2021-01-30, 20:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Palme hade på sig en ganska så stor pälsmössa(ryssmössa)!
Det avhandlades alldeles nyligt.
Är du säker på det? Den där bilden jag länkade till häromdagen där Palme hade en upprullad ryssmössa på sig visade sig ju inte vara tagen under mordkvällen. Lite spännande kanske det såg ut med mannen som gick strax bakom, iklädd mörk rock, glasögon och keps (med öronlappar?). Kanske kunde man också ana att han med sin vänstra hand försökte ta fram ett skjutvapen han hade innanför rocken, och det är väl inte omöjligt att Palme den gången kom undan med blotta förskräckelsen. Lite intressant också att både livvakterna och Harry Schein(?) verkar välja att titta bort:

Men vilken ev. huvudbonad Palme hade under själva mordkvällen, det har jag inte kunnat hitta några uppgifter om.
Senast redigerad av Draifos 2021-01-30 kl. 20:46.
Citera
2021-01-30, 21:24
Medlem
Enligt Hans Holmers bok" Olof Palme är skjuten" så hade Olof Palme svart ytterrock och en stor ryssmössa, Lisbet Palme hade en brun mockapäls.

https://books.google.se/books?id=oH-pBwAAQBAJ&pg=PT7&lpg=PT7&dq=ryssm%C3%B6ssa%2Bolof+ palme&source=bl&ots=4pNV-9yyhC&sig=ACfU3U00dEG073Becz-3KFXveJTuM4dLVA&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwi39qj7vMTuAh W7AhAIHTvmBsUQ6AEwDnoECAkQAg#v=onepage&q=ryssm%C3% B6ssa%2Bolof%20palme&f=false
Citera
2021-01-30, 21:37
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Är du säker på det? Den där bilden jag länkade till häromdagen där Palme hade en upprullad ryssmössa på sig visade sig ju inte vara tagen under mordkvällen. Lite spännande kanske det såg ut med mannen som gick strax bakom, iklädd mörk rock, glasögon och keps (med öronlappar?). Kanske kunde man också ana att han med sin vänstra hand försökte ta fram ett skjutvapen han hade innanför rocken, och det är väl inte omöjligt att Palme den gången kom undan med blotta förskräckelsen. Lite intressant också att både livvakterna och Harry Schein(?) verkar välja att titta bort:

Men vilken ev. huvudbonad Palme hade under själva mordkvällen, det har jag inte kunnat hitta några uppgifter om.

På skämthumör märker jag. Jo, jag har iaf en bestämd uppfattning att det tidigare har slagits fast att pälsmössa var de facto den huvudbonad OP hade på mordkvällen. Den berömda förvävlingsteorin var ju som sagt bl.a ett resultat av att OP o Sigge C hade snarlika pälsmössor o att en påtänd lätt skumögd Chrille P därför misstog OP för SC.
Citera
2021-01-30, 22:41
Medlem
matsqqs avatar
I SVT-dokumentären så är det tydligt att Holmér räknar bort SE ur ekvationen och med emfas avvisar hans roll i utredningen inför en samlad presskår.

När SE sedan blir helt avförd ur utredningen så kan det nog delvis också bero på en prestige-förlust för Holmér i att då ta honom på allvar i utredningen igen.

Det som också är intressant är då är att OM SE är mördaren så blir fallet exakt från den stunden HELT omöjligt att lösa ...

Om den verklige mördaren är AVFÖRD, och allting runt denne som inte stämmer tolkas som överdrifter eller pajaserier från en ofarlig, men udda personlighet - ja, då är PU på förhand dömt att misslyckas - vilket den ju också gjorde.
Senast redigerad av matsqq 2021-01-30 kl. 23:00.
Citera
2021-01-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Engström har en särskild attraktionskraft på folk som knappt visste vem Palme var för tio år sen. Deras ingång till mordet är Skandiamannen. Att det grumlar deras sinnen är uppenbart för alla stackare som ägnar tid åt den här tråden.
Tillhör du oss stackare tro?
Jag ser att du skriver här rätt ofta din stackare.
Ibland undrar jag vilkas sinnen som är grumlade. Ni som av prestige eller ekonomiska intressen eller annat väljer att förneka och blunda för så mycket.
Istället använder ni er av er fantasi och all hittepå för att ni MÅSTE bortse från SE.
Han var ju 52 år.gift och dessutom grafiker.HUR kan nån tro att det var han?
Som en liten fotnot kan jag notera att OP just idag hade fyllt 94 år om han varit i livet.
Citera
2021-01-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
I SVT-dokumentären så är det tydligt att Holmér räknar bort SE ur ekvationen och med emfas avvisar hans roll i utredningen inför en samlad presskår.

När SE sedan blir helt avförd ur utredningen så kan det nog delvis också bero på en prestige-förlust för Holmér i att då ta honom på allvar i utredningen igen.

Det som också är intressant är då är att OM SE är mördaren så blir fallet exakt från den stunden HELT omöjligt att lösa ...

Om den verklige mördaren är AVFÖRD, och allting runt denne som inte stämmer tolkas som överdrifter eller pajaserier från en ofarlig, men udda personlighet - ja, då är PU på förhand dömt att misslyckas - vilket den ju också gjorde.
Så sant som det var skrivet av dig.
Oavsett vad man tror om SE som tänkbar GM eller inte så var det ju korkat att bara skriva av honom utan att några egentliga utredningsinsatser hade gjorts på honom,
I dokumentäten framgick ju tydligt att polisen redan då insåg att nåt inte stämmer med honom och att hand berättelse inte gick ihop.
Trots detta så ignorerade och avfärdade man honom vilket var ölyckligt och felaktigt.
Citera
2021-01-30, 23:49
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Så sant som det var skrivet av dig.
Oavsett vad man tror om SE som tänkbar GM eller inte så var det ju korkat att bara skriva av honom utan att några egentliga utredningsinsatser hade gjorts på honom,
I dokumentäten framgick ju tydligt att polisen redan då insåg att nåt inte stämmer med honom och att hand berättelse inte gick ihop.
Trots detta så ignorerade och avfärdade man honom vilket var ölyckligt och felaktigt.
Tre saker har fått mig att gå mer mot SE som GM under senaste månaden och det kom faktiskt lite som överraskningar för mig:

att SE säger sig gå ute på trottoarkanten mot gatan precis som någon i den andra (SE-kritiska) tråden skrev att den förmodade GM också gjorde :
https://www.flashback.org/p74406620#p74406620

att GS tycker SE:s vittnesmål är så HELT uppåt väggarna (videon i dessa länkar) enligt nedan:
https://www.flashback.org/p74311936#p74311936

och kanske främst att SE tar initiativet till en artikel med honom själv på omslaget och med stor text står det där "han mördade Palme" enligt nedan:
https://www.flashback.org/p74367251#p74367251

Fortfarande i botten av allt detta är att SE själv placerar sig 5-6 sekunder från mordet (stämpelklockan på Skandia) och LJ:s observation i kombination med YN:s observation av den lilla väskan på mannen med fladdrande rock.
Citera
2021-01-31, 01:28
Medlem
Citat:
Tre saker har fått mig att gå mer mot SE som GM under senaste månaden och det kom faktiskt lite som överraskningar för mig:

att SE säger sig gå ute på trottoarkanten mot gatan precis som någon i den andra (SE-kritiska) tråden skrev att den förmodade GM också gjorde :

att GS tycker SE:s vittnesmål är så HELT uppåt väggarna (videon i dessa länkar) enligt nedan:

och kanske främst att SE tar initiativet till en artikel med honom själv på omslaget och med stor text står det där "han mördade Palme" enligt nedan:

Fortfarande i botten av allt detta är att SE själv placerar sig 5-6 sekunder från mordet (stämpelklockan på Skandia) och LJ:s observation i kombination med YN:s observation av den lilla väskan på mannen med fladdrande rock.

Vem ansåg Engström mördade Palme enligt denna artikel?
Citera
2021-01-31, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Tillhör du oss stackare tro?
Jag ser att du skriver här rätt ofta din stackare.
Ibland undrar jag vilkas sinnen som är grumlade. Ni som av prestige eller ekonomiska intressen eller annat väljer att förneka och blunda för så mycket.
Istället använder ni er av er fantasi och all hittepå för att ni MÅSTE bortse från SE.
Han var ju 52 år.gift och dessutom grafiker.HUR kan nån tro att det var han?
Som en liten fotnot kan jag notera att OP just idag hade fyllt 94 år om han varit i livet.

Ja, det framgår om man inte är korkad.
Citera
2021-01-31, 01:57
Medlem
Citat:

Även för mig är det främst saker han gjorde efter mordet som är de främsta skälen till varför jag känner mig rätt säker på honom.
Det är ju flera gånger han gör just så placerar sig i mördarens ställe.Hans rörelser återspeglar mördarens rörelser.
Likaså hur han sätter sig in i hur mördaren tänkte när den sköt mot LP.
Snacket om att han var "först på plats".
Att han skrev i brevet till SA att "jag var i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme".
Hans beteende efter mordet stämmer oerhört väl med Clarkes teorier i "The probable assasin".
Den är såklart inget facit men ändå intressant att notera detta.
Sprintloppet i Rapport gör iaf mig väldigt misstänksam.
Det var nog inte bara GS som ansåg att SEs vittnesmål inte gick ihop.
Det kan vi alla konstatera även om det inte är nåt konstigt med det enligt de sk.förnekarna.

Den där intervjun ja.
Det känns som det var så nära ett erkännande man komma.
Det var väl du som skrev om den i tråden nyligen?
Om rubriken speciellt.
Det var faktiskt första gången jag reflekterade på just rubriken trots att jag läst intervjun ett antal gånger.

Vem som satta rubriken vet vi ju inte.
Onekligen är det en smula märkligt att under rubriken var det en bild på just det SE.
Bara en slump?
Hm med tanke på hur många såna här omständigheter det finns så brukar jag säga att så mycket slump finns nästan inte.
Det är så jag menar när jag skriver så.
Det går att förklara en 4-5 av alla märkliga omständigheter på ett hyfsat naturligt sätt.
Men på omständighet 9-10 eller 11 är förklaringarna slut sedan länge.
För att förklara allt på ett naturligt sätt krävs som jag något tillspetsat säger mycket fantasi och en hel del hittepå.
Jag är rätt säker på att ytterligare sådans här omständigheter kommer att finnas med i TPs kommande utgåva.
Citera
2021-01-31, 01:58
Medlem
Citat:
Ja, det framgår om man inte är korkad.
Vad menar du framgår som vi "korkade" missar?
Citera
2021-01-31, 02:09
Medlem
Citat:
Vem ansåg Engström mördade Palme enligt denna artikel?
Han syftar på att rubriken löd" han mördade Palme".
Under rubriken var det en bild på SE.
Lite märkligt men svårt att veta hur det ska tolkas.
Vi vet heller inte vem som satte rubriken,

I artikeln spekulerar SE dessutom om hur mordet kan ha gått till,
På ett sätt som man kanske inte helt trodde det gått till på den tiden,
På samma sätt som det med stor sannolikhet måste ha gått till om han själv varit GM.
En av mängder av märkliga omständigheter som föreligger kring SE.
Några av dem (4-5 st ) går såklart att hitta rimliga förklaringar på,
Men då har du bara förklarat en bråkdel av alla märkligheter.
För att förklara resten krävs mycket god fantasi och en del hittepå.
Så mycket slump finns nästan inte.
Då är det mycket rimligare och sannolikare att SE faktiskt hade något att dölja vilket ju inte måste betyda att han hade nåt med mordet att göra även om det är det mest logiska och sannolika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in