Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
I mitt system så är frihet ungefär samma sak som "procentuella andelen inre faktorer som påverkar beteendet." 100% interna faktorer = helt fritt, 100% externa faktorer = rent tvång.
En feature av den definitionen är alltså att det inte är ett binärt system (det är inte antingen fritt eller ofritt), och det är ofta enkelt att ranka olika scenarion även fast man inte vet några siffror för inre vs yttre faktorer.
Från lite till mer frihet: En slavs rimliga valmöjligheter styrs nästan helt från ägaren, en 14-årings valmöjligheter beror ofta till stor del på föräldrarna, den genomsnittlige vuxna människans valmöjligheter beror till större del på interna faktorer.
Eftersom jag har en egen definition av fri vilja (jag återkommer till den), så kallar jag den "vanliga" definitionen av fri vilja för "ostyrd vilja". För de som tex säger att Gud har gett oss fri vilja, de menar ju att Gud inte styr våran vilja.
Men är våran vilja ostyrd bara för att Gud inte styr den?
Viljan sägs ju vara styrd av naturlagar, men viljan skulle ju inte ens finnas och ha någon effekt om det inte vore för naturlagarna. Och därför tycker jag att det är rätt att säga att viljan är ostyrd om ingen yttre kraft (utanför ens egen kropp) styr den, så där funkar din modell bra.
Men bara om man byter ut "fritt" och "frihet" mot "ostyrt", och "tvång" mot "styrt".
För viljan är inte fri bara för att den är ostyrd. För den kan ju fortfarande vara hindrad.
Tex en bil kan sägas vara hindrad om den står i en backe med handbromsen åtdragen. Den är då alltså hindrad att rulla nerför backen, pga att handbromsen är åtdragen. Och om man släpper handbromsen, då kan man säga att bilen är fri att rulla nerför backen.
Och människans viljor kan också sägas vara hindrade, hindrade att göras.
En vilja är för det första alltid avsedd att göras. För om jag tex tänker att jag lyssnar på ett musikstycke, och jag då får en positiv känsla när jag tänker den tanken, då vill jag den tanken, alltså jag vill då lyssna på det musikstycket. Så en vilja är alltså en tanke som ger en positiv känsla när man tänker den. Eller det är min teori just nu.
Och en vilja är som sagt alltid avsedd att göras, och i det här fallet är avsikten att jag ska lyssna på musikstycket.
Men den viljan kan vara hindrad att göras av olika skäl, tex för att jag hellre vill göra något annat, eller för att jag inte hittar det musikstycket någonstans. Och istället för att säga att den viljan är hindrad att göras, så kan man säga att den inte är fri att göras. Men om viljan inte är hindrad att göras, då är den istället fri att göras, eller helt enkelt fri.
Och om alla ens viljor är fria (att göras), då har man fri vilja. Och flera viljor kan ju faktiskt göras, eller ske, på samma gång. Tex om man vill träffa en person man känner som jobbar på cirkus, och samtidigt vill man gå på cirkus, då kan dessa två viljor göras/ske på samma gång. Och vill man också äta popcorn och dricka läsk så går det säkert att ordna på cirkusen också. Och då kan man bli helt tillfredsställd, alltså man vill inget annat än allt det som man gör då.