Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Det är korrekt att alla har ett eget ansvar för sina handlingar. Det gäller inte bara SD utan även LW. När man vet att ens beteende är livsfarligt eftersom det provocerar en sjuk människa som LW visste att SD var måste man söka hjälp för att kunna avbryta sitt livsfarliga beteende.
Det gjorde hon också.
När man som smokeonthewter ställer frågan: "
Men jag vill förstå vad LW kunde ha gjort annorlunda för att inte bli mördad.", minska man i samma mening gäringsmannens skuld till mordet, dvs ansvaret ligger på offrets beteende.
Man måste utgå från att mord inte är acceptabelt i samhället. Det är inte ett beteende som kan bortförklaras med att offret betedde sig på ett oönskat sätt.
Vad är ett oönskat beteende och för vem?
Var går gränsen för vad som är ett oönskat beteende?
Har vi lagar som hjälper oss att förstå vad som är ett oönskat beteende för ett offer?
Oönskade beteenden för en gm från offret kan vara
- att någon kränker dig
- att någon tjatar för mycket
- att någon går för lättklädd
- att någon har stulit från dig
- att någon har en gul tröja
- att någon är ful
- att någon säger emot
Var går gränsen då?
- kanske räcker det med att någon säger "din idiot"
- ta bort din tallrik
- har linne på sig
- snodde 100 kr från dig
- gula tröjor sticker i ögonen
- jag var på dåligt humör och tål inte fula trynen
- ingen säger emot mig
Vad jag menar är att det oönskade beteendet hos offret, det sitter i betraktarens ögon. Betraktaren, i det här fallet mördaren, väljer utifrån sitt eget perspektiv vad han/hon anser vara ett accepterat beteende.
När säger lagen till att offrets beteende är något att ta hänsyn till?
Det kan finnas tillfällen då mord kan anses vara enda lösningen. Det finns också tillfällen då lagen menar att det finns förmildrande omständigheter.
Om du känner dig hotad till livet, att du inte ser någon annan utväg än att döda någon, har du rätt att använda våld. Det kan också vara situationer där du blivit utsatt för saker som gör att lagen menar att det finns förmildrande omständigheter.
Men i Lenas fall kan man inte säga att Lenas hot om avslöjande, avregistrerade loggningar för HD eller Lenas försök till att tvinga till sig "tid" med SD, på något vis kan förmildra mordet.
Det är inte allvarliga hot eller kränkningar vi pratar om här. Det är hot som handlar om att avslöja en otrohet. Sådant får man stå ut och räkna med om man är otrogen.
Man ska inte behöva räkna med att dö för att man ställer någon mot väggen. Det är bara mördaren som rättfärdigar sitt mord med att; sparkar du mig på benen när jag säger till dig att inte göra det, då får du skylla dig själv (om du dör).
Det har funnits många, många andra möjligheter att lösa problemen.