2021-02-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Åklagaren, målsägarbiträde och försvar har rätt att ställa frågor till alla de som vittnar, oavsett vem som kallar vittnena.

Lite sen respons men iaf. Är helt med på det, har ej menat något annat. Men frågan gällde om bägge parter kan begära att kalla en och samma person till förhandlingen som vittne.
Citera
2021-02-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Ja, och min uppfattning är att flickorna vet om varför HD väljer att skilja sig och flytta till annan bostad. Varför annars sms:a sin mamma om var LW befinner sig? En fjortonåring är inte helt bakom flötet. Det är för mig självklart att båda flickorna vet om att SD varit otrogen och med vem.

Så du menar att det var lättare att avslöja för barnen än vad de ville hemlighålla för alla geokompisar? HD valde att inte berätta något för då hade hennes notoriskt ljugande, otrogne man avslöjats samtidigt.

Konstaterar att vi tänker olika, jag tror att det varit så mycket skitsnack om LW hemma (som barnen hört) och därav sms:et till HD att LW var hemma hos någon. Tror inte att HD berättat för barnen att pappa inte kunde hålla sina ädlare delar i styr.
Citera
2021-02-01, 11:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Lite sen respons men iaf. Är helt med på det, har ej menat något annat. Men frågan gällde om bägge parter kan begära att kalla en och samma person till förhandlingen som vittne.

I TR förhandling kallades J*onas D*ahlin in som försvarets vittne. Han är Lenas kompis, och fd(?) och den reviewer som vanligen kollade Lenas opublicerade cacher. Lena och JD hade kontakt sent samma dag som hon mördades. De pratade om allt möjligt och han var nog införstådd om mycket runt Lena och SD.

Från stämningsansökan:

"Messengerkonversation mellan Lena Wesström och J*onas D*ahlin
(förhörsbilaga 6A sid 54) angående Stefan Davidssons kontrollerande beteende
Ansökan om stämning Sida
Åklagarområde Bergslagen Handling 1423
Åklagarkammaren i Örebro Ärende AM-65535-18
Kammaråklagare Åsa Hiding 2020-02-14 Handläggare 503A-24
17(22)
och att han varit i Lena Wesströms bostad utan hennes vetskap till styrkande av
att Stefan Davidsson är gärningsman.
"

Rent generellt kan man tycka att det här är åklagarens vittne?

Jag minns inte från vilken aspekt försvaret hade honom som vittne längre, men säkerligen hade åklagaren många frågor till JD, trots att hon inte hade honom uppsatt på listan för åklagarens vittnen.

Så det verkar som att en part kallar vittnet, men båda har möjlighet att göra en utfrågning?
Citera
2021-02-01, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som alltid när det framkommer uppgifter som kan rikta misstankarna lite åt det konspiratoriska hållet, blir den första tanken; hm vänta nu...

Jag tänker förstås på Avels fynd som han la ut som Avels myst.
Då minns jag ett samtal mellan H*anna och J'erry, tror att det var i samband med att SD blev häktad 2019?
Då nämner J*erry att han pratat med en poliskompis, som råkade försäga sig om uppgifter.

Det ligger verkligen inte för mig att vara konspiratorisk. Ofta försöker jag se alla möjligheter för att förklara det som kommer fram.

Då börjar jag ändå alltså (trots att det bråkar där bak i huvudet) att tänka, vad kan L*ennart fru ha för uppgifter om när de fick veta? Har L*ennrat visat upp screenshots på tidpunkten? Har polisen missat?
Var finns det samtal som L*ennart säger att han har ringt till Lena när J*erry kontaktat honom?

När jag skummar KJs förhör, kan jag inte se att hon får frågan om hur hon fick veta om försvinnandet. Inte heller er jag något samtal på morgonen 15 maj, men kanske detta inte finns med i tidslinjen?

A 150/439

"L*ennart ringde till Lenas telefon och kom till det märkliga röstmeddelande och han lämnat ett
meddelande. Det är Lenas röst men det är inte riktigt Lenas sätt att uttrycka sig på
"

Inte heller hittar jag något samtal från hans fru, KJ.

Jag tänker sedan att Örebro är litet, geocachingvärlden stor där. Kan någon av de poliser som känner Lena och J*erry ha fått vetskap om förvinnandet och läckt till J*erry?

Men med tanker på hur nervig J*erry är, och hur uppriktigt orolig han blir när SD berättar om försvinnandet till J*erry, och all aktivitet och alla samtal som följer, har jag svårt att tro att J*erry inte skulle sätta igång direkt där på morgonen.

Inte verkar heller polisen lägga märke till tidpunkten kl 10:00 på morgonen.
Men många missar har det skett, och många förhör.
Nu har jag inte kollat minutiöst, så jag kan ha missat något. Bra om någon dubbelkollar.

Då blir förstås min första tanke ändå, att kan L ha tagit fel på tidpunkt eller t om dag? Det här paret känns som gedigna personer. Kanske de får frågan i rätten? Men så hittar jag inte deras namn på vittneslistan...

Läste förhöret. Min spontana tanke var fel dag ja. Sen är han lite fel ute med att ”peka ut” vissa konton som SD:s andra konton vilket kan tyda på viss ”virrighet”. Men hans insats annars är ju toppen för att guida polisen om Geocaching.

Det här är ju fortfarande intressant att han noterar att LW:s konto är aktivt ”7:e oktober, vid 10-tiden på förmiddagen”.
Loggar Geocaching-sajten ip-adresser? Inget jag sett polisen kollat. Stämmer den med den ComHem ip som gällde för Google-inloggningen så är det ju gjort av samma person högst troligt.

Samma dag som det görs inloggning i LW:s Google och sökningar.
Frågan man bör ställa sig där är ju vem visste att 10-15/5 var intressant i utredningen?
SD med närstående och vänner eller polisen va?

Som vi vet så togs fler telefoner i beslag av polisen. Som jag visade igår så går det om man kan lösenkoden/svepmönster till mobilen att exportera alla lösenord från en mobil där användaren har sparat lösenord för inloggningar i Chrome.
Då får man ut lösen till Geocaching.com, Facebook, Google osv om det är sparat.
Det kan alltså vara en nyfiken polis. Med en ”Mac-dator”. Bara en av de polisanställda använder ordet ”skärmklipp” i fupen förresten...Kan ni hitta vem?

JG är en Mac-kille. LW kan ha använt hans dator någon gång och råkat spara lösenord. Samma i SD:s dator.
Alltså finns det många vägar lösenord kan komma på villovägar.
Har SD fått JG att logga in i LW:s konton och det är därför han är lite kissnödig i förhör och sånt?

Den mobil som låg i köket som de senare hittade tidslinje i var alltså inloggad i Google. Det betyder att någon i teorin, SD eller någon nyfiken polis, har kunnat exportera lösenord ur den. I teorin så borde de ju ha gjort det. Exporterat lösenorden med ett par klick i den.
Inte kollat detaljerna i detta men som sagt 7/10 går att ”narrow it down” till de som visste att 10-15/5 var intressant gällande hennes tidslinje.
På pappret är det väldigt få som ska ha tillgång till både inloggningsuppgifter samt de uppgifter som söktes efter/på.

Han Geo-farbrorn förresten L. Han pratar också som bekant om att SD beskrivit LW som sin andra fru och även att SD och LW brukade försvinna in i buskarna på event. Detta menar han bekräftar ”rykten”. Kan ju inte bara vara han som reagerat på denna buskis-relation?
Senast redigerad av Avel 2021-02-01 kl. 11:13.
Citera
2021-02-01, 11:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så du menar att det var lättare att avslöja för barnen än vad de ville hemlighålla för alla geokompisar? HD valde att inte berätta något för då hade hennes notoriskt ljugande, otrogne man avslöjats samtidigt.

Konstaterar att vi tänker olika, jag tror att det varit så mycket skitsnack om LW hemma (som barnen hört) och därav sms:et till HD att LW var hemma hos någon. Tror inte att HD berättat för barnen att pappa inte kunde hålla sina ädlare delar i styr.

Barnen visste nog eftersom det är mest tillrådligt att föräldrar berättar sanningen (utan detaljer) än att barnen hör rykten här och var från andra och sedan grubblar över det.

Om HD valt att ändå inte berätta för barnen då hade hon väl också varit mån om att de inte fick höra skitsnack hemma? Försöker hon skydda barnen från otroheten kommer hon försöka skydda barnen från skitsnack också.
Citera
2021-02-01, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Läste förhöret. Min spontana tanke var fel dag ja. Sen är han lite fel ute med att ”peka ut” vissa konton som SD:s andra konton vilket kan tyda på viss ”virrighet”. Men hans insats annars är ju toppen för att guida polisen om Geocaching.

Det här är ju fortfarande intressant att han noterar att LW:s konto är aktivt ”7:e oktober, vid 10-tiden på förmiddagen”.
Loggar Geocaching-sajten ip-adresser? Inget jag sett polisen kollat. Stämmer den med den ComHem ip som gällde för Google-inloggningen så är det ju gjort av samma person högst troligt.

Samma dag som det görs inloggning i LW:s Google och sökningar.
Frågan man bör ställa sig där är ju vem visste att 10-15/5 var intressant i utredningen?
SD med närstående och vänner eller polisen va?

Som vi vet så togs fler telefoner i beslag av polisen. Som jag visade igår så går det om man kan lösenkoden/svepmönster till mobilen att exportera alla lösenord från en mobil där användaren har sparat lösenord för inloggningar i Chrome.
Då får man ut lösen till Geocaching.com, Facebook, Google osv om det är sparat.
Det kan alltså vara en nyfiken polis. Med en ”Mac-dator”. Bara en av de polisanställda använder ordet ”skärmklipp” i fupen förresten...Kan ni hitta vem?

JG är en Mac-kille. LW kan ha använt hans dator någon gång och råkat spara lösenord. Samma i SD:s dator.
Alltså finns det många vägar lösenord kan komma på villovägar.
Har SD fått JG att logga in i LW:s konton och det är därför han är lite kissnödig i förhör och sånt?

Den mobil som låg i köket som de senare hittade tidslinje i var alltså inloggad i Google. Det betyder att någon i teorin, SD eller någon nyfiken polis, har kunnat exportera lösenord ur den. I teorin så borde de ju ha gjort det. Exporterat lösenorden med ett par klick i den.
Inte kollat detaljerna i detta men som sagt 7/10 går att ”narrow it down” till de som visste att 10-15/5 var intressant gällande hennes tidslinje.
På pappret är det väldigt få som ska ha tillgång till både inloggningsuppgifter samt de uppgifter som söktes efter/på.

Han Geo-farbrorn förresten L. Han pratar också som bekant om att SD beskrivit LW som sin andra fru och även att SD och LW brukade försvinna in i buskarna på event. Detta menar han bekräftar ”rykten”. Kan ju inte bara vara han som reagerat på denna buskis-relation?

Jag tycker vittnet JBE (AB 150 s 12) ger en bra sammanfattning om relationen och tiden efter avslöjandet 2017. JEB är den person i Region Örebro som ansvarar för geo-cash-touren.
Citera
2021-02-01, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Barnen visste nog eftersom det är mest tillrådligt att föräldrar berättar sanningen (utan detaljer) än att barnen hör rykten här och var från andra och sedan grubblar över det.

Om HD valt att ändå inte berätta för barnen då hade hon väl också varit mån om att de inte fick höra skitsnack hemma? Försöker hon skydda barnen från otroheten kommer hon försöka skydda barnen från skitsnack också.

Vem tänker du skulle avslöja otroheten vid tiden HD flyttade? Rykten om deras otrohet hade det kunnat gått i flertalet år men HD/barnen visste inget.

Vilket tycker du är lättats att undvika... skitsnack hemma med allt geobråk eller att berätta berätta vad deras pappa ställt till med?
Citera
2021-02-01, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Frågor.
JG fick väl veta fr SD kl 14.52 om försvinnandet?

Är detta fel uppgifter?
En L*nnart, minns inte vart jag läste just nu.

"En konstig sak, Lena försvann på natten. Redan på morgonen vid ca I0:00 skickade Jerry Gray ett meddelande till oss och undrade om vi visste var Lena var. Det var i princip bara en fråga om vart hon var. De blev förvånande och reagerade starkt på det då de aldrig haft den typen av kontakt med J. som de bara hälsat på honom vid event. De tyckte det var så konstigt att det nästan omedelbart ringde Lenas telefon. L och K trodde att Lena skulle till Norge och det blev därav förvirrade."
........

Citat:
Som alltid när det framkommer uppgifter som kan rikta misstankarna lite åt det konspiratoriska hållet, blir den första tanken; hm vänta nu...

Jag tänker förstås på Avels fynd som han la ut som Avels myst.
Då minns jag ett samtal mellan H*anna och J'erry, tror att det var i samband med att SD blev häktad 2019?
Då nämner J*erry att han pratat med en poliskompis, som råkade försäga sig om uppgifter.

Det ligger verkligen inte för mig att vara konspiratorisk. Ofta försöker jag se alla möjligheter för att förklara det som kommer fram.

Då börjar jag ändå alltså (trots att det bråkar där bak i huvudet) att tänka, vad kan L*ennart fru ha för uppgifter om när de fick veta? Har L*ennrat visat upp screenshots på tidpunkten? Har polisen missat?
Var finns det samtal som L*ennart säger att han har ringt till Lena när J*erry kontaktat honom?

När jag skummar KJs förhör, kan jag inte se att hon får frågan om hur hon fick veta om försvinnandet. Inte heller er jag något samtal på morgonen 15 maj, men kanske detta inte finns med i tidslinjen?

A 150/439

"L*ennart ringde till Lenas telefon och kom till det märkliga röstmeddelande och han lämnat ett
meddelande. Det är Lenas röst men det är inte riktigt Lenas sätt att uttrycka sig på
"

Inte heller hittar jag något samtal från hans fru, KJ.

Jag tänker sedan att Örebro är litet, geocachingvärlden stor där. Kan någon av de poliser som känner Lena och J*erry ha fått vetskap om förvinnandet och läckt till J*erry?

Men med tanker på hur nervig J*erry är, och hur uppriktigt orolig han blir när SD berättar om försvinnandet till J*erry, och all aktivitet och alla samtal som följer, har jag svårt att tro att J*erry inte skulle sätta igång direkt där på morgonen.

Inte verkar heller polisen lägga märke till tidpunkten kl 10:00 på morgonen.
Men många missar har det skett, och många förhör.
Nu har jag inte kollat minutiöst, så jag kan ha missat något. Bra om någon dubbelkollar.

Då blir förstås min första tanke ändå, att kan L ha tagit fel på tidpunkt eller t om dag? Det här paret känns som gedigna personer. Kanske de får frågan i rätten? Men så hittar jag inte deras namn på vittneslistan...

Ser att ni bl a diskuterar L*ennart och K*atarina. Skrev mitt inlägg 12/3 -20, reagerade över
att jag tyckte det var underligt att J*erry G*ray redan på förmiddagen kl. 10:00 den 15/5,
dagen efter Lenas försvinnande, verkade ha kännedom om att Lena var försvunnen.
Samt att han kontaktade L*ennart och frågade om de visste var Lena var.

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Ur förhör med L*ennart och K*atarina J*ohansson, Aktbilaga 150, sidan 436

L*ennart har känt till Lena ca 5-6 år. För ca 3 år sedan utvecklades en vänskap
i och med att de möttes allt oftare och började prata geocaching och cykling.
L*ennarts och hans fru K*atarinas relation till Lena har varit densamma.
/…/

Fortsatt förhör med paret J*ohansson, sidan 438:

Lena försvann på natten. Redan på morgonen vid ca kl. 10:00 skickade
J*erry G*ray ett meddelande till oss och undrade om vi visste var Lena var.
Det var i princip bara en fråga om var hon var. De blev förvånade och reagerade
starkt på det då de aldrig haft den typen av kontakt med J*erry som de bara hälsat
på vid event och tyckte att det var så konstigt att de nästan omedelbart ringde till
Lenas telefon.

L*ennart och K*atarina trodde att Lena var i Norge och de blev därför förvirrade.
Svarade att de visste inte var Lena var, de visste inte ens att hon var borta. De har
inte haft med kontakt med JG efter det tillfälllet. Meddelandet kom till L*ennart men
han minns inte om det var via Messenger eller via sms.
----------------------------------------------------------------------------------------------

Kanske kommit fram i tråden eller på annat ställe i FUP, men hur kunde JG
veta redan kl. 10 på morgonen den 15/5 att Lena var försvunnen? Hade SD
kontaktat honom om detta?
Citera
2021-02-01, 11:53
Medlem
Citat:
I TR förhandling kallades J*onas D*ahlin in som försvarets vittne. Han är Lenas kompis, och fd(?) och den reviewer som vanligen kollade Lenas opublicerade cacher. Lena och JD hade kontakt sent samma dag som hon mördades. De pratade om allt möjligt och han var nog införstådd om mycket runt Lena och SD.

Från stämningsansökan:

"Messengerkonversation mellan Lena Wesström och J*onas D*ahlin
(förhörsbilaga 6A sid 54) angående Stefan Davidssons kontrollerande beteende
Ansökan om stämning Sida
Åklagarområde Bergslagen Handling 1423
Åklagarkammaren i Örebro Ärende AM-65535-18
Kammaråklagare Åsa Hiding 2020-02-14 Handläggare 503A-24
17(22)
och att han varit i Lena Wesströms bostad utan hennes vetskap till styrkande av
att Stefan Davidsson är gärningsman.
"

Rent generellt kan man tycka att det här är åklagarens vittne?

Jag minns inte från vilken aspekt försvaret hade honom som vittne längre, men säkerligen hade åklagaren många frågor till JD, trots att hon inte hade honom uppsatt på listan för åklagarens vittnen.

Så det verkar som att en part kallar vittnet, men båda har möjlighet att göra en utfrågning?

Håller med om att det låter som ett ”åklagarvittne”, ej alls insatt i varför försvaret kallade honom.

Och helt klart är det inte bara den kallande parten som ges möjlighet till utfrågning av vittnen. Men det jag alltså farit efter är om bägge sidor kan kalla samma vittne som ”sitt” vittne.
Tänker att den kallande parten äger rätten att avboka (eller säger man ”avkalla”) det kallade vittnet om de under resans gång tex bedömer att vittnesmålet kanske inte skulle gagna den sidans sak (tex beroende på vad som i övrigt framkommit under huf) och i så fall går ju den andra sidan miste om möjligheten att höra vittnet.
Såtillvida att inte även då också den sidan kallar personen. Kanske en grumlig tankegång?
Citera
2021-02-01, 12:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Man kan dra en jämförelse med Anneliemordet som skedde i min stad, i storlek ungefär jämförbar med Örebro.
Visserligen på 80-talet men ändå finns parametrar som går att jämföra. GW gjorde en dokumentär och både han och de som har insyn här vet att det här är polisiärt uppklarat.

Där hade den huvudmisstänkte en fling (eller hade haft) med en dam som hade anställning på polishuset (något inom admin tror jag). Denna dam lyfte luren och berättade för den misstänkte om misstankarna och planerad husrannsakan.

Den misstänkte han då bla. skära sönder sin bil i smådelar (bokstavligen smådelar) en hel natt och dumpa dem. (Min mycket nära vän hyrde verksdagsgaraget bredvid den misstänktes verkstadsgarage).

Den personen gick fri. Har officiellt misstänkts för ytterligare ett mord och inofficiellt för ännu ett. Gick vidare med sitt liv, jobbade skaffade barn, separerade... En obehaglig person som jag vet var han bor.

Just i mindre städer blir det en speciell dynamik. Polisen Lasse är vän med Britt i kassan på coop som är gift med Åke som jobbar på socialen och de har parmiddagar med... osv. Sekretess bryts ofta. (Har själv fått förtroenden flera gånger, även av poliser).
Kunde hon göra det utan konsekvenser?
Finns det inte en brottsrubricering för sådant?
Citera
2021-02-01, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Ser att ni bl a diskuterar L*ennart och K*atarina. Skrev mitt inlägg 12/3 -20, reagerade över
att jag tyckte det var underligt att J*erry G*ray redan på förmiddagen kl. 10:00 den 15/5,
dagen efter Lenas försvinnande, verkade ha kännedom om att Lena var försvunnen.
Samt att han kontaktade L*ennart och frågade om de visste var Lena var.

Men för den här kalenderbitaren och statistikern har man inte dubbelkollat att detta samtal alls skett? Via telefonoperatör (även JG:s då) eller i hans eller frugans mobil?
Citera
2021-02-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Eller så var det HD som tjafsade.
För HD kanske loggarna var viktigare än SD och hans otrohet.

På tal om.

162/96 ff

”L berättar att när Team D splittrades så har HD skapat en egen
användare "S*ysterHax" och börjat logga massa cachar på det kontot. Jag bad henne bara logga mina cachar där hon faktiskt varit på plats. Hon har tagit iallafall 40 av mina cachar.”

HD respekterade inte LW:s vilja men denne L:s?

LW bad väl på samma sätt HD att inte logga om hon inte varit på plats?

Varför gjorde HD skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in