2021-02-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja det är ju det jag har sagt. Han kan ha låg status men han uppfattas som hög status om han är självsäker.

Okej, jag tolkade inte det du skrev så.
Min mening är inte att han uppfattas som en man med hög status för att han är självsäker, utan att han anses vara en genuin man om han står för vad han säger och gör, som är min definition på självsäker.
Men det kanske också räknas som hög status...
Citera
2021-02-06, 23:08
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, mina åsikter är inte feministiska. Mina åsikter handlar om att man måste bevisa saker och ting vetenskapligt. man kan inte komma dragandes med "jo, men så här är det, det ser man ju". Det räcker inte som bevis.

Suck. De är högst relevanta. Något alla vi som någon gång har bedrivit forskning vet om.

Jaså, på vilket sätt går dina åsikter emot feminismen?

Och jaså, de är högst relevanta? Berätta då på vilket sätt den tidigare nämnda studiens resultat och slutsats hade påverkats om man innan frågat kvinnorna vad de "anser" är hög status och vad de själva har för status. Den enda variabeln som påverkade deras val var ju diamanter, bilar och dyra kläder. Så

1. Där har du svaret på vad kvinnorna i studien anser vara hög status, eller hur?

2.

Om alla kvinnorna i studien haft låg status - studien bevisar hypergami

Om alla kvinnorna i studien haft hög status - studien bevisar hypergami

Förstår du fortfarande inte varför dina punkter är irrelevanta? Det är bättre att dra slutsatser utifrån vad människor gör istället för utifrån vad de säger. Detta är anledningen till varför man gör en studie på det här sättet istället för att be människor säga rätt ut vad de föredrar.

Du är så krossad i den här diskussionen så det finns inte och det vore mer klädsamt om du erkände dig besegrad istället för att uppvisa den desperation du gör nu. Studien från Joe Rogan-klippet har förstört hela ditt case och du har inget mer att sätta emot. Jag och alla andra ser igenom dina desperata försök att rädda ansiktet genom att framställa dig själv som mer erfaren inom forskning och vetenskaplig metodik. Det håller inte.

Intressant också att du säger att man inte kan komma dragandes med "jo, men så här är det, det ser man ju" när du själv baserar hela din världsbild och alla dina påstenden på vad du ser i din umgängeskrets
Citera
2021-02-07, 00:18
Medlem
Citat:
Jaså, på vilket sätt går dina åsikter emot feminismen?

Och jaså, de är högst relevanta? Berätta då på vilket sätt den tidigare nämnda studiens resultat och slutsats hade påverkats om man innan frågat kvinnorna vad de "anser" är hög status och vad de själva har för status. Den enda variabeln som påverkade deras val var ju diamanter, bilar och dyra kläder. Så

1. Där har du svaret på vad kvinnorna i studien anser vara hög status, eller hur?

2.

Om alla kvinnorna i studien haft låg status - studien bevisar hypergami

Om alla kvinnorna i studien haft hög status - studien bevisar hypergami

Förstår du fortfarande inte varför dina punkter är irrelevanta? Det är bättre att dra slutsatser utifrån vad människor gör istället för utifrån vad de säger. Detta är anledningen till varför man gör en studie på det här sättet istället för att be människor säga rätt ut vad de föredrar.

Du är så krossad i den här diskussionen så det finns inte och det vore mer klädsamt om du erkände dig besegrad istället för att uppvisa den desperation du gör nu. Studien från Joe Rogan-klippet har förstört hela ditt case och du har inget mer att sätta emot. Jag och alla andra ser igenom dina desperata försök att rädda ansiktet genom att framställa dig själv som mer erfaren inom forskning och vetenskaplig metodik. Det håller inte.

Intressant också att du säger att man inte kan komma dragandes med "jo, men så här är det, det ser man ju" när du själv baserar hela din världsbild och alla dina påstenden på vad du ser i din umgängeskrets

Suck. Det fattar du väl ändå att man måste veta vad en kvinna anser är hög status, om man vill kolla om hon väljer partner efter hurvida partnern har högre status än henne eller inte? Man måste också veta vad för status kvinnan själv har. Och sedan hur hon väljer partner utifrån partnerns status och utifrån hennes egen status.

Jag får väl göra en fiktiv studie, så du kanske börjar förstå relevansen att ha med de frågor jag punktade upp.

Vad är hög status hos en man för Stina?
Jo, Stina anser att hög status är att ha diamanter eller kändisskap. Eller att man tjänar över 50 000/månad. Han ska också bo i ett flott hus med pool. Några andra parametrar ser hon inte som hög status hos en man.
Vad har Stina själv för status?
Hon är akademiker, tjänar 35 0007månad. Hon bor i en bostadsrätt. Hon anser själv att hon har ganska hög status.
Vad har hennes partner för status?
Jo, han är också akademiker, men drar in 42 000/månad. Bor i bostadsrätten med Stina. Enligt Stina ligger hennes man på "medelstatus". Men det var honom hon föll för fysiskt och mentalt. Honom är hon kär i. Och hon har aldrig varit mer kåt på en man än vad hon är på honom.
Slutsats:
Stina har förvisso en man som som tjänar mer pengar än henne och således är uppe i högre ekonomisk status än henne. Men han är inte uppe i de 50 000/månad som Stina anser är "Hög status" hos en man. hon har med hela sin kropp och sköte valt en "medelstatusman" enligt hennes egen definition. Enligt Stinas definition av statusbegreppet har hon inte en man med "Hög status". Utan mer en jämbördig man, som förvisso tjänar mer än henne (men för hennes del räknas inte makens lön som hög status).

Vad är hög status för Beata?
Beata anser att endast kända filmskådisar har hög status. Möjligtvis musiker och elitidrottare också.
Vad har Beata själv för status?
Beata är halvkänd skådespelerska och fotomodell. Hon tjänar cirka 100 000/månad.
Vad har hennes partner för status?
Beatas make är en finansvalp. Han drar in cirka 100 000/månad. Han är högt respekterad av sina kollegor, charmig, självsäker. Vacker. Enligt Beata är han dock en "medelstatusman". Men hon är jättekär i honom och är extremt kåt på honom.
Slutsats:
Beata är inte tillsammans med en högstatusman enligt hennes egen definition av vad som är en högstatusman. Han tjänar därtill lika mycket som Beata. Beata har högre status än sin make enligt vad hon anser är "Hög status", iom. att hon ju faktiskt är halvkänd skådespelerska och han inte alls är inom den branschen. Enligt Beatas egen definition av statusbegreppet så har hon en make med lägre status än henne själv.

Som du ser i exemplen ovan, så kan man ju tycka om man bara ser till faktiska omständigheter att dessa kvinnor har valt män som antingen har samma status som kvinnorna själva eller högre status än kvinnorna själva. Och så kallar man dem "kvinnlig hypergama", dvs. att de valt män med högre status än dem själva. Men då har man gjort det antagandet av sin egen tolkning av materialet. Och det håller inte måttet rent vetenskapligt. För om man frågar kvinnorna så kommer man få fram att Stina har valt, enligt hennes egen definition av statusbegreppet, en jämbördig man. Vad man dessutom får fram är att Beata har valt, enligt Beatas definition av statusbegreppet, en man med lägre status än Beata själv.

Så förstår du nu vikten av att ta reda på kvinnornas syn på statusbegreppet innan man drar några slutsatser kring om "Kvinnlig hypergami" existerar eller inte? Dvs.:

1. Tar reda på vad varje enskild kvinna i en studie anser är "Hög status" hos en man.
2. Tar reda på vilken status kvinnan själv har utifrån sin egen definition av vad "Hög status" är.
3. Tar reda på vilka män hon väljer och se om dessa har högre/lägre/samma status som kvinnan utifrån hennes egen definition av status-begreppet och utifrån hennes egen status utifrån hennes egen definition av statusbegreppet.

Och det är sådana här studier jag vill se. Studier med fenomenologisk ansats. Där man tagit reda på vad hur kvinnorna själva ser på statusbegreppet och hur de valt partners efter detta. Det är ju först då man kan ta reda på om "kvinnlig hypergami" existerar eller inte. blev det klarare för dig nu?

Nej jag baserar inte min världsbild utifrån de jag känner. Men däremot har jag ju märkt att kvinnorna jag känner inte är "kvinnligt hypergama", om man med begreppet menar att de skulle ha valt partners med "Högre status" än dem själva. Däremot är samtliga personer jag känner helt vanligt hypergama utifrån att de har valt den bästa partnern åt sig själva, utifrån hur de önskar att en partner ska vara som person osv.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-07 kl. 00:23.
Citera
2021-02-07, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
fast du gör ju det genomgående, läs dina egna poster, de är ju feministiska / postmodernistiska i stort sätt utan undtag. Jag har flera gånger skrivit ut det, du har valt att ignorera de, det kommer tolkas av den som läser att du håller med, eller inte har något svar.

inte om de endast bedrivit postmodernistisk eller feministisk forskning, då ser det mer eller mindre ut precis som dina inlägg.

På vilket vis ter jag mig vara feminist? Jag förstår det ärligt talat inte. Jag är alldeles för konservativ för att ens kunna framstå som det. Inte så att jag tar illa upp av att kallas feminist. Tvärtom faktiskt. Jag tycker alldagliga feminister är bra (dvs. de feminister som står för den mer klassiska feminismen/jämställdhet osv. inte manshatande radikalfeminister) men jag skulle förmodligen inte kallas för feminist av dessa. Jag skulle inte platsa där. Jag har ju för fan tom. retat gallfeber på vissa feminister i mina dagar. Irl. förvisso. I min ungdom förvisso. Men ändå. Jag är inte feminist, men tack för komplimangen, eller vad ska jag skriva?
Citera
2021-02-07, 01:11
Medlem
Citat:
Ja, det finns en mer vetenskaplig ansats i studien du inte ville läsa. föreställa dig hur det var för bara några tusen år sedan, mat var en färskvara, så utan en partner/familj som ständigt tog hem nya resurser och delade dem = död mamma/bebis.

jo, men det har ju ingeting med det du skrev ovan att göra, om du nöjer dig med den rationela utgångspunkten du började och försöker definera det med en mening.

Vad är viktigast för en kvinna när hon ska välja partner?

du pratar om studier som bekräftar och exempliferar hur hypergamy kan visa sig.
det finns flera stycken i listan

Jag personligen tycker ju att bara utifrån den enda studien (som jag inte ens läst) så har vi ju en tydligen uppdelning mellan , vad är objektivt sant och vad är dina (idiologiska) åsikter.

Du är bara inne och snuddar på en som jag bett dig ta hänsyn, som du hitintils valt att ignorera. att hypergami gäller även i den socioekonmiska toppen, dvs, rika / framgångsrika kvinnor väljer bland färre potentiella partners för att de följer regeln, across and up, och framgångsrika och rika män väljer bland fler för att de följer across and down.
Det fanns nog ytterligare en studie som behndlade just samma sak fast hos (framgångs)rika vuxna kvinnor

Det är sant när man tittar på det statistiskt (dvs skillnaden i sociokenomisk status bland par)

hypergamy är oavsett vad du tror inte mer än termen som beskriver ett betende, det betendet är vare sig mer eller mindre än följande , Kvinnor i majoritet parbildar över och up, män parbildar över och ner , utifrån socioekonmisk status.

vill man vara det indiska ordets (ursprunget) troget så är
hypergamy= kvinnors parbildande
hypogamy= mäns parbildande

att det finns undtag, eller parbildning där det är rationellt svårt att få ihop med hypergami, jag har tex väldigt svårt att förstå att en del kvinnor jagar mördare att parbilda med, eller att "kriminell status" är relvant för hur mycket mer fitta man erbjuds, men märkligt nog så förekommer det överllt på jordklotet, inte som någon enstaka unik företelse, utan som något normalt. Och då har jag endå försökt, och lyssnat en av världens främsta kliniska psykologer förklara det.

fenomenet finns ju där även de gånger jag inte får ihop det, men jag har ju inte heller lagt 1000tals timmar på att försöka förstå det, så det finns en rimlighet i att jag inte kan förklara varje statusmarkör en specefik kvinna har triggats av.

Det är även märkligt att du menar på att något förekommer, men inte vill kvantifiera det, är 10% av kvinnorna som är hypergama, 50% eller 100% ?

Men finns det studier som gjort en fenomenologisk ansats och tagit hänsyn till dessa frågor eller liknande?

1. Tar reda på vad varje enskild kvinna i en studie anser är "Hög status" hos en man.
2. Tar reda på vilken status kvinnan själv har utifrån sin egen definition av vad "Hög status" är.
3. Tar reda på vilka män hon väljer och se om dessa har högre/lägre/samma status som kvinnan utifrån hennes egen definition av status-begreppet och utifrån hennes egen status utifrån hennes egen definition av statusbegreppet.

Vet du om det finns det? Jag tar mycket gärna del av det materialet i så fall. Jag vill se om kvinnorna har valt män med högre status, utifrån kvinnornas egen definition av statusbegreppet, eller inte. Det är ju då det börjar bli intressant och påvisa något. Helst svenska studier. I USA har man som sagt en helt annan syn på vikten av religion och status, än vad vi har här.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-07 kl. 01:26.
Citera
2021-02-07, 03:19
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Men finns det studier som gjort en fenomenologisk ansats och tagit hänsyn till dessa frågor eller liknande?

Vet du om det finns det? Jag tar mycket gärna del av det materialet i så fall. Jag vill se om kvinnorna har valt män med högre status, utifrån kvinnornas egen definition av statusbegreppet, eller inte. Det är ju då det börjar bli intressant och påvisa något. Helst svenska studier. I USA har man som sagt en helt annan syn på vikten av religion och status, än vad vi har här.
Ja, det finns. Har en specifik i huvudet, antagligen kommer du såga den längs fotknölarna. Personligen anser jag den ha urvalsbrister.

Återkommer.
Citera
2021-02-07, 08:32
Medlem
Citat:

Du menar femenistiska eller postmodernistiska analyser (det är ju frågeställningarna du har),

Ja de finns säkert, men de blir svåra att hitta iochmed att de inte tillför något till förstålsen för ämnet.

Citat:

Postomdernism / femenistisk övning . Meningslöst

Utfallet av deras val är ju värdefullt. Men det har vi ju redan.

Citat:

En femenistisk och postmodernistisk övning.

Och igen valen hon gör avslöjar ju vad som är hennes egen definition.

Citat:

Hon väljer med få undatag en partner med samma eller högre sociokenomsika status.

Det andra är en menlös femenistisk / postmodernistisk övning.

Citat:

Det finns säkert, men eftersom det är o citerade och oanvändbara postmodernistiska / femenistiska övningar du efterlyser så får man nog åka ut till södertoörn högskola och leta i arkiven.

Inte ens där har man nytta av din och deras vetenskaplighet, lika lite som här
Senast redigerad av slö 2021-02-07 kl. 08:34.
Citera
2021-02-07, 10:28
Medlem
Citat:
Du menar femenistiska eller postmodernistiska analyser (det är ju frågeställningarna du har),

Nej. Fenomenologi har inget med feminism att göra. Det är en kvalitativ forskningsansats. Jag vill se en studie med fenomenologisk ansats. Jag trodde du visste vad det betyder?

"Fenomenologi: Fokus i fenomenologi ligger på människans medvetande och levda erfarenhet. Två be*grepp är centrala: livsvärld (den värld som vi är förtrogna med genom våra levda erfa*renheter, den finns där som ett sätt att förstå världen på före alla teoretiska förklaringar)och intentionalitet/riktadhet (medvetandet är alltid riktat mot något, en förnimmelse är
alltid en förnimmelse av något). "
Källa: SBU.

Du kan läsa med om metoden här:

https://www.sbu.se/globalassets/ebm/metodbok/sbushandbok_bilaga11.pdf

Så jag ställer åter samma frågor igen:

Det funkar bra med fenomenografiska studier också. Kanske är lättare att hitta, utifrån de frågeställningar jag har.

"Fenomenografi är en metod som utvecklats inom pedagogisk forskning. Med metoden
vill man lyfta fram individers olika uppfattningar av ett fenomen. Det främsta syftet är
att urskilja olika aspekter av fenomenet. Det är viktigt att skilja på ”hur något är” och
”hur något uppfattas vara”. Den vanligaste datainsamlingsmetoden är intervjuer. [11]
"
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-07 kl. 10:40.
Citera
2021-02-07, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Ja, det finns. Har en specifik i huvudet, antagligen kommer du såga den längs fotknölarna. Personligen anser jag den ha urvalsbrister.

Återkommer.

Fint! Jag ser fram emot att läsa den!
Citera
2021-02-07, 11:15
Medlem
Citat:
Nej. Fenomenologi har inget med feminism att göra. Det är en kvalitativ forskningsansats. Jag vill se en studie med fenomenologisk ansats. Jag trodde du visste vad det betyder?

Postmodernism, inte heller är det vetenskapligt.

Femenistisk är din ansats för att den bara fokuserar på kvinnor trors att par i regel är en man och en kvinna.

Det är inte något kontroversielt, men visst är det en övning i meningslöshet.

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-015-9488-2_2

Citat:
"Fenomenologi: Fokus i fenomenologi ligger på människans medvetande och levda erfarenhet. Två be*grepp är centrala: livsvärld (den värld som vi är förtrogna med genom våra levda erfa*renheter, den finns där som ett sätt att förstå världen på före alla teoretiska förklaringar)och intentionalitet/riktadhet (medvetandet är alltid riktat mot något, en förnimmelse är
alltid en förnimmelse av något). "

Precis, som postmodernism. Fast mindre populärt. Men lika meningslöst.
Citat:
Du kan läsa med om metoden här:

https://www.sbu.se/globalassets/ebm/metodbok/sbushandbok_bilaga11.pdf

Så jag ställer åter samma frågor igen:

Redan besvarat.

Citat:

Redan besvarat.

Citat:
Det funkar bra med fenomenografiska studier också. Kanske är lättare att hitta, utifrån de frågeställningar jag har.

Du hittar mer om du letar bland postmodernister. Det är dock samma meningslösa trams som du bjuder på.

Dvs det finns ingen objektiv verklighet förut den självupplevda.

Filosofiska övningar förändrar inte verklighetens objektiva utfall. Det är anledningen till att de är filosofiska.

Citat:
"Fenomenografi är en metod som utvecklats inom pedagogisk forskning. Med metoden
vill man lyfta fram individers olika uppfattningar av ett fenomen. Det främsta syftet är
att urskilja olika aspekter av fenomenet. Det är viktigt att skilja på ”hur något är” och
”hur något uppfattas vara”. Den vanligaste datainsamlingsmetoden är intervjuer. [11]
"
Citat:

Som rasbilogi, men mindre relvant.

Men du hittar övningen i massor inom femenismen och postmodernismen. Men den duger ju inte till något så jag har svårt att se varför du inte bara hittar på ett scenario (som du redan gjort) och konstaterar att det är helt i linje med hypergami .
Senast redigerad av slö 2021-02-07 kl. 12:03.
Citera
2021-02-07, 11:24
Avslutad
Citat:
Ja det är ju det jag har sagt. Han kan ha låg status men han uppfattas som hög status om han är självsäker.
Uppfattas man ha hög status så HAR man hög status. Status är något som man tillskrivs av andra.

Om man har en partner som andra avundas och själva vill ha har man en partner med hög status.
Citera
2021-02-07, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Uppfattas man ha hög status så HAR man hög status. Status är något som man tillskrivs av andra.

Om man har en partner som andra avundas och själva vill ha har man en partner med hög status.

Det stämmer. hypergami beskriver bara ett grundläggande fenomen, diffen mellan socioekonomisk status hos majoriteten av jordens par, oavset den enskildes socioekonomiska status. Resten av status markörerna är ju en kombination av miljö och arv.

Musikalitet är ju inte uppskattad bland isis människor, och förmågan att effektivt utvinna plast ur sopberg är ju uppskattad på de indiska sopbergen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in