Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Den enda kända person som passar in på den beskrivningen är SE.
Men, här finns definitivt ett par saker att anmärka.
För mig stämmer YN:s beskrivning av en man med knälång rock och 15*20 cm väska (hon säger iofs hård) mycket bättre med en man som själv säger sig ha rock och en 15*22 cm väska i så fall mycket bättre - för allvarligt, vilka professionella mördare pular springande med en liten väska 150 m från mordplatsen.
... och hur många människor förväntar vi oss ha nere vid mordplatsen sekunderna runt dådet ha detta attribut (en sån liten väska) - antal kandidater är ju ytterligt begränsat : SE och mr X - SE är också så amatörmässig så då får väskan en förklaring - jag skulle säga att det är en väldigt bra match och att man måste anstränga sig för att peta in en annan sådan kandidat i det korta tidsfönstret mellan att LJ och YM möts - en man med rock och liten väska som verkar jagad.
Tycker den matchen är bättre än den ni spånat fram.
Men åter till det jag tänkte säga:
En person som lugnt står och diskuterar saker fram och tillbaka vid mordplatsen efter dådet har du/ni lagt fram.
Men när SE kommer tillbaka till Skandia och bultar på dörren säger HO (vakten) att han slänger ur sig lösryckta meningar och ord som inte passar ihop riktigt och är orolig för att SE inte ska kunna ta sig hem med nattbussen.
Så det låter inte riktigt som det hänger ihop. OK, man kan förstås resonera att när han får reda på att det är Palme etc.
... men ovanpå detta har vi SE:s vittnesmål om hur LP agerar
GS har hört SE:s vittnesmål och tycker detta vittnesmål är så HELT uppåt väggarna - att LP är sansad, han försöker två gånger få ur henne någon form av vittnesmål men misslyckas och först tredje gången lyckas han, och när han senare hör vad SE sagt om LP så tycker han det är så otroligt uppåt väggarna och blir så upprörd att det ena leder till det andra och han till slut hamnar i rätten .. (lyssna på 2:58 (om LP) samt inte minst från 9:06 (om SE) och framåt i det här klippet)
https://www.youtube.com/watch?v=9eoYLXxUdis&t=1s
Jag tycker GS vittnesmål är av den art - om man klarar av att lyssna på det objektivt - att det förtar en hel del av detta med att - "det SE säger stämmer". Det finns en hel del i hans vittnesmål som inte stämmer och GS har reagerat starkt på det ....
Särskilt som polisen till och med berättar för SE att LJ:s namn är Lars, vem vet vad mer som slunkit fram till SE i efterhand och som han kan ha använt sig av för "det som stämmer"...
Sen har vi artikeln i "Skydd & säkerhet" som om man flyktigt tittar på den så står det "Han mördade Palme" och en stor bild av Engström och där kanske han beskrev förloppet - för det låter ju lite självupplevt. Efter artikeln gick det snabbt utför för Engström ...
Av någon jäkla anledning kanske han faktiskt hade ett vapen på sig ! Jag ser det inte som omöjligt !