2021-02-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Varken slump eller determinism skapar fri vilja i någon omfattning alls.

Går bra att kombinera slumpen i mikrokosmos, determinismen i makrokosmos och fria viljan i mesokosmos.
Citera
2021-02-01, 19:35
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Går bra att kombinera slumpen i mikrokosmos, determinismen i makrokosmos och fria viljan i mesokosmos.

Visa då hur.
Citera
2021-02-01, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag har använt ett vattenhjul med och utan broms som exempel. Rörelsen för vattenhjulet med broms beror mer på sin egen struktur än vattenflödet, än vattenhjulet utan broms. Jag säger att det förra är mer självgående. Det är synonymt med en människa som är mer fri; bara andra ord för att vi är människor.

Jag ser det även som att alla egenskaper kan beskrivas, baserat på hur man definierar inre och yttre, genom definitionen jag använder. Motexempel tas gladeligen emot!

Jag har också specificerat definitionen något sen det du citerade. Jag ser det som att dom inre / yttre faktorerna ska ses i relation till hur antalet möjliga framtider påverkas. Om någon håller en pistol mot mig och hotar att avfyra den om jag inte följer instruktionerna, så kollapsar extremt många av mina tänkta framtider till en och samma framtid: Jag är mest troligt dödens, för massor av mina val som inte hade lett till samma öde om den yttre agenten inte funnits med i bilden. (Det här borde vara i linje med din syn på hindrad / ohindrad.)

Om någon säger "du, jag blir förbannad på dig om du inte gör som jag säger" så förändras mina tänkta framtider också baserat på en yttre agent, men dom restrikteras inte lika hårt. Så jag är friare att agera på eget bevåg. Någonstans är det givetvis väldigt subjektivt också, men det går inte att komma ifrån. Det är själva identiteten och vad som är inre/yttre också. Hela analysen är väldigt subjektiv. Men den behöver inte vara mindre explicit för det. Tankar?

Självgående är mer som "ostyrd av andra" än som fri, tycker jag.

Om någon hotar att döda dig om du inte gör som han säger, då är dina valmöjligheter/framtidsmöjligheter minskade. Men din vilja behöver inte vara hindrad för det, för han som hotar dig kanske säger åt dig att göra allt det som du råkar vilja göra just då. Så din vilja kan alltså ändå vara fri, alltså ohindrad.
Och det kanske tom är bra för dig att ha honom efter dig hela tiden. Han kanske styr dig på ett bra sätt så att du blir lycklig.

Och skulle du känna dig fängslad av honom då, alltså ofri, om du var 100% tillfredsställd hela tiden?
Andra kanske kommer tycka att du är fängslad, men du skulle ju känna att du kan göra vad du vill hela tiden, så hur kan du då känna dig fängslad?
Att du är fängslad är något annat än att känna dig fängslad.
Och är det bättre att vara hindrad av naturen, tex vara utfattig, hungrig och hemlös ute i kylan?
Är inte det också ett slags fängelse, och inte bara för din vilja, utan även för din kropp som inte får vara på en hälsosam plats.
Citera
2021-02-01, 21:40
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat hämtat från tråd: (FB) Är upplevelser en delmängd av universum?
Där FlamRed erkänt att han precis som oss alla inte vet något om den objektiva yttervärldens ontologi.
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Nu blandar du ganska många kort här...
  • Felaktiga illusioner, typ jultomten (och kanske fri vilja)
  • Hjärnans modell av verkligeheten, tex färgen röd. (Inte en felaktig illusion som punkten ovan)
  • Psykets upplysning vid vissa insikter/händelser.

Jag tror inte vi ska göra en soppa av alla dessa, ska du påstå (felaktigt) att jag har påstått något (felaktigt?) kring dessa så får du åtminstone ta en i taget.
"Kanske 'fri vilja'" Vacklar du nu i frågan, som du tidigare hävdat varit tvärsäkert omöjlig och meningslös?

Förklara för oss vad du menar med "upplysning".. jag tror nämligen att du menar 'försanthållande av infantil spekulation'.

Förklara också hur det är felaktigt att din gallimatias innehållit allehanda fallasier.
Alla som kan elementär logik kan se att alla dina "argument" är ett illa hopkok av falsarium.
Jag har i flera dagar försökt förklara för dig på vilket sätt du gör fel, men det går inte fram (kan nog bero på mig också, delvis).

Om du ger oss ditt bästa argument (eller alla för den delen) så kan vi väl i respektfull ton gå igenom dem ett och ett?
Citera
2021-02-01, 21:46
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Visa då hur.
Man definierar först sina begrepp så att de betyder någonting alls, det är en bra start..

Sedan anpassar man definitionen så att den är meningsfull i den modell man använder för att beskriva det man observerar.
Om begreppet inte är applicerbart på någon entitet alls i din modell, då bör du omdefiniera det till något som är det.

Du som tror på superdeterminism kan väl förklara för oss hur du beskriver kausalitetskedjan om leder till att du svarar på detta.
Citera
2021-02-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Självgående är mer som "ostyrd av andra" än som fri, tycker jag.

Om någon hotar att döda dig om du inte gör som han säger, då är dina valmöjligheter/framtidsmöjligheter minskade. Men din vilja behöver inte vara hindrad för det, för han som hotar dig kanske säger åt dig att göra allt det som du råkar vilja göra just då. Så din vilja kan alltså ändå vara fri, alltså ohindrad.
Och det kanske tom är bra för dig att ha honom efter dig hela tiden. Han kanske styr dig på ett bra sätt så att du blir lycklig.

Och skulle du känna dig fängslad av honom då, alltså ofri, om du var 100% tillfredsställd hela tiden?
Andra kanske kommer tycka att du är fängslad, men du skulle ju känna att du kan göra vad du vill hela tiden, så hur kan du då känna dig fängslad?
Att du är fängslad är något annat än att känna dig fängslad.
Och är det bättre att vara hindrad av naturen, tex vara utfattig, hungrig och hemlös ute i kylan?
Är inte det också ett slags fängelse, och inte bara för din vilja, utan även för din kropp som inte får vara på en hälsosam plats.
Jag tror man kan göra följande uppdelning:

Friheten är det som beror på inre vs yttre faktorer som begränsar ens framtid. Säg att jag beter mig på samma sätt i två hypotetiska scenarion: I det ena finns det ingen yttre agent, och i det andra finns det en yttre agent som påverkar mina andra valmöjligheter. Då är jag mindre fri om det finns en sån agent, oavsett vad agenten tvingar mig att göra.

Den andra definitionen är av viljan, eller mer bestämt, att få sin vilja igenom. Man får sin vilja igenom till högre grad vid situation X om man skulle agerat på samma sätt i situationen om färre yttre faktorer begränsade ens framtid.

Då kanske något kristalliserats ännu mer? Håller du med om att dessa definitioner utgör en rimlig distinktion? Alltså, om någon hotar mig (det vill säga, hindrar mig att göra en massa saker som jag hade kunnat göra, om agenten inte fanns med i bilden) men ber mig göra något jag vill, så är jag inte fri, men jag får min vilja igenom. Eller har jag skjutit mig själv i foten på nåt sätt?
Citera
2021-02-01, 22:01
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Jag tror det beror på. Jag ser den här definitionen jag använder som en analys. Såna tycker jag personligen ska vara så vidsträckande som möjligt. Jämför med energi från fysiken. Går att applicera den analysen på typ allting; allt går att jämföra energimässigt. Notera att jag inte hävdar att energi och fri vilja är samma slags analyser däremot. Fri vilja beror mer på godtycklig gränsdragning (vad som är inre vs yttre) än vad energi gör.

En modell ska däremot ha de egenskaper du pratar om, tycker jag. En modell som går att applicera på vad som helst är helt värdelös. Jämför med gud-modellen som kristna använder. Den suger för att man kan säga "God did it" åt precis vad som helst, utan att det förändrar ens förmåga att navigera världen. Flogiston är ett mer vetenskapligt exempel på detsamma.

Jo, en sak till om analyser. Tror det gäller en liknande grej där trots allt. En analys som ger samma resultat överallt är också värdelös! Notera att det är vanligt idag att folk vill att analyser inte ska skilja på saker. Speciellt inte på människor.

Det kan vara en vettig approach för människor, fast jag skulle kalla det rationellt handlande.

Jag kan titta på ett bytesdjur och analysera vem som är mer fri, bytet med en käke runt halsen eller rovdjuret. Svårt att göra någon förnuftanalys i såna lägen.
Ge oss EN anledning till varför det är bra att kunna applicera 'fri vilja' på något annat än de entiteter som 'vill' saker..
Eller du kanske anammar någon aristotelsk teleologi där allting 'vill' saker? Typ: Stenen sjunker därför att den 'vill' det.

Enligt mig är det endast det jag benämnt 'rationella agenter' som har möjlighet att utöva det jag benämner 'fri vilja'.
I min modell behöver något besitta en kognitionsnivå som låter metakognitionen (se länk) perceptera den rationelle agentens egen volitions-hierarki för att 'fri vilja' alls skall vara att tala om ö.h.t. Applicerar vi begreppet 'fri vilja' på något annat än 'rationella agenter' begår vi i min modell ett kategorifel.

I min modell är det heller inte nödvändigt med alternativa utfall.
Den funkar lika väl i ett indeterministiskt, ett adekvat determinerat eller ett predeterminerat universum.

https://www.informationphilosopher.com/freedom/adequate_determinism.html
Citat:
Adequate Determinism is the kind of determinism we have in the world. It is a statistical determinism, where the statistics are near to certainty for large macroscopic objects. Adequate Determinism also includes indeterminism, an irreducible property of the microscopic quantum world..
There is actually no strict determinism at any "level" of the physical world. Determinism is an abstract theoretical ideal that simplifies physical systems to allow the use of logical and mathematical methods like differential equations. The macroscopic statistical "determinism" we see is the consequence of averaging over extremely large numbers of microscopic particles. Statistical determinism is a corollary of the probabilistic "law of large numbers" when dealing with a great many independent events.

Adequate determinism is the determinism of Newtonian physics, capable of sending men to the moon and back with astonishing accuracy. It is the determinism of those physiologists who think that quantum uncertainty is insignificant in the macromolecular structures of cell biology.

We are happy to agree with scientists and philosophers who feel that quantum effects are for the most part negligible in the macroscopic world. We particularly agree that they are negligible when considering the causally determined will and the causally determined actions set in motion by decisions of that will.

Nu kan vi väl sluta ta upp den där falska dikotomin determinism/slump?
Den är utöver fel också irrelevant.

Ytterligare lästip: https://www.cambridge.org/core/journals/canadian-journal-of-philosophy/article/abs/autonomy-beyond-voluntarism-in-defense-of-hierarchy1/4A86A2AF2DDC715199ACC77FEEEF024E
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-01 kl. 22:20.
Citera
2021-02-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Ge oss EN anledning till varför det är bra att kunna applicera 'fri vilja' på något annat än de entiteter som 'vill' saker..
Eller du kanske anammar någon aristotelsk teleologi där allting 'vill' saker? Typ: Stenen sjunker därför att den 'vill' det.
Ja, det kan man väl säga. Jag ser det som att stenens sjunkande beror främst på jordens gravitationsfält, så det är nästan ingen fri vilja. Men det beror också på stenen, så ja, den har lite fri vilja. Jag skulle kunna säga att stenen har 0.0000000001% (eller nåt sånt, du fattar) fri vilja, och jag vet precis vad jag pratar om: Förhållandet mellan stenens massa och jordens. Det vill säga, jag erkänner bara att stenen och jorden båda bidrar till den mittpunkt som båda kropparna faller mot, om än bara lite lite lite grann åt stenens håll.

En god anledning är: För att definitionen är simpel. Att göra undantag om man inte har goda skäl... ja det säger sig självt, jag kallar det så för att jag inte ser det som nödvändigt. Argument för eller emot har jag öppna armar för!

Men om man vill det, göra ett undantag, så föreslår jag att man gör det just på den senare delen, som jag definierade nu senast (postade nyligt). Att få sin vilja igenom alltså. Det kanske inte finns någon effektiv jämförelse för stenen (hur den hade gjort i samma sits om det bara var inre faktorer), och i så fall skulle det betyda precis att "ok, här är ett ställe där analysen faktiskt inte går att göra." Det är alltså inte så att jag säger "nu jävlar ska den appliceras på allt!" Om det inte går så går det inte. Jag undrade bara vad tråden tycker om att den går att definiera för fler saker än människor, och även för fler saker som klassiskt sett inte har vilja eller frihet.

Edit: Slog mig att det borde gå lika bra att göra undantaget baserat på friheten, alltså baserat på inre vs yttre. Man kan bara säga "ok, stenen har inga inre faktorer" så är man färdig där, analysen funkar inte. Om man vill ha ett värde som representerar det kan man ta 100% fri vilja eller tvång, eller OR:a ihop dom.

Jag har nämligen fått inspiration från Eliezer Yudkowsky som definerade intelligens just på ett sånt sätt att vi kan jämföra miniräknare med människor (and beyond, att fundera på hur stor mängden av intelligens är kan vara en kul mind trip); definitionen ska vara så bred som det bara går, så att vi kan jämföra så mycket som möjligt. Går det inte så går det inte, no worries, då låter man bli att köra analysen där. Men jag skulle aldrig avsluta analysen utan goda skäl.

Nog med anledning?

Citat:
Enligt mig är det endast det jag benämnt 'rationella agenter' som har möjlighet att utöva det jag benämner 'fri vilja'.
I min modell behöver något besitta en kognitionsnivå som låter metakognitionen (se länk) observera den rationella agentens egen volitions-hierarki för att 'fri vilja' skall vara att tala om alls. Applicerar vi begreppet 'fri vilja' på något annat än rationella agenter begår vi i min modell ett kategorifel.

Lästip: https://www.cambridge.org/core/journals/canadian-journal-of-philosophy/article/abs/autonomy-beyond-voluntarism-in-defense-of-hierarchy1/4A86A2AF2DDC715199ACC77FEEEF024E
Ja, okej! Fritt fram att göra så förstås. Hur definierar du rationella agenter?
Senast redigerad av BuggaMigInte 2021-02-01 kl. 22:27.
Citera
2021-02-01, 22:21
Medlem
Citat:

Förklara för oss vad du menar med "upplysning".. jag tror nämligen att du menar 'försanthållande av infantil spekulation'.

De flesta vet vad som menas med upplysning, det är en vedertagen term. Så ovan bevisar bara att du slåss mot väderkvarnar.
Citera
2021-02-01, 22:26
Medlem
Citat:
"Kanske 'fri vilja'" Vacklar du nu i frågan, som du tidigare hävdat varit tvärsäkert omöjlig och meningslös?

Jag har hävdat en generell metod alla kan prova. Du slåss verkligen mot väderkvarnar.
Citera
2021-02-01, 22:35
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ja, det kan man väl säga. Jag ser det som att stenens sjunkande beror främst på jordens gravitationsfält, så det är nästan ingen fri vilja. Men det beror också på stenen, så ja, den har lite fri vilja. Jag skulle kunna säga att stenen har 0.0000000001% (eller nåt sånt, du fattar) fri vilja, och jag vet precis vad jag pratar om: Förhållandet mellan stenens massa och jordens. Det vill säga, jag erkänner bara att stenen och jorden båda bidrar till den mittpunkt som båda kropparna faller mot, om än bara lite lite lite grann åt stenens håll.

En god anledning är: För att definitionen är simpel. Att göra undantag om man inte har goda skäl... ja det säger sig självt, jag kallar det så för att jag inte ser det som nödvändigt. Argument för eller emot har jag öppna armar för!

Men om man vill det, så föreslår jag att man gör det just på den senare delen, som jag definierade nu senast (postade nyligt). Att få sin vilja igenom alltså. Det kanske inte finns någon effektiv jämförelse för stenen (hur den hade gjort i samma sits om det bara var inre faktorer), och i så fall skulle det betyda precis att "ok, här är ett ställe där analysen faktiskt inte går att göra." Det är alltså inte så att jag säger "nu jävlar ska den appliceras på allt!" Om det inte går så går det inte. Jag undrade bara vad tråden tycker om att den går att definiera för fler saker än människor, och även för fler saker som klassiskt sett inte har vilja eller frihet.

Jag har nämligen fått inspiration från Eliezer Yudkowsky som definerade intelligens just på ett sånt sätt att vi kan jämföra miniräknare med människor (and beyond, att fundera på hur stort intelligens-rymden är kan vara en kul mind trip); definitionen ska vara så bred som det bara går, så att vi kan jämföra så mycket som möjligt. Går det inte så går det inte, no worries, då låter man bli att köra analysen där. Men jag skulle aldrig avsluta analysen utan goda skäl.

Nog med anledning?

Ja, okej! Fritt fram att göra så förstås. Hur definierar du rationella agenter?
Trodde att jag hade framfört mina argument redan.. eller i.a.f att du förstått dem från tråden om 'kategorifel'.
Om man definierar sina begrepp som så att de beskriver just det de refererar till - då är de väldefinierade.

Instämmer i nästan allt du säger här, förutom just universal-teleologi-tramset.
Instämmer (tror jag) angående din definition av 'intelligens', min är: informations-hanterar-förmåga.
Däremot instämmer jag inte i din antika syn på vilka entiteter som besitter volition.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rational_agent
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-01 kl. 22:40.
Citera
2021-02-01, 22:42
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
De flesta vet vad som menas med upplysning, det är en vedertagen term. Så ovan bevisar bara att du slåss mot väderkvarnar.
Det är en RELIGIÖS term och hör således bättre hemma i religionsforumet,
Dit jag redan försökt hänvisa ditt profeterande av personliga "upplysta" (*host* *skratt*) övertygelser.

Kunde du presentera ditt argument igen så att vi kan bli lika övertygade som du? Snälla!
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-01 kl. 22:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in