2021-01-26, 07:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Scandinavium ska ersättas av en ny multiarena.

Inte någon det går att spela fotboll på antar jag?
Citera
2021-01-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det var sannerligen inte en dag för tidigt.

Förutom det faktum att RIK som ju faktiskt är Sveriges bästa handbollsklubb genom tiderna har varit "hemlösa" sedan Lisebergshallen revs har ju den hallens rivning inneburit att en hel del konserter inte riktigt har funnit rätt arena samt att det omöjliggjort för t.ex. Pixbo att spela vissa matcher där.
En hall i den ungefärliga storleken vore ack så viktigt.
Kanske inte så fotbollsrelaterat dock...

Scandinavium är ju inte heller direkt fotbollsrelaterat men ska man kunna ha stora inomhuskonserter i stan krävs en moderna arena där, vi vet ju alla att taket där inte håller för dom största inomhusevenemangen längre.

Valhalla IP har med fotboll att göra dock.
Kajskjul 105 funkar ändå rätt bra vid konserter som Lisebergshallen annars är lämplig för, jag har för mig att man kan söka tillstånd för 4000-5000 personer, men ja, inget kul för Redbergslid, på sätt och vis tur i oturen att det är en pandemi nu...

Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Inte någon det går att spela fotboll på antar jag?

Nej, det är en ersättare till Scandinavium, så främst Ishockey, sedan skall den vara flexibel så att man snabbt kan ställa om till andra arrangemang och klara av alla moderna konsertproduktioner.

Inget är ju spikat, sett till hur arenan skall bli, men Scandinaviums ersättare beräknas kosta typ 3 miljarder i de dokument jag kikat på, men som sagt det är ju preliminärt.

Det dom har kommit överens om nu är...

"Nya Scandinavium"

En publikkapacitet på ca 14 000–16000 sittande vid idrottsevenemang, vilket förmodligen blir ungefär 16 000 - 18 000 vid konsertarrangemang.

"Nya Lisebergshallen"

En publikkapacitet på ca 3000–3500 sittande vid idrottsevenemang, kanske 5000 vid konsertarrangemang.

"Nya Valhalla A- B- och C-hall"

Ersättning för befintliga Valhalla A- B- och C-hall
A-hall med 800 – 1000 sittande,
B-hall och C-hall ungefär 100 sittande

Samtidigt skall då området mellan Valhallagatan och Ullevi exploateras.

Nästa steg borde vara att riva båda Ullevi arenorna och bygga något likt Tele2 rent kapacitetsmässigt, kanske också något likt Bravida på typ Heden, det hade passat Öis och Gais, men nya fotbollsarenor lär ju dröja.
Citera
2021-01-26, 13:43
Avslutad
Oavsett så hoppas jag att man prioriterar läktarutformningen som första, andra och tredje viktigaste parametrarna.
Sådana här byggen tenderar ju att ha fokus på att bli ett monument och landmärke, snarare än att fylla sitt faktiska syfte.
Citera
2021-01-26, 14:44
Medlem
Il.Malizias avatar
Synd att Valhalla IP försvinner; jag har alltid gillat det namnet.

Förövrigt vore det kul om Örgryte byggde en egen liten fotbollsstadio i nationalromantisk stil i Örgryte och kallar den Valhalla IP (Eller Valhallavallen )
Ingen aning om var; kanske nära Liseberg eller idrottsanläggningarna vid Lilla Torp?
Citera
2021-01-27, 08:12
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Valhalla IP har med fotboll att göra dock.
Kajskjul 105 funkar ändå rätt bra vid konserter som Lisebergshallen annars är lämplig för, jag har för mig att man kan söka tillstånd för 4000-5000 personer, men ja, inget kul för Redbergslid, på sätt och vis tur i oturen att det är en pandemi nu...

Nej, det är en ersättare till Scandinavium, så främst Ishockey, sedan skall den vara flexibel så att man snabbt kan ställa om till andra arrangemang och klara av alla moderna konsertproduktioner.

Inget är ju spikat, sett till hur arenan skall bli, men Scandinaviums ersättare beräknas kosta typ 3 miljarder i de dokument jag kikat på, men som sagt det är ju preliminärt.

Det dom har kommit överens om nu är...

"Nya Scandinavium"

En publikkapacitet på ca 14 000–16000 sittande vid idrottsevenemang, vilket förmodligen blir ungefär 16 000 - 18 000 vid konsertarrangemang.

"Nya Lisebergshallen"

En publikkapacitet på ca 3000–3500 sittande vid idrottsevenemang, kanske 5000 vid konsertarrangemang.

"Nya Valhalla A- B- och C-hall"

Ersättning för befintliga Valhalla A- B- och C-hall
A-hall med 800 – 1000 sittande,
B-hall och C-hall ungefär 100 sittande

Samtidigt skall då området mellan Valhallagatan och Ullevi exploateras.

Nästa steg borde vara att riva båda Ullevi arenorna och bygga något likt Tele2 rent kapacitetsmässigt, kanske också något likt Bravida på typ Heden, det hade passat Öis och Gais, men nya fotbollsarenor lär ju dröja.

Såg inget om Valhalla IP där dock, sedan att området där skall uppdateras är en sak men Valhalla IP nämndes inte i dom artiklar jag läste först.

Kajskjul 105 finns ja, men det är på nåt sätt fel läge och det har väl inte varit massa konserter där direkt. Och idrotten har försvunnit helt (nej, jag räknar inte STCC dit i detta sammanhang).

Man kan snarare få ihop byggena som nu planeras med fotbollen i att det knappast kommer bli aktuellt att bygga nya fotbollsarenor i någon form av kommunal regi när detta sker.
I övrigt låter ju planerna sunda.

Riva båda Ulleviarenorna lär inte ske nä, inte ens en av dessa. Ingen vågar ta beslutet att riva något så klassiskt som Ullevi ty det lär bli ett j-a liv eftersom varenda Göteborgare och mängder med svenskar i stort har enorma minnen därifrån. Sedan att det är betongkoloss som bara blir dyrare och dyrare att underhålla är en annan femma.

Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Oavsett så hoppas jag att man prioriterar läktarutformningen som första, andra och tredje viktigaste parametrarna.
Sådana här byggen tenderar ju att ha fokus på att bli ett monument och landmärke, snarare än att fylla sitt faktiska syfte.

Så är det ju, Scandinaviums ersättare känns verkligen som något som kommer bli en ren evenemangsarena och inte mycket till idrottsarena.
Nya fotbollsarenor lär inte komma några på bra många år men då vore ett enda klacketage önskvärt och sedan lär en del idioter vilja ha plastaskit men då gäller det att ta upp kampen för att det fortsatt skall spelas fotboll på ett fotbollsunderlag igen.
Citera
2021-01-27, 10:56
Medlem
Citat:
Såg inget om Valhalla IP där dock, sedan att området där skall uppdateras är en sak men Valhalla IP nämndes inte i dom artiklar jag läste först.

Kajskjul 105 finns ja, men det är på nåt sätt fel läge och det har väl inte varit massa konserter där direkt. Och idrotten har försvunnit helt (nej, jag räknar inte STCC dit i detta sammanhang).

Man kan snarare få ihop byggena som nu planeras med fotbollen i att det knappast kommer bli aktuellt att bygga nya fotbollsarenor i någon form av kommunal regi när detta sker.
I övrigt låter ju planerna sunda.

Riva båda Ulleviarenorna lär inte ske nä, inte ens en av dessa. Ingen vågar ta beslutet att riva något så klassiskt som Ullevi ty det lär bli ett j-a liv eftersom varenda Göteborgare och mängder med svenskar i stort har enorma minnen därifrån. Sedan att det är betongkoloss som bara blir dyrare och dyrare att underhålla är en annan femma.

En av anledningarna till att hela ärendet blev bordlagt var för att det fanns krav från Demokraterna på att exploatera området mellan Valhallagatan och Ullevi, vilket är ganska rimligt, det borde ge ganska stora exploateringsinkomster till staden vilket kan gå till finansieringen av projektet.

Man borde kunna utnyttja Mölndalsån på ett mycket bättre sätt, tänk t ex Amsterdams kanaler.

Det är ändå en hel del konserter/fester i Kajskjul 105. Den sista innan coronan slog till var väl det gamla punkbandet Dropkick Murphys förra våren.

Grejen med Ullevi är att det kommer krävas investeringar på ungefär 450 miljoner framöver för att den skall fortsätta vara någorlunda relevant, det ökar affärsrisken, för att man skall kunna räkna hem investeringen behöver intäkterna öka, eller så kommer man få ge Gotevent stora koncernbidrag(skattemedel), dessutom finns det en stor alternativkostnad då marken är värdefull.

Mer om de nuvarande arenorna går att läsa i nedanstående rapport från December 2020.

Återrapport av Got Event AB:s uppdrag - finansiella risker kopplat till arenorna

Alternativet är då att riva och bygga nytt, och då inte mitt i staden, jag tycker att man borde riva båda Ullevi arenorna och bygga något nytt, men som sagt det är ju något av en helig ko för en del innevånare.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2021-01-27 kl. 11:07.
Citera
2021-01-28, 07:30
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
En av anledningarna till att hela ärendet blev bordlagt var för att det fanns krav från Demokraterna på att exploatera området mellan Valhallagatan och Ullevi, vilket är ganska rimligt, det borde ge ganska stora exploateringsinkomster till staden vilket kan gå till finansieringen av projektet.

Man borde kunna utnyttja Mölndalsån på ett mycket bättre sätt, tänk t ex Amsterdams kanaler.

Det är ändå en hel del konserter/fester i Kajskjul 105. Den sista innan coronan slog till var väl det gamla punkbandet Dropkick Murphys förra våren.

Grejen med Ullevi är att det kommer krävas investeringar på ungefär 450 miljoner framöver för att den skall fortsätta vara någorlunda relevant, det ökar affärsrisken, för att man skall kunna räkna hem investeringen behöver intäkterna öka, eller så kommer man få ge Gotevent stora koncernbidrag(skattemedel), dessutom finns det en stor alternativkostnad då marken är värdefull.

Mer om de nuvarande arenorna går att läsa i nedanstående rapport från December 2020.

Återrapport av Got Event AB:s uppdrag - finansiella risker kopplat till arenorna

Alternativet är då att riva och bygga nytt, och då inte mitt i staden, jag tycker att man borde riva båda Ullevi arenorna och bygga något nytt, men som sagt det är ju något av en helig ko för en del innevånare.

Ja, området kring mölndalsån har vi varit inne på tidigare och det är bara att hålla med om att det borde utnyttjas bättre, exploatera mer och dra in pengarna men jag lämnar det där för att inte gå helt off fotbollsdelen.

Jag är absolut inte emot att riva Ullevi, vi kan inte sitta på en sådan kostsam betongkoloss på en så attraktiv tomt mitt i stan för att kunna husera världsungdomsspelen i friidrott... Kostnaden är galen för det även om vi självklart drar in pengar när stora konserter sker. Dock blir det som sagt inte billigare med åren med den arenan och det kommer snart krävas större investeringar än "smink" för att hålla den någorlunda modern.
Sedan är jag helt säker på att det inte kommer hända på jäkligt många år men att riva den, få in pengarna och bygga en perfekt fotbollsarena för 25000 på typ Kviberg när allt är utvecklat åt det hållet vore perfekt, då kan vi riva fuskbygget Gamla och sälja den marken med.
Citera
2021-02-04, 22:48
Medlem
DavanDs avatar
https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/hbk-vill-riva-orjans-vall-en-jattebra-ide/

Halmstad vill riva Örjans vall och istället bygga en ny fotbollsarena vid Halmstad Arena på andra sidan Nissan.
Citera
2021-02-05, 09:54
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavanD
https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/hbk-vill-riva-orjans-vall-en-jattebra-ide/

Halmstad vill riva Örjans vall och istället bygga en ny fotbollsarena vid Halmstad Arena på andra sidan Nissan.

Det är ju på ett sätt tråkigt när en sådan klassisk arena isf försvinner, det är ju rätt gött att en sommardag ta det lugnt i i parken där innan och sedan bara gå den korta vägen till Örjans Vall längs Nissan. Det blir ju inte samma gamla fina känsla att gå till en arena vid Halmstad Arena.

Sedan är givetvis Örjans Vall gammal, det finns ju knappt parkeringsplatser etc men likväl.
Dock har det ju länge och väl snackats om ny arena i Halmstad utan att något hänt så det är ju först när jag ser det jag tror på det...
Citera
2021-02-05, 10:53
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
...
...
Fy, nu blev man deprimerad när man började tänka på hur fint Göteborg hade kunnat vara mot vad det är. Mycket riktigt hade det kunna vara likt Amsterdam. Och det var inte långt ifrån för inte så länge sen...
Ska inte gå mer OT än att bidra med dessa länkar.
https://goteborgshistoria.com/category/hamnkanalerna/
http://kanaler.arnholm.nu/goteborgs.shtml
https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgs_kanaler

Citat:
Det är ju på ett sätt tråkigt när en sådan klassisk arena isf försvinner, det är ju rätt gött att en sommardag ta det lugnt i i parken där innan och sedan bara gå den korta vägen till Örjans Vall längs Nissan. Det blir ju inte samma gamla fina känsla att gå till en arena vid Halmstad Arena.

Sedan är givetvis Örjans Vall gammal, det finns ju knappt parkeringsplatser etc men likväl.
Dock har det ju länge och väl snackats om ny arena i Halmstad utan att något hänt så det är ju först när jag ser det jag tror på det...
Det var dock inte så trevligt annars; minns att AIK hade flera år där vi mötte dem antingen tidigt på våren eller en av de sista omgångarna, inte så najs.
Minns att de inte hade någon TV-skärm där inne utan en lastbil med lyftkran stod utanför bortasektionen och den hängde över oss.
Citera
2021-02-05, 11:10
Medlem
Rent utseendemässigt så säger jag san siro! Riktigt häftig arkitektur, väldigt mäktig att besöka, nu är jag praktisk också som Milan supporter, hoppas på att åka ner en gång till innan nya arenan är byggd.
Citera
2021-02-05, 14:30
Medlem
Citat:
Ja, området kring mölndalsån har vi varit inne på tidigare och det är bara att hålla med om att det borde utnyttjas bättre, exploatera mer och dra in pengarna men jag lämnar det där för att inte gå helt off fotbollsdelen.

Jag är absolut inte emot att riva Ullevi, vi kan inte sitta på en sådan kostsam betongkoloss på en så attraktiv tomt mitt i stan för att kunna husera världsungdomsspelen i friidrott... Kostnaden är galen för det även om vi självklart drar in pengar när stora konserter sker. Dock blir det som sagt inte billigare med åren med den arenan och det kommer snart krävas större investeringar än "smink" för att hålla den någorlunda modern.
Sedan är jag helt säker på att det inte kommer hända på jäkligt många år men att riva den, få in pengarna och bygga en perfekt fotbollsarena för 25000 på typ Kviberg när allt är utvecklat åt det hållet vore perfekt, då kan vi riva fuskbygget Gamla och sälja den marken med.

Ja, jag hade inte haft något emot en arena som var ungefär i samma storleksordning som Tele2, sedan hänger ju mycket på att man måste kunna lösa transporterna med.

Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Fy, nu blev man deprimerad när man började tänka på hur fint Göteborg hade kunnat vara mot vad det är. Mycket riktigt hade det kunna vara likt Amsterdam. Och det var inte långt ifrån för inte så länge sen...
Ska inte gå mer OT än att bidra med dessa länkar.
https://goteborgshistoria.com/category/hamnkanalerna/
http://kanaler.arnholm.nu/goteborgs.shtml
https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgs_kanaler

Jo, hade man inte grävt igen Östra Hamnkanalen hade dock framkomligheten där varit väldigt dålig, bilens framfart ställde nya krav på framkomlighet, dessutom skulle man få plats med kollektivtrafik, det är normalt sett redan en flaskhals, med en hamnkanal där hade det varit helt omöjligt, å andra sidan kanske det hade tvingat fram att man grävde ner t ex spårtrafiken istället, men jag förmodar att man tyckte att det skulle bli för dyrt-

Sedan revs det såklart väldigt mycket, och väldigt mycket fina byggnader inom vallgraven och det är tråkigt, västra delen klarade sig ju medans väldigt mycket av det östra försvann helt. Det revs ju också i andra delar av staden, t ex stora delar av Masthugget, Annedal, delar av Haga(även om protester satte stop för det), Gårda, Landala osv.

Byggnaderna var ofta slitna dock, och ibland måste man kunna riva för att bygga nytt, men ja, att jämna hela stadsdelar med marken med många väldigt vackra hus får ju retrospektivt ses som något av en katastrof och det hade kunnat undvikas om man hade haft lusten och viljan.

http://www.gamlamasthugget.se/bilder/mflyg7.jpg
http://www.gamlamasthugget.se/bilder/mflyg8.jpg

Det finns lite rester kvar, t ex Bangatan 10, den var under ett antal år under tvångsförvaltning då fastighetsägaren inte direkt skötte underhållet.

https://www.hemhyra.se/app/uploads/2014/06/bangatan10-nr2-webb692-ma.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in