Citat:
Ursprungligen postat av
Ograst
Jonas H svingar rejält på twitter! Han trappar upp våldet - rejält!
Jag var inne och kollade och såg ingenting om nåt våld?
Jag lyssnade igenom samtalet mellan Jonas Hållén och Alex på pizzerian sommaren 2019 som Haveristerna nyss släppt och tycker framförallt att det var ytterst enformigt. De pratade förbi varandra hela tiden. Barnsligast var nog när Alex låtsades som att det skulle vara samma sak att skrämma och hota folk på nätet till tystnad som att i undantagsfall besvara såna uppmaningar om att ”göra upp” genom att träffas och prata ut. Det är ju underförstått att antalet skiljer; när Alex skräms och hotar personer på nätet dagligen så kommer inte Jonas ens uppnå en 1% av det antalet, men det är ju för guds skull inte antalet som är den väsentliga skillnaden? Förstod inte Alex det? Ibland är Alex bara så otroligt trångsynt, möjligen var han inte beredd på denna diskussion och därför målade in sig i detta trånga hörn om att dessa helt olika handlingar båda två skulle motsvara ”att trappa upp våldet” och därför vara jämförbara.
Sedan att Alex verkar anse att om man står 10st runt en person och sparkar på denne tills den dör så ska man bara ansvara för sin egen lilla delaktighet, som kanske var en spark på axeln som orsakade en spricka i nyckelbenet, är något av det dummaste jag hört på länge. Alla 10st är naturligtvis delaktiga i misshandeln som ledde till att en person dog. Samma sak gäller på nätet, hotar man i grupp så ansvarar man för den skada gruppen åsamkar offret, inte bara för den lilla bråkdel av hela skadan som ens egna hotfulla kommentarer tillför. Alex var insnöad på vad lagboken säger men de satt i en pizzeria och inte i en domstol; ingen var varken åtalare, advokat, domare eller jury. Normala människor har lite av alla dessa 4 artificiellt designade roller i rättssystemet + några hundra roller till. Alex grävde ned sig i nån idé om att böter är ansvaret.
Vidare var det bara märkligt när Alex snöade in på att Jonas skulle stå till svars för Rebecca Uwells fadäs om Greta Thunberg, alltså hur sjutton var det ens relevant på något sätt? Fattar inte riktigt varför de ens var intresserade av att diskuterade det. Fullständigt ointressant. Säkert nån bakgrundshistoria som jag har missat, men jag antar att de redan tömt ut ämnet om att Alex inte förstod skillnaden på det han själv gjorde och det Jonas gjorde så något var de väl tvungna att fortsätta prata om men enligt mig hade en diskussion om vädret varit i princip lika ointressant.
Snacket om samtalston var dessutom outhärdligt att lyssna på, eftersom de båda menade helt olika saker. Jag höll med båda två, skriver massa folk sånt man tar illa upp av så är det bara att blocka. Alla ska förstås inte behöva ha ”god ton” som Jonas tjatade om, det är ju bara löjligt. Ord är bara ord.
Jonas verkade vara en jordnära person som framstod som helt rimlig. Jag blev lite positivt överraskad med tanke på hur Alex och Henrik inledde poddavsnittet med att i säkert 30 minuter prata ned Jonas insats när det sedan visade det sig att det var Alex som var den som framstod som ufo i inspelningen.