Citat:
Ursprungligen postat av
FFL96
Var på nytt möte igår och frågade hur det var med kurser och sponsor. Enligt dom som var på mötet så finns det inga kurser inom NA och AA.
Sponsor behöver man inte om man inte vill, det är upp till mig om jag vill ha sponsor eller ej.
Känner inte att jag vill ha någon och det var helt ok.
Fattar inte vad en del babblar om här i tråden om kurser, fanatiker, indoktrinering, fast i sponsor osv. Inget av det har jag sett röken av.
Var i Sverige har ni fått dessa erfarenheter, jag är riktigt nyfiken.
Själv går jag i centrala Stockholm.
Vill du veta vad programmet består av så är det en bra idé att läsa NA:s litteratur och texter. I dessa framkommer med tydlighet att programmet består av sponsorskap och stegarbete. Medlemmarna du träffar kommer säga att allting är frivilligt och att du ska "ta vad du vill ha och lämna resten", men en stor andel medlemmar tror trots detta att du inte kommer förbli drogfri utan att ta dig an hela programmet. De kommer antagligen inte säga det rakt till dig. De vill att du ska fortsätta komma på möten och inte bli avskräckt, därför framstår allting som väldigt frivilligt. NA:s budskap är egentligen att du inte kan fortsätta vara drogfri utan att tillämpa
hela programmet, och det kommer smyga sig på dig ju längre du stannar kvar. NA är inte enbart en social klubb att dela med sig av sina svårigheter i. NA har litteratur med ett program som beskriver kapitulation inför gud, kapitulation inför gemenskapen, total ärlighet inför sponsorn/gruppen, vardagliga och tidskrävande rutiner för att bibehålla engagemanget (stegarbete, serviceåtaganden, mötesgående, ringa sin sponsor/vara sponsor, bön och meditation) och sist men inte minst: Att sprida detta program till andra, för de kan bara "behålla det de har genom att ge bort det".
https://www.na.org/admin/include/spaw2/uploads/pdf/SW1200.pdf
NA:s syn på sponsorskap:
Vi föreslår att du ser dig om efter en sponsor, så snart du blivit bekant med medlemmarna i
ditt distrikt.
Sammanfattningsvis bör var och en, som kan ha en önskan att förbli drogfri och börja tillfriskna,
ha en sponsor.
NA:s syn på stegarbete och att göra hela programmet:
Som någon sade: ”Du kanske kan bli drogfri genom att enbart gå på möten. Men om
du vill förbli drogfri och uppleva tillfrisknande, då behöver du tillämpa de tolv stegen”.
Vi lär oss att arbeta med stegen i den ordning de är skrivna och att använda dem på daglig
grund. Stegen är vår lösning. De är vår överlevnadsväska. De är vårt försvar mot beroendet
som är en dödlig sjukdom. Våra steg är de principer som gör vårt tillfrisknande möjligt.