Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Det går inte direkt från mig till åklagaren men ja det kommer kompletteras med nya kunskaper.
Ingen behöver vara orolig för att uppgifterna inte når åklagaren. Vissa uppgifter har de haft i nästan två månader vid det här laget och för några veckor sen fick de än mer.
Nu blir det en tredje omgång och ska även tipsa om ett särskilt program som fått väldigt intressanta uppdateringar senaste tiden som gräver lite extra på djupet. Så får vi se.
Minns att du sa någon gång att ingen skugga på IT- forensikern, utan kanske mer på hans lärare.
Det är väl så att man kanske i sitt yrke själv försöker ta reda på saker, hålla sig uppdaterad.
Men mest frågar jag mig om polisens utredare får gå på fortbildning regelbundet. Det man inte fått utbildning om, kan man ju inte kräva av sin medarbetare och anställd att veta utan vidare.
Tekniken går framåt och människor, även kriminella blir kunnigare inom området. Jag hoppas att dina tips leder till förbättringar på det sättet.
Det känns sorgligt att NFC avsa sig att arbeta med 23:34 händelsen och överlät till polisens tekniker att försöka reda ut det hela. Jag förmodar att det skickades initialt till NFC, just av den anledningen att det var något som polisen IT- tekniker kände att han kunde ha svårt att reda ut.
Det känns otroligt tråkigt att mördare ska kunna gå fria för att det inte bara tabbats en hel del, utan också för att vår polis inte har tillräckliga resurser, personal som inte är tillräckligt fortbildade och NFC arbetar på ett gammaldags sätt och tungrodd som en flodhäst.