2021-02-04, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, det bekräftar inte vad andra skriver här. det jag ser är att damer går efter vad de anser är fysiskt attraktivt hos en man samt inre egenskaper hos mannen i fråga. De damer jag känner skiter i om mannen är okänd/fattig etc. Det viktiga är att de attraheras fysiskt av mannen i fråga och tycker om hans inre egenskaper.

De män i min omgivning som däremot får väldigt många kvinnor, är de män som rent objektivt ser bra ut (enligt rådande normer) och som har fina och bra inre egenskaper. Dessa män är varken kände, rika eller har hög status på annat sätt. Mer en vackra utseenden då.

SÅ i mina kretsar finns det ingen "kvinnlig hypergami". Utan bara ren och skär och alldaglig hypergami. Kvinnorna i mina kretsar påminner om männen i mina kretsar. Båda könen vill ha en snygging med bra inre egenskaper.
"inre egenskaper" dvs drivna män som kommer bli rika i framtiden!! 😀
Citera
2021-02-04, 13:38
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1

Ungefär så. Många kvinnor försöker klä sin uppenbara hypergami i finare ord, t ex "jag tycker det är jättesexigt med ambitioner"
Citera
2021-02-04, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Jo det handlar om attraktion när en kvinna väljer man för hans status, vilket jag just förklarade för dig.

Dessa är inte långt ner på statusstegen, tvärtom de har oftast hög social status.

Haha, jo det spelar visst stor roll hur mycket pengar de har eller hur kända de är. Eller tror du att en fotbollsstjärna i Premier League lever i ofrivilligt celibat bara för att han är blyg och har alldagligt utseende?

Det är väl ingen som har sagt att dessa saker inte får damer på fall.

Du kan rada upp hur många exempel du vill, du motbevisar inte hypergamins existens för det.

Vad konstigt förresten att män mellan 174-178 cm får kvinnor som är kortare än dem...

Men tack för att du tar upp längd för det är ytterligare ett tydligt exempel på kvinnors hypergami. Jag har själv aldrig stött på någon som kan tänka sig en man som är kortare än henne. Ja, det finns men det är sällsynsa undantag. Får kvinnor välja endast EN sak med en man som är ett absolut måste så är det att han ska vara längre, det är de mycket tydliga med och de skäms inte för att diskriminera och ibland till och med håna män som inte når upp till deras längdkrav (samtidigt som det är förbjudet för män att yttra preferenser kring vikt t ex men det är en annan diskussion).

Tja, vad gäller längden beror det snarare på att det inte finns så många långa kvinnor i min bekantskapskrets. De längsta är cirka 175 cm. Jag känner i övrigt flera kvinnor som varit tillsammans med lika långa män/kortare män än dem själva. Kvinna: 172 cm med man på 172 cm. Kvinna: 175 cm med man på 174 cm. osv. Men då har det alltså varit kvinnor som är över medellängd själva.

I övrigt. I mina kretsar skiljer sig inte männen och kvinnorna från varandra. Vi alla vill ha snyggingar med bra inre egenskaper. Vi skiter i kändisskap/hög status/god ekonomi hos våra partners.

Och du svarade faktiskt inte på mina frågor. jag tror inte ens du läste mitt inlägg ordentligt. Men för att göra det tydligare för dig:

1. Jag har några manliga polare som är halvkändisar, rika och med hög social kompetens och fina bra inre egenskaper. De ser ganska alldagliga ut.

2. Sedan har jag några manliga polare som mer eller mindre räknas som låginkomsttagare, inte är kända, inte har hög status. Men som ser jävligt bra ut och har bra inre egenskaper.

3. Sedan har jag ytterligare några polare som är låginkomsttagare, inte är kända, inte har någon hög status. Ser alldagliga ut. Har fina och bra inre egenskaper. De har dock välutvecklade skills i att ragga på damer.

Om detta med "kvinnlig hypergami" skulle stämma, så kan man ju tycka att grupp 1 skulle ha lättast att få damer. Men så är inte fallet. Visst får de damer, men det är glest mellan damerna. Grupp 2 och grupp 3 däremot har lätt för att få damer. Och ja: vi brukar hänga i samma sammanhang som varandra. Kvinnorna dras till männen i grupp 2 och 3. Och inte bara för ons/ragg, utan de kärar även ner sig i männen i grupp 2 och 3.

Så. Hur förklarar du detta med "kvinnlig hypergami"? Ett jävligt snygg utseende ihop med fina inre egenskaper alternativt ett alldagligt utseende ihop med fina inre egenskaper och välutvecklade skills i att ragga, verkar vara framgångskonceptet, snarare än rikedom och kändisskap och hög status.
Citera
2021-02-04, 13:53
Medlem
Citat:

De inre egenskaperna handlar enligt mina kvinnliga polare/bekanta mer:
- Humor (att mannen ska vara humoristisk själv och skratta åt kvinnans humor, skratta tillsammans helt enkelt).
- Kunna prata om allt.
- Lojal och trogen.
- Gillar sex
- Att mannen älskar dem och får dem att känna sig älskade.
- Fysiskt attraktiv.
- Barnkär och vilja ha barn med kvinnan ifråga.
- Gärna musikaliskt lagd.
- inga kriminella, våldsverkare osv.

(försökte återge en kvinnlig polares lista som jag tidigare ordagrant har fått skriva ner här, kan vara att jag missat något eller skrivit lite annorlunda än hur hennes lista ser ut, men jag tror att det i sin helhet stämmer bra).

Sedan har de olika kvinnorna lite olika andra tankar. En tycker det är viktigt att ha samma dygnsrytm (kvinnan vars lista jag försökte skriva ner här ovan). En vill inte ha någon som röker. En som inte har barn själv (och är för gammal för att få några) vill ha en man som inte har egna barn. En vill ha en man som liksom hon älskar litteratur. En annan är helt tokig i nördiga män, kan vara att de samlar på gummiankor i princip, bara han har en nördig egenskap så känner hon sig trygg och i god hamn. Och så vidare och så vidare.

Driv har jag faktiskt inte hört någon av kvinnorna säga... Däremot är kvinnorna jag känner själva rätt driftiga. SÅ denna egenskap kanske de inte behöver i sina män?
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-04 kl. 13:57.
Citera
2021-02-04, 15:31
Medlem
Citat:
- Humor (att mannen ska vara humoristisk själv och skratta åt kvinnans humor, skratta tillsammans helt enkelt).
- Kunna prata om allt.
- Lojal och trogen.
- Gillar sex
- Fysiskt attraktiv.

(försökte återge en kvinnlig polares lista som jag tidigare ordagrant har fått skriva ner här, kan vara att jag missat något eller skrivit lite annorlunda än hur hennes lista ser ut, men jag tror att det i sin helhet stämmer bra).

Sedan har de olika kvinnorna lite olika andra tankar. En tycker det är viktigt att ha samma dygnsrytm (kvinnan vars lista jag försökte skriva ner här ovan). En vill inte ha någon som röker. En som inte har barn själv (och är för gammal för att få några) vill ha en man som inte har egna barn. En vill ha en man som liksom hon älskar litteratur. En annan är helt tokig i nördiga män, kan vara att de samlar på gummiankor i princip, bara han har en nördig egenskap så känner hon sig trygg och i god hamn. Och så vidare och så vidare.

Driv har jag faktiskt inte hört någon av kvinnorna säga... Däremot är kvinnorna jag känner själva rätt driftiga. SÅ denna egenskap kanske de inte behöver i sina män?

Så hypergama och kravställande på sin partner. Låter som dina fantasikvinnor är som kvinnor i stort mao. Vad tycker deras fantasipartners då?
Citera
2021-02-04, 17:36
Medlem
Citat:
- Kunna prata om allt.
- Lojal och trogen.
- Gillar sex
- Fysiskt attraktiv.

Att "din kvinligga polare" har en lista säger allt 🤣
Citera
2021-02-04, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ungefär så. Många kvinnor försöker klä sin uppenbara hypergami i finare ord, t ex "jag tycker det är jättesexigt med ambitioner"
Ja inga argument bara massa skitsnack 😀
Citera
2021-02-04, 19:29
Medlem
Citat:
Att "din kvinligga polare" har en lista säger allt 🤣
'
Och du kollade inte ens på listan? Vad på den består av "kvinnlig hypergami", är väl ändå frågan i debatten. Så. Vad på listan är "kvinnlig hypergami"? Kan du svara på det, eller var det en för svår nöt att knäcka?

Listan skrevs i hennes ungdom, så ja, det säger en hel del om ungdom. Mina övriga kvinnliga polare har inte skrivit några listor, men när de nämner vilka egenskaper de älskar hos sina partners, så överensstämmer dessa egenskaper med den där listan som (vi kan kalla henne Beata) Beata skrev i sin ungdom.

Seså. Vad i listan består av "kvinnlig hypergami"?
Citera
2021-02-04, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Så hypergama och kravställande på sin partner. Låter som dina fantasikvinnor är som kvinnor i stort mao. Vad tycker deras fantasipartners då?

Jag bryr mig inte om ifall du tror att detta är "fantasier" eller inte. Jag vet att kvinnan som skrivit listan finns på riktigt, liksom övriga av mina kvinnliga polare finns på riktigt. När man frågar vilka egenskaper de gillar hos sina partners får man liknande svar som det (vi kan kalla henne Beata) Beata skrev på sin listan i sin ungdom. När hon var singel. Nu har hon sin drömmars man. Mina kvinnliga polare har inget "kvinnligt hypergamt" i sig. Men hypergama är de, precis som mina manliga polare. Alla vill väl ha en partner med de bästa inre egenskaperna och som man dessutom är fysiskt attraherad av. Status/pengar och kändisskap får de som är kåta på sådant skaffa sig själva (och gör också det) i min bekantskaps Ingen glider med på partners framgångar.

Och då till kärnfrågan, som jag gärna vill ha svar på: vad på listan består av "kvinnlig hypergami"? Jag ser den inte. Och det är den frågan jag är intresserad av.

Och som svar på din fråga. Du menar vad mina manliga polare anser? Tja, Beatas man vet om hennes lista och är väl neutral inför denna. De andra manliga polarnas fruar/flickvänner har inga listor, men älskar sina mäns egenskaper som liknar de på listan.
Citera
2021-02-04, 19:43
Medlem
Citat:
Jag bryr mig inte om ifall du tror att detta är "fantasier" eller inte. Jag vet att kvinnan som skrivit listan finns på riktigt, liksom övriga av mina kvinnliga polare finns på riktigt. När man frågar vilka egenskaper de gillar hos sina partners får man liknande svar som det (vi kan kalla henne Beata) Beata skrev på sin listan i sin ungdom. När hon var singel. Nu har hon sin drömmars man. Mina kvinnliga polare har inget "kvinnligt hypergamt" i sig. Men hypergama är de, precis som mina manliga polare. Alla vill väl ha en partner med de bästa inre egenskaperna och som man dessutom är fysiskt attraherad av. Status/pengar och kändisskap får de som är kåta på sådant skaffa sig själva (och gör också det) i min bekantskaps Ingen glider med på partners framgångar.

Och då till kärnfrågan, som jag gärna vill ha svar på: vad på listan består av "kvinnlig hypergami"? Jag ser den inte. Och det är den frågan jag är intresserad av.

Och som svar på din fråga. Du menar vad mina manliga polare anser? Tja, Beatas man vet om hennes lista och är väl neutral inför denna. De andra manliga polarnas fruar/flickvänner har inga listor, men älskar sina mäns egenskaper som liknar de på listan.

Allt på listan.
det jag undrade är om deras fantasipartners har liknande listor, män är ju across and down (socioekonomiskt) så där räcker det ju med om hon luktar gott (om ens det) och är intreserad av honom.

Är man inte intreserad av en man som visar prov på potentialen att dra in resurser och dela dem, så det räcker till en försvagad mamma (de första åren + graviditeten) och ett litet barn, så har man blankt på sin lista.
Citera
2021-02-04, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Allt på listan.
det jag undrade är om deras fantasipartners har liknande listor, män är ju across and down (socioekonomiskt) så där räcker det ju med om hon luktar gott (om ens det) och är intreserad av honom.

Är man inte intreserad av en man som visar prov på potentialen att dra in resurser och dela dem, så det räcker till en försvagad mamma (de första åren + graviditeten) och ett litet barn, så har man blankt på sin lista.

Ja, att det är "hypergamt" har jag inte undrat över. Det är klart att det är "hypergamt".
Men det var inte min fråga. Vad på listan är "kvinnligt hypergamt", enligt definitionen att det påstås att kvinnor vill ha män med: status, pengar och kändisskap. Vad på listan innehåller sådant? Kan du se det?

Nej. Ingen av mina manliga polare har skrivit några listor. Men visst har de berättat vad de vill ha för kvinnor. Jag vet ju exakt vad min närmaste polare vill ha för kvinnor. Både personlighetsmässigt och utseendemässigt.

Nu låter det som vi har styrelsemöten och diskuterar detta. SÅ är det naturligtvis inte. Jag snappar upp lite här och lite där, i de samtal vi har kring relationer/män/kvinnor. Och jag har en viss förmåga att lägga sådant på minnet. Onödigt vetande kan tyckas, men det är mycket som man lägger på minnet som är onödigt att lägga där.

Männen jag känner vill ha snygga kvinnor (men deras smak angående vad som är "snyggt" skiljer sig åt om man ser på deras fruar/flickvänner). En del vill ha kvinnor som har lite udda egenskaper, lite nördiga drag, musikaliskt intresserade (de behöver dock inte gilla samma musik som polarna lyssnar på). Humor ska de ha, sex ska de gilla. De av mina manliga polare som inte har barn vill gärna träffa kvinnor som vill ha barn och som vill ha barn med dem. Några av mina manliga polare är väldigt förtjusta i att resa och vill ha flickvänner/fruar som delar detta intresse.
Citera
2021-02-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ja, att det är "hypergamt" har jag inte undrat över. Det är klart att det är "hypergamt".
Men det var inte min fråga. Vad på listan är "kvinnligt hypergamt", enligt definitionen att det påstås att kvinnor vill ha män med: status, pengar och kändisskap. Vad på listan innehåller sådant? Kan du se det?

så du förstår inte att status, pengar och kändiskap är tänkbara markörer för en hypergam kvinna? eller att , de inte sitter inne, har trist personligt, är tråkiga osv kan vara hennes tolknaingar av samma betende?

Att HA en lista är ju en utmärkt definition av hypergami hos kvinnor,

Citat:
Nej. Ingen av mina manliga polare har skrivit några listor. Men visst har de berättat vad de vill ha för kvinnor. Jag vet ju exakt vad min närmaste polare vill ha för kvinnor. Både personlighetsmässigt och utseendemässigt.

du ser, hypergami is a thing.

Citat:
Nu låter det som vi har styrelsemöten och diskuterar detta. SÅ är det naturligtvis inte. Jag snappar upp lite här och lite där, i de samtal vi har kring relationer/män/kvinnor. Och jag har en viss förmåga att lägga sådant på minnet. Onödigt vetande kan tyckas, men det är mycket som man lägger på minnet som är onödigt att lägga där.

Jo, men att stänga (eller åtminstonde väga in deras effekt) sina känslor och sortera sina tankar saknas i dina resonemang, så ditt vetande blir ju lidande.

Citat:
Männen jag känner vill ha snygga kvinnor (men deras smak angående vad som är "snyggt" skiljer sig åt om man ser på deras fruar/flickvänner). En del vill ha kvinnor som har lite udda egenskaper, lite nördiga drag, musikaliskt intresserade (de behöver dock inte gilla samma musik som polarna lyssnar på). Humor ska de ha, sex ska de gilla. De av mina manliga polare som inte har barn vill gärna träffa kvinnor som vill ha barn och som vill ha barn med dem. Några av mina manliga polare är väldigt förtjusta i att resa och vill ha flickvänner/fruar som delar detta intresse.

mm, män gillar någon som visar att deras DNA förtjänar att få leva vidare, kvinnor gillar män som visar att de kan hålla henne och deras barn vid liv under en kritiska period.

Hur tror du egentligen vi kom till den här punkten genom 100´000 tals års evulution, genom att kvinnor luktade män i skrevet i jakt på rätt partner......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in