför Norgeresan skriver L*na 12 maj 2018 till R*ger N*rdin ”min vanliga mejl som jag har bäst koll på är l*na@w*sstrom.se men för dokumentdelning och sånt är det l*na.w*sstrom@gmail.com”.

Är det rimligt att anta att det borde ha funnits ett stort antal mejl i korgen för skickade mejl från denna mejladress? Är mejl raderade? Vidare: senaste skickat mejl till SD är daterat 2017-11-14 och går till hans ”hemliga” konto s*abst*fanspam@gmail.com. Personligen tror jag att sex månaders mejl har raderats av någon och att denna samma någon har missat ett mejl.

Som kuriosa kan tilläggas att i korgen med utkast finns ett mejl: Datum: 2017-06-21 (jämför tiden med fulkontonas tillkomstdatum. Det hände mycket kring LWs e-postkonton dessa dagar omkring 19-21 juni 2017). Ämne: Kalas. Till: St*fan.D*vidsson@t*rens.se.

l*na@w*sstrom.se (One.com): Används flitigt av LW och innehåller drygt 40 000 filer. Det har kanske ingen betydelse, men jag funderar på om det är detta konto hon använder till mejl från geocashing.com eftersom hon inte längre får några mejl till Softpocahontas@gmail.com? Mest intressant med det här kontot är att här borde kanske finnas mejl från R*ger N*rdin inför Norgeresan (se ovan) om det inte finns med i inkorgen för l*na.w*sstrom@gmail.se: Enligt rapporten finns endast mejl från *lf W*sström (v.g. mejl från fysiska personer efter 1 maj 2018). Rapporten skriver:
• Inkomna mail från perioden I april - 15 maj 2018 (avser totalt 2328 inkomna mail).
• Majoriteten skräppost men även mycket mail från geocaching.com.
• Andra kända avsändare avser bland annat CDON, XXL, HBO Nordic, Circle K, Outdoorexperten, Kicks, Ica Maxi, Naturkompaniet m.m.
• Det finns en hel del mailkonversationer mellan St*fan D*vidsson och L*na W*sström, där ett urval sparats ned och konverterats och bifogas som en rapport. Urvalet börjar från juni 2017.
• Övrigt material har dock granskats och ej bedömts kunna tillföra något till ärendet.
• Noteras ska också att det finns inga liknande konversationer med någon annan person i hela mailkorgen.
• Vid en kontroll av inkomna mail mellan 1 maj 2018 och 15 maj 2018 är det endast en fysisk person som skickat, *lf W*sström om saker som rör dom gemensamma barnen.
Senast redigerad av piastrone 2021-02-08 kl. 01:00.
Citera
2021-02-08, 00:45
Medlem
Citat:
Det är för sent. Lägga upp försvaret kan han ju alltid.

SD har stuckit ut hakan och skrivit till tingsrätten att han måste ha öppnat datorn vid tiden för mordet. Det vi kallar för ”23:34” här i tråden.

Polisen har förhoppningsvis speglat hans dator på ett korrekt vis.

Är det nu så att sanningen är att han inte öppnat datorn runt 23:34 så skulle jag ligga sömnlös nu om jag var SD för kör de nu efter lite guidning de nödvändiga metoderna för att tolka händelseloggar m.m i datorn så går det alltså att motbevisa honom.

Det är som i schack. Han har gjort sitt drag genom att skriva till tingsrätten och meddela, med understruken mening och ”viktigt” i marginalen”, att hans slutsats är att han måste ha öppnat datorn. Nu är inte det brevet bevis i hovrätten men motdraget till hans inställning är en supertidslinje med allt som hänt i datorn då.

Har han varit i LW:s dator kl 05:23 15/5 så kan han inte göra så mycket åt det faktum heller att polisen har speglat hennes dator och kan göra en supertidslinje av det också.
Vem mer än han ska, rent logiskt alltså, då ha kunnat gå genom kodlås, dator inloggning, mejllösen osv förutom han den tidiga morgonen?
Finns det cachefiler och sånt som kallas transition types i webbläsaren och att webbadressen till One-mejl inte är synkad från annan enhet så har någon varit där i köket.
Och då får hovrätten värdera det beviset bäst de kan. Polisen har ju dragit slutsatsen att det är en lyckad inloggning. Dst är den infon tingsrätten gick på så den lär gälla i hovrätten också. Alltså har en inloggning gjorts. Frågan är bara hur.

Och sen finns det massa bonusgrejer men ovan är väl det viktiga.

Bonus är ju då t.ex att 2021-01-07 så redigeras en rad Google-konton kopplade till SD, HD och LW.
Det går just nu inte att förklara på nåt annat sätt än att någon redigerat dem i en ”svit” tidsmässigt mitt i natten. Google eller dess tjänster gör inte sånt automatiskt. Lösenordsbyte ger ingen sådan tidsstämpel som hittats vid ”hackningen” utan det är (bort)redigering av visningsnamn och byte av profilbild och sånt som ger såna tidsstämplar för redigering.

Så fokus är 23:34 och 05:23 och SD kan inte städa på något sätt nu. Lägga upp försvaret för det visst men låt han göra det då bäst han kan.

Tack för det.
Ja det var mest det jag var rädd för. Att han skulle kunna ändra något i efterhand.
Citera
2021-02-08, 01:13
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är korrekt att alla har ett eget ansvar för sina handlingar. Det gäller inte bara SD utan även LW. När man vet att ens beteende är livsfarligt eftersom det provocerar en sjuk människa som LW visste att SD var måste man söka hjälp för att kunna avbryta sitt livsfarliga beteende.

Men det gjorde hon inte. Hon sökte hjälp för att få prata om hur illa SD behandlade henne men så fort terapeuten uppmanade henne att lämna honom så bytte hon terapeut. Hon tänkte inte lämna honom. Hon ville ha SD och hon var van att få som hon ville. En kvinna som fortsätter en relation med någon som har mordhotat hennes barn är bara värd förakt. Hon riskerade inte bara sitt eget liv utan även sina barns.
Citera
2021-02-08, 01:30
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad tror du blev den slutgiltiga triggern för SD som fick denne att till slut ta steget och ta LW:s liv?

Jag tror nämligen att denna trigger var att LW, på ett tydligare sett än förut, fick SD att förstå att hon gått vidare och att deras relation var finito så att säga. SD:s svartsjuka och maniska kontrollbehov gjorde att allt blev totalt svart för honom. Det utlöste allt uppdämt raseri och hat han känt för LW undet lång tid.

För mig ter det sig som att det som många anser varit LW:s livsfarliga beteende - dvs att beblanda sig med SD - inte var det som ledde till hennes död. Det var istället det motsatta; hennes till slut funna mod att avlägsna sig, var det som blev anledningen till att hon mördades.

Om hon stannat kvar i relationen, det vill säga bibehållt sitt "livsfarliga beteende", så tror jag att hon hade levt idag.

Genom att ha sex med honom och tjata om att han skulle komma och äta hjärtfornad kaka som hon bakat åt dem? Och skicka foton från duschen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in