2021-02-09, 10:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Så kvinnor gifter sig med rikare män.
Ja, i majoritet så parbildar det med rikare män.

Citat:
Och av alla dessa så lämnar 60-80% av kvinnorna äktenskapen med de rikare männen? Kvinnor är alltså oftare missnöjda med relationen, än vad männen är. Helt oavsett att mannen tjänar mer.

nej, i de fall relationer tar slut så är det på kvinnans inititiv (ensidigt ca 60%, i samförstånd ca 20% och på mannens intiativ ca 20%)

Citat:
Jag vet minst 5 kvinnor som blivit lämnade av sina pojkvänner när kvinnorna blev mer framgångsrika än sina pojkvänner. En kvinna blev lämnad precis när hon blev färdig socionom. Hennes två väninnor hade upplevt samma sak (fast de hade andra yrken). Orsak. männen ville vara mer utbildade etc. än sina kvinnor. Dessa män träffade sedan lågstatuskvinnor och gifte sig med dessa. Och de berättade under sin konversation (jag "tjuvlyssnade" under en dag i tonåren på dessa kvinnor) att de kände fler kvinnor som råkat ut för samma sak. Två andra kvinnor jag känner har blivit lämnade av sina pojkvänner. Den ena precis när hon var färdig med sin universitetsutbildning. När hon hade en dipp under utbildningen blomstrade deras förhållande och han fick känna sig "manlig och omhändertagande". Men när hon var färdig och hade lyckats med utbildningen, lämnade han henne och nedvärderade hennes utbildning/hennes slit. Den andra kvinnan var tillsammans med en man som påstod att "ingen man vill vara tillsammans med en kvinna som är bättre än honom", inte på något sätt. kvinnan ska vara ointelligentare, tjäna mindre, vara mindre utbildad etc. Han var elak mot henne under deras förhållande och bröt till slut med henne, eftersom hon tjänade mer än honom osv.

högre utbildning kvinnan leder inte statistiskt till högre skillmässotal. inte heller påverkar det hypergami.

Citat:
SÅ om man ska lyssna på dessa kvinnor, så gör kvinnor bäst i att välja en mer framgångsrik partner än dem själva. SÅ att mannen får känna sig som tuppen i förhållandet och kanske inte lika lätt lämnar relationen.

man kan lyssna på vem man vill, kvinnor parbildar across and up socioekonomisk och män across and down.

Citat:
Jag hänvisade för ett tag sedan också till en studie som visade att när kvinnor börjar tjäna mer än sina män så ökade risken att männen börjar bruka våld mot sina kvinnor. Och igår länkade jag studien som visar att män inte mår väl när deras fruar blir mer framgångsrika.

Jag talar inte flytande postmodernism, har du något vetenskapligt underlag så läser jag det gärna, postmodernism är inte vetenskap.

Citat:
SÅ "kvinnlig hypergami" kanske inte alls handlar om att kvinnor tänder på män med status/rikedom osv. Utan det kanske handlar om att undvika att mannen ska känna sig hotad av kvinnans framgång. En strategi för att ha ett bättre äktenskap med en man som mår bra, helt enkelt. Och inte känner sig hotad av sin hustrus framgångar.

som jag sagt, jag talar inte flytande postmodernism. men har du något bevis på att det är så så läser jag det gärna.

Men att kvinnor parbildar across and up och män across and down (socioekonomiskt) är jag med på.

Citat:
Vem vet? Väl värt att undersöka iaf. Tycker du inte det?

undersöka vadå, varför kvinnor och män beter sig på olika sätt i sin sexuella selection och parbilder enligt fenomenet som kallas hypergami, jo det är ett intressant ämne, du har ju fått många studier (som är såväl citerade som vetenskapligt solida)

ska vi titta på det ur ett upplevelse perspektiv så är ju det rimliga att män ser alla kvinor som horor då de byter fitta mot resurser. och i undantagsfall (igen socioekonomisk emperi) kuk mot resurser.

den postmodernistiska "åsikten" finns ju representerad, precis som din....
Senast redigerad av slö 2021-02-09 kl. 11:06.
Citera
2021-02-09, 10:58
Avstängd
Citat:
Har du funnit någon studie ännu, där man tagit reda på kvinnornas bild av detta med "hypergami" osv. utifrån de frågor jag har ställt tidigare?

"Postmodernism är en modern form av relativism. Detta är åsikten att det inte finns någon objektiva värden eller kunskap. Värden och/eller kunskap är subjektiv eller knuten till ett begränsat perspektiv."

ja, södertörn har pärmar fulla med dem, jag vet dock inte riktigt vad du eller någon annan ska ha dem till, iochmed att ingen på södertörn har någon användning för det heller?
Senast redigerad av slö 2021-02-09 kl. 11:15.
Citera
2021-02-09, 11:28
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Jag vet minst 5 kvinnor som blivit lämnade av sina pojkvänner när kvinnorna blev mer framgångsrika än sina pojkvänner. En kvinna blev lämnad precis när hon blev färdig socionom.

Drog på smilbanden när jag läste detta. Ibland är det gynnsamt att påminnas om att vad som uppfattas som ”framgångsrikt”, eller ”högutbildad”; är relativt till människors referensramar.

Jag har svårt att tro att mer än ett fåtal män skulle sammanknippa en nyexaminerad socionom med varesig framgång eller hög utbildningsnivå. Än mindre uppleva någon slags känsla av otillräcklighet.
Jag anser snarare att socionomer är att likställa med aktivister på vänsterkanten, till motsatsen bevisats.

Det kanske var den politiska åskådningen hemma i hyresrätter som gjorde förhållandet ohållbart för mannen?
Kvinnor älskar att hitta på förklaringar när förhållanden tar slut, gärna på temat ”mäns rädsla för starka kvinnor”.

Känns bättre då antar jag.
Citera
2021-02-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Drog på smilbanden när jag läste detta. Ibland är det gynnsamt att påminnas om att vad som uppfattas som ”framgångsrikt”, eller ”högutbildad”; är relativt till människors referensramar.

Jag har svårt att tro att mer än ett fåtal män skulle sammanknippa en nyexaminerad socionom med varesig framgång eller hög utbildningsnivå. Än mindre uppleva någon slags känsla av otillräcklighet.
Jag anser snarare att socionomer är att likställa med aktivister på vänsterkanten, till motsatsen bevisats.

Det kanske var den politiska åskådningen hemma i hyresrätter som gjorde förhållandet ohållbart för mannen?
Kvinnor älskar att hitta på förklaringar när förhållanden tar slut, gärna på temat ”mäns rädsla för starka kvinnor”.

Om man själv bara har grundskola, och därmed inte stora utsikter på arbetsmarknaden, så lär en högskoleexamen som leder till ett garanterat arbete, slå lite högre....

Vidare, finns lika många studier gjorda på att män hellre väljer en partner som tjänar mindre och är lägre utbildad, som där finns studier gjorda på att kvinnor hellre väljer partners som tjänar mer och har högre utbildning.

Men så klart! känns ju bättre att bara gnälla på en, när problemet handlar om två.
Citera
2021-02-09, 11:53
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Har du funnit någon studie ännu, där man tagit reda på kvinnornas bild av detta med "hypergami" osv. utifrån de frågor jag har ställt tidigare?

Ja för kvinnor kommer säkert svara "ja jag är hypergam" om de får frågan

Eller så visar man t ex bilder för dem på olika män där den enda variabeln är yttre statusmarkörer, och frågar dem vilka av männen de kan tänka sig att dejta.

Du har uppenbarligen ingen som helst koll på hur man bedriver forskning. Med din logik behöver man inte göra en objektiv brottsutredning kring en misstänkt för det räcker att fråga personen om den är skyldig eller inte. Säger den misstänkte att den är oskyldig ser du det som bevis nog.
Citera
2021-02-09, 12:08
Bannlyst
Hittar jag mot förmodan en tjej som;

Har IQ över 85
Utan vänsterradikala feminist åsikter
Utan sociala medier ( eller i vart fall mindre aktiv)
Som inte slynat runt på tinder och sprungit med kille efter kille

Kan jag eventuellt tänka mig att stadga mig.

Men år av radikalfeminism och ett bevittnande över den moderna kvinnans dejtingvanor har gjort mig mycket skeptisk gentemot det täcka könet.
Citera
2021-02-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArrigoSacchi

Har IQ över 85

Men år av radikalfeminism och ett bevittnande över den moderna kvinnans dejtingvanor har gjort mig mycket skeptisk gentemot det täcka könet.
Och hur skeptisk tycker du då inte "moderna kvinnor" ska vara över "moderna mäns" "dejtingvanor"
"slyntat runt på tinder" "sprungit med tjej efter tjej"...etc?
Citera
2021-02-09, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och hur skeptisk tycker du då inte "moderna kvinnor" ska vara över "moderna mäns" "dejtingvanor"
"slyntat runt på tinder" "sprungit med tjej efter tjej"...etc?

Jag beter mig själv inte så och kräver då samma av min partner. Sen tror jag faktiskt att kvinnor idag beter sig så i större utsträckning.
Citera
2021-02-09, 12:27
Medlem
Citat:
Jag beter mig själv inte så och kräver då samma av min partner. Sen tror jag faktiskt att kvinnor idag beter sig så i större utsträckning.
nej kvinnor köper sex i betydligt lägre skala än män och har generellt mindre partners än män.
De våldtar i betydligt mindre andel och är definitivt inte så desperata så de knullar allt de ser på tinder.

finns studier du kan kolla.
Citera
2021-02-09, 12:36
Medlem
Larasofts avatar
Citat:

Har IQ över 85

Tveksamt om "det täcka könet" saknar en alliansring från dig. Förresten, är flashback ett socialt medium?
Citera
2021-02-09, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja för kvinnor kommer säkert svara "ja jag är hypergam" om de får frågan

Eller så visar man t ex bilder för dem på olika män där den enda variabeln är yttre statusmarkörer, och frågar dem vilka av männen de kan tänka sig att dejta.

Du har uppenbarligen ingen som helst koll på hur man bedriver forskning. Med din logik behöver man inte göra en objektiv brottsutredning kring en misstänkt för det räcker att fråga personen om den är skyldig eller inte. Säger den misstänkte att den är oskyldig ser du det som bevis nog.

Jag har redan beskrivit hur man kan ta reda på det, med öppna frågor. Men jag kan förtydliga ännu mer:

"Vad är status för dig?"
"Hur ser du på status?"
"Vad är hög status för dig?"
"Vad anser du själv att du har för status?"
"Beskriv gärna utförligt vad du har för status, enligt dig själv"
"Vad har din partner för status, rent objektivt?"
"Vad anser du att din partner har för status?"
"Vad fick dig att falla för din partner?"
"Hur ser du på din status i förhållande till din partners status?"

Osv. Utifrån öppna frågor kan man få svar som visar på om kvinnorna har valt partner utifrån männens status eller inte, enligt kvinnornas egna definition av statusbegreppet.

Jo, jag har forskat själv. Så jag vet hur man bedriver forskning. Och jag vet även att det alltid finns mer att lära. Jag är ingen expert. Men jag har iaf. kunskap.

Fint exempel du drar. Menar du alltså att förhör är onödiga, eftersom man "ser att ett brott har begåtts"? Du vet att man inom polisen förhör både målsägande, misstänkt gärningsperson och vittnen? Och gör brottsplatsundersökning etc.? Man gör inte bara en brottsplatsundersökning, vilket du verkar anse är det enda som behövs när det kommer till forskning: se hur kvinnorna väljer utifrån bilder, helt utan att "förhöra" dem.

Ska man ha reda på om kvinnorna väljer partner efter status eller inte, behöver man naturligtvis göra intervjuer med kvinnorna själva och ta reda på deras definition av statusbegreppet och hurvida de har valt partner efter deras status, utifrån kvinnornas egna definition av statusbegreppet.

Agda kanske anser att rika och välklädda Bertil är en lågstatusman, eftersom han är omusikalisk och inte har körkort. Men hon älskar honom ändå och är kåt på honom. Hon vill inte ha någon annan man. Hon valde honom alltså inte efter hans status, även om vi rent objektivt kan tro det eftersom han är rik och välklädd. Medans han i Agdas ögon har låg status då han är tondöv och saknar körkort. Om du kan ta in detta exempel, så kanske du fattar att man verkligen måste intervjua kvinnorna om man vill ha svar på om "kvinnlig hypergami" existerar eller inte? Om man med "kvinnlig hypergami" menar att kvinnor tänder på hög status.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-09 kl. 12:52.
Citera
2021-02-09, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex

Mannen i fråga hade endast gymnasiekompetens och var arbetslös. Så för hans del var en kvinna med en 3.5-årig lång akademisk utbildning uppenbarligen ett hot. Han bröt ju med henen av den anledningen.

När männen uttryckligen uttalar att det är orsaken? Jag har tom. en kvinnlig polare vars pojkvän sa rätt ut till henne att ingen man vill ha en kvinna som är intelligentare än honom, tjänar mer än honom, har högre utbildningen än honom, haft fler sexpartners än honom osv. Kvinnor skulle enligt denna man vara underdåniga sina män i allt och han påstod alltså att alla män anser detta och behandlade henne illa utifrån detta (så att hon skulle bli liten och underdånig honom) tills han till slut dumpade henne. Tror du att denna kvinna någonsin vågade ge sig in i en relation med en man som hon på något vis är "bättre" än? Nej, det har hon inte vågat. och detta är alltså över 20 år sedan...
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-09 kl. 12:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in