2021-02-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det finns också möjligheter till korsblandning mellan olika virus. Det kallas för "reassortment". Om en värd får in två virus i kroppen samtidigt så kan detta inträffa. Exempelvis så kan man då få in en del influensavirus i ett Corona-virus...

Det är därför man inte ens kan låta "ofarliga" virus härja hur som helst. De kan när som helst bli farliga.

Kan en myrkotte eller människa ha fått både Corona och influensa samtidigt och virusen på något sätt korsbefruktats. Ja det är ju en återstående möjlighet.
Citera
2021-02-01, 14:10
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Men då förlorar man tanken att statligt producerade läkemedel skulle vara säkrare.
Sedan är väl inte efterfrågan på gamla läkemedel jättestor, men det vet jag inget om egentligen.
Frågan är ju intressant, men för topic, så vilka läkemedel som försvunnit saknas tycker du.

Bra läkemedel verkar ju fortsätta att produceras för att de säljer i stora volymer eftersom de är bra.

Njae. Läkemedelsbolagen säljer in nya läkemedel - med samma aktiva substans som de gamla - till läkarna på dyra bjudresor med massor med god mat och aktiviteter, allt gratis - samt till patienterna i färgglada, påkostade reklamfilmer och annonser. Patienterna begär sedan dessa brand names hos läkaren, och de gamla pålitliga märkena (tänk "Aspririn", "Dispril") upplevs som mossiga. Fast det är exakt samma aktiva substans, som sagt.
Citera
2021-02-01, 14:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, du har en poäng där...

Det där är svårt. Privata företag drivs som sagt först och främst av vinstintresse, och det kan bli farligt om de försöker prångla ut farliga produkter, ingorera varningssignaler, förfalska studier, tiga om faror som de känner till - tills de hunnit sälja ut sina lager, och helst även fått tillbaka sina utvecklingskostnader. Medan offentlig-finansierade verksamheter ofta inte drar till sig de skarpaste hjärnorna, eller de mest engagerade medarbetarna. Där finns det i stället en slöhet, en likgiltighet, en letargi... man vill inte gunga båten man sitter i, man vill sitta kvar till varja pris och få sin lön som inte är så stor, men inte heller kräver lika mycket ansträngning, tills man får sin säkra pension. Och allting går låååååångsamt.
Men läkemedelsbolag är beroende av sitt rykte för att få någon vinst!

Ett läkemedelsbolag som släpper den ena skadliga medicinen efter den andra lär det inte gå särskilt bra för.

XY Parma som invalidiserade 400 miljoner människor har släppt ett nytt läkemedel mot just dessa skador.
Blir detta läkemedel flipp eller flopp?

Nya okända "uppfinningar" är alltid lite läskiga och det är sunt att vara skeptisk, men man måste också våga släppa sargen någon gång. Det kanske inte är det bästa man kan göra att testa något nytt på hela jordens befolkning samtidigt, men tekniken är inte ny och den har både testats och använts på på djur vad jag förstått (lite osäker på vilka vaccintyper som använts på djur).

Det hade varit bättre att testa nya vaccintyper i mindre skala, men samtidigt så ger dessa nya vaccin möjlighet att producera vaccin snabbt och i stora mängder (bortsett från inkörningsproblem då).
Citera
2021-02-01, 14:18
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du kanske hellre väljer dom kinesiska vaccinerna som är gamla beprövade metoder som består av riktiga potenta virus som man attenuerat så de inte ska förorsaka riktig infektion och trigga igång immunförsvaret. Dom har en effektivitet på ca 50% (osäkra data dock) och det har hänt att man inte haft en bra process så att vaccinet faktiskt orsakat sjukdom. Det har hänt med poliovaccin på 50 talet.

Eller väljer du Modernas moderna men inte lika beprövade metod som består av mRNA som matematiskt är omöjligt att replikera sig och orsaka sjukdom samt har visat sig ha 95% skydd och inga svåra biverkningar alls av ca 10 miljoner doser, men som sagt lite mer oprövat och då väger de känslomässiga avgörandena större enigt vissa.

Var har du data på att det kinesiska har så dålig effektivitet? Annars föredrar jag den metoden. Man måste ju kunna lita på att virusen är tillräckligt förslöade. Men även OM vissa inte skulle vara det, så skulle den begränsade mängden begränsat levande virus i en ven eller muskel (vet inte var det ges), inte orsaka svår sjukdom hos en person med bra immunförsvar. Det vill säga mig, t.ex..

Dessutom lär sig immunförsvaret känna igen HELA viruset. Och inte bara något enstaka protein. Som kan mutera. Och då känner inte immunförsvaret igen viruset längre...
Citera
2021-02-01, 14:23
Medlem
docentdisciplins avatar
Region Skåne rapporterar in ytterligare 100 dödsfall (från antal 1283 i onsdags till 1383 idag).
Citera
2021-02-01, 14:26
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det har jag dragit så många gånger nu, att jag inte orkar upprepa mig. Men det läskiga är att de a) är inne och rotar i vår egen proteinsyntes, och b) att det är en helt ny princip, vars effekter borde ha utvärderats i många år, och även på nästa generation, innan man började masstillverka vacciner efter den principen. De traditionella vaccinen vet man var man har. Jag hade helst velat ta det kinesiska, med nedslöade riktiga coronavirus. Den principen har fungerat i över 200 år. Ja, mycket längre än så, cirka tusen år, om man räknar med inokulation. (Då var viruset i och för sig ofta inte tillräckligt avslöat, och i så fall kunde det orsaka dödsfall. Men nu har man helt andra metoder.)

Citat:
Var har du data på att det kinesiska har så dålig effektivitet? Annars föredrar jag den metoden. Man måste ju kunna lita på att virusen är tillräckligt förslöade. Men även OM vissa inte skulle vara det, så skulle den begränsade mängden begränsat levande virus i en ven eller muskel (vet inte var det ges), inte orsaka svår sjukdom hos en person med bra immunförsvar. Det vill säga mig, t.ex..

Dessutom lär sig immunförsvaret känna igen HELA viruset. Och inte bara något enstaka protein. Som kan mutera. Och då känner inte immunförsvaret igen viruset längre...
Jag hoppas att du är medveten om att Pandemrix var exakt ett sådant sk traditionellt vaccin som du hyllar.
Och vi vet ju alla vad som hände med somliga som fick just det vaccinet.

Citat:
Efter blandning erhålls en dos (0,5 ml) som innehåller:
Inaktiverat, spjälkat influensavirus, innehållande antigen* motsvarande:
A/California/07/2009 (H1N1) deriverad stam från NYMC X-179A 3,75 mikrogram**
* odlat i ägg ** hemagglutinin
Adjuvans AS03 innehåller skvalen (10,69 milligram), DL-α-tokoferol (11,86 milligram) och
polysorbat 80 (4,86 milligram).
Citera
2021-02-01, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Kan en myrkotte eller människa ha fått både Corona och influensa samtidigt och virusen på något sätt korsbefruktats. Ja det är ju en återstående möjlighet.
Eller så smittade myrkotten en människa som hade influensa redan...
Citera
2021-02-01, 14:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du kanske hellre väljer dom kinesiska vaccinerna som är gamla beprövade metoder som består av riktiga potenta virus som man attenuerat så de inte ska förorsaka riktig infektion och trigga igång immunförsvaret. Dom har en effektivitet på ca 50% (osäkra data dock) och det har hänt att man inte haft en bra process så att vaccinet faktiskt orsakat sjukdom. Det har hänt med poliovaccin på 50 talet.

Eller väljer du Modernas moderna men inte lika beprövade metod som består av mRNA som matematiskt är omöjligt att replikera sig och orsaka sjukdom samt har visat sig ha 95% skydd och inga svåra biverkningar alls av ca 10 miljoner doser, men som sagt lite mer oprövat och då väger de känslomässiga avgörandena större enigt vissa.

Hur länge ligger vaccinets strängar med budbärar-RNA kvar i cellerna och tillverkar proteiner? Ligger dom kvar på obestämd tid, och retar immunförsvaret med proteinerna som skapas?

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja visst det är svårt att sia. Speciellt om framtiden, som Storm P sade; Det kanske kan uppstå biverkningar i framtiden men jag är liiiitet schepptisk till det . . .

Ifall mRNA-vaccinerna hade varit det enda alternativet, så hade jag tagit vaccinet, eftersom riskerna med vaccinet är lägre än riskerna med infektion. Men nu finns det andra alternativ, som bygger på mer beprövade tekniker. Då tar jag hellre ett vaccin med beprövad teknik. Ifall mRNA-vaccinerna visar sig vara bra, så kanske jag tar ett sådant vaccin någon gång i framtiden, när nästa epidemi härjar.
Citera
2021-02-01, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Men läkemedelsbolag är beroende av sitt rykte för att få någon vinst!

Ett läkemedelsbolag som släpper den ena skadliga medicinen efter den andra lär det inte gå särskilt bra för.

XY Parma som invalidiserade 400 miljoner människor har släppt ett nytt läkemedel mot just dessa skador.

Nya okända "uppfinningar" är alltid lite läskiga och det är sunt att vara skeptisk, men man måste också våga släppa sargen någon gång. Det kanske inte är det bästa man kan göra att testa något nytt på hela jordens befolkning samtidigt, men tekniken är inte ny och den har både testats och använts på på djur vad jag förstått (lite osäker på vilka vaccintyper som använts på djur).

Det hade varit bättre att testa nya vaccintyper i mindre skala, men samtidigt så ger dessa nya vaccin möjlighet att producera vaccin snabbt och i stora mängder (bortsett från inkörningsproblem då).

400 miljoner? Källa på det...
Citera
2021-02-01, 14:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
400 miljoner? Källa på det...
Sorry, det var tydligen otydligt att
var ett exempel kring funderingar om läkemedelsbolag kan sälja dåliga oprövade läkemedel i syfte att generera vinst.

Jag tror inte det, jag tror inte någon vill pröva det nya läkemedlet i exemplet ovan.
Det blir en flopp eftersom förtroendet för XY Pharma (påhittat bolag) är kört i botten.
Citera
2021-02-01, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Region Skåne rapporterar in ytterligare 100 dödsfall (från antal 1283 i onsdags till 1383 idag).

källa?

dem säger ju att det går utmärkt i skåne nu och att ljuset är nära, vet inte om de menar ljuset man ser när man dör eller ljuset i den bemärkelsen att det går bra.
Citera
2021-02-01, 14:54
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur länge ligger vaccinets strängar med budbärar-RNA kvar i cellerna och tillverkar proteiner? Ligger dom kvar på obestämd tid, och retar immunförsvaret med proteinerna som skapas?
.

RND har ganska kort livslängd. Har inga exakta siffror men tror inte de överkever längre än nått dygn i 37grader. Nackdelen är ju att vaccinet måste förvaras kallt. Men till fördel vid vaccinationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in