2021-02-01, 14:54
Medlem
severustheemperors avatar
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men vitsen med statliga lkm-företag vore ju att de skulle kunna producera gamla beprövade lkm som de privata inte vill framställa eftersom de inte genererar vinst för tillverkaren

Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Kan du ge något exempel på ett sådant läkemedel som det finns ett skriande behov av men som inte produceras av läkemedelsindustrin?

Nej just det. Om det finns ett behov så kommer marknaden tillse detta.

Gå nu tillbaka till fikarummet och tjattra vidare med dina undersköterskekollegor om Big Brother och Idol-Samirs magrutor. För här gör du bara bort dig!

Medicin som botar cancer..... Medicin som botar Covid-19..........
Medecin som botar HIV........ Går säkert hitta på ett hundratal exempel.........

Ordet bota...... Inte populärt i medicinindustrin........
Citera
2021-02-01, 14:57
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Var har du data på att det kinesiska har så dålig effektivitet? Annars föredrar jag den metoden. Man måste ju kunna lita på att virusen är tillräckligt förslöade. Men även OM vissa inte skulle vara det, så skulle den begränsade mängden begränsat levande virus i en ven eller muskel (vet inte var det ges), inte orsaka svår sjukdom hos en person med bra immunförsvar. Det vill säga mig, t.ex..

Dessutom lär sig immunförsvaret känna igen HELA viruset. Och inte bara något enstaka protein. Som kan mutera. Och då känner inte immunförsvaret igen viruset längre...

https://www.bbc.com/news/world-latin-america-55642648
Citera
2021-02-01, 14:58
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Region Skåne rapporterar in ytterligare 100 dödsfall (från antal 1283 i onsdags till 1383 idag).

Vart hittar man datan?
Citera
2021-02-01, 15:02
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Har du kollat t ex 2002 eller 80 och 90-talet?

Stora vaccin-program för influensa som infördes på 90-talet har minskat dödligheten rejält.

I slutet av 80-talet (innan vacciner för influensa användes i större skala) så låg vi upp mot 100.000 döda per år med 2 miljoner färre innevånare.
Det jobbiga med internet är ju att man inte längre kan dra vilken vals som helst utan att bli påkommen.

Ta en titt på följande:
https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subject-area/population/population-composition/population-statistics/pong/tables-and-graphs/yearly-statistics--the-whole-country/population-and-population-changes/

Faktum är att vi trots en rad åtgärder för att minska spridningen hade den svenska historiens 4e dödligaste år vad beträffar totalt antal dödsfall.

Endast 1773, 1857 och 1918 dog det fler svenskar än under 2020.

Hade vi inte infört några åtgärder alls och låtit viruset brinna genom befolkningen i våras så uppskattar jag att vi skulle ha haft 50 000 döda i covid-19 (drygt 50% av befolkningen smittad med en IFR på 0,9%), och ett totalt antal dödsfall under 2020 på cirka 140 000 (se den blå kolumnen lth i grafen nedanför).
https://imgur.com/a/qcwMyWj

Detta vore ett totalt katastrofalt scenario som vi absolut var tvugna att undvika.
Citera
2021-02-01, 15:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Sorry, det var tydligen otydligt att
XY Parma som invalidiserade 400 miljoner människor har släppt ett nytt läkemedel mot just dessa skador.
Blir detta läkemedel flipp eller flopp?
var ett exempel kring funderingar om läkemedelsbolag kan sälja dåliga oprövade läkemedel i syfte att generera vinst.

Jag tror inte det, jag tror inte någon vill pröva det nya läkemedlet i exemplet ovan.
Det blir en flopp eftersom förtroendet för XY Pharma (påhittat bolag) är kört i botten.

Om du ska hitta på ett bolagsnamn, välj då ett som inte är förvillande likt ett existerande bolag.
Citera
2021-02-01, 15:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall mRNA-vaccinerna hade varit det enda alternativet, så hade jag tagit vaccinet, eftersom riskerna med vaccinet är lägre än riskerna med infektion. Men nu finns det andra alternativ, som bygger på mer beprövade tekniker. Då tar jag hellre ett vaccin med beprövad teknik. Ifall mRNA-vaccinerna visar sig vara bra, så kanske jag tar ett sådant vaccin någon gång i framtiden, när nästa epidemi härjar.
Vilken teknik tänker du på då?
Adeno som endast har använts till vaccin mot ebola?

Adeno och mRNA är de enda vaccintyperna Sverige har bokat vad jag vet.
Kanske kommer det något annat framöver, men det är väl inte så troligt.
Citera
2021-02-01, 15:11
Medlem
Breaking - UK to start door to door covid testing

Man har upptäckt SA varianten utan någon resekoppling vid rutinmässig
sekvensering av positiva covid tester.

Källa: BBC
Citera
2021-02-01, 15:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Om du ska hitta på ett bolagsnamn, välj då ett som inte är förvillande likt ett existerande bolag.
Sorry, har aldrig hört talas om något läkemedelsbolag med liknande namn.
Citera
2021-02-01, 15:14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag menar att Kineserna sopat igen alla spår som kan peka i den ena eller andra riktningen, i det fall det antingen vore en avsiktlig spridning eller en oavsiktlig sådan; Vi kan aldrig någonsin säkert veta om det är en tvättäkta zoonos, en oavsiktlig spridning eller en avsiktlig sådan.

De flesta tecknen pekar ändå på att det inte var en avsiktlig spridning.
Även en mörkläggning lämnar spår efter sig. Det går att dra slutsatser av tomrum.
Den delegation som just nu är i Wuhan kommer naturligtvis att notera både vad man inte får tillgång till.

Personligen tror jag inte att kineserna är så korkade att de medvetet släpper ut/sprider ett så farligt virus som Sars-cov-2.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ockhams rakkniv är att det kom från coronaviruslabbet 1 kilometer bort. Det är den i särklass enklaste förklaringen.

Att man söker med ljus och lykta efter en annan förklaring är för kontroversen.
Det är naturligtvis inte en slump att AP rapporterar om Steven Quays paper just nu. Artikeln är inte redaktionellt material utan i praktiken en annons.
https://apnews.com/press-release/pr-newswire/business-science-greater-china-biology-severe-acute-respiratory-syndrome-333bdd4934baa0cd258753ca094 7ea0c
Jag vet inte vem Steven Quay egentligen är och vilka kopplingar han har, men jag ser det som självklart att det hela handlar om att sätta press på kineserna.
Det är så märkligt att epicentrum för pandemin är just Wuhan av alla platser.

Man kan också fundera på hur kopplingen mellan Kina och Ryssland ser ut när det gäller vaccin.
Det finns ju en del frågetecken och luckor i utvecklingen av Sputnik V. Är vaccinet ett resultat av ett ryskt-kinesiskt samarbete?
Värt att notera är att det uppenbarligen finns så väl nyttiga idioter samt troll på Flashback.
Citera
2021-02-01, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Får jag se rapporten på det.
Nej, du får söka informationen själv. Det är en googling bort.

Jag undrar om du hade haft samma apologetiska inställning ifall pandemin startade i Sverige?
En pandemi brakar loss i Flemingsbergs centrum, med ett nytt och okänt coronavirus som är jättesmittsamt för människor. Virusets närmaste släkting är ett fladdermusvirus som upptäcktes av Johan Giesecke i en grotta i Italien för tio år sen. Viruset har aldrig påvisats någon annanstans.

Johan Giesecke tog med sig viruset hem till sitt laboratorium på Karolinska Huddinge, 1 kilometer från Flemingsbergs centrum. Där spenderar han tio år med att utföra fasansfulla experiment där han genmodifierar viruset så att det blir smittsamt för människor, och "tränar" viruset i att attackera människors organ, med hjälp av människoliknande genmodifierade möss.

Omvärlden frågar ut Sverige:

Var kommer viruset ifrån?
-"Eh. Det kanske har smittat från italiensk fladdermus till svensk igelkott."

Det är tvåhundra mil till Italien. Har ni hittat några igelkottar med antikroppar?
-"Nej, men det var några snuviga norrmän här förra året under slottssprinten."

Finns det några andra möjliga orsaker? -"NEJ, MEN DET KAN I ALLA FALL ABSOLUT INTE KOMMA FRÅN VÅRT LABORATORIUM FEM MINUTER BORT, DÄR DEN ENDA KÄNDA SLÄKTINGEN TILL VIRUSET GENMANIPULERAS FÖR ATT SMITTA MÄNNISKOR."

Får vi prata med Johan?
-"INGEN pratar med Johan. Viruset kommer INTE från Sverige. WHO får INTE komma hit och undersöka något."
Seriöst, jag förstår inte hur någon fortfarande kan tro att det är ett rent sammanträffande att pandemi råkar starta ett stenkast från Kinas anläggning för genetiska experiment på coronavirus.
Citera
2021-02-01, 15:19
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vart hittar man datan?

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

scrolla ned till avlidna med covid-19, det uppdateras måndagar och onsdagar. Skåne har haft så många smittade och sjuka, så det är inte konstigt att det finns stor eftersläpning, dödsfallen inträffar också efter en betydande tid med sjukdomen för många.
Citera
2021-02-01, 15:20
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det jobbiga med internet är ju att man inte längre kan dra vilken vals som helst utan att bli påkommen.

Ta en titt på följande:
https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subject-area/population/population-composition/population-statistics/pong/tables-and-graphs/yearly-statistics--the-whole-country/population-and-population-changes/

Faktum är att vi trots en rad åtgärder för att minska spridningen hade den svenska historiens 4e dödligaste år vad beträffar totalt antal dödsfall.

Endast 1773, 1857 och 1918 dog det fler svenskar än under 2020.

Hade vi inte infört några åtgärder alls och låtit viruset brinna genom befolkningen i våras så uppskattar jag att vi skulle ha haft 50 000 döda i covid-19 (drygt 50% av befolkningen smittad med en IFR på 0,9%), och ett totalt antal dödsfall under 2020 på cirka 140 000 (se den blå kolumnen lth i grafen nedanför).
https://imgur.com/a/qcwMyWj

Detta vore ett totalt katastrofalt scenario som vi absolut var tvugna att undvika.
Du "glömmer" lägligt nog att tala om att vi aldrig tidigare haft en så stor befolkning i Sverige när du svänger dig med dödstal .
Så vitt jag vet har vi heller aldrig haft så stor andel äldre i befolkningen tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in