Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-31, 22:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
tja, denna situation har ju visat konkret hur media och finansen är same peeps.
Är det några hedgefond-traders som samtidigt är anställda i media och kan styra innehållet?
Eller äger några hedgefonder media?
Eller ?

Citat:
jag menade inte så. Jag menade exempelvis att aktiepriset kan vara knutet som säkerhet för kreditlån, https://www.investopedia.com/terms/l/loan_stock.asp . Ett sänkt aktiepris kan således frambringa finansiell skada. Mycket därför man förbjöd korta positioner finanskrisen 2008.
Broker dealers är känsliga för aktiekurs. Det kan jag hålla med om. Och det var de man tröttnade på att de sänktes (i onödan). Därav beslutet. US Gov var inte så sugna på att asien tog över finansiell sektor i världen helt och hållet.

Men broker dealers har inga butiker.

(Krediter borde snarare vara kopplat till rörelseresultat och soliditet. Inget av det ändras av att värderingen av företaget växlar mellan över och undervärderat.)

Citat:
nej det kan tänkas vara strategiskt klokt att exempelvis göra sig av med konkurrens genom att helt enkelt köpa upp konkurrenten.
Om en hedgefond köper upp en konkurrerande hedgefond så läggs inga butiker ned.

Frågan var hur en hedgefond kan stänga butiker. Specifikt GameStop-butiker.
Citera
2021-01-31, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Frågan var hur Wall Street kan stänga butiker.
Eftersom det nu är GameStop och hedgefonder som är kontext här, så kan vi hålla oss till hur hedgefonder kan stänga GameStop butiker.

Du får gärna visa hur det går till.
Ett bivillkor är att hedgefonderna iaf skall försöka gå med vinst åt spararna.

Jag föredrar konkreta förklaringar.

Hedgefonders blankande av företag påverkar företagens möjligheter till finansiering, nyemissioner, etc.

Återigen. Tror du att företagen som blir blankade inte påverkas negativt av det?

Jag vet inte vad du yrar om när du skriver att Wall street inte kan stänga gamestop butiker. Det är ingenting jag har hävdat.
Citera
2021-01-31, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag försöker undvika att "gilla" eller "ogilla" någon aktie. Att hålla på så är ett säkert recept för att förlora.

Däremot, ser man det helt neutralt så är det sannolikt att GME är extremt övervärderad just nu, vilket har drivits av ett sektliknade beteende förra veckan (vars momentum dock dog ut i andra halvan av veckan). Av personer som vill "straffa Wall Street" och tror att detsamma styrs av onda judar som ska straffas.

För mig låter det inte som en lyckad aktie i nuläget, så jag skulle gå short om det ingick i min investeringsprofil. Vilket det inte gör, jag satsar på papper med betydligt lägre beta.

Så bara för att man inte vinner det fula spelet en gång så är det ok att dra rasist- och jude-kortet?
Du vet att plötsligt fick folk bara sälja GME via robinhood? Inte köpa. Ändrade spelregler för att gynna "Wall Street". Hoppas de lyckas stämma skiten ur dem säger jag.
Citera
2021-01-31, 22:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Däremot, ser man det helt neutralt så är det sannolikt att GME är extremt övervärderad just nu
Några lämpliga optionskontrakt med lämplig löptid är nog det rätta att ta nu.
Frågan är vilka. Premium är skyhögt så där finns stora summor att hämta.
Citera
2021-01-31, 22:11
Medlem
Citat:
Är det några hedgefond-traders som samtidigt är anställda i media och kan styra innehållet?
Eller äger några hedgefonder media?
Eller ?
Du har inte hängt med i tråden, läs tråden.

vad som händer här på wallstreetbets är en milstolpe i samhället. Det visar så tydligt att gammelmedia är just gamla. Ungefär som du.

Citat:
Broker dealers är känsliga för aktiekurs. Det kan jag hålla med om. Och det var de man tröttnade på att de sänktes (i onödan). Därav beslutet. US Gov var inte så sugna på att asien tog över finansiell sektor i världen helt och hållet.

Men broker dealers har inga butiker.

(Krediter borde snarare vara kopplat till rörelseresultat och soliditet. Inget av det ändras av att värderingen av företaget växlar mellan över och undervärderat.)
Hur du tycker att det borde fungera är i sammanhanget helt oväsentligt.

Citat:
Om en hedgefond köper upp en konkurrerande hedgefond så läggs inga butiker ned.

Frågan var hur en hedgefond kan stänga butiker. Specifikt GameStop-butiker.
nej frågan var hur en kort position kan stänga ner butiker. jag har besvarat det nu. sluta flytta målstolparna gubbjävel. Välkommen till 20-talet
Citera
2021-01-31, 22:12
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Några lämpliga optionskontrakt med lämplig löptid är nog det rätta att ta nu.
Frågan är vilka. Premium är skyhögt så där finns stora summor att hämta.

Puts på ett par veckor/månader framåt är gratis pengar, det kommer jag sikta in mig på iallafall. Denna kommer gå ner runt 5$, kanske mer om det blir nyemissioner. Alla kommer hoppa på kort när det väl vänder och hypen är över - och det kommer gå snabbt ner.
Citera
2021-01-31, 22:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Hedgefonders blankande av företag påverkar företagens möjligheter till finansiering, nyemissioner, etc.
Det där har jag rett ut tidigare i tråden. Du kan läsa det och återkomma om du ser någon brist.

Citat:
Återigen. Tror du att företagen som blir blankade inte påverkas negativt av det?
Diskussionen handlar inte om vad jag tror.
Jag har synat ett påstående. Redogörelse saknas.
Fritt fram för dig att försöka. Gör det i stället för att spekulera i vad jag tror.

Citat:
Jag vet inte vad du yrar om när du skriver att Wall street inte kan stänga gamestop butiker. Det är ingenting jag har hävdat.
Då har du ingen som helst koll på vad du citerar. Och då är det du som yrar.
Borde du inte ha det. Det är lämpligt att man läser diskussionen man ger sig in i så att man inte trampar i klaveret.
Citera
2021-01-31, 22:17
Medlem
Citat:
Det där har jag rett ut tidigare i tråden. Du kan läsa det och återkomma om du ser någon brist.

Diskussionen handlar inte om vad jag tror.
Jag har synat ett påstående. Redogörelse saknas.
Fritt fram för dig att försöka. Gör det i stället för att spekulera i vad jag tror.

Då har du ingen som helst koll på vad du citerar. Och då är det du som yrar.
Borde du inte ha det. Det är lämpligt att man läser diskussionen man ger sig in i så att man inte trampar i klaveret.

Som vanligt yrar du. Att blanka och prata ner ett företag är i högsta grad negativt för företaget, omoraliskt, och har ingen plats i ett vettigt samhälle. På något sätt lyckas du och den där vitvarunegern alltid vara på fel sida historien. Bra jobbat.
Citera
2021-01-31, 22:17
Medlem
Neroxxs avatar
Hur lång tid tar det för aktien att gå tillbaka till ett mer normalt värde när väl blankarna sålt ut sig?
Citera
2021-01-31, 22:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Du vet att plötsligt fick folk bara sälja GME via robinhood? Inte köpa. Ändrade spelregler för att gynna "Wall Street". Hoppas de lyckas stämma skiten ur dem säger jag.

Inget konstigt alls och alla Robinhood-användarna hade varit medvetna om detta om de bara läst det finstilta villkoren. Men icke...

Robinhood har full rätt att begränsa nya positioner i ett instrument som är så volatilt så det hotar företagets stabilitet och finanser. Hade de begränsat möjligheterna att avsluta sin position, ja då hade det varit andra bullar. Men nu begränsades bara möjligheten att köpa mer.

Ungefär som din lokala ICA, de har all rätt att sluta sälja Bullens Pilsnerkorv om de vill.
Citera
2021-01-31, 22:22
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Hur lång tid tar det för aktien att gå tillbaka till ett mer normalt värde när väl blankarna sålt ut sig?
3 dagar och 45 minuter.
Citera
2021-01-31, 22:27
Medlem
värt att köpa på premarket? eller vänta tills 15:30?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in