Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Jo precis, jag använder en modell där upplevelser och universum är samma sak. Tror det är enklaste sättet att se på saken.
Jag gör även en skillnad på upplevelsen i sig och upplevelserna. Det är nog den biten som kan vara lite krånglig att artikulera.
Varför är det enklare om man skiljer på ’upplevelsen i sig’ och ’upplevelserna’?
Är det en meningsfull dikotomi? Varför?
När du skriver ”jag kunde om universum inte existerade uppleva något annat”, vad menar du att du skulle kunna uppleva då?
Existerar din dators hårdvara och densammes skrivbordsikoner i samma universum?
Själv skiljer jag den postulerade yttervärlden från den upplevda sinnes-/idévärlden, men tänker mig alla världar i samma universum - som en praktisk föreställning av abstraktionslager, typ så som WbZV beskriver sin modell.
Jag tänker mig att transcendenta entiteter (som sådana i abstraktionslagret ’sinnesvärlden’ t.ex) är skilda från yttervärlden ungefär som att de naturliga talen [ℕ] eller de rationella talen [ℚ] i matematiken är skilda från de transcendenta talen, men där de trancendenta talen ändå är en delmängd (och t.o.m en oändligt mycket större mängd dessutom) av de reella talen [ℝ] (som då representerar ’universum’). Man kan alltså därför inte beskriva trancendenta entiteter genom att skriva rationella tal. Typ som att vi inte kan beskriva |π| med annat än symbolen som representerar talet. Vad tänker du om en sådan uppdelning?