2018-08-01, 03:26
Medlem
Oj kan ej redigera så: tvång före LARO men inte KBT...
Hört att jag kan se gruppen som gud....
Farligt en del nyfrälsta trycker ned andra. ( Sårbara människor ihop)
Fallet blir hårt vid misslyckande.
Efter att blivit tvingad till pingstkyrkan några år.... aversion och överkänslighet emot sekt och jo kanske inte första gångerna. Du märker snart en mer äkta indoktrinering..

Problem: drogen är fiende ( droger finns och har ingen agenda)
offermentalitet. Eget ansvar?
Motivation viktigast....
Personlig botten

Skrämmande feltokning avd ssk
" Vi ( kliniken) är med beroende eftersom vi tar in i ger mat och vila till omotiverade"

Motivation ser olika ut och att hjälpa sjuka borde vara prio ett.
Citera
2018-08-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
Lite heads up..

Du kommer garanterat att inom kort höra någon medlem nämna gud, men backa inte, det är inte så jävla farligt som vissa medlemmar får det att låta som.
Hela AA & NA bygger egentligen på att medlemmen arbetar i deras respektive stegprogram och lägger sitt gamla sätt att styra livet åt sidan, och i litteraturen som är kopplad till grupperna nämns gud mycket ofta. Ett laddat ord för somliga men för den majoritet av de medlemmar jag känner inom AA & NA handlar det bara om att hitta nya vägar som för de flesta innebär att lyssna på sitt samvete istället för den inre missbrukaren. Då benämner dessa personer denna samvetsröst som gud, medan andra ser sin gud som en mer extern kraft dom vänder sig till på olika sätt.

Det finns givetvis en hel del galningar som gapar om att gud har förändrat hela deras liv som om dem överhuvudtaget inte hade någon egen del i saken, och att det inte finns andra vägar än NA. Stöter du på dessa och finner det svårt att ta dem på allvar så gör inte det. Skit i dom och haka på de medlemmar du gillar.

Du kommer tyvärr också märka en viss falskhet och andra märkliga beteenden hos somliga men det är väl inte så konstigt när det samlas en hög med före detta missbrukare i samma gemenskap. De flesta har ju knappast utvecklats normalt och byggt upp en stark moral, starka värderingar m.m.
Längst ner i kistan hos de flesta pundare finns en jävla massa konflikträdsla, ensamhet, bitterhet och annat skräp så visst fan kommer du få flashbacks till högstadiet!
Men som sagt, håll dig till bra folk och det blir enkelt.

Har fortfarande inte stött på några kristna eller muslimer i gruppen jag går i, de flesta söker mest stöd från gruppen och medfemmarna, att få prata av sig, söka stöd och tröst i en svår tillvaro.
Har ännu ingen aning om vilka som är sjyssta och vilka som är falska, men det är som med allt annat i samhället, tiden får utvisa.
Sakteliga närmar jag mig ett helt drogfritt liv och jag har berättat att jag inte lagt av helt utan trappar ner, det var dom helt ok med men ville inte gärna att jag "delade med mig" när jag är påtänd. Bara viljan finns att bli drogfri så är jag välkommen sa dom.
Citera
2018-08-02, 17:10
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Har fortfarande inte stött på några kristna eller muslimer i gruppen jag går i, de flesta söker mest stöd från gruppen och medfemmarna, att få prata av sig, söka stöd och tröst i en svår tillvaro.
Har ännu ingen aning om vilka som är sjyssta och vilka som är falska, men det är som med allt annat i samhället, tiden får utvisa.
Sakteliga närmar jag mig ett helt drogfritt liv och jag har berättat att jag inte lagt av helt utan trappar ner, det var dom helt ok med men ville inte gärna att jag "delade med mig" när jag är påtänd. Bara viljan finns att bli drogfri så är jag välkommen sa dom.

Verkar som du hittat en riktigt bra grupp med vettiga medlemmar. Var glad för det!

Det du skrev tidigare om identifikation var det som fick mig att komma tillbaka till fler möten och gör att jag kikar in då och då. Rätt skönt när någon dåre berättar hur dom tänker och känner och detta visar sig vara rätt lika sitt eget.

Brukar alltid vara så. Är man påtänd är man helt enkelt tyst men definitivt välkommen att sitta med. Inget konstigt med det.
Citera
2018-08-03, 06:44
Medlem
Citat:
Va på mittandra möte igårkväll och det var himla massa som kom trots att det var en fredag kväll, vad som slog mig var att de flesta sa att dom var väldigt ensamma, speciellt när dom brutit med alla som fortfarande brukade. Så egentligen inte konstigt att vi var ett gäng där.
Åter igen lyssnade jag bara, det var en väldigt sorgsen kväll när jag lyssnade på hur folk mådde och hur ensamma vi är trots att vi bor i Sveriges största stad. Efteråt gick jag hem till en drogfri vän och tittade på film och fikade, det var så skönt.

Jag fattar inte var de som skriver i tråden om gud och sektvarning och allt det där fått det ifrån, inget av det har jag upplevt. Inte heller att man blir påhoppad, det enda jag fått är några välkommen och diskreta nickar till hej.

Gissar att någon surgubbe kommer att säga att jag inget sett, inte förstår hur falska alla är och att jag sakta hjärntvättas. Hur fan då? Genom att lyssna på människor i samma situation? Genom att vi gemensamt försöker bli fri vårt drogberoende?
Det är väl när du börjar "arbeta i stegen", etablerar kontakt med en sponsor och kanske börjar gå på kurser som många upplever obehag. Men jättebra att du bildar dig en egen uppfattning, många gillar det ju uppenbarligen för annars skulle det inte finnas massa grupper hela tiden att gå till.

Lycka till
Citera
2018-08-03, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LAROmofo
Det är väl när du börjar "arbeta i stegen", etablerar kontakt med en sponsor och kanske börjar gå på kurser som många upplever obehag. Men jättebra att du bildar dig en egen uppfattning, många gillar det ju uppenbarligen för annars skulle det inte finnas massa grupper hela tiden att gå till.

Lycka till

Vad är det för kurser du skriver om, har inte hört ett ord om några kurser, visste inte ens om att det fanns.
Citera
2018-08-03, 19:59
Medlem
Citat:
Vad är det för kurser du skriver om, har inte hört ett ord om några kurser, visste inte ens om att det fanns.
Addiktologi och liknande. Massa pseudovetenskap.

Du har väl varit på typ två möten? Självklart har du inte än möts av baksidorna med 12-steg. Då skulle du inte komma tillbaka vilket är hela tanken. Deras mål är att försöka binda dig till rörelsen och gemenskapen. Deras mål är inte att du om ett år, när den jobbigaste perioden kanske är över, ska kunna gå vidare i livet och lägga missbruksperioden av ditt liv bakom dig.
Citera
2018-08-03, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LAROmofo
Addiktologi och liknande. Massa pseudovetenskap.

Du har väl varit på typ två möten? Självklart har du inte än möts av baksidorna med 12-steg. Då skulle du inte komma tillbaka vilket är hela tanken. Deras mål är att försöka binda dig till rörelsen och gemenskapen. Deras mål är inte att du om ett år, när den jobbigaste perioden kanske är över, ska kunna gå vidare i livet och lägga missbruksperioden av ditt liv bakom dig.

Var mitt fjärde möte ikväll och frågade om det fanns några kurser man kunde gå, ingen av de som var med på mötet hade hört talas om några kurser, dom sa att några kurser inom NA eller AA finns inte.

Vad är addiktologi för något?

När du skriver ”deras mål” vilka är det?
Citera
2018-08-04, 10:02
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Var mitt fjärde möte ikväll och frågade om det fanns några kurser man kunde gå, ingen av de som var med på mötet hade hört talas om några kurser, dom sa att några kurser inom NA eller AA finns inte.

Vad är addiktologi för något?

När du skriver ”deras mål” vilka är det?
Som sagt, det finns många som är kritiska trots att dom knappt gått på möten själva.

Med ”deras mål” kan steg-12 avses, att man tilllämpar det man lärt sig på andra. Har märkt på vissa CA-möten att en del får nåt glasartat i blicken när sponsring nämns i slutet av mötet. En del verkar mer än pigga på att hjälpa andra. Vilket förstås kan bli jättebra.
Citera
2018-08-05, 07:46
Medlem
[quote=LudvigSigurdDavid|648362
att en del får nåt glasartat i blicken när sponsring nämns i slutet av mötet. En del verkar mer än pigga på att hjälpa andra. Vilket förstås kan bli jättebra.[/QUOTE]

Är orolig över att sponsorer menar kanske väl. Men med tanke på hur sköra de flesta i gemenskapen är, desto svårare att dela med en sponsor??? Sätta sig igen frivilligt i en position där en annan här makt över dig
Citera
2018-08-06, 08:52
Medlem
Var på nytt möte igår och frågade hur det var med kurser och sponsor. Enligt dom som var på mötet så finns det inga kurser inom NA och AA.

Sponsor behöver man inte om man inte vill, det är upp till mig om jag vill ha sponsor eller ej.
Känner inte att jag vill ha någon och det var helt ok.

Fattar inte vad en del babblar om här i tråden om kurser, fanatiker, indoktrinering, fast i sponsor osv. Inget av det har jag sett röken av.

Var i Sverige har ni fått dessa erfarenheter, jag är riktigt nyfiken.

Själv går jag i centrala Stockholm.
Citera
2018-08-06, 09:52
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Var på nytt möte igår och frågade hur det var med kurser och sponsor. Enligt dom som var på mötet så finns det inga kurser inom NA och AA.

Sponsor behöver man inte om man inte vill, det är upp till mig om jag vill ha sponsor eller ej.

Fattar inte vad en del babblar om här i tråden om kurser, fanatiker, indoktrinering, fast i sponsor osv. Inget av det har jag sett röken av.

Jag tycker man blir mer känslig och plockar upp sekt-känslan, som till viss del råder, efter ett tag. Mina två första månader på möten har alltid varit bra, sen börjar jag alltid känna mig obekväm. Det dyker upp saker, behöver inte göra det för dig.
Citera
2018-08-06, 12:26
Medlem
Citat:

Vill du veta vad programmet består av så är det en bra idé att läsa NA:s litteratur och texter. I dessa framkommer med tydlighet att programmet består av sponsorskap och stegarbete. Medlemmarna du träffar kommer säga att allting är frivilligt och att du ska "ta vad du vill ha och lämna resten", men en stor andel medlemmar tror trots detta att du inte kommer förbli drogfri utan att ta dig an hela programmet. De kommer antagligen inte säga det rakt till dig. De vill att du ska fortsätta komma på möten och inte bli avskräckt, därför framstår allting som väldigt frivilligt. NA:s budskap är egentligen att du inte kan fortsätta vara drogfri utan att tillämpa hela programmet, och det kommer smyga sig på dig ju längre du stannar kvar. NA är inte enbart en social klubb att dela med sig av sina svårigheter i. NA har litteratur med ett program som beskriver kapitulation inför gud, kapitulation inför gemenskapen, total ärlighet inför sponsorn/gruppen, vardagliga och tidskrävande rutiner för att bibehålla engagemanget (stegarbete, serviceåtaganden, mötesgående, ringa sin sponsor/vara sponsor, bön och meditation) och sist men inte minst: Att sprida detta program till andra, för de kan bara "behålla det de har genom att ge bort det".

https://www.na.org/admin/include/spaw2/uploads/pdf/SW1200.pdf

NA:s syn på sponsorskap:
Vi föreslår att du ser dig om efter en sponsor, så snart du blivit bekant med medlemmarna i
ditt distrikt.

Sammanfattningsvis bör var och en, som kan ha en önskan att förbli drogfri och börja tillfriskna,
ha en sponsor.

NA:s syn på stegarbete och att göra hela programmet:
Som någon sade: ”Du kanske kan bli drogfri genom att enbart gå på möten. Men om
du vill förbli drogfri och uppleva tillfrisknande, då behöver du tillämpa de tolv stegen”.

Vi lär oss att arbeta med stegen i den ordning de är skrivna och att använda dem på daglig
grund. Stegen är vår lösning. De är vår överlevnadsväska. De är vårt försvar mot beroendet
som är en dödlig sjukdom. Våra steg är de principer som gör vårt tillfrisknande möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in