2021-01-28, 12:34
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Kan nån förklara för en ekonomisk idiot som nöjer sig med att spara några tusingar i fonder, vad handlar hela grejen om?

Nån på Reddit skapar en tråd, folk börjar köpa Gamestop-aktier för att rädda företaget då de helt klart lunkat mot sin grav, aktien går upp jättemycket och Wall street får panik och börjar tjata om extremhögern...för att? :/

För att Wallstreet sålde fler aktier än vad som fanns och har inget annat att komma med då de inte vill ta sin förlust.
Citera
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Vad är alternativet? Att låta dem fortsätta som de alltid har gjort?
Ska vi bara lägga oss ner och be om ursäkt för att de gjorde bort sig?

Som sagt, tycker det är kul att de åker på WSB-kuk, men om man ser till helheten så känns det som att vi småsparare vinner den ”lilla” fighten, men i det stora hela så förlorar vi när resten av marknaden är blodröd och tom riskerar att krascha när bjässarnas miljarder försvinner.
Citera
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Kan nån förklara för en ekonomisk idiot som nöjer sig med att spara några tusingar i fonder, vad handlar hela grejen om?

Nån på Reddit skapar en tråd, folk börjar köpa Gamestop-aktier för att rädda företaget då de helt klart lunkat mot sin grav, aktien går upp jättemycket och Wall street får panik och börjar tjata om extremhögern...för att? :/

Nae, stora fonder blankar sina innehav.

Blankning: enkelt av anaza

Hur fungerar blankning?
För att tjäna pengar på en fallande aktiekurs lånar man helt enkelt aktier som man inte äger på marknaden genom att ta upp en blankningsposition. Sedan säljer man aktierna och hoppas kunna köpa tillbaka dem billigare i framtiden. Blankaren har, eftersom han eller hon har lånat aktierna av någon, ett krav på sig att någon gång i framtiden lämna tillbaka de lånade aktierna. Om priset som man köper tillbaka aktierna för (inklusive avgifter) är lägre än priset man från början sålde dem för, har man gjort en vinst när man lämnar tillbaka de lånade aktierna. Vinsten är alltså skillnaden mellan försäljningspriset och återköpspriset.

Vad de alltså gjorde var att fixa upp återköpspriset, vilket fonderna måste göra i kontraktet är att köpa tillbaka dem, de är bundna till det, tråkiga är bara att den numera kostar 17ggr så mycket, AMC är väll 7ggr så mycket tror jag Gamestop 15ggr, Fonder brukar ha miljontals aktier i innehav som de blankar, vilket betyder milajrd eller biljard förluster i detta fall. (en av de utvalda aktierna) som innan. VIlket de inte räknat med.

Berättade detta för min sambo som är civ.ekonom tyckte inte det var lika roligt. För det kommer skada samhället så in i bomben. När investeringar nu uteblir från dessa fonder som idag har gjort brakförluster. Hon tyckte att dessa instagram influencer kunde ta upp en bok och läsa på vad det innebär att stjälpa systemet och köra det utför en kant.

För min egen del tycker jag att världen kan brinna. Den är skit endå.
Senast redigerad av Wheeler88 2021-01-28 kl. 12:45.
Citera
Medlem
CHleames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Jag gick in med ca 15 000 i måndags och har ca 20 stycken. Så säljer jag 5 vid 500 så har gått ca 5000 pluss och sedan sparar jag och ser hur det utvecklar sig. Kommer nog sälja av ett par styckvis på vägen upp. Men ska försöka spara några tills nästa vecka iaf.

Jag har råd att förlora allt men samtidigt vill jag gärna casha ut en del.

Här är den springande punkten

Hur kommer money managementet se ut.
Säljer många av 30% av sitt innehav för att säkra vinsten riskerar det skapa en oro som gör att flera säkrar sin vinst.

Jag hoppas att blankarna förlorar det här "chickenracet" men tror tyvärr inte att de gör det.
Tittat vi på att 10% av USAs befolkning äger 90% av tillgångarna
så skulle jag tro att det är de 10% som försöker vinna över de 10%
Citera
2021-01-28, 12:37
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Som sagt, tycker det är kul att de åker på WSB-kuk, men om man ser till helheten så känns det som att vi småsparare vinner den ”lilla” fighten, men i det stora hela så förlorar vi när resten av marknaden är blodröd och tom riskerar att krascha när bjässarnas miljarder försvinner.

Huruvida marknaden kommer krascha av detta eller ej det vet ingen av oss.
Det kan lika gärna gå åt andra hållet om hyenorna försvinner.

Säg att du får rätt. Vem vet mänskligheten kanske är bättre utan börsen och detta var menat att hända.
Var inte så ängslig.
Citera
2021-01-28, 12:40
Medlem
Citat:

Förklaring:
https://www.youtube.com/watch?v=sH_F...nel=TLDRNewsUS

Kortfattat har 'Hedgefunds' lånat och sålt mer aktier än vad det finns på marknaden, vilket gör dem extremt sårbara om aktien skulle gå upp.
De har folk reddit lagt märke till och börja pumpa aktien, vilket resulterar i att priset skenar när 'Hedgefunds' måste köpa tillbaka aktierna de lånat.
Citera
2021-01-28, 12:45
Medlem
Kan vi vänta oss ett blodbad på börsen om nu de stora hedgefonderna konkar tack vare detta?

Funderar själv på om man skall sälja av allt man har i aktier och fonder så att man inte förlorar allt.
Citera
2021-01-28, 12:47
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Kan vi vänta oss ett blodbad på börsen om nu de stora hedgefonderna konkar tack vare detta?

Funderar själv på om man skall sälja av allt man har i aktier och fonder så att man inte förlorar allt.

Gör du det, skapar du oro. Men mätaren står ju högt nu. Vad blir resultatet av detta? Ska bli spännande och se hur vissa feta knösar går bankrupt. Får kavla upp ärmarna och börja jobba som vanligt folk.
Citera
2021-01-28, 12:47
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan

Ta det lugnt. Det är väl bara 2 hedgefonder som är kopplade till GME. Korrektionen nu är naturlig (OMX nådde ATH förra veckan) och allt kring GME är bara en liten del.
Citera
2021-01-28, 12:53
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Huruvida marknaden kommer krascha av detta eller ej det vet ingen av oss.
Det kan lika gärna gå åt andra hållet om hyenorna försvinner.

Säg att du får rätt. Vem vet mänskligheten kanske är bättre utan börsen och detta var menat att hända.
Var inte så ängslig.

Detta behöver absolut inte leda till en krasch, men just nu så påverkas allt annat förutom WSB-hypade aktier negativt, alltså allt som inte är GME, AMC och BB. Och allt lär fortsätta falla, vanligt folk förlorar mycket pengar. Sen kan du också absolut ha rätt att börsen blir bättre i efterhand när de börsmanipulerande hyenorna blivit bankrutt. Vem vet, men i närmsta tiden ser jag det som negativt att allt går åt helvete.
Citera
2021-01-28, 13:03
Medlem
Vet man att börsen öppnar exakt 15:30? eller kan det vara "förseningar" med detta? Går det att på något sätt slå på notis på Avanza när den öppnar?
Citera
2021-01-28, 13:08
Citat:
Ursprungligen postat av JensPulver123
Vet man att börsen öppnar exakt 15:30? eller kan det vara "förseningar" med detta? Går det att på något sätt slå på notis på Avanza när den öppnar?

Öppnar prick 15.30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in