Citat:
Ursprungligen postat av
Datura.Naturans
Diskussionen berör i vart fall min världsbild vari min definition av fri vilja faktiskt kan existera, så visst är vi OnT.
Ah. Gött.
Citat:
Ursprungligen postat av
Datura.Naturans
Anledningen till att jag alls tog upp detta angående min världsbild här i tråden är för att de som förnekar 'fri vilja' ofta har en modell där de identifierar sig själva med något som inte är kausalt verksamt i min modell. Om man identifierar sig med sitt 'medvetande' så påverkar man inte världen alls i min modell, däremot påverkar processen som frambringar 'medvetandet' världen i min modell, och det är alltså den som jag själv identifierar mig med.
Hmm ok. Jag är nog identifierad med medvetandet. Jag tänker såhär: Oavsett vad som är medvetet, så måste det vara där min identitet finns. Eftersom jag främst av allt är medveten om saker. Det är liksom det mest fundamentala jag känner till, allt annat i mitt system beror på att jag är medveten.
Jag har tidigare i tråden nämnt att "inget universum" kan likställas med "ingen information." Nå. Inget medvetande skulle innebära nåt mer fundamentalt enligt mig. Det skulle innebära att
även om det finns ett universum så har jag inget sätt att få tillgång till det. Så medvetandet är, i min modell, mer fundamentalt än det jag kallar universum. Det är även "oberoende" av universum i den bemärkelsen att även om det inte fanns något universum så hade jag kunnat vara medveten om nåt annat.
Det här är extremt sketchy territory för mig så belys gärna svagheter i min modell.
Citat:
Ursprungligen postat av
Datura.Naturans
Den skillnad mellan våra modeller som krockar är nog definitionen av 'universum'
- Enligt mig existerar ingenting utanför universum, därför att universum per definition är allt som existerar.
Jo precis. Jag gör en lite annan uppdelning. Jag antar att jag skulle kunna beskriva det som att universum är en fluktuation i något fundamentalare. Ungefär som att vågen är en fluktuation i havet och partiklar är en fluktuation i kvantfält osv. Universum är en fluktuation i medvetandet, i min modell. Tror jag. Det kanske är fel beskrivning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Datura.Naturans
Inte heller kan upplevelser sakna egenskaper i min modell då alla element i mängden 'universum' har något attribut.
Jag gör distinktion objekt = det som upplevs, subjekt = det som upplever, verb = upplevelsen i sig. Objektet går att beskriva. Subjektet går bara att vara. Verbet bör ses som en funktion och det saknar i den här liknelsen några egenskaper. Bara objekten har egenskaper.
Typ en lampa. Jag kan beskriva objektet lampa. Men jag kan inte beskriva upplevelsen där objektet lampa är en delmängd. Typ om jag tittar på en lampa. Jag kan beskriva vad jag ser, men jag kan inte beskriva synfältet där det jag ser är en delmängd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Datura.Naturans
Ett element som saknar attribut är tommare än den tomma mängden, då t.om den besitter egenskapen att vara tom.
Det håller jag med om! Därav är det jag pratar om i en helt annan kategori än sånt som har vanliga attribut. Det är inte riktigt hela sanningen heller, tror jag.
Tänk såhär, om vi skapar en mängd av allt, så skulle du kalla den mängden universum. Jag kallar den mängden medvetandet. Den mängden i sig har ingen egen egenskap. Dess egenskap, om den är tom eller inte, följer från om den har element i sig eller inte. Det enda element i medvetandet är, på högsta nivå, upplevelsen. Medvetandet bara är, men upplevelsen är antingen på eller av (i mängden eller inte). Vi kallar det medveten vs medvetslös. Så upplevelsen har faktiskt ett attribut, den är på eller av. Men nåt mer kan inte jag säga om den.
Jag antar att det är lite motsägelsefullt också, det är svårt att specificera på den nivån. Men jag tänker ungefär att upplevelsen är något som pågår i medvetandet som
modelleras av att mängden har ett objekt, upplevelsen, i sig. Universum skulle då vara en fluktuation i medvetandet, eftersom upplevelsen är en slags fluktuation i medvetandet. Dvs, vi härleder universum från upplevelsen. Jag utgår från att alla medvetna agenter gör så. Härleder materiella existensen från upplevelsen.
Går det fatta nåt av det här eller har jag tappat förståndet?