2021-02-01, 15:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Håller med om att det låter som ett ”åklagarvittne”, ej alls insatt i varför försvaret kallade honom.

Och helt klart är det inte bara den kallande parten som ges möjlighet till utfrågning av vittnen. Men det jag alltså farit efter är om bägge sidor kan kalla samma vittne som ”sitt” vittne.
Tänker att den kallande parten äger rätten att avboka (eller säger man ”avkalla”) det kallade vittnet om de under resans gång tex bedömer att vittnesmålet kanske inte skulle gagna den sidans sak (tex beroende på vad som i övrigt framkommit under huf) och i så fall går ju den andra sidan miste om möjligheten att höra vittnet.
Såtillvida att inte även då också den sidan kallar personen. Kanske en grumlig tankegång?

Förresten, när du är inne på tråden; vet du på vilka grunder jouråklagaren kan ha avblåst husrannsakan i SDs hem 15 maj- 18?
Visserligen släpptes SD efter att ha blivit anhållen, men samtidigt var ju Lena förvunnen och man hade SD som misstänkt (skäligen) för människorov.

Om jag har förstått lagen rätt, kan åklagaren besluta om husrannsakan vid misstanke om så här allvarliga brott.

Vad tänker du om det här?
Citera
2021-02-01, 15:56
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
HD gör eget konto i juli 2017 och skriver publikt i GEOforumet att hon kommer logga allt på gemensamma HTD om ingen opponerar sig.

Den andra L gör opponerar sig. HD får bara logga de cacher som hon varit med på plats.

Lena opponerar sig inte och därför loggar HD alla cacher. Men sedan efter flertal månader (i april 2018 enligt FUP) ändrar sig LW och vill att HD ska radera de loggarna.

"JG:När tog hon bort dina loggar?! "
Efter SH?

H:," Ja, direkt när jag började ladda upp våra gemensamma. Fick en hel del meddelande från henne som talade om att jag gjorde fel och hon beskrev även några loggar där hon visste att jag inte varit med eftersom de gått kärleksfulla promenader tillsammans."

JG: Nej!?!
JG:Hon är helt sjuk i huvudet!

H: Japp."
Citera
2021-02-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det hade räckt med att HD eller LW gick på toa och datorn var igång så hade SD kunnat ta reda på deras lösenord om han visste inloggningen i datorn. Ofta ett lösenord eller pinkod. Precis som i mobilen.

I Chrome finns lösenord lagrade om man har gjort det valet.

I Chrome. Klicka på Inställningar > Du och Google > Lösenord så dyker den här bilden upp. Klickar man på ”ögonen” så frågar datorn efter lösen enligt ovan och sen visas lösenordet. Bara att fota av med mobilkameran.

Som synes i bilden nedan så kan man spara lösen till routern och allt möjligt annat känsligt.
Jag har lagt in ”One-mejl” som demo även om jag inte har den tjänsten själv.

De höll på med sina datorer och mobiler dygnet runt i varandras sällskap. Att då uppfatta eller få inloggningen till datorn är inte helt ovanligt. Hur många känner till inloggningen till din dator/mobil t.ex?

https://www.bildtagg.se/bild/utsemzjtjqqpm2fe9kv1p6

I förhöret med JD (ca 17.55) påtalar LW att hon misstänker att SD spionerar i hennes dator/mobil. Och att hon var noga med att stänga de ordentligt då det fanns mycket info i dem. Detta med JD var mtp SD ”alltid” var FTF på hennes cashar typ.

FR säger i TR (ca 14.40) att hon upplever Stefans smygande runt huset som obehagligt och att hon skaffat ”speciell utrustning” typ vidtagit någon åtgärd med anledning av detta.

Vad kan detta vara?

Ingen som sett om spår om detta hittats? Tänker något kvitto el typ övervakningskamera i trädgården/inomhus?

(MÖS säger att han ofta gick in via altandörren på nätterna.)
Senast redigerad av viperstyle 2021-02-01 kl. 16:04.
Citera
2021-02-01, 16:07
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
I förhöret med JD (ca 17.55) påtalar LW att hon misstänker att SD spionerar i hennes dator/mobil. Och att hon var noga med att stänga de ordentligt då det fanns mycket info i dem. Detta med JD var mtp SD ”alltid” var FTF på hennes cashar typ.

FR säger i TR (ca 14.40) att hon upplever Stefans smygande runt huset som obehagligt och att hon skaffat ”speciell utrustning” typ vidtagit någon åtgärd med anledning av detta.

Vad kan detta vara?

Ingen som sett om spår om detta hittats? Tänker något kvitto el typ övervakningskamera i trädgården?

(MÖS säger att han ofta gick in via altandörren på nätterna.)

Som hon lämnat öppen?

Varför skulle hon ha en övervakningskamera samtidigt som hon lät honom ha en kod till ytterdörren så han kunde komma och gå som han ville?
Citera
2021-02-01, 16:10
Medlem
Kanske några inte hänger med i det tekniska här men måste ändå skriva. Jag har kommit på ytterligare ett sätt hur utredarna hade kunnat se om det varit nån annan enhet inloggad som var synkad genom Google. Och också vilken tid.

Bakgrundsinfo är att om man surfar i synkad mobil så "skapas" inga cache-filer i datorn. Så är den generella regeln.

Men det finns några undantag. Jag har hittat ett som kan vara relevant. Och komplettera mina övriga inlägg på temat hur man kan se att någon varit i datorn eller om aktiviteten är synkad från annan enhet.

Den här bilden får representera att någon är inloggad i One-mejl i en annan enhet:

https://www.bildtagg.se/bild/4uo7gvgjgtq0nedofa7v13rh

I t.ex LW:s dator så ska det då se ut så här då enheterna är synkade.

https://www.bildtagg.se/bild/fjbvspqrphtw1y3fh1l98cx

Från "Chrome > Inställningar > Historik". Observera den ärtgröna fyllda cirkeln. Det är en s k favicon. Den som t.ex syns längst till vänster i en flik som är öppen i webbläsaren. Kollar du fliken för Flashback nu så ser du en liten rökande katt. Det är faviconen. Samma som One-mejls runda gröna symbol.

Går du in på https://login.one.com/mail så ser man alltså den gröna faviconen i vänstra övre hörnet. Beroende på om man är i dator eller mobil så hittar man den på lite olika sätt.

Polisen har hittat massor av såna här favicons såklart när de tömt enheter. Det var de som de viftade bort lite i nåt protokoll.

Det hade de inte behövt för i den s k "jump list" som öppnas när man är i Chrome i datorn och öppnar Chrome > Inställningar > Historik (eller trycker CTRL+H) så ser man där i den menyn/jumplisten att vilka flikar som är öppna i andra enheter. T.ex då i mobilen enligt bilden ovan.

Här ser man alltså samma favicon i datorn/Chrome som är öppen i synkade enheten.

Sen lämnar den alltså en fil och en tidsstämpel då som kan vara kritisk för utredningen:

https://www.bildtagg.se/bild/8pfejwjxnog96p2bjzl0r2k

Ja ni känner igen faviconen för One-mejl. Och där syns även tiden som den andra enheten synkade med LW:s dator då som är aktuell i det här fallet.

Slutsatsen är alltså att det finns flera olika sätt att kolla om en enhet varit synkad. Detta sätt och de sätt jag skrivit om tidigare.

Det är inte finlir detta utan att kolla efter favicons från synkade enheter borde vara basic.

Försökt förklara så tydligt jag kan när lite på språng här.
Senast redigerad av Avel 2021-02-01 kl. 16:31.
Citera
2021-02-01, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Aha, nu hänger jag med!
Lite trög ju...

Och jag hoppas som sagt att utredare är "öppna" och ärliga med sina kontakter och om de "vet" något eller själva har på något sätt "satt spår" i utredningen.

På ett ställe i FUP minns jag att någon IT- forensiker kommenterar något med att det kan ha varit polisen som varit inne och därför är tidsstämpeln bla, bla (ungefär).

Ja men polisen loggar alla inloggningar och tar väl som rutin skärmdumpar på inloggningen. PM i fupen bekräftar att de tagit just skärmdumpar som ”logg”.

Nån som jobbat hemma lite kanske men sen kom på att det blev nog lite ”dataintrång” där för att i okt 2018 så hade UW mycket bra varit proaktiv och erbjudit polisen att lösa det här med LW:s lösenord via återställningen med One-mejlen redan fyra månader tidigare.

Först alltså ett år efter han erbjöd hjälp nappade de på erbjudandet att logga in i LW:s Google tidslinje, Gmail ja allt. Det kan man inte klandra en hund utan luktsinne eller en semestrande fhl för.
Citera
2021-02-01, 16:42
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja men polisen loggar alla inloggningar och tar väl som rutin skärmdumpar på inloggningen. PM i fupen bekräftar att de tagit just skärmdumpar som ”logg”.

Nån som jobbat hemma lite kanske men sen kom på att det blev nog lite ”dataintrång” där för att i okt 2018 så hade UW mycket bra varit proaktiv och erbjudit polisen att lösa det här med LW:s lösenord via återställningen med One-mejlen redan fyra månader tidigare.

Först alltså ett år efter han erbjöd hjälp nappade de på erbjudandet att logga in i LW:s Google tidslinje, Gmail ja allt. Det kan man inte klandra en hund utan luktsinne eller en semestrande fhl för.
Ruskigt dåligt.
Citera
2021-02-01, 17:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ruskigt dåligt.

Ofrivilliga tankar kon komma...

Så många utredare och poliser som har på något sätt kännedom om de inblandade.
Kan inte låta bli att ibland tänka "dåliga tankar" att människor har pratat med varandra och omedvetet påverkat synen på fallet.

Att någon sagt till någon att; jag har så svårt att tro att han är inblandad, eller liknande. Inte mycket behövs för att man själv ska kunna ändra lite på fokus. Behöver alltså inte vara medvetet alls, utan mer på det mänskliga planet.

Tänker på utredare som brunnit för sitt kall, som känner vittringen och som får svårt att släppa spåret. Det där extra man själv kan känna ibland i sitt arbete och som blir den avgörande handlingen. Ligger och tänker på natten, eller sitter uppe sent en kväll.

Och om det varit osämja i polishuset, kan det här ha påverkat riktningen och även feelingen. Jag tror inte en sekund på att utredningen inte tappade fart av bytet av spaningsledningen.

För många missar för att det ska kännas bra.
Lite för sent här och lite för sent där.
Citera
2021-02-01, 17:19
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Kan inte låta bli att ibland tänka "dåliga tankar" att människor har pratat med varandra och omedvetet påverkat synen på fallet.

Att någon sagt till någon att; jag har så svårt att tro att han är inblandad, eller liknande. Inte mycket behövs för att man själv ska kunna ändra lite på fokus. Behöver alltså inte vara medvetet alls, utan mer på det mänskliga planet.

Tänker på utredare som brunnit för sitt kall, som känner vittringen och som får svårt att släppa spåret. Det där extra man själv kan känna ibland i sitt arbete och som blir den avgörande handlingen. Ligger och tänker på natten, eller sitter uppe sent en kväll.

Och om det varit osämja i polishuset, kan det här ha påverkat riktningen och även feelingen. Jag tror inte en sekund på att utredningen inte tappade fart av bytet av spaningsledningen.

Undrar om detta kommer att bli ett kallt fall, och om det kommer tas upp om x antal år och då göras ett rejält omtag.
Undrar vad som då kommer att sägas om utredningen. FUP är ju gigantisk - men ibland kanske kvantiteten dränker kvaliteten så att säga.

Man var för sent på detta.
Och detta.
Och missade detta.
Och detta.
Nä, ”någon” måste ta tag i det - och inte minst:
Varför kopplade man inte ”skrik-samtalet” till larm-samtalet från UW!?
Det är ju inte som att Örebro är världens största stad med >120.000 samtal per dag.
Eller?

Blir galen av att tänka på det, och där låg LW, ihjälslagen...
Tänk, tänk, bara tänk - om polisen masat sej dit vid ”skrik-samtalet” och om hon hittats vid liv!
Redan där börjar misstagen!
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-02-01 kl. 17:25.
Citera
2021-02-01, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Undrar om detta kommer att bli ett kallt fall, och om det kommer tas upp om x antal år och då göras ett rejält omtag.
Undrar vad som då kommer att sägas om utredningen. FUP är ju gigantisk - men ibland kanske kvantiteten dränker kvaliteten så att säga.

Man var för sent på detta.
Och detta.
Och missade detta.
Och detta.
Nä, ”någon” måste ta tag i det - och inte minst:
Varför kopplade man inte ”skrik-samtalet” till larm-samtalet från UW!?
Det är ju inte som att Örebro är världens största stad med >120.000 samtal per dag.
Eller?

Blir galen av att tänka på det, och där låg LW, ihjälslagen...
Tänk, tänk, bara tänk - om polisen masat sej dit vid ”skrik-samtalet” och om hon hittats vid liv!
Redan där börjar misstagen!

Jag tror fortfarande att en granskande dokumentär om fallet skulle vrida upp möjligheten att klara upp det. Det var ju en journalist som kontaktade polisen med alla möjliga idéer i början av utredningen, så jag tror inte att han riktigt släppt tankarna på detta.
Förhoppningsvis är det nån terrier till journalist som lurar i skuggorna och som är villig att gräva vidare i detta gryt av lögner och håligheter. Nån som inte skyr att använda blåslampa och ihärdighet, för NÅN kommer att visa sig vara den svaga länken.
Citera
2021-02-01, 17:59
Medlem
Citat:

Instämmer till hundra procent. En person jag pratade med sommaren 2018 känner HD/SD flyktigt och menar tvärsäkert att ”allt är bullshit, familjen Davidsson har inget med detta att göra”. Personen uttrycker sig så pass resolut att en själv börjar tveka.
En annan person befinner sig i parets absoluta närhet och menar lika bensäkert att ”Det är inget tvivel om att något är konstigt. Antingen har en av dem haft ihjäl Lena eller så är de skyldiga båda två.”

Två oförenliga sägelser men som vittnar om samma sak; när man väl kommit fram till sin ståndpunkt är det svårt att se något annat.

Och om detta vittnar väl även vi i tråden?

Å andra sidan använder jag mig själv som exempel. Detta då jag utöver Lena aldrig har träffat någon utav de inbladade.

Om man bara läser den svartvita information som framkommer i fup (hårddata, inte skvaller eller spekulationer) så står det för egen del ställt bortom rimligt tvivel att SD både haft motiv, möjlighet och ger sken utav att ha utfört själva handlingen. Gällande HD saknas dock tekniska bevis vilket får mig att hålla med åklagare. SD är skyldig, antingen ensam eller tillsammans med. Men att HD är minst medveten om, det står för mig bortom rimligt tvivel.
Citera
2021-02-01, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jag tror fortfarande att en granskande dokumentär om fallet skulle vrida upp möjligheten att klara upp det. Det var ju en journalist som kontaktade polisen med alla möjliga idéer i början av utredningen, så jag tror inte att han riktigt släppt tankarna på detta.
Förhoppningsvis är det nån terrier till journalist som lurar i skuggorna och som är villig att gräva vidare i detta gryt av lögner och håligheter. Nån som inte skyr att använda blåslampa och ihärdighet, för NÅN kommer att visa sig vara den svaga länken.

Någon på Uppdrag Granskning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in