2021-02-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag vet om YD men tänkte om det anv andra versioner ibland.
Skulle SD känna den där Grimidor menar du?

"men ett långt samtal med vännen G resulterade i en hyggligt snabb lösning."

Låter fö rätt långsökt att JG inte skulle veta om cachen som SD/ev HD tagit. De är ju igång hela tiden om cacher - och den var förstörd.

JG pratar om nån Jonas96?

Bilder från Lenas geocacheturer samt vänner - bland annat Jonas96 - den allra sista tiden av
hennes liv. Om någon nytillkommen skribent skulle vara intresserad av att se.

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Speedlinkan 10 May 2018
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/cc59b591-ab84-4ab9-954b-60f774258de2_l.jpg

Mugglar-Jonas och Krille Krall 10 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/744f4d43-fe91-4c3d-aaf4-1ab1b7225cb1_l.jpg
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/8efbca1b-03f7-44b0-a6f5-aef6339dc847_l.jpg
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/c4041ca7-2981-474e-982f-5174c860b48b_l.jpg

Jonas96, Softis, BeholderX 06 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/94389129-c386-452b-b9b5-98ca4cae5284_l.jpg

Soft och Mr Winter 02 May 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/4856d074-b264-48f8-8c04-7a3d76b7973d_l.jpg

m.g.l 22 April 2018
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/60f33d85-8f93-4cff-8d5e-d6c73c3b3da3_l.jpg
"Åkte tillsammans med m.g.l. på fredagen och burkade lite i Mariestad och avslutade med en skymningsräd på Kinnekulle. Lördag förmiddag uppiggande morgonklättring innan sammanstrålning med vännerna längs E18: mattias.nassen, lhasa_runner, GP-Esset, BeholderX och lingonet."

"Lord Vampyre/Djurets, Piraka Thok/Hr citykatt, Makuta Icarax/Fru citykatt och så m.g.l och jag"
21 April 2018
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/7a9e6ce7-fc19-4e04-a2ea-1313a8cd8349.jpg

cajjoo 13 April 2018
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/5a2b33f7-1baa-4819-8afb-15e09aea145b_l.jpg

m.g.l, GrafC och Latorp 07 April 2018
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/c2b59c3f-cb14-4c44-a2aa-167ebf5a65fb_l.jpg
Citera
2021-02-04, 12:04
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Under rättegången, när JG missförstod frågan angående SDs sömnbehov, blev han nästan lite upprörd och förnärmad, han hade minsann inte sovit med Stefan! "Jag har Aldrig sovit med Stefan"

Inte? Alla olika geocachetrippar, med cykel, båt osv...ingen övernattning någonstans?
Rädd att någonting ska avslöjas?
Haha oj den detaljen missade jag! Ytterligare en grej som talar starkt för att Stefan och Jerry legat med varandra.
Citera
2021-02-04, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror det var Trie som nämnde att LWs cacher var en svit dvs man var tvungen att logga samtliga för att det skulle räknas och att HD behövde dom för att få spela i en högre klass (samma som HD) i USA.

Som jag minns det fanns det ingen självklar svit som har brutits, men om vi antar att den här gruppen av personer räknar sina bedrifter kollektivt så skulle det kanske finnas några fler alternativ.

HD kan räkna både "sina egna" och makens loggningar bland de som raderas. Hon kan räkna även en förlust av en "dublett" som ett ingrepp i en svit och hon kan se en radering som gjorts av personer som hon eller gruppen anser står LW nära som om LW gjort raderingen själv. Särskilt den radering där JG kontaktade cacheägaren i efterhand (efter mordet) för HDs räkning sticker ut lite grann i det avseendet.

Sedan kan det finnas andra loggningar som varit viktiga av någon särskild orsak som är svårare att förstå. När man sedan diskuterar "loggningar och regelverk" så kan det också haft intern betydelse vilken lojalitet medlemmarna i den ursprungliga gruppen på fem personer antogs ha gentemot varandra.

USA resan har säkert en betydelse, men kanske bara som ett stresspåslag (vilka ska åka, vilka platser ska besökas förutom eventet, tex HQ eller gamla cacher, vilka mystar behöver lösas på förhand osv). Om paret även räknat med att besöka HQ under sin resa så skulle ett hot att anmäla fuskloggningarna dit kunna vara ett ovälkommet inslag i den delen av resan.
Citera
2021-02-04, 13:30
Medlem
Citat:
Klart de har allierat sig.

H har L som hatobjekt.
S håller med för han har vinstvinning.
J ränner deras ärenden och fjäskar.

Det är inte svårt att se hur LW blir allt mer isolerad och baktalad. Hade hon ens några vänner kvar mot slutet och vilka var de i såfall?

HD verkar helt och hållet lasta LW för otroheten, men viktigast av allt för HD tycks vara geocachingen. "ok, ta gärna min man, men rubba inte mina geo-sviter för då jävlar".

Snacka om att vara manisk. Så sjukt.
Citera
2021-02-04, 13:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Åklagarna kommer tyvärr ingen vart med DNA-spåret på ringen i HR heller. När jag nu lyssnat på UW vittnesmål i TR säger han klart och tydligt att Lena tog av sig ringarna när hon skulle sova, klättra, duscha och vid andra tillfällen hon tyckte de kom i vägen.

Att åklagaren hävdar i överklagan till HR att Lena gjorde allting med ringarna på (t.ex. diska och duscha) kommer alltså inte kunna bevisa att SD:s DNA kom dit först vid mordtillfället.

Så har de verkligen inte resonerat.

De har visat en tydlig sekvens av bilder dagarna före mordet (se kompeletteringen) där ringarna är på och av.

Vad man vill uppnå är att visa att Lena varit mycket aktiv och träffat en mängd personer då ringarna varit på. Hon har kramats och brottats, cuklat och träffat människor. Vi vet också att Lena gärna tog människor på armen, och säkerligen har hon kramat fler än människorna på A*rons kalas.

Dagen för mordet, 14 maj, ses hon vid 15- tiden på polishuset, då med ringarna på. Vid 11- tiden träffar hon P*eter (kram?) och vid 17-tiden en fd arbetskamrat, L*ars. Kramade hon honom? Har de frågat? Hon har också på förmiddagen varit på rehab.

Hon cyklar åtskilligt den 14:e, till Nova för att hämta en gryta också. Så där håller det på.

Till middagen handdiskar hon ett par uppläggningsfat som hon verkar lite rädd om. Resten är i diskmaskinen. För det krävs inte att ta av sig alla ringarna.

På ringen återfinns dock enbart SDs och Lenas DNA.
Inte Noas eller A*rons, som hon ändå bor med. A*ron måste ha fått åtskilliga kramar under de där dagarna. Hon var ju ute i lekparken med A den 13 maj.

Märkligt är det väl, att det är återigen SD (bara) som lämnar spår efter sig på Lena?
Citera
2021-02-04, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonic
Ja, det har jag. När det lugnat ner sig lite kommer de sannolikt bli ett par igen är vad jag har tolkat det som i alla fall.
SD säger uttryckligen i förhör och rättegång att han inte avser att bli del av par med HD igen. Hoppas att hon tar varning av hans ord så att hon håller sig borta från honom och inte blir nästa offer.
Citera
2021-02-04, 13:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så har de verkligen inte resonerat.

De har visat en tydlig sekvens av bilder dagarna före mordet (se kompeletteringen) där ringarna är på och av.

Vad man vill uppnå är att visa att Lena varit mycket aktiv och träffat en mängd personer då ringarna varit på. Hon har kramats och brottats, cuklat och träffat människor. Vi vet också att Lena gärna tog människor på armen, och säkerligen har hon kramat fler än människorna på A*rons kalas.

Dagen för mordet, 14 maj, ses hon vid 15- tiden på polishuset, då med ringarna på. Vid 11- tiden träffar hon P*eter (kram?) och vid 17-tiden en fd arbetskamrat, L*ars. Kramade hon honom? Har de frågat? Hon har också på förmiddagen varit på rehab.

Hon cyklar åtskilligt den 14:e, till Nova för att hämta en gryta också. Så där håller det på.

Till middagen handdiskar hon ett par uppläggningsfat som hon verkar lite rädd om. Resten är i diskmaskinen. För det krävs inte att ta av sig alla ringarna.

På ringen återfinns dock enbart SDs och Lenas DNA.
Inte Noas eller A*rons, som hon ändå bor med. A*ron måste ha fått åtskilliga kramar under de där dagarna. Hon var ju ute i lekparken med A den 13 maj.

Märkligt är det väl, att det är återigen SD (bara) som lämnar spår efter sig på Lena?

Enligt TR var det inte märkligt att DNA som avsätts vid sexuellt umgänge stannar kvar. Du pratar nu om bara kramar där ytterst lite DNA kan överföras. HR kommer därför göra samma bedömning att DNA:t från SD kan ha tillkommit vid deras sexuella umgänge eftersom UW vittnat om att Lena tog av sig ringarna vid aktiviteter där DNA kan tvättats bort.
Citera
2021-02-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Den som vill kan dunka in några användarnamn och mejladresser från fupen här och kanske få några idéer.

https://checkusernames.com

Höll på missa det här. Spännande! Lär nog bli full pott på saabstef*n eller nån av hans 10 andra kända och okända e-postadresser. Stolpen är ju överallt o kommenterar. Fattar inte hur han hinner, men han kan ju både cykla och chatta samtidigt. Har för honom blivit en sport?

Såg att nån naturist skrev nyss att S ville ha sällis på isen och två damer hade svarat. Hm, det kanske finns några kvinnor som vill ha tårtbilder i smyg, med livet som insats efter en tid.
Citera
2021-02-04, 14:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Har hon förlorat sin fria vilja helt och hållet?
Jag betvivlar inte en sekund att han är ett strå värre och manipulerar henne men vad innebär total kontroll?

I förhållande till den gränssättning/de krav hon ställer på SD, skilsmässa, ny lägenhet och ny sängvän (som hon tycker mer om som epitet än älskarinna) så är hon rätt aktiv.

Är det SD som tvingar henne att skriva "Jag älskar dig" och vill att han ska med till USA trots att han krumbuktar?
Hon tycker ju att de ska återförenas, vilket är hennes vision med resan.
Efter mordet ser hon ju glad ut och de cachar vidare och reser utomlands.

Kanske missvisande ord att kalla det "total" kontroll.

Vad jag tänker, är att SD lyckas, trots allt han utsatt HD för, hala in henne på linan igen. Då är han dessutom misstänkt för mordet, även hon har blivit misstänkt och häktad. Det kan inte vara för henne helt otänkbart att han är skyldig för mordet?

Om man tänker sig att det hade varit H*anna som blev mördad istället för Lena, då skulle man kunna tänka sig att se mordet som ett led i våld i nära relation?

Hon har varit utsatt för kontroll, liksom Lena, med koll på hennes enheter, krav på total öppenhet osv.
I texterna nedan finns mycket osm jag tycker passar in på H*anna. T ex hur hon verkar acceptera att hon och barnen blivit hotade om "dödshjälp", hur hon verkar beroende av SD, att SD använder barnen som tillhygge i deras bråk (inspelade strösselförhör, hårda nypor och krav på hur kaninfrågor ska lösas, avsägande av föräldraskap; allt sådant kan skada barnens psykiska uppväxt allvarligt).

HD verkar vara som en tvilling till SD, hårt knuten till honom, den hobby de har och den krets av människor som de umgås med. Tydligt syns hur SD försöker påverka både HDs vänner efter det att han blivit misstänkt. Han försöker träffa T på en lunch (de har aldrig tidigare träffats på tu man han) och även K pratade han med (minns inte riktigt nu vad det var). Han måste ha koll på allt och alla.

Ordet "internalisering" av förövarens verklighetsuppfattning, det känns som det ultimata beviset på vad den psykiska kontrollen åstadkommit. Här är väl beviset för mig att HD verkar tycka att det är ok allt? Kanske har han t o m inte bara fått HD att vända allt har mot Lena, utan kanske har hon både accepterat vad han har gjort, eller ännu värre.

Att det blev Lena som fick stryka på foten, är för mig begripligt. Hon har tagit till vapen i en för mgm väldigt stressad situation. Han är ur balans, han håller på att tappa status och kontroll. HD, däremot, säger sig älska honom, göra en paus i deras äktenskap. Det verkar henne inte alls främmande att de ska återförenas (som han vill).

Hon kräver inget, hotar inte. Stääler inte till scener, utan försöker (med all rätt) lugna SD som beter sig som ett litet trotsigt barn, inte bara mot HD utan använder barnen för att få sin makt tillbak.

Jag tänker på vad jag har läst om misshandlade kvinnor.

NCK, saxat:

Från FUP, åklagarens expertvittne VE:
A 151/46 ff (saxat)

Naturligtvis är det spekulation, men det är det som jag kan se som rimligt.
Citera
2021-02-04, 14:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Enligt TR var det inte märkligt att DNA som avsätts vid sexuellt umgänge stannar kvar. Du pratar nu om bara kramar där ytterst lite DNA kan överföras. HR kommer därför göra samma bedömning att DNA:t från SD kan ha tillkommit vid deras sexuella umgänge eftersom UW vittnat om att Lena tog av sig ringarna vid aktiviteter där DNA kan tvättats bort.

Ja, en fimp gör ingen mördare.
Det är ett indicium.

Ett indicium, inget bevis.
1000 indicium åt samma riktning, starkare.

Jag har aldrig sagt att det är ett starkt indicium, men det är heller inte något att bortse från.
Citera
2021-02-04, 14:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, en fimp gör ingen mördare.
Det är ett indicium.

Ett indicium, inget bevis.
1000 indicium åt samma riktning, starkare.

Jag har aldrig sagt att det är ett starkt indicium, men det är heller inte något att bortse från.

Problemet är att åklagaren har bara sex eller sju indicier sammanlagt i TR:s dom. Av dessa är endast två ställda bortom rimligt tvivel.

Om det varit 1000 indicier hade det förstås inte gjort någon skillnad att fyra eller fem indicier blev sågade.
Citera
2021-02-04, 14:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Killen med dåligt minne eller?

”Found it
2/7/2015

{*FTF*} @ 02.23
Hade varit ute på GCäventyr med denna burks CO. Kommer hem runt 00.30. Packar bilen med skidor och annat inför morgonens avresa 07.30 med "gamla" simmarkompisar. Vintersportdag i Stockholm väntar. Blir nog sent, så det känns bra att avsluta fredagen i tid... Men så kommer det. PLINGET.
Multi i Kilsbergen. Lätt att jag drar! Allt finns ju i bilen redan. Pannlampor, påsen med nötter och russin, skidhandskar och allt annat. Slår en snabb kik i datorn och ser att det blir mot Blankhult.
På vägarna är snön stenhårt packad och ganska hal. Svårt hålla ner hastigheten eftersom det är FTFjakt. Men när två älgar bestämmer sig för att passera vägen i närheten av Klockhammar blir jag nöjd. Hinner tokbromsa, skrämma djuren till varsin sida av vägen, och tom få fram kameran till när den lilla går över vägen. Blir fyra suddiga bilder och därefter ett ännu högre pep i bilen
Har aldrig varit i Blankhult. Ser P-skyltar överallt, men inga spår. Hinner bli lite stressad innan rätt ställe är identifierat.
Påbörjar direkt en fullständigt magisk tur genom ett helt fantastiskt vackert landskap. Behöver knappt pannlampan då månen visar upp sig med full effekt. Kulissen till detta äventyr får 11 av 10 i betyg. Stannar ett par gånger för att försöka få mobilkameran att skildra naturen rättvist. Misslyckas kapitalt.
Kommer till området där delstegen ska återfinnas. Och omigen har en noob fått till det perfekt. Alla koordinater sitter perfekt. Alla ledtrådarna är välgjorda. Blir en enkel match att samla ihop det som behövs. Men sedan blir det stopp. Står i radioskugga och har inte formeln som behövs. Skidar iväg till täckning nås. Kan sedan defiliera mot slutgömman som också finns på bra plats. Tack för det.
Återtåget blir ren glädje. Efter pistmaskinen har endast kanske fem personer åkt. Månen piskar manchestret med sitt ljus, grenarna hänger tunga av snö och tystnaden är nästan total. Ytterligare en FTF är bärgad”

Nu vet jag inte när han skrev detta, men något problem med minnet har han inte om man tittar på konversationerna. Detaljminne och sinne har han.

Reagerar över hur han verkar tycka att det är spännande och roligt att han skrämmer älgarna, skilja dom åt på varsin sida av vägen, vilket leder till att kalven försöker komma till sin mamma och springer över igen.

"Men när två älgar bestämmer sig för att passera vägen i närheten av Klockhammar blir jag nöjd. Hinner tokbromsa, skrämma djuren till varsin sida av vägen, och tom få fram kameran till när den lilla går över vägen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in