Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Kan nån förklara för en ekonomisk idiot som nöjer sig med att spara några tusingar i fonder, vad handlar hela grejen om?
Nån på Reddit skapar en tråd, folk börjar köpa Gamestop-aktier för att rädda företaget då de helt klart lunkat mot sin grav, aktien går upp jättemycket och Wall street får panik och börjar tjata om extremhögern...för att? :/
Nae, stora fonder blankar sina innehav.
Blankning: enkelt av anaza
Hur fungerar blankning?
För att tjäna pengar på en fallande aktiekurs lånar man helt enkelt aktier som man inte äger på marknaden genom att ta upp en blankningsposition. Sedan säljer man aktierna och hoppas kunna köpa tillbaka dem billigare i framtiden. Blankaren har, eftersom han eller hon har lånat aktierna av någon, ett krav på sig att någon gång i framtiden lämna tillbaka de lånade aktierna. Om priset som man köper tillbaka aktierna för (inklusive avgifter) är lägre än priset man från början sålde dem för, har man gjort en vinst när man lämnar tillbaka de lånade aktierna. Vinsten är alltså skillnaden mellan
försäljningspriset och återköpspriset.
Vad de alltså gjorde var att fixa upp återköpspriset, vilket fonderna måste göra i kontraktet är att köpa tillbaka dem, de är bundna till det, tråkiga är bara att den numera kostar 17ggr så mycket, AMC är väll 7ggr så mycket tror jag Gamestop 15ggr, Fonder brukar ha miljontals aktier i innehav som de blankar, vilket betyder milajrd eller biljard förluster i detta fall. (en av de utvalda aktierna) som innan. VIlket de inte räknat med.
Berättade detta för min sambo som är civ.ekonom tyckte inte det var lika roligt. För det kommer skada samhället så in i bomben. När investeringar nu uteblir från dessa fonder som idag har gjort brakförluster. Hon tyckte att dessa instagram influencer kunde ta upp en bok och läsa på vad det innebär att stjälpa systemet och köra det utför en kant.
För min egen del tycker jag att världen kan brinna. Den är skit endå.