Citat:
Ursprungligen postat av
kostymnisse
Det var sannerligen inte en dag för tidigt.
Förutom det faktum att RIK som ju faktiskt är Sveriges bästa handbollsklubb genom tiderna har varit "hemlösa" sedan Lisebergshallen revs har ju den hallens rivning inneburit att en hel del konserter inte riktigt har funnit rätt arena samt att det omöjliggjort för t.ex. Pixbo att spela vissa matcher där.
En hall i den ungefärliga storleken vore ack så viktigt.
Kanske inte så fotbollsrelaterat dock...
Scandinavium är ju inte heller direkt fotbollsrelaterat men ska man kunna ha stora inomhuskonserter i stan krävs en moderna arena där, vi vet ju alla att taket där inte håller för dom största inomhusevenemangen längre.
Valhalla IP har med fotboll att göra dock.
Kajskjul 105 funkar ändå rätt bra vid konserter som Lisebergshallen annars är lämplig för, jag har för mig att man kan söka tillstånd för 4000-5000 personer, men ja, inget kul för Redbergslid, på sätt och vis tur i oturen att det är en pandemi nu...
Citat:
Ursprungligen postat av
se_där...
Inte någon det går att spela fotboll på antar jag?
Nej, det är en ersättare till Scandinavium, så främst Ishockey, sedan skall den vara flexibel så att man snabbt kan ställa om till andra arrangemang och klara av alla moderna konsertproduktioner.
Inget är ju spikat, sett till hur arenan skall bli, men Scandinaviums ersättare beräknas kosta typ 3 miljarder i de dokument jag kikat på, men som sagt det är ju preliminärt.
Det dom har kommit överens om nu är...
"Nya Scandinavium"
En publikkapacitet på ca 14 000–16000 sittande vid idrottsevenemang, vilket förmodligen blir ungefär 16 000 - 18 000 vid konsertarrangemang.
"Nya Lisebergshallen"
En publikkapacitet på ca 3000–3500 sittande vid idrottsevenemang, kanske 5000 vid konsertarrangemang.
"Nya Valhalla A- B- och C-hall"
Ersättning för befintliga Valhalla A- B- och C-hall
A-hall med 800 – 1000 sittande,
B-hall och C-hall ungefär 100 sittande
Samtidigt skall då området mellan Valhallagatan och Ullevi exploateras.
Nästa steg borde vara att riva båda Ullevi arenorna och bygga något likt Tele2 rent kapacitetsmässigt, kanske också något likt Bravida på typ Heden, det hade passat Öis och Gais, men nya fotbollsarenor lär ju dröja.