2021-01-30, 21:38
Medlem
lotus3s avatar
Jag håller med dig,personalen är ofta upptagna med sitt eller att prata med någon kompis som är inne i butiken just då.

Musikbörsen i Göteborg var sådana, framför allt ägaren men även de andra. Men nu har de gått i konkurs vilket är rätt åt dem.

Andreasson Musik är bättre, där får man alltid hjälp.

Det mesta kan man köpa på Thomann till lägsta pris, man behöver för det mesta inte någon fysisk butik att handla i.Men ibland behöver man provspela.

Vänliga hälsningar önskar Lotus3
Citera
2021-01-30, 22:24
Medlem
arcsins avatar
Känner inte alls igen mig. Både under fysiska besök och med mejlkontakt har jag bemötts professionellt och seriöst, där personalen varit hjälpsam och lyhörd för mina önskemål och tankar. Du har nog bara haft otur.
Citera
2021-01-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
Var senast idag i en musikaffär och skulle titta efter ett instrument och då inträffade samma sak som hänt så många gånger när jag har gått i musikaffärer genom åren. Personal som är totalt ointresserad av att visa vad de säljer och komma med tips osv. De är helt upptagna med "sitt" i affären, frågar man något så bemöter de ofta en med elitistiska frågor och förväntar sig att man ska kunna allt själv trots att de är personalen som ska vara experter.. Lite allmänt dryga sådär.

Någon som har liknande erfarenheter? Önskar att det inte var sådär, hade vibben varit bättre så hade jag säkert ägt ett antal fler gitarrer vid det här laget.. Ni kanske har tips om något ställe med schysst personal?

Inte alls så för mig. Tycker de är de mest pratsamma säljarna som babblar från första hej tills man får kvittot i handen.
Citera
2021-01-30, 23:03
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tror det är där det sitter. Många fackbutiker som inte är nischade mot den breda allmänheten kör ofta exakt samma stuk. Som mer insatt än Svensson men ändå långt i från proffsen känner man sig direkt lite obekväm när man kommer in i den typen av butiker. Den som står bakom disken ska gärna också göra sig lite rolig över att man använder någon felaktig term allra helst med ett helt hov av stamkunder runt omkring som små skrattar med lite grann.

Det är lite som att man måste bevisa att man har tillräcklig koll och förtjänar att handla i butiken. Men efter något år när man börjar bli igenkänd brukar det vända och man får ofta avsevärt bättre hjälp och ett mer ärligt bemötande än hos butikerna där personalen skickas på säljkurs tre dagar/månad och man börjar uppskatta atmosfären.

Min analys är att den där "anti-sälj" attityden snarare bottnar i osäkerhet parat med en kultur i företaget som ägaren själv till 99% skapat än medveten dryghet eller bitterhet hos den enskilde medarbetaren.

Personal i musikaffärer och fackbutiker etc är ofta mer konstnärssjälar och hantverkartyper som inte alltid har säljet i sig. Man behärskar instrumenten och dom nischade produkterna till fullo men har kanske lite lägre social kompetens och i stället för att blotta det lägger man sig till med en attityd.

Nu är ju motsatsen att möta en sälj-robot på dressman sju resor värre men jag tror ändå många företagare och butiksägare skulle tjäna på att försöka skapa en något mer serviceinriktad kultur i företagen och framförallt på att lägga någon timma på att introducera ny personal på ett sätt så att dom blir mer kund/lönsamhets fokuserade och känner sig tryggare i att vara mer tillmötesgående.

Underfundigt men inte desto mindre sant.

Det finns EXTREMT mycket elitism bland musiker! Det finns en anledning till att begreppet "Musikpolis" existerar!
Citera
2021-01-30, 23:17
Medlem
JustZlatans avatar
Själv uppskattar jag att de inte bryr sig. Hatar när de säger hej och man måste heja tillbaka. När jag går in i en musikaffär är jag där endast för att spela gitarrer, inte för att småprata med personalen.
Citera
2021-01-30, 23:32
Medlem
Det är underbart att läsa att det fortfarande finns butiker med en sådan integritet att det inte vill sälja till okunnig kunder de föraktar. Du får gå till någon större kedja där din okunnighet tas till vara. De kommer berömma dig för din unika tolkning av The House of the Rising Sun och att berättat att den kommer än mer till sin rätt med det dyraste av instrument.
Citera
2021-01-31, 00:03
Medlem
Van Nostrands avatar
Det måste vara ett problem för dom att inte veta kundens "utgångspunkt" när man besöker första gången. Man kan inte bemöta en studioräv på samma sätt som den omusikaliske pappan som skall köpa gitarr till ungen. Studioräven skulle känna sig förlöjligad och pappan bortgjord. Måste vara ett ganska svårt jobb faktiskt. Mina lokala musikhandlare har alltid varit lite trumpna, men det är nog mest deras natur. Sjukt duktiga och billiga är dom iallafall.
Citera
2021-01-31, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Själv uppskattar jag att de inte bryr sig. Hatar när de säger hej och man måste heja tillbaka. När jag går in i en musikaffär är jag där endast för att spela gitarrer, inte för att småprata med personalen.

som 100 tals andra, folk är ju för att titta och klämma oftast och inte för att köpa. Folk som gnäller på dålig service är samma personer som gnäller när de går in i en butik och får frågan om de vill ha hjälp på en gång "närå ja titta bara lite" (fyyyyy vilka dryga säljare, jag säger faktiskt till om jag vill ha hjälp) Detta fenomen är mer känt hos bilhandlare (som tror sig kan se om nån vill handla eller sparka däck)
Senast redigerad av bul-11-33 2021-01-31 kl. 00:44.
Citera
2021-01-31, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Det finns EXTREMT mycket elitism bland musiker! Det finns en anledning till att begreppet "Musikpolis" existerar!

Jo det är ju möjligt men då är det fortfarande ett ledarskapsproblem från en allt för passiv ägare som borde lägga mer energi på företagskultur, utbildning och styrning av personal och verksamhet. Om ambitionen är att öka vinsten genom att attrahera fler kunder vill säga.

Huvuduppgiften för personal som har kundkontakt bör vara företagets bästa, att sälja saker och inte att uppnå det motsatta genom att tillfredsställa sina egna högst privata behov av självhävdelse etc.

Sen är väl utgångsläget som butiksanställd som gjort för att man snarare ska upplevas som patetisk än auktoritär om man försöker göra anspråk på att vara någon form av polis. I alla fall om kunderna är över 12 år.
Citera
2021-01-31, 03:26
Medlem
Svensk service håller låg standard och det är säkert inte bättre i musikaffären. I min stad är det en riktig surkuk som har musikaffär t ex.
Citera
2021-01-31, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lotus3
Andreasson Musik är bättre, där får man alltid hjälp.

Japp, talar från min egen erfarenhet nu och Andreassons har det bästa kundbemötandet jämfört med många andra ställen i Göteborg.
Citera
2021-01-31, 06:59
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
Flera städer, vill inte peka ut specifika affärer.

Då framstår du bara som en skitsnackare. Om du istället nämner den enskilda butiken och beskriver den otrevlige så att vi kan identifiera honom, vinner du i trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in