2021-02-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Absolut. Jag håller verkligen med dig om allt du skriver här! I synnerhet för barnen är det ju viktigt att ha mycket av båda sina föräldrar. Så om båda yrkesarbetar och drar in flis till familjen samt hjälps åt med hushållet, kan båda gå ner något i arbetstid under småbarnsåren och barnen får mer tid med både mamma och pappa. Jämställdhet är i synnerhet bra för barnen. Om det bara är mamma eller bara är pappa som ska försörja familjen, så kommer barnen se väldigt lite av den föräldern. Det kommer ju leda till en saknad hos barnen efter den ofta fysiskt frånvarande föräldern.

Jag tänker att många har en föreställning av hur de önskar ha det innan de själva får barn, men när det väl har fått barn ändras detta och man inser att tid med barnen är det allra viktigaste. Tid med sina relationer är det allra viktigaste, rent generellt.

Men jag lyssnar artigt på mina kvinnliga polare som har detta synsätt och tänker i mitt stilla sinne att det där kommer slås på ända när det väl är skarpt läge. Eller så har jag fel och de verkligen kommer vilja ha det så. Tiden får utvisa detta.

Jämställdhet är synnerligen dåligt för barn, och framförallt flickebarn , i alla fall empiriskt.

Varför är det bra enlig din ideologiska övertygelse?
Citera
2021-02-06, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Fel.

Majoriteten män har inte den charm som krävs för att trigga kvinnors attraktion.

Majoriteten män har inte ett yttre som krävs för att trigga kvinnors attraktion.

Majoriteten män har inte den humor som krävs för att trigga kvinnors attraktion.

Majoriteten män har inte pengarna som krävs för att trigga kvinnors attraktion.

I ett land som Sverige. Vanliga män besitter inte dessa egenskaper i tillräckligt hög grad idag. De flesta män är värdelöst skräp i de flesta kvinnors ögon. Så blir det med nuvarande samhällskonstruktion.

Och ja, "charm" visar på självsäkerhet vilket tyder på hög status. En man med låg status kan inte vara självsäker, enligt kvinnans reptilhjärna.

En man med "låg status" kan mycket väl vara självsäker. Har träffat några såna personligen.
För mig är självsäkerhet kopplat till ens tro på den egna förmågan.
En man som är trygg i sig själv, är åtminstone självsäker enligt mig.
Att han står för den han är och sitt liv, oavsett om det är till fördel eller nackdel för honom själv, det är självsäkert i mina ögon.
Dock är inte alla självsäkra män charmiga, det gäller att balansera självsäkerheten med en gnutta ödmjukhet för att det ska vara charmigt.
Citera
2021-02-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jag tolkar det som ett relvant inspel och en tydligare definition av dig som person i förhållande till informationen du delgett oss på fb, tror inte att du behöver oror dig för någon annan utifrån platsen du är på själv.

Jag hoppas du har rätt och att jag inte behöver oroa mig för honom. Men om jag har fog för min oro, hoppas jag att han tar kontakt med någon han har förtroende för. Eller skickar PM till någon här som han har förtroende för. Igår tänkte jag att han bara ville provocera eller något, men idag när jag kollade hans trådhistorik så, ja. Tack slö.
Citera
2021-02-06, 18:59
Medlem
Citat:
Jämställdhet är synnerligen dåligt för barn, och framförallt flickebarn , i alla fall empiriskt.

Varför är det bra enlig din ideologiska övertygelse?

Det bästa med jämställdhet är ju att båda föräldrarna får mer tid med barnen. Om låt oss säga båda jobbar 75%, 6 timmar/dag, gärna går lite omlott i arbetstider. Mamman kanske jobbar mellan 7-13.30 och pappan 9-15.30. Så behöver barnen inte så långa dagar på förskolan, utan kan gå mindre än 6 timmar, typ 8.30-14 (tiden då det är en del pedagogisk verksamhet och de får träffa lite kamrater). Delar dessutom paret på hushållssysslor får båda mer tid till barnen.

Barn behöver båda sina föräldrar. Båda föräldrar fyller viktiga funktioner för både flickebarn och pojkbarn.

Jag vet flickor som har haft frånvarande pappor och som därefter har hamnat helt på glid i någon slags jakt efter en pappa. Jag vet pojkar som har haft en frånvarande pappa och hamnat helt på glid pga. detta. Så fäder fyller en mycket viktig funktion för barn. Det gör naturligtvis mödrar också. vet barn som har förlorat modern under barndomen och som har mått mycket dåligt. Eller se på de fall där barn har haft en frånvarande far och en mor som inte är som hon bör...
Båda föräldrarna behövs! Och helst mycket av båda.
Citera
2021-02-06, 19:07
Medlem
Citat:
Det bästa med jämställdhet är ju att båda föräldrarna får mer tid med barnen. Om låt oss säga båda jobbar 75%, 6 timmar/dag, gärna går lite omlott i arbetstider. Mamman kanske jobbar mellan 7-13.30 och pappan 9-15.30. Så behöver barnen inte så långa dagar på förskolan, utan kan gå mindre än 6 timmar, typ 8.30-14 (tiden då det är en del pedagogisk verksamhet och de får träffa lite kamrater). Delar dessutom paret på hushållssysslor får båda mer tid till barnen.

Det finns ju riktiga siffror från scb tidsanvändingsundersökning om du vill vara relvant.

Citat:
Barn behöver båda sina föräldrar. Båda föräldrar fyller viktiga funktioner för både flickebarn och pojkbarn.

ja, vad har det med jämstäldhet att göra?

Citat:
Jag vet flickor som har haft frånvarande pappor och som därefter har hamnat helt på glid i någon slags jakt efter en pappa. Jag vet pojkar som har haft en frånvarande pappa och hamnat helt på glid pga. detta. Så fäder fyller en mycket viktig funktion för barn. Det gör naturligtvis mödrar också. vet barn som har förlorat modern under barndomen och som har mått mycket dåligt. Eller se på de fall där barn har haft en frånvarande far och en mor som inte är som hon bör...
Båda föräldrarna behövs! Och helst mycket av båda.

Ja, det är en enorm statistisk nackdel att bara växa up med 1 förälder, styvfärlardar och varanna vecka är piss det med.

Vart är det empiriska underlaget för att jämstäldhet är bra?
För 15 åringar är det synnerligen "inte bra" för deras mående i synnerhet flickorss
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352827321000173
Citera
2021-02-06, 19:17
Medlem
Citat:
Det finns ju riktiga siffror från scb tidsanvändingsundersökning om du vill vara relvant.

ja, vad har det med jämstäldhet att göra?

Ja, det är en enorm statistisk nackdel att bara växa up med 1 förälder, styvfärlardar och varanna vecka är piss det med.

Vart är det empiriska underlaget för att jämstäldhet är bra?
För 15 åringar är det synnerligen "inte bra" för deras mående i synnerhet flickorss
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352827321000173

Nu skriver jag alltså om småbarn och deras behov av båda sina föräldrar. Och för att få till det så är jämställdhet en förutsättning, utifrån det ekonomiska system vi nu lever i. Om bara den ena föräldern ska förvärvsarbeta och den andra bara gå hemma, kommer det ju innebära att den föräldern som förvärvsarbetar måste jobba mer än 8 timmar/dag för att dra hem tillräckligt med flis. Och det kommer innebära att denna föräldern inte kommer orka vara psykiskt närvarande när väl den kommer hem. Alternativt kommer den komma hem så pass sent på kvällen att barnen redan sover.

Ja, barn ska ha stor tillgång till båda sina föräldrar (gärna daglig tillgång till båda, även om de är separerade). Det är helt klart det bästa för barn.

Jag ska kolla länken sedan.
Citera
2021-02-06, 19:38
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Nej, jag är inte feminist. Och jag hoppas att det snart kommer in någon i tråden som har kunskap i vetenskapsteori och som fattar vad jag syftar på med mina inlägg. Denna kanske skulle kunna förklara för dig vad jag menar och att det inte finns ett spår av "feminism" i detta. Utan snarare kritiskt tänk kring er kära "kvinnlig hypergami".

Dina åsikter är feministiska.

Citat:
Studien är amerikansk. I USA är status och religion väldigt viktigt. Vore intressant om studien hade gjorts i Sverige. Och fortsatt: man måste ju veta vad kvinnorna själva anser. Göra en studie med fenomenologisk ansats där man tittar på dessa punkter:

1. Tar reda på vad varje enskild kvinna i en studie anser är "Hög status" hos en man.
2. Tar reda på vilken status kvinnan själv har utifrån sin egen definition av vad "Hög status" är.
3. Tar reda på vilka män hon väljer och se om dessa har högre/lägre/samma status som kvinnan utifrån hennes egen definition av status-begreppet och utifrån hennes egen status utifrån hennes egen definition av statusbegreppet.

Det var den sämsta bortförklaring jag har sett. Svara på frågan nu, HUR kommer det sig att kvinnorna valde som de gjorde om de inte är hypergama? Statusmarkörerna var ju den enda variabeln.

Och både jag och slö har förklarat för dig varför dessa punkter du radar upp är helt irrelevanta. Vad kvinnorna anser får man reda på när man ser vad de gjort för val. Det är själva syftet med studien. Och på vilket sätt är kvinnans egen status relevant för resultatet? De valde ju männen med statusmarkörerna i vilket fall.
Citera
2021-02-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ditt kritiska tänk bör först ta hänsyn till verkligheten. sen kan du bygga din kritik. Vill du utgå ifrån en given ansats så får du ju empiriskt bevisa den.

Att kvinnor i majoritet parbilder across and up socioekonomiskt är ju inte diskussionen. om man inte tar en ideologisk utgångspunkt, den rimligaste bör då vara att gud parbildar, inte människors fria vilja.

Det finns mängder med studier som drar samma slutsats (och slutsatser som bekräftar fenomenet hypergami ). du är ensam bland andra okunniga och ideologiskt besatta individer att misstro dem, det märker du snabbt om du försöker förstå ämnet utifrån vilket perspektiv du än väljer.

så du får leta länge ,om du ens kan hittta något, innan du hittar ett specifikt segment som emotsäger hypergami

Claim: A higher reproductive investment causes women to be more sexually selective than men and to prefer men of equal or higher social and economic status (hypergamy)

Deras val bekräftar att hög status för en kvinna är = högre eller samma socioekonomisk status hos partnern.

Det är inte relevant när det inte styr hennes genomförda val. (ur ett vetenskapligt perspektiv)
Annat än att man behöver ta reda på vad partnern väljer ,dvs att män inte bryr sig om kvinnans socioekonomiska status.

Hon väljer med ytterst få undantag att parbilda "across and up" socioekonomisk hierarki, överallt på jordklotet, genom hela den kända historian . Vad det innebär kan ju givetvis varier , men det blir ju sekundärt utifrån valet hon redan gjort.

Frågan är inte vad vi tycker om det , utan frågan är ju varför hon gör det. (se spoiler tagen)

Merapi förklarade detta mycket bra i en annan tråd. Att det handlar om kvinnans lite mer utsatta situation (du har också varit inne på detta). Att kvinnor behöver vara mer selektiva, eftersom de kanske tar lite större risker vid eventuell fortplantning än vad män gör. Kvinnor är dessutom upptagna i minst 9 månader om det blir en graviditet och då är det ju bra om hon skaffat avkomma med en bra man.

Jag ifrågasätter alltså inte att kvinnor behöver vara mer selektiva än män. Det låter både logiskt och klokt. Men det viktigaste för en kvinna bör ju då vara att välja en trogen, lojal och barnkär partner (lite så som min kvinnliga polare skrev ner på sin lista i sin ungdom) som stannar hos henne och avkomman och har för avsikt att göra det vad som än händer. Han behöver ju varken vara rik, känd eller ha hög status. En ordinär fast anställning och en skaplig lön bör ju räcka. Och att hans immunförsvar är olikt henne (vilket minskar risken för missfall samt minskar risken för sårbarhet hos barnen).

Nu börjar det dock likna något vad gäller dina källor. Jag tänker på källan där kvinnliga läkarstudenter var intervjuade. Det är ju självklart att man måste höra med kvinnorna om det är deras upplevelse av ett fenomen man önskar ha vetskap om. Och i den studien fick vi pyttelite svar på frågan, men jag vill veta mer om varför. Och jag vill alltså se fler sådana studier: med metodbeskrivning och resultatbeskrivning över kvinnors upplevelse av fenomenet. Har du lust att kolla vidare? Gärna svenska källor. För som sagt: i USA är status och religion mycket viktigare än vad det är för oss här i Sverige. Sådant är verkligen inte så värst viktigt för oss här. Min misstanke är att sk. "kvinnlig hypergami" förekommer, men absolut inte bland alla kvinnor. Och att kvinnor, liksom män är hypergama i den bemärkelsen att både kvinnor och män vill ha den bästa partnern de kan finna, men detta kan vara individuellt. Agda kanske vill ha en sorts man och Nina en annan sorts man osv.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-06 kl. 19:54.
Citera
2021-02-06, 19:41
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
En man med "låg status" kan mycket väl vara självsäker. Har träffat några såna personligen.
För mig är självsäkerhet kopplat till ens tro på den egna förmågan.
En man som är trygg i sig själv, är åtminstone självsäker enligt mig.
Att han står för den han är och sitt liv, oavsett om det är till fördel eller nackdel för honom själv, det är självsäkert i mina ögon.
Dock är inte alla självsäkra män charmiga, det gäller att balansera självsäkerheten med en gnutta ödmjukhet för att det ska vara charmigt.

Ja det är ju det jag har sagt. Han kan ha låg status men han uppfattas som hög status om han är självsäker.
Citera
2021-02-06, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Dina åsikter är feministiska.

Det var den sämsta bortförklaring jag har sett. Svara på frågan nu, HUR kommer det sig att kvinnorna valde som de gjorde om de inte är hypergama? Statusmarkörerna var ju den enda variabeln.

Och både jag och slö har förklarat för dig varför dessa punkter du radar upp är helt irrelevanta. Vad kvinnorna anser får man reda på när man ser vad de gjort för val. Det är själva syftet med studien. Och på vilket sätt är kvinnans egen status relevant för resultatet? De valde ju männen med statusmarkörerna i vilket fall.

Nej, mina åsikter är inte feministiska. Mina åsikter handlar om att man måste bevisa saker och ting vetenskapligt. man kan inte komma dragandes med "jo, men så här är det, det ser man ju". Det räcker inte som bevis.

Suck. De är högst relevanta. Något alla vi som någon gång har bedrivit forskning vet om.
Citera
2021-02-06, 20:22
Medlem
Citat:
Merapi förklarade detta mycket bra i en annan tråd. Att det handlar om kvinnans lite mer utsatta situation (du har också varit inne på detta). Att kvinnor behöver vara mer selektiva, eftersom de kanske tar lite större risker vid eventuell fortplantning än vad män gör. Kvinnor är dessutom upptagna i minst 9 månader om det blir en graviditet och då är det ju bra om hon skaffat avkomma med en bra man.

Ja, det finns en mer vetenskaplig ansats i studien du inte ville läsa. föreställa dig hur det var för bara några tusen år sedan, mat var en färskvara, så utan en partner/familj som ständigt tog hem nya resurser och delade dem = död mamma/bebis.

Citat:
Jag ifrågasätter alltså inte att kvinnor behöver vara mer selektiva än män. Det låter både logiskt och klokt. Men det viktigaste för en kvinna bör ju då vara att välja en trogen, lojal och barnkär partner (lite så som min kvinnliga polare skrev ner på sin lista i sin ungdom) som stannar hos henne och avkomman och har för avsikt att göra det vad som än händer. Han behöver ju varken vara rik, känd eller ha hög status. En ordinär fast anställning och en skaplig lön bör ju räcka. Och att hans immunförsvar är olikt henne (vilket minskar risken för missfall samt minskar risken för sårbarhet hos barnen).

jo, men det har ju ingeting med det du skrev ovan att göra, om du nöjer dig med den rationela utgångspunkten du började och försöker definera det med en mening.

Vad är viktigast för en kvinna när hon ska välja partner?

Citat:
Nu börjar det dock likna något vad gäller dina källor. Jag tänker på källan där kvinnliga läkarstudenter var intervjuade. Det är ju självklart att man måste höra med kvinnorna om det är deras upplevelse av ett fenomen man önskar ha vetskap om. Och i den studien fick vi pyttelite svar på frågan. Men jag vill alltså se fler sådana studier: med metodbeskrivning och resultatbeskrivning över kvinnors upplevelse av fenomenet. Har du lust att kolla vidare? Gärna svenska källor. För som sagt: i USA är status och religion mycket viktigare än vad det är för oss här i Sverige. Sådant är verkligen inte så värst viktigt för oss här. Min misstanke är att sk. "kvinnlig hypergami" förekommer, men absolut inte bland alla kvinnor. Och att kvinnor, liksom män är hypergama i den bemärkelsen att både kvinnor och män vill ha den bästa partnern de kan finna, men detta kan vara individuellt. Agda kanske vill ha en sorts man och Nina en annan sorts man osv.

du pratar om studier som bekräftar och exempliferar hur hypergamy kan visa sig.
det finns flera stycken i listan

Jag personligen tycker ju att bara utifrån den enda studien (som jag inte ens läst) så har vi ju en tydligen uppdelning mellan , vad är objektivt sant och vad är dina (idiologiska) åsikter.

Du är bara inne och snuddar på en som jag bett dig ta hänsyn, som du hitintils valt att ignorera. att hypergami gäller även i den socioekonmiska toppen, dvs, rika / framgångsrika kvinnor väljer bland färre potentiella partners för att de följer regeln, across and up, och framgångsrika och rika män väljer bland fler för att de följer across and down.
Det fanns nog ytterligare en studie som behndlade just samma sak fast hos (framgångs)rika vuxna kvinnor

Det är sant när man tittar på det statistiskt (dvs skillnaden i sociokenomisk status bland par)

hypergamy är oavsett vad du tror inte mer än termen som beskriver ett betende, det betendet är vare sig mer eller mindre än följande , Kvinnor i majoritet parbildar över och up, män parbildar över och ner , utifrån socioekonmisk status.

vill man vara det indiska ordets (ursprunget) troget så är
hypergamy= kvinnors parbildande
hypogamy= mäns parbildande

att det finns undtag, eller parbildning där det är rationellt svårt att få ihop med hypergami, jag har tex väldigt svårt att förstå att en del kvinnor jagar mördare att parbilda med, eller att "kriminell status" är relvant för hur mycket mer fitta man erbjuds, men märkligt nog så förekommer det överllt på jordklotet, inte som någon enstaka unik företelse, utan som något normalt. Och då har jag endå försökt, och lyssnat en av världens främsta kliniska psykologer förklara det.

fenomenet finns ju där även de gånger jag inte får ihop det, men jag har ju inte heller lagt 1000tals timmar på att försöka förstå det, så det finns en rimlighet i att jag inte kan förklara varje statusmarkör en specefik kvinna har triggats av.

Det är även märkligt att du menar på att något förekommer, men inte vill kvantifiera det, är 10% av kvinnorna som är hypergama, 50% eller 100% ?
Citera
2021-02-06, 20:37
Medlem
Citat:
Nej, mina åsikter är inte feministiska. Mina åsikter handlar om att man måste bevisa saker och ting vetenskapligt. man kan inte komma dragandes med "jo, men så här är det, det ser man ju". Det räcker inte som bevis.

fast du gör ju det genomgående, läs dina egna poster, de är ju feministiska / postmodernistiska i stort sätt utan undtag. Jag har flera gånger skrivit ut det, du har valt att ignorera de, det kommer tolkas av den som läser att du håller med, eller inte har något svar.

Citat:
Suck. De är högst relevanta. Något alla vi som någon gång har bedrivit forskning vet om.

inte om de endast bedrivit postmodernistisk eller feministisk forskning, då ser det mer eller mindre ut precis som dina inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in