Citat:
Ursprungligen postat av
Datura.Naturans
Ge oss EN anledning till varför det är bra att kunna applicera 'fri vilja' på något annat än de entiteter som 'vill' saker..
Eller du kanske anammar någon aristotelsk teleologi där allting 'vill' saker? Typ: Stenen sjunker därför att den 'vill' det.
Ja, det kan man väl säga. Jag ser det som att stenens sjunkande beror främst på jordens gravitationsfält, så det är nästan ingen fri vilja. Men det beror också på stenen, så ja, den har lite fri vilja. Jag skulle kunna säga att stenen har 0.0000000001% (eller nåt sånt, du fattar) fri vilja, och jag vet precis vad jag pratar om: Förhållandet mellan stenens massa och jordens. Det vill säga, jag erkänner bara att stenen och jorden båda bidrar till den mittpunkt som båda kropparna faller mot, om än bara lite lite lite grann åt stenens håll.
En god anledning är: För att definitionen är simpel. Att göra undantag om man inte har goda skäl... ja det säger sig självt, jag kallar det så för att jag inte ser det som nödvändigt. Argument för eller emot har jag öppna armar för!
Men om man vill det, göra ett undantag, så föreslår jag att man gör det just på den senare delen, som jag definierade nu senast (postade nyligt). Att få sin vilja igenom alltså. Det kanske inte finns någon effektiv jämförelse för stenen (hur den hade gjort i samma sits om det bara var inre faktorer), och i så fall skulle det betyda precis att "ok, här är ett ställe där analysen faktiskt inte går att göra." Det är alltså inte så att jag säger "nu jävlar ska den appliceras på allt!"

Om det inte går så går det inte. Jag undrade bara vad tråden tycker om att den går att definiera för fler saker än människor, och även för fler saker som klassiskt sett inte har vilja eller frihet.
Edit: Slog mig att det borde gå lika bra att göra undantaget baserat på friheten, alltså baserat på inre vs yttre. Man kan bara säga "ok, stenen har inga inre faktorer" så är man färdig där, analysen funkar inte. Om man vill ha ett värde som representerar det kan man ta 100% fri vilja eller tvång, eller OR:a ihop dom.
Jag har nämligen fått inspiration från Eliezer Yudkowsky som definerade intelligens just på ett sånt sätt att vi kan jämföra miniräknare med människor (and beyond, att fundera på hur stor mängden av intelligens är kan vara en kul mind trip); definitionen ska vara så bred som det bara går, så att vi kan jämföra så mycket som möjligt. Går det inte så går det inte, no worries, då låter man bli att köra analysen där. Men jag skulle aldrig avsluta analysen utan goda skäl.
Nog med anledning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Datura.Naturans
Enligt mig är det endast
det jag benämnt 'rationella agenter' som har möjlighet att utöva det jag benämner 'fri vilja'.
I min modell behöver
något besitta en kognitionsnivå som låter
metakognitionen (se länk) observera den rationella agentens egen volitions-hierarki för att 'fri vilja' skall vara att tala om alls. Applicerar vi begreppet 'fri vilja' på något annat än rationella agenter begår vi i min modell ett kategorifel.
Lästip:
https://www.cambridge.org/core/journals/canadian-journal-of-philosophy/article/abs/autonomy-beyond-voluntarism-in-defense-of-hierarchy1/4A86A2AF2DDC715199ACC77FEEEF024E
Ja, okej! Fritt fram att göra så förstås. Hur definierar du rationella agenter?